lichtrijden in galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

lichtrijden in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 00:54

wat ik bedoel is:
jij activeert achterhand in draf
door dat het zwaar wordt in de draf
gaar paard in galop
door te blijven licht rijden
valt paard in draf
en ga je door met oefening

hier ben ik het niet mee eens want

aangezien ik zelf bezig ben met 2 paarden om de achterhand deronder te krijgen (met behulp van lesgever) ervaar ik dit:
van Lutgarde moet ik de volte groter en kleiner maken, dit doe ik zowel bij Pharaon als bij carelca.
en bij beide merk ik dat als ik een beetje meer vraag dan anders ze in draf vallen, dus terug vallen, ik kan me niet inbeelden dat een paard in galop gaat gaan omdat ie het moeilijk heeft, want in galop is het net moeilijker? Verward

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 01:25

Ik snap er eerlijk gezegd geen *piep* van wat je nou precies bedoelt Haha!

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 01:27

het ging er dus over dat als het voor een paard zwaar word ie in galop gaat en je door te blijven lichtrijden hij sneller terug in draf komt en je door kan gaan met je oefening.
ik was het daar niet mee eens. mijn mening lees je hierboven

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 01:30

Supertje schreef:
Ik snap er eerlijk gezegd geen *piep* van wat je nou precies bedoelt Haha!

Zij bedoelt (denk ik)
een pard krijgt het inde draf voor de kiezzen. Dus achterhand eronder en galoppeert aan, Doordat je blijft lichtrijden raakt paard in onbalans en gaat terug in draf, en ga je verder met de oefening.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 01:31

Aanspringen in galop is een manier om onder het werk uit te komen. En nee, ik ben niet van mening dat je moet lichtrijden om je paard weer terug naar draf te krijgen. Springt je paard aan in galop, neem je hem terug. Luistert hij niet, zet je hem hard op een kleine cirkel met hoofd ingebogen (neus naar je stijgbeugel toe, (diameter van de cirkel 2m) tot hij draaft. Draaft hij, recht maken en doorgaan met de oefening.

Je suis Charlie.

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:21

Cassidy schreef:
Aanspringen in galop is een manier om onder het werk uit te komen. En nee, ik ben niet van mening dat je moet lichtrijden om je paard weer terug naar draf te krijgen. Springt je paard aan in galop, neem je hem terug. Luistert hij niet, zet je hem hard op een kleine cirkel met hoofd ingebogen (neus naar je stijgbeugel toe, (diameter van de cirkel 2m) tot hij draaft. Draaft hij, recht maken en doorgaan met de oefening.


Juist Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:27

Van PP naar RT

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 12:33

het bovenste is wat sjokke bedoeld, en het onderste wat ik daar van vind.
inderdaad RK, áls, maar vind het zo raar. geen van beide gaan in galop maar vallen terug in stap Verward of is dat iets van paard tot paard (dus in galop gaaf of terug vallen)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:39

Cassidy schreef:
Aanspringen in galop is een manier om onder het werk uit te komen. En nee, ik ben niet van mening dat je moet lichtrijden om je paard weer terug naar draf te krijgen. Springt je paard aan in galop, neem je hem terug.


Het eerste deel ben ik met je eens. Het paard moet verzamelen in de draf, krijgt het daardoor moeilijker en springt in galop aan.

Ik heb dit ook vaak met mijn paard gehad. Als ik haar in de oprichting had (echt hoogste punt vlak achter de oren) en verder verzamelde. De reden dat ze aansprong was dat ik net even te traag met mijn been was. Natuurlijk kost het een paard best veel moeite om in die houding te lopen als ze het niet gewend zijn. Op het moment dat ik net even te traag met mijn been was kwam er een knik in mijn contact voor, dus had zij de ruimte om aan te galopperen.
Alleen als ik dan in galop zat moet ik heel rustig blijven zitten, been geven en rustig voor weer het contact herstellen. Deed ik het niet zo begon paard hevig te spartelen Haha!

Citaat:
Luistert hij niet, zet je hem hard op een kleine cirkel met hoofd ingebogen (neus naar je stijgbeugel toe, (diameter van de cirkel 2m) tot hij draaft. Draaft hij, recht maken en doorgaan met de oefening.


Dit is dus het deel waar ik het niet mee eens ben en het klikt typisch western Knipoog
Zoals ik al zei bleef ik zo stil mogelijk zitten, been eraan en hand eraan en dan weer rustig terugnemen en overnieuw beginnen.
Wordt absoluut niet kwaad op je paard, het is niet meer dan logisch dat hij/zij het er nog moeilijk mee heeft.

Als ik goed begrepen hebt wat je bedoeld trouwens, want ik zie in je eerste bericht verschillende dingen staan Verward Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:44

Ligt aan de oefening. Als ik wil uitstrekken in de draf en paard springt aan in galop, betekend dat dat hij uitstrekken moeilijk vindt. Galopperen is makkelijker.
Als ik een pirouette wil draaien in de galop (of een kleine volte in galop) vallen ze idd terug, want draf is in dat geval makkelijker.

Je suis Charlie.

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:47

Wat er bedoeld wordt is:
In de draf die achterhand eronder werken, paard dus compact maken, krijgen ze het moeilijk, springen ze aan in galop. maar blijf je lichtrijden, doen ze het 1 of 2 passen.
anders zien ze die hulp als galops hulp, ik heb het zo geleerd, en bij Roos werkt het prima....

Assumption is the mother of all fockups...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:59

sjokkemeule schreef:
Wat er bedoeld wordt is:
In de draf die achterhand eronder werken, paard dus compact maken, krijgen ze het moeilijk, springen ze aan in galop. maar blijf je lichtrijden, doen ze het 1 of 2 passen.
anders zien ze die hulp als galops hulp, ik heb het zo geleerd, en bij Roos werkt het prima....


Ah okee Haha!
Hmm, mijn hulpen voor verzamelen zijn toch wel heel anders dan die van de galop.
Buitenbeen naar achteren, binnenbeen op de singel dat is aangalopperen.

Zoals ik al in mijn andere berichtje vertelde blijf ik juist rustig zitten in de galop en neem dan mijn paard terug.
Blijven lichtrijden heb ik nog nooit van gehoord!

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:03

Er leiden kennelijk meer wegen naar Rome dus Lachen

Assumption is the mother of all fockups...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:05

Ik zit door in de draf, dus lichtrijden is op dat moment geen oplossing voor het aanspringen. Springen ze in galop aan bij het draven moet ik een ophouding geven om ze weer terug te krijgen (doe ook veel met stem) Galop is in dat geval makkelijker, ze beantwoorden aan de druk die je op ze legt, voorhand komt naar boven en achterhand kan er makkelijker onder.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:21

Citaat:
inderdaad RK


joepie, ik geef al antwoord voordat ik aanwezig ben OK dan! *LOL*

En lichtrijden in galop.. Scheve mond
gewoon rustig dressuurmatig op je kont blijven zitten en je paard netjes terugvragen.
En als hij dan weer fijn draaft de oefening herhalen.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:20

harder is toch wegrennen voor pijn?
gewoon terug nemen, en weer overnieuw

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:26

Cassidy schreef:
Aanspringen in galop is een manier om onder het werk uit te komen. En nee, ik ben niet van mening dat je moet lichtrijden om je paard weer terug naar draf te krijgen. Springt je paard aan in galop, neem je hem terug. Luistert hij niet, zet je hem hard op een kleine cirkel met hoofd ingebogen (neus naar je stijgbeugel toe, (diameter van de cirkel 2m) tot hij draaft. Draaft hij, recht maken en doorgaan met de oefening.


ook mee eens en niets aan toe te voegen Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:31

Als mijn paard in galop springt om onder de draf uit te komen, dan moet ik d'r juist in galop aan het werk houden en zo dus actief terugrijden, zodat ze aan het werk blijft...niet meteen terug naar de draf dus, maar aan het werk houden zodat ze iig niet onder het werk uitkomen (ook al veranderen ze van gang)

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 21:02

runningkawa schreef:
joepie, ik geef al antwoord voordat ik aanwezig ben OK dan! *LOL*

En lichtrijden in galop.. Scheve mond
gewoon rustig dressuurmatig op je kont blijven zitten en je paard netjes terugvragen.
En als hij dan weer fijn draaft de oefening herhalen.

OK dan! helemaal met je eens!

heb het ook met me moeder besproken, die zei dat van het moment dat je op een ervaren en hevig springpaard gaat lichtrijden in galop. krijg je poblemen, want gaan 'staan' betekent vooruit!
dus als jij gaat staan is je paard lopen! en dan ben je nog veel verder van huis!
me moeder heeft zelf jumping gereden, dus ik neem van der aan dat ze hier wel juist zit...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:55

Ik vind het een kwestie van zitten probeer hem trug te rijden en als die er onder uit wil komen door gaan met de oefening dan maar even in de galop. Met gedult berijk je alles.

www.dressuurstalseren.com

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:00

Laat ik het zo zeggen: Ik heb het Anky noch Coby ooit zien doen... Haha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 16:29

haha das waar Tyrza Haha!
even oftopic: heb jij eigenlijk contact mt anky enzo nu je gp bent?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:34

pharagirlke schreef:
even oftopic: heb jij eigenlijk contact mt anky enzo nu je gp bent?

Ik heb wel eens samen met haar losgereden Haha!

Vind ik al heel wat Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 21:39

cool Haha!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:41

En ik heb bij Ymke in de ring gereden, paar jaar terug
Alleen niet in de GP

En tegen de bekende springtop heeft heel Brabant wel eens gesprongen geloof ik Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers