Is een sjabrak echt nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Is een sjabrak echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 09:53

mij lijkt het dus wel, maar ik was gister bij de ijslander van eva (evatjuuh hier op bokt) en daar staat nog een ijsco merrie, en die droeg geen sjabrak, helemaal niks geen gelpad of iets dergelijks.. Na het rijden stond de merrie te zweten en zag je het zadel nog zitten zeg maar (omdat ze zo gezweet had)

Mijn vragen:
Moet je geen sjabrak gebruiken?
En moet ze niet een deken om na het bezweet rijden (het was nog best fris buiten)

Bloos


littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 09:55

Als een zadel gewoon goed op je paard past heb je geen shabrak nodig. Maar als je paard veel zweet tijdens het rijden dan trekt het zweet in je zadel en dat is natuurlijk niet goed. Doe je een shabrak onder je zadel trekt daar het zweet in en een stuk minder zweet in je zadel.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:01

mmm ik rij altijd met sjabrak vind het anders zielig straks rijd je heel zun rug door! ik heb wel eens zonder sjabrak gereden op wedstrijd met bestgaande rijpony alleen daar MOET je zonder sjabrak rijden.. maar ik ben er geen voorstander van!

Formidable (v. Apache) ZZ zwaar + 2

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:02

Ik denk dat een sjabrak of dek wel nodig is. Omdat je meestal drukkingen krijgt van het zadel. Een sjabrak vangt dit voor een deel op.
Wat betreft een deken: Het paard goed uitstappen is beter, en als ze nog iets nat zijn, kun je ze best zonder deken laten staan in dit weer als ze maar niet op de tocht staan. In de winter is misschien wel raadzaam.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:04

marijkedam schreef:
Ik denk dat een sjabrak of dek wel nodig is. Omdat je meestal drukkingen krijgt van het zadel. Een sjabrak vangt dit voor een deel op.



dan heb je een niet al te best zadel... een zadel moet zonder sjabrak gewoon goed liggen, niet schuifen en natuurlijk geen drukkingen geven.
het sjabrak gebruikt men alleen maar om te zoregn dat het zweet niet in je zadel trekt (= namelijk erg slecht voor het leer)
onderleggers e.d. worden gebruikt om de rug te ontzien van schokken e.d. maar over het algemeen is dat gewoon voor de mooi

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:08

Ik gebruik ook heel vaak niets onder mijn zadel somd ook wel en idd als het zadel goed past op je pard heb je het voor je paard niet nodig. Drukplekken krijg je alleen als je zadel niet goed past. Ook heb ik vaak alleen een bontje lekker makkelijk maar is vooral meer voor de sier.

groetjes Anne

NMPRS merrie te koop! http://ijslander.webs.com/verkoop.htm

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:18

Strikt genomen heb je geen sjabrak nodig. Een goed passend zadel heeft dat niet nodig. Wel is het zo dat je dan je zadel beter dan goed bij moet houden en dan nog is zweet niet echt geweldig voor het zadel. Voor het behoud van je zadel is het dus beter om een shabrakje te gebruiken. Al het andere is strikt genomen onzin en vaak een kwestie van een niet passend zadel camoefleren of voor de gemoedsrust van de ruiter, dat is meestal het geval *LOL*
Als je de rug doorrijdt, past je zadel dus niet en zit je weer op camoeflageniveau. Het is zielig voor je paard om een niet-passend zadel te gebruiken, niet om zonder dek te rijden.
Het nat wegzetten van een paard is geen probleem, als ze maar afgekoeld zijn en niet op de tocht staan, bij voorkeur gewoon buiten. Met name bij de IJslanders is men zo nuchter om dit gewoon te doen. Zij zitten er ook niet mee als een paard zweet, belangrijker is het dat ze goed zijn afgekoeld.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:24

conny14 schreef:
mmm ik rij altijd met sjabrak vind het anders zielig straks rijd je heel zun rug door! ik heb wel eens zonder sjabrak gereden op wedstrijd met bestgaande rijpony alleen daar MOET je zonder sjabrak rijden.. maar ik ben er geen voorstander van!


Dan mag je zonder rijden óf met een zadelvormig sjabrak, dus je móet niet zonder rijden.

Verder is het puur voor het behoud van je zadel, dat je meteen dekje rijdt. Anders trekt het zweet in het leer en in de vulling van de kussens en daar lijdt je zadel veel van.

Toos paardloos

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:30

Er rijden bergen mensen met ijslanders zonder dekje. Dit komt waarschijnlijk omdat het in ijsland nooit bekend is geworden, de paarden waren vervoermiddel, enzovoorts, ze leefden niet mee met mode ofzo, en hebben denk ik ook nooit van dekjes gehoord, of vonden het onnodig.

Ik zelf rij mijn ijslander wel met dekje, maar dat doe ik omdat ik geen zin heb om dat zadel te verrotten als hij moet zweten, en schoon te maken, enzovoorts. Is een stuk meer werk lijkt me, dan dat ik de haren van een dekje afpluis en het in de was gooi. Schijnheilig (nee hoor ik ben niet lui.) Bovendien vind ik dekjes leuk staan. Bloos Maar conny14, zielig is het dus niet. Verward Zo'n super-dun dekje goedkoopste merk beschermt de rug van je paard volgens mij echt niet veel, hoor...

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:53

hey

Als je zadel echt goed ligt en netjes is afgewerkt (qua naadjes enz) dan KUN je zonder shabrak rijden. Het shabrak is als bescherming voor je zadel bedoelt (bescherming voor zweet/vuil/beschadiging)

Veel mensen rijden MET shabrak, omdat ze toch de paardenrug willen beschermen en veel mensen weten niet eens dat je ook zonder kunt rijden. Ik rij altijd met shabrak, dit gewoon voor het zekere en omdat ik het mooi vind staan.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:38

Een goed passend zadel heeft geen chabrak nodig. Een vriend van mij die rijdt IJslanders, en daar rijden ze allemaal zonder chabrak!!

Een chabrak dient voor opname van zweet e.d., daarvoor is het natuurlijk wel nuttig, dan trekt dat niet in het leder van je zadel.
Een goed passend zadel heeft in principe ook geen onderlegger ofzo nodig, maar dat is gewoon weer fijn voor een paard dat gevoelig is in de rug of mensen die verschillende paarden rijden en dus niet voor ieder paard een perfect passend zadel kunnen kopen.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:07

Ik heb een IJslander en gebruik ook nooit een chabrak. Ik heb een kunststof zadel, dus dat zweet doet niet veel met mijn zadel en ik zet zo de tuinslang er op als het moet, en schoon is je zadel.
Door het gebruik van een chabrak is de kans op drukkingen juist groter. Als er net een kreuk in het dekje zit die je niet hebt gezien en je gaat een lekker eind rijden dan heb je de 1e drukking al te pakken. Als je alleen je zadel hebt, heb je daar dus geen last van. Mits hij goed past!
En als je dan je chabrak gaat wassen blijven al die haren in de wasmachine hangen en komt alles onder de haren te zitten. Of het komt omdat mijn IJs zoveel haren heeft, maar het chabrak schoonplukken? nee, dat is teveel werk. Gewoon lekker alleen het zadel, verder geen poespas. Maar dat is dus het voordeel met mijn zadeltje.
Verder krijgt mijn paardje ook geen deken op nadat hij heeft gezweet. Als hij op adem is dan zet ik hem weer lekker in de wei en dan red hij zich prima, hij heeft er nooit wat aan over gehouden.
Kijk anders eens op www.paardnatuurlijk.nl daar staat een heel verhaal in over het de (on)zin van dekens.

Nieuw profiel! Eindelijk

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:12

nog 1 keer dan

NNNEEEEE !!

een sjabrak is NIET nodig
een sjabrak is verzonnen omdat de mensheid over het algemeen geen zin heeft/had om na een rit even een doekje met zeep over de onderkant van het zadel te halen

de sjabrak is er om het zadel te beschermen tegen het zweet van het paard
het zadel heeft GEEN drukverdelende of schok absoberende functie

gelpad is in de meeste gevallen geheel onnodig
en er word vaak vergeten dat een gelpad de kamer van het zadel smaller maakt en dus de pasvorm veranderd en hitte vast houd en dus vaak meer kwaad dan goed doet
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 23-08-04 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:13

Inderdaad. Je zadel mag zonder sjabrak geen drukkingen geven. Gelpads vind ik ook alleen maar lapmiddelen voor een slecht passend zadel. Ik heb 1 sjabrakje, meer dan genoeg en als die in de was moet rij ik rustig zonder. Toch kunststof zadel Lachen. Voor een leren zadel is zweet niet zo fijn als dat intrekt.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:43

wyko schreef:
Ik heb een IJslander en gebruik ook nooit een chabrak. Ik heb een kunststof zadel, dus dat zweet doet niet veel met mijn zadel en ik zet zo de tuinslang er op als het moet, en schoon is je zadel.
Door het gebruik van een chabrak is de kans op drukkingen juist groter. Als er net een kreuk in het dekje zit die je niet hebt gezien en je gaat een lekker eind rijden dan heb je de 1e drukking al te pakken. Als je alleen je zadel hebt, heb je daar dus geen last van. Mits hij goed past!
En als je dan je chabrak gaat wassen blijven al die haren in de wasmachine hangen en komt alles onder de haren te zitten. Of het komt omdat mijn IJs zoveel haren heeft, maar het chabrak schoonplukken? nee, dat is teveel werk. Gewoon lekker alleen het zadel, verder geen poespas. Maar dat is dus het voordeel met mijn zadeltje.
Verder krijgt mijn paardje ook geen deken op nadat hij heeft gezweet. Als hij op adem is dan zet ik hem weer lekker in de wei en dan red hij zich prima, hij heeft er nooit wat aan over gehouden.
Kijk anders eens op www.paardnatuurlijk.nl daar staat een heel verhaal in over het de (on)zin van dekens.


Geen idee of mijn JC toltsattel wat voor materiaal dan ook is. Knipoog Maar eh, voor wat ik vetgedrukt hebt: Ik kreeg eens als tip om haren ergens vanaf te halen een rosborstel! En het werkt echt prima bij mij! OK dan! Ik ben echt binnen heel kort klaar! Lachen Ik hou er niet zo van als m'n zadel nat wordt, met afspoelen etc, de 'bovenkant' / 'buitenkant' is iig leer, want dat moet ik invetten, en het wordt stroef als het nat wordt, dus liever niet natuurlijk. Bloos Ik vind shabrakjes dus bovendien leuk staan. Vingers aflikken Maar noodzakelijk is het zeker niet. Knipoog


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:46

gewoon na het rijden even een doekje met zadelzeep erlangs en klaar is klara
moeders ook nooit zeuren vanwege de haren in het machien

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:52

draumpje schreef:
gewoon na het rijden even een doekje met zadelzeep erlangs en klaar is klara
moeders ook nooit zeuren vanwege de haren in het machien


Die heb ik dus niet (haren in de wasmachine). Maar ik draag dus geen shabrakjes vanwege luiheid van afspoelen zadel, enzovoorts, enzovoorts... Ik vind het leuk staan, en ben het gewend, enzovoorts. Setjes doe ik niet aan, maar dekjes... die zijn toch wel erg leuk moet ik toegeven. Mag ik nu niet meer in het ijslandertopic komen? Tong uitsteken

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 00:02

een dekje is wel nodig, dit om het zweet op te nemen en de druk gelijkmatig te verdelen, als het paard gaat zweten en je hebt geen dek op dan gaat het leer schuren, ook is het slecht voor je zadel!
hoe goed je zadel ook licht een dekje is altijd nodig en dit hoeft helemaal niet dik te zijn ofzo, een gelpad is niet noodzakelijk.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 07:54

Ik vind het wel nodig.
Het beschermd de rug van het paard en het zadel.
Als je een leren zadel heb en er komt zweet op lijkt mij dat ie eerder stuk gaat dan dat je er wel een dekje onder hebt.
Een dekje vind ik belangrijk dus.

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:05

Princess schreef:
een dekje is wel nodig, dit om het zweet op te nemen en de druk gelijkmatig te verdelen, als het paard gaat zweten en je hebt geen dek op dan gaat het leer schuren, ook is het slecht voor je zadel!
hoe goed je zadel ook licht een dekje is altijd nodig en dit hoeft helemaal niet dik te zijn ofzo, een gelpad is niet noodzakelijk.


Leg jij mij eens uit hoe een dekje van niet eens een halve cm dik, de druk verdeeld op de rug Verward ? Een dekje is uitgevonden om het zadel te beschermen, niet om de rug van het paard te beschermen.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:27

ik dacht dat het gebruikelijk was bij ijslanders...
heb ik me een keer door jessie88 laten vertellen dacht ik Schijnheilig

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:49

Een shabrak verdeelt de druk iets en vangt ook de beweging van de ruiter een beetje op.
Het belangrijkste is denk wel dat het je zadel beschermt, door zweet en huisvet op te vangen.

Sharmila

Berichten: 4798
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:13

Ik denk dat je op zich wel zonder schabrak kan rijden, alleen de kans op schuurplekken is dan misschien veel groter. Door het zweten blijft het zadel niet meer op zijn plaats liggen. En dan gaat hij schuren. En schabrak neemt dit vocht op.

Sharmila's wijsheid: Schoonheid neemt onvermijdelijk toe met de haarlengte.

Instagram; tinkerparadijs

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:16

Jantine2 schreef:
Inderdaad. Je zadel mag zonder sjabrak geen drukkingen geven. Gelpads vind ik ook alleen maar lapmiddelen voor een slecht passend zadel. Ik heb 1 sjabrakje, meer dan genoeg en als die in de was moet rij ik rustig zonder. Toch kunststof zadel Lachen. Voor een leren zadel is zweet niet zo fijn als dat intrekt.


Ja maar goed, als je meerdere paarden rijdt, of vrij vaak een ander paard koopt, dan kan je moeilijk iedere keer een nieuw zadel gaan kopen he..

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:22

toen ik vroeger concoursen reed mocht je bij best gaande rijpaard GEN sjabrak gebruiken ook heen zadel vormig. nu spreek ik over 11 jaar geleden. bij de NKB


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Facebook en 41 bezoekers