Versterken achterbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Versterken achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 21:15

Denk dat dit hier hoort... Mijn Rowan is een prima loper, maar heeft bepaald geen mooi achterbeengebruik. Sterker nog, als hij gewoon op het harde draaft hoor ik nog wel eens een 'tweede tik' als hij de hoef niet voldoende optilt en de toon de grond dus eventjes raakt. Qua slijtage is hier geen probleem maar ik vind het gewoon ergerlijk, bovendien lijkt het of hij vermoeid is terwijl hij gewoon 'sloft' - en dat is geen voordeel bij endurance-keuringen. De ene keuringsarts kijkt er doorheen ("Hey, maak 'm eens wakker?") en de andere denkt een heel vermoeid paard te zien.

Na een half uurtje onder het zadel rijden stopt het meestal, maar bij het aan de hand draven doet 'ie het weer. Voor de wagen stopt het niet, word het alleen minder (van elke 4 drafpassen naar elke 10 ofzo). Als ik hem onder het zadel sterk bij elkaar rijd houd het op, maar ik rij in het bos aan een contactteugel dus dat helpt niet echt.

Weet iemand manieren om het achterbeen sterker te maken, zodat hij ze beter op gaat tillen? Het is geen dramatisch probleem maar ik vind het wel vervelend.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:17

Schijnt dat longeren met pessoa erg goed kan zijn. Heb hier verder geen verstand van, maar ik las dat een paard zo beter bewust wordt van zijn achterhand en die dus ook beter gaat gebruiken. Ik hoop dat dit wat voor je paard is.. Lachen

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:20

Overgangen stap galop, halthouden heuvelafwaarts en als hij dat goed kan een paar passen achterwaarts na het halthouden.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:27

Longeren met balkjes, balkjes/caveletti's rijden, in-uitjes springen etc.
Allemaal dingen waar een paard achter sterker van wordt. Naast de gebruikelijke overgangen en schoudervoor etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:44

Kojack hebben we veel sterker gekregen door juist heel veel te trainen op het sluiten in de draf. Als ik begin laat ik die echt in een ponydrafje door de baan sukkelen, ik ben er alleen maar op gefocust dat hij achter gelijk blijft (hij had in het begin nog wel de neiging aan de ene kant een grotere pas te maken dan aan de andere kant) en dat hij dus kort snel en klein draaft. Van daaruit ga ik later tempowisselingen rijden, waarbij ik heel erg gefocust ben dat het ritme van de draf gelijk blijft en dat hij altijd klein terugkomt. In galop kun je in feite hetzelfde doen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 09:27

Bedankt voor de tips. Een pessoa teugel heb ik niet, zal eens kijken of ik er eens eentje kan lenen om te zien of hij dat kan hebben (paard is een beetje kriebelig met 'spul' om z'n lijf). Wat Tamary beschrijft doen we al, ik ben in het bos ook vaak bezig met stap-galop en dan galop openen en sluiten. Alleen achterwaards heuvelop vind hij afschuwelijk, dat krijg ik nog niet voor elkaar.

Ik zal ook eens wat meer gaan oefenen met draf openen en sluiten, maar onze bak is te klein en in het bos is paardlief gewend aan endurance tempo - sneldraf dus. Maarrrr.. op wedstrijd gister vonden beide DA's hem goed lopen, dus misschien word het ook al beter Lachen

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:25

Overgangen, schijnovergangen zijn heel goed!! En voorwaarts houden!! Knipoog
En tempowisselingen zijn ook erg goed!

DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:46

schijnovergangen??? Wat zijn schijnovergangen?? Verward

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:14

In simpele woorden: Als je een schijnovergang rijdt van bv draf naar stap, dan doe je alsof je die overgang maakt (schijn)!

Dus vlak voordat je paard daadwerkelijk gaat stappen, draaf je weer vlijtig verder Knipoog !

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:27

Jij snapt me Knipoog
Misschien zegt het woord wachtovergangen je wel wat. Zo noemen ze het geloof ik ook welleens....

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:40

In draf en in galop op de grote volte gaan en deze dan gelijkmatig sluiten tot ongeveer 10 meter doorsnede en weer openen tot 20 meter doorsnede, en dit herhalen

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:34

Mijn paard heeft prcies het zelfde probleem, dit komt vooral omdat de achterhand nog niet sterk genoeg is.. Ik los dit op door veel balkjes draven en voorwaarts houen boven de balkjes zonder teugelcontact te verliezen.. vrijspringen (gewoon laag en een paar achter elkaar) geeft ook veel verbetering..En ja.. de pessoateugel leen ik op dit moment van mijn instructrice en die geeft ook een zeer goed resultaat... veel succes!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:38

Wat al eerder gezegd werd veel overgangen rijden.
Heuveltjes rijden ook, bergop en bergaf!