Paard inrijden: hoe opstappen en afstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Paard inrijden: hoe opstappen en afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-02 17:38

Ik ben iemand aan het helpen die een Friesje inrijdt. Ik loop er naast en houd de lijn vast. Ze heeft er nu 4 x opgezeten en ook al gedraafd. Als ze er op zit is er niets aan de hand maar het opstappen en afstappen is moeilijk.

Ze gaat er nu op doordat ik haar een voetje geef. Het paard is ongeveer 1.55 dus dat lukt nog net. Als ze er op gaat dan schiet het paardje naar voren maar als ze eenmaal zit, is het oké.

Afstappen is helemaal een ramp, ze stopt namelijk niet met lopen. Uiteindelijk springt ze er dan maar af (dan staat het paard trouwens ook meteen stil), maar ja zo kan dat natuurlijk niet blijven.

Iemand tips?

Nog een vraagje, vanaf wanneer ga je de teugels in je handen nemen en daarmee iets doen? Tot nu hangen de teugels opgeknoopt en houdt zij zich af en toe vast aan de manen.


spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 17:41

Wat heb ik het dan makkelijk gehad met mijn paard. De eerste keer dat ik erop stapte was ik helemaal alleen ( niet verstandig) maar mijn paard bleef heel braaf stilstaan niks aan de hand. Ik denk dat je vooral heel rustig moet blijven. Verder heb ik geen tips voor je. Succes

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 18:52

Staat het paard wel zonder ruiter op commando stil? Anders kun je dat misschien eerst leren, dan wil het met ruiter misschien ook wat makkelijker.


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 04:28

Friezen kunnen wat lomp zijn in de dingen die geduld vragen...dat wordt bedoeld met 'drammerig'.

Een remedie is om de zwarte respect voor het op- en afstijgen bij te brengen. Hoe doe je dat. Welnu, voetje in de beugel..stapt ie weg, flink foeteren en een tik op de neus met de platte hand. en opnieuw proberen...stapt ie weer weg, foeteren en een tik...
Het zal een paar keer duren voordat ze het begrijpen, maar het is toch een manier waarbij de boodschap uiteindelijk wel aankomt.
Hij moet het gewoon maar leren. Pech voor hem, had ie maar geen paard moeten worden.
Streng zijn bij dramdozen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Paard inrijden: hoe opstappen en afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 10:18

Manon 2"]
Ze gaat er nu op doordat ik haar een voetje geef. Het paard is ongeveer 1.55 dus dat lukt nog net. Als ze er op gaat dan schiet het paardje naar voren maar als ze eenmaal zit, is het oké.
[/quote]

Misschien til je haar te snel omhoog en dat kan een paard zien als een aanval van een dier. Ze kan ook gewoon zelf opstappen zoals het altijd gaat als jij maar ana de andere kant in de beugel gaat hangen zodat de druk gelijk blijft (evt met strobaal of stoel ernaast).
Zo kan ze zelf het tempo van opstappen bepalen.

[quote="Manon 2"]
Afstappen is helemaal een ramp, ze stopt namelijk niet met lopen. Uiteindelijk springt ze er dan maar af (dan staat het paard trouwens ook meteen stil), maar ja zo kan dat natuurlijk niet blijven.
[/quote]

Als de meeste mensen afstappen gaan ze naar voren hangen. Dat is vor eene groen paard een teken om te gaana lopen (evenwicht uit balans naar voren).
Probeer dus eerst achterover te gaan zitten en zo halt te houden (evt in eene hoek). En dan rustig afstappen en heel veel belonen als het wel goed gaat.

[quote="Manon 2 schreef:
Nog een vraagje, vanaf wanneer ga je de teugels in je handen nemen en daarmee iets doen? Tot nu hangen de teugels opgeknoopt en houdt zij zich af en toe vast aan de manen.


Tsja hoe wil je dan halthouden is mijn vraag? Zie bovenstaande.

Teugels mag je er al bijpakken hoor wat mij betreft, vanaf de eerste dag eigenlijk meteen op die manier meesturen met licht contact, dan snappen ze het snelste wat de bedoeling is.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 17:19

Je moet het eerst aanleren met iemand erbij die hem vast houd. altijd als hij braaf blijft staan belonen. Dan zonder iemand proberen als dat niet lukt zet hem dan voor een muur of zo dan kan hij niet gaan lopen, in elk geval nooit opstappen voordat hij helemaal stil staat, gaat hij vooruit als je opstapt stap dan niet op en zet hem terug op dezelfde plaats als waar je begonnen bent. Ik spreek uit ervaringen hij geeft wel op maar jij mag dus niet opgeven want dan heeft hij gewonnen.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 18:08

ik ga helemaal met viv mee.

En t is idd een idee om hem eerst t commando ho aan te leren.
Dat ie op de stem ook terug komt als dat nodig is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 55 bezoekers