spierpijn(bij de ruiter) wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

spierpijn(bij de ruiter) wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 20:19

ik heb elke keer zo,n ontzettende spierpijn in nek en schouders omdat kimmie heel erg met het hoofd hangt.
de pijn is bijna ondraagelijk smeer al de hele week met spierbalsem en krijg masage,s,maar het gaat niet over.
wat kan ik doen??
ik laat haar voor los als ze gaat hangen.
schakel veel.
veel figuren rijden,weet niet wat te doen.
ze trekt ook de hele tijd de teugels uit mijn handen.
maar ik wil haar graag laag laten lopen voor de rug,en niet zo gespannen met hoofd in de lucht.

iemand tips??

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!


maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:38

probeer het eens een keer met slof of met een martingaal! Niet te vaak hoor maar af en toe voor de ontspanning kan wel! Haha!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 20:40

ik ben dus niet iemand die een paard daarmee in de krul wil trekken,dat hoeft niet persee van mij.
ik wil dat ze haar rug gebruikt,en dus ontspannen loopt.

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:09

Als ze gaat hangen been geven. Als ze de teugels uit je hande trekt meteen naar voren schoppen. Vooral veel overgangen, tempowisselingen voltes, stellig& buiging dan word ze vanzelf wat losser in haar rug als het goed is.

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 21:17

ze luistert niet echt naar,ben al lang bezig haar aant been te rijden maar het schiet niet op.

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:43

Misschien een weekje bij een handige ruiter neer zetten die je even over het dooie punt heen helpt? Longeren met balkjes is ook nog een optie om zo af en toe eens mee te pakken.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:48

Ik ken haar pony persoonlijk.
En eerlijk gezegt is het geen makkelijke pony.
Gaat gemakkelijk in je handen hangen en zoekt er echt steun op.

Diana, zodra ze gaat hangen goed been erbij en de teugel meer geven.
Geef haar niet de kans om te gaan hangen want dat wil ze graag van je.
Ze wil op jou handen leunen want dat is gemakkelijker voor haar.

Ze moet leren om op haar "eigen" benen te lopen!!
Goed voorwaarts rijden en geef haar maar meer teugel zodat ze blijft lopen en geen steun op jouwn handen kan zoeken.

Ik zal binnenkort wel weer een paar x langs komen en even kijken wat ze precies doet.

Maar je moet goed consequent blijven rijden!!
En actie is reactie!!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:10

als je je pony niks geeft om op te hangen,dan kan je pony ook niet hangen Knipoog
dus,als ze gaat hangen meteen been eraan. Af en toe een flinke ophouding kan ook helpen om haar er attent op te maken dat ze haar hoofd zelf moet dragen. Maar vooral voorwaarts rijden,als ze vooruit MOET,dan kàn ze niet gaan hangen

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 01:40

maaykuhhh schreef:
probeer het eens een keer met slof of met een martingaal! Niet te vaak hoor maar af en toe voor de ontspanning kan wel! Haha!



owjah.. en dan gaat ze in de slof of martegaal hangen.. is volgens mij het probleem verplaatsen ipv oplossen

standaart vraag: heb je les? ik zou mn paardje goed voorwaards rijden.. en een paar keer gewoon met de hoofd op de grond laten vallen.. in eens los laten.. mijn merrie begreep dat na 2x wel..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:38

Het klinkt alsof je zelf terug trekt.. Dat is een fout wat veel mensen doen.. Ik zeg niet dat dat bij jouw het geval is maar je komt het veel tegen.. Heb je les met je paardje? Idd flink oefenen met overgangen en niet terug gaan hangen in de teugels..Je wint het toch niet Knipoog .Succes..

keep calm, I'm engaged!!! <3

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:46

Ik denk dat jouw probleem verergert doordat je last krijgt van je nek en schouders. Als ik af en toe last heb van m'n rug laat m'n paard me (figurlijk) alle hoeken van de bak zien. Je rijdt net niet zo ontspannen als anders en je bent bang dat je paard gaat hangen want dan weet je zeker dat je weer een dreun in je rug krijgt. Daardoor wordt het alleen maar erger (bij mij tenminste). Oplossing voor mij is heel consequent rijden. Dus in het begin: twee passen draf, gaat ie hangen, terug naar de stap. Zo schakel je veel, waardoor je het probleem van het hangen probeert op te lossen en je ontziet je rug (in jouw geval nek/schouders) doordat je paard vrijwel niet de kans krijgt te gaan hangen. Verder af en toe longeren, dan hebben jouw spieren even een dag rust. Daarnaast warm douchen, smeren met SRL, oefeningen doen.
Succes!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 10:54

heb gister lekker gelongeerd,het deed gewoon te veel pijn.
en idd gedoucht en spierbalsem gesmeerd.
het is wat minder maar nog steeds gespannen.
wil vandaag wel weer gaan rijden,en zal jullie tips eens proberen.
hoop dat het goed gaat!!

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:00

Voorwaarts,voorwaarts en nog eens voorwaarts.
Dus eerst je dier goed aan het been brengen(twee keer drijven geen reactie is tik).En dan eerst lekker racen,laat meer lekker met zijn neus eruit lopen.
Figuren rijden maar vooral voorwaarts rijden en overgangen maken.
Druk voor iets opvoeren en zodra ie gaat hangen,huppakee,drijven en voorwaarts.Er valt dan gewoon niet meer te hangen.
Moraal,zelf actief rijden,geen kans geven om te hangen en aan de teugel komt dan vanzelf.
Oja,al lukt het in het begin maar 20 minuten,prima.Kan je spierpijn over gaan en kun je goed oefenen.
Groet Dagmach

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 21:56

dagmach schreef:
Voorwaarts,voorwaarts en nog eens voorwaarts.
Dus eerst je dier goed aan het been brengen(twee keer drijven geen reactie is tik).

Sorry dat ik het zeg, maar dit is de standaardoplossing die iedereen altijd roept - maar die dus echt niet werkt als je zelf giga-spierpijn hebt of bv last van je rug. Het is een illusie te denken dat iemand die zelf ergens last van heeft een paard echt goed voorwaarts kan rijden, meestal ga je alleen maar hard en probeer je je eigen lijf te ontzien. Je bent dan niet ontspannen.
Ik spreek uit ervaring, bij mij werkt het echt niet!! Het alternatief heb ik verder naar boven aangegeven.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:56

je hoeft je paard neit meteen in een krul te trekken met een slof of martingaal. veel mensen gebruiken het ook verkeerd, ze gebruiken het alleen maar om de druk van de handen af te halen. maar je kunt het ook niet te strak om doen, en gewoon zorgen dat ze wat meer onspannen gaat lopen! Haha!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 09:21

kendra ik heb vooral jouwn tips geprobeerd,het is dus bijna alleen stapwerk geweest,omdat ze steeds ging hangen,ben toen steeds terug gegaan naar de stap.
toen maar in stap gebleven,en waarempel het ging goed.
bijna contstant aant drijven geweest,en teugel voor los laten.
ze ging waarempel op haar eigen benen lopen.
maar ik heb nu m,n hele onderrug vastzitten,vooral links,doed echt pijn vooral met lopen.
wil vandaag wel weer gaan rijden,maar denk dat het dan erger word.

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:43

maaykuhhh schreef:
probeer het eens een keer met slof of met een martingaal! Niet te vaak hoor maar af en toe voor de ontspanning kan wel! Haha!



Sure...een slof... alsof ie al niet genoeg hangt. Juist door die slof gaat ie hangen, Maaykuhhh.

Het zal een stukje opnieuw beleren moeten worden en voor de ruiter een stukje zitles worden vrees ik. Omdat je als ruiter al weet wat er komen gaat, en je het niet zelf op kunt lossen, wordt het alleen maar een trekpartij, waarbij je heel verkrampt gaat zitten, met alle pijnlijke gevolgen van dien.

Overigens helpt magnesium slikken tegen stijve spieren.


miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:10

Ik kan je wat betreft het RT niet echt tips geven (al werkt het in 1x loslaten af en toe heel goed), maar voor je spiertjes: Goed hete douche, lekker insmeren met tijgerbalsem (werkt bij mij beter dan SRL) en dan in je pyjamaatje je bedje in!

Succes!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 18:37

Overigens helpt magnesium slikken tegen stijve spieren.

hahahaahaha,dat voer ik kimbely,mischien zelf maar eens inemen

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Priscilla18
Berichten: 44
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:12

warming up en cooling down...
goed op je houding letten..

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:05

diana schreef:
maar ik heb nu m,n hele onderrug vastzitten,vooral links,doed echt pijn vooral met lopen.
wil vandaag wel weer gaan rijden,maar denk dat het dan erger word.

Oh, ik hoop niet dat het erger wordt!!
Je moet dus ook nog ontspannen blijven zitten Haha! - net alsof dat zo gemakkelijk is. Ik heb nu les van iemand die om de 5 minuten roept: schouders los, buikspieren aanspannen, bovenbenen los, enz. Je kunt ook voordat je gaat rijden wat oefeningen doen.
Dat helpt bij mij ook. Ik loop dus ook vrij vaak even met lange teugel, even schudden, noem ik het maar.
Maar soms wil het gewoon een dag niet, dat is niet anders.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:18

maaykuhhh schreef:
probeer het eens een keer met slof of met een martingaal! Niet te vaak hoor maar af en toe voor de ontspanning kan wel! Haha!

Jaaaa, geniaaal idee. Met een slof geen je hem lekker een driehoekje om uitgebreid op te gaan hangen. Perfect

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:55

Tyrza geeft m.i. een goed advies. Zou het paard/pony even uitbesteden aan een ruiter die geen probleem in eigen lijf heeft. De kramp uit je spieren moet je even de tijd geven. Denk daarbij aan ca week/twee weken. Ik heb ook veel baat bij Atriofree van de homeopathische afdeling van de natuurwinkel. Is bruinachtig doosje met onwijs smerige tabletten, maar het helpt geweldig. Verder zou Arnica je ook kunnen helpen.

Paard moet gewoon gaan begrijpen dat jij niet vijfde been bent. Je geeft al aan dat ie niet goed op been reageert, dat betekent dus streng aanpakken. Been, geen reactie nog een keer en dan gelijk tik. Te hard naar voren niet afstraffen en goed je hand voor houden. Soms werkt bij drammen/hangen ook om terug naar stap en dan nog drammen. Halthouden enkele passen achterwaarts, dan moet ie weer op het achterbeen komen en dan weer energiek naar voren. Desnoods elke drie passen. Pas wel op dat ie niet omhoog gaat komen dan.

sterkte,


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers