Wie heeft ervaring met hooi-spray o.i.d.?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Wie heeft ervaring met hooi-spray o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 12:27

Ik ben op zoek naar een manier om Son toch weer hooi te kunnen laten eten. Nu staat ze wegens een behoorlijke benauwdheids-actie (veroorzaakt door een allergie??) op kuilgras. Vind ze errug lekker, maar gezien haar gevoeligheid voor hoefbevangenheid wil ik haar toch weer hooi gaan voeren. Hoesten doet ze niet, wel heeft ze een (helder en waterig) loopneusje af en toe.

Daar komt ook nog bij dat ze alleen op stro kan als zij binnen staat, aangezien ze zaagsel opeet Verward . Gelukkig is ons stro stof en schimmelvrij en strooi ik alleen op als zij net naar buiten gaat (met de deuren open zodat het ergste stof weg is als ze weer binnen komt). Als ze hooi heeft laat ze haar stro wel liggen en als ze kuil krijgt eet ze het op, dus...
wil ik weer aan het hooi!

Aangezien nat hooi nogal een klus is en ze het niet zo graag eet, ben ik op zoek naar een spray om over het hooi te doen, zodat ze het droog kan eten. Of over het natte hooi, om het lekkerder te maken. Maar er zij zoveel soorten... wie heeft ervaring met hooi-spray? Welke gebruik je en waarom enne... wat kost het?

© by Jossie, dus geen teksten zonder toestemming kopiëren!!!


Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:39

Er bestaat zo'n spray, die kan je kopen bij Silverlinde of bij de paardendrogist, Hooispray(=merk Silverlinde) heet het. Je kunt het kant en klaar kopen(= +- 10 euro), maar ook in een concentraat (= +- 45 euro) zodat je het zelf aan kunt lengen.

Zelf heb ik het nooit hoeven te gebruiken, maar iemand ik goed ken, die gebruikte het steeds voor haar oude paard, die had er heel veel baat bij. In combinatie met buitenbox en uiteindelijk kuil had het paard er nauwelijks last meer van! Toen is ze er ook mee gestopt, dat ging nog steeds er goed! En je hooi goed uitschudden kom je ook al een heel end!

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:59

Ik zou toch naar een andere oplossing zoeken als ik jouw was . Als jij goed stengelig /grof kuilgras geeft is er niks aan de hand . Voor een paard met (stof) allergie is stro echt funest ,het is niet alleen het stof maar er schijnt in stro ook een bepaalde polletjes te zitten waarop ze allergisch reageren . Dus ik zou je willen aanraden GEEN stro . Het hooi kun je bv , smorgens voor de hele dag in een kuip met water zetten en va daaruit voeren . Het is wel ff extra werk ,maar het is echt beter voor de gezondheid van je paard.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:11

Ik heb voor Missy ook die Spray van de Paardendrogist gehad. Resultaat: paard kon weer op de Ventipulmin Verdrietig
Gewoon een kruiwagen aanschaffen speciaal voor het natte hooi. Hooi goed los maken in de kruiwagen, waterslang met broes erop even goed natspuiten en op een voerplaat gooien. Weinig werk en het gaat al jaren goed nu.

Misschien dat je paard het zaagsel is gaan eten omdat ze het kuil niet lekker vond c.q. er last van kreeg. Of misschien kreeg ze wel te weinig, verveling kan natuurlijk ook een oorzaak zijn.


Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:25

Als je paard het kuil te zacht vindt kan hij ook stro (of desnoods zaagsel) gaan eten om toch aan wat hardere vezels te komen. Met droog hooi heb je daar dan meteen geen last meer van.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:29

ik heb niet veel verstand van voer, maar misschien is lucerne een oplossing. dat is toch best stofvrij?

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 10:33

Maar, ik dacht dat je hooi echt enkele uren moest weken??? Kijk als het een kwestie is van losschudden en natgooien (neem aan flink onderdompelen) en dan meteen voeren, dan gaat ze gewoon nat hooi krijgen!

Als er wel echt geweekt moet worden, hoe lang dan enne wel of niet laten uitlekken?

© by Jossie, dus geen teksten zonder toestemming kopiëren!!!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:24

De bedoeling van het nat maken is dat het hooi niet meer 'stoffig' is, dat stof zijn eigenlijk schimmelsporen, waar de longblaasjes negatief op reageren.
Door het kort nat te maken, hecht dit aan het hooi en dwarrelt niet de longen in tijdens het eten.

Door het hooi lang te weken verwijder je ook de voedingsstoffen (want het water gooi je weg tenslotte).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jos_1 en 31 bezoekers