Mag B rijbewijs bij auto van 1560 kilo een trailer trekken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Mag B rijbewijs bij auto van 1560 kilo een trailer trekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-02 12:35

Hallo,

Ik heb een vraagje??
Mag je met een B rijbewijs rijden met een trailer als de auto 1560 kilo weegt.
Ik heb B rijbewijs en wil graag concoursen rijden.
Mijn eigen auto is veel te licht ,dus ik kan een auto lenen en die weegt 1560 kilo.
Maar ik heb geen E rijbewijs.
Mag het dan met B?????????

Groetjes:Corina

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 12:38

Volgens mij mag je een trailer trekken die niet meer weegt als je auto. Dus ledig gewicht + laadvermogen niet meer als 1560-zoveel kilo. Je moet ook uitkijken dat je niet boven de 3500 kilo uitkomt, want dan moet je sowieso een E-rijbewijs. Ik denk dat je met een 1-paards of anderhalf wel mag rijden. anders even kijken op de site van het RDW....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 12:39

Je mag het alleen als de trailer eigengewicht en laadvermogen (staat op de papieren van de trailer) tezamen LAGER is dan het eigen gewicht van je auto. Plus dat die twee bijelkaar, gewicht auto en totaal trailer mag niet boven de 3500 kilo komen.
De meeste trailers hebben een totaal laadvermogen van 1600 kg minimaal dus die mag jij NIET trekken met de auto met een eigen gewicht van 1560 kg.
Is er niemand die voor je kan rijden met een e-rijbewijs?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 13:17

Wat Eleonoor zegt klopt helemaal, het gaat dus om het laadVERMOGEN en niet om het gewicht wat er daadwerkelijk in de trailer staat. Al is idd het laadvermogen 1600 kg en je legt een veertje in de trailer mag je het nog niet rijden zonder E rijbewijs.

Ik rij zelf aangespannen met 2 shetlanders en heb het geluk dat de dames in een ongeremde ponytrailer passen. (gewicht trailer + laadvermogen max. 750 kg) Dit mag je wel met enkel B rijden.

Ik las in je profiel dat je paardje 1.53 is, dus zal je toch een gewone trailer moeten rijden en daar heb je in principe ALTIJD een E-rijbewijs voor nodig.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 14:05

Ik heb een anderhalfpaards trailer van Weijer, die heeft als kentekengewicht (ledig + laad) 1300 kg.

Zo'n paardentrailer mag dus wel achter die auto met het B-rijbewijs.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 14:31

En de auto moet het natuurlijk mogen trekken...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 14:59

En wisten jullie dat het laadvermogen van de personenwagen ook meetelt?
Dan valt er alsnog een heleboel af!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 15:06

Laadvermogen van de auto telt alleen mee als het een grijs kenteken heeft. Bij geel telt hij NIET mee.
Er zijn trailers met een terug gekeurde laadvermogen, maar dat zijn er maar weinig. Goed papieren controleren voor je gaat rijden.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 16:22

Tja, dat dacht ik dus ook altijd Eleonoor, totdat ik het theorieboek voor het E-examen kreeg.
Daar stond dus in dat het laadvermogen van een geel kenteken ook mee telt.

Vond het ook apart, maar het stond er echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 18:02

En al weegt de auto 1560 kg wil het niet zeggen dat hij dit ook mag trekken.
Dus kijk bij de paieren van je auto (inlegvel) wat de auto mag trekken.

Dus nog een puntje waar je naar moet kijken. Haha!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 20:44

ik trek ook zonder E mijn paard (volvo v 70 cross country) en trailer met laadvermogen van 1300 (trailer zelf weegt 720)...

maar ga wel beginnen aan E, spoedcursus bij Twin in Utrecht.
heb het vandaag opgevraagd!

moet je trouwens theorie examen doen voor je E, nee toch???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 21:13

sta er even bij stil als je zwaarder gaat trekken dan je auto weegt, dat je waarschijnlijk niet van je plaats af komt en je auto naar de gallemiese trekt. Is de aanhanger ook nog ongeremd, wordt het levensgevaarlijk. Ga je een heuveltje af dan gaat hij duwen, ook stoppen voor een stoplicht zal niet makkelijk gaan want het trekkend gewicht is zwaarder dus duwt je auto naar voren. Dit wil je niet meemaken als je je paardje meeneemt. Wordt je aangehouden is het stoppen, paard uitladen en zie maar hoe je thuis komt met paard. Krijg je een ongeluk ben je niet verzekerd.

Voor een E rijbewijs moet je ook examen doen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 23:27

russel schreef:
sta er even bij stil als je zwaarder gaat trekken dan je auto weegt, dat je waarschijnlijk niet van je plaats af komt en je auto naar de gallemiese trekt. Is de aanhanger ook nog ongeremd, wordt het levensgevaarlijk. Ga je een heuveltje af dan gaat hij duwen, ook stoppen voor een stoplicht zal niet makkelijk gaan want het trekkend gewicht is zwaarder dus duwt je auto naar voren. Dit wil je niet meemaken als je je paardje meeneemt. Wordt je aangehouden is het stoppen, paard uitladen en zie maar hoe je thuis komt met paard. Krijg je een ongeluk ben je niet verzekerd.

Voor een E rijbewijs moet je ook examen doen.


Oh? Goh, hoe wil jij dan verklaren dat een auto met 2000kg eigengewicht een trailer van 6000kg kan en mag trekken? En die komt echt van plek hoor, en die auto blijft ook heel.
Trailers moeten altijd geremd zijn boven 750kg, dus wat jij sugereerd is lichtelijk overdreven, al is het wel waar dat de verzekering zeer vervelend kan gaan doen als je combinatie niet blijkt te kloppen.
Ik heb al tig keer de rekensom hier op Bokt geplaatst, dat doe ik dus niet nog een keer. Even zoeken op trailer en auteur, dan kom je mijn reactie vast wel ergens tegen.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 08:46

ik vroeg theorie examen, dat je examen moet doen begrijp ik!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 08:57

vorig jaar hoefde je nog geen theorie te doen afke maar dat gaat wel veranderen maar wanneer weten ze niet