Hoe kunnen jullie nou zien wanneer een paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-01 12:51

Niet een mooi aangezette hals heeft, of de rug niet helemaal goed is of iets met de lendenen of er iets met de benen niet helemaal goed is.
Ik lees dat hier zo vaak, ik rijd best lang en ik weet best wel wat over paarden maar wat sommige hier vertellen kan ik echt niet zien(bv. Sjuimpje, jij hebt t vaak over een niet mooie halsaanzetting).
Ik zie wel of een paard wel of niet kreupel loopt en of een paard een mooie gespierde hals heeft maar
verder??? Hoe leer je dat???
Alvast bedankt, Monique.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 13:27

Monique, dat is niet alleen eenkwestie van leren, maar ook van smaak en gewenste discipline voor het paard.

Kijk, vraag en vergelijk, daar leer je veel van.
Enkijk eens hoe paarden met een bepaalde bouw presteren, hoe hun natuurlijke loopje is, en watze doen als de ruiter in gaat werken.

Een paard waar ik blij mee ben (western) mag bv een lage halsinzet hebben, omdat wij met een horizontale halshouding rijden.
Zo'n dier wil een dressuurruiter echter weer niet hebben, omdat je daar bijna geen oprichting in kunt rijden.
Snappie?

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-01 13:31

ok, bedankt!!!
Maar hoe moet nou een goed dressuurpaard gebouwd zijn???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 13:36

Zijn de meningen over verdeeld (zoals altijd).
Persoonlijk ga ik niet alleen voor een mooie bouw; heb paarden zien lopen die keurig volgens het boekje eruit zagen, maar liepen alsof ze op vier pootjes kreupel waren....

Een mooi dressuurpaard heeft VOOR MIJ:
Een edel hoofd (geen ramshoofd bv)
Lange benen (maar hoeft niet per se 3 meter hoog te zijn *LOL* )
Een hoge halsinzet, maar ja, ook weer niet TE hoog, hoe omschrijf je dat in vredesnaam?
Een ronde hals (aan de bovenkant dan he)
Een niet te lange rug
Maar ja, ook weer niet te kort....

En een mooie sterke achterhand. Beetje rechthoek moet er in het lijf zitten.
Oh ja, en de schouderpartij moet ook mooi staan.

Dit is (voor mij) niet te beschrijven per computer....

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 13:39

De mate waarin hoofd en hals met elkaar verbonden zijn is bepalend voor de flexibiliteit. Een beoordeling hiervan heeft weinig met smaak te maken, wel aan smaak onderhevig is je discipline en dus aan welk exterieur je voorkeur geeft. Een renpaard is meer horizontaal en naar voren gebouwd (snelheid), een dressuurpaard wil je liever bergopwaarts zien. Alles wat het dier van nature heeft om dat te bereiken is mooi meegenomen. Zo kan je van een overbouwd paard meer problemen verwachten bij het ondertreden.
Je wilt bij een dressuurpaard graag een lange hals met een open onderlijn zien, een mooie rechte aanzet van hoofd op hals en een lange maar vooral ronde nek. Dit maakt het verheven dragen van de hals met een mooie bovenlijn makkelijker, zonder 'valse knik'.
Het is onwijs moeilijk dit alles te leren. Een aanrader is misschien het boekjes 'Het paard in partjes' van het KWPN, je kan dit ook bij Divoza bestellen!
Succes! Haha!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-01 14:17

Bedankt, ik begin t al een beetje in te zien en ik moet gewoon goed om me heen kijken!!!
Nog een paar vraagjes:

_ Lot: wat bedoel je met een open onderlijn??? En..dat boek waar je t over had ga ik bestellen, hoor!!!

_ Sonja: wat bedoel je met een rechthoekig lijf???

Alvast bedankt!!!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 15:10

Een open onderlijn slaat op de keeluitsnijding, zeg maar de ruimte achter de kaken: die moet mooi open en ruim zijn, ook wanneer het paard z'n hals rond heeft. Wanneer een paard bijv. zware kaken heeft, heeft dat een negatieve invloed op de flexibiliteit. Bij het afbuigen kunnen dan bijv. speekselklieren in het gedrang komen en dat is niet fijn. Een brede kaak en een korte nek maakt het nog minder flexibel. vandaar dat je ruime bovenin, in de nek wilt zien, en ruimte onderin, achter de kaak.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 15:25

Wat ik heel belangrijk vind is de bouw van de kont! Daar zit toch de motor, vandaar uit beweegt het achterbeen en begint de verzameling...
Ik zie graag een bolle kont, met een stevige lendenbespiering.
ik ga achter het paard staan en dan wil ik een soort appeltje zien, twee bollende helften (of een grote bolling, dat mag ook). Wat ik absoluut niet wil zien zijn twee van die knobbels met vlees wat er bij hangt als een tent op tentstokken.
Dan loop ik langszij van het paard en kijk weer naar de kont, vooral naar daar waar de achterhand begint. Ook daar wil ik geen holte zien, de rug moet bespierd overgaan in de achterhand, en mag niet onder horizontaal schieten. Daar zitten dus de lendenen en die moeten al sterk zijn voor je begint, want tijdens de training kan je ze wel wat verbeteren, maar eraan rijden lukt je niet. het paard moet ze dus van nature wel al stevig gevormd hebben.
En dan geld voor mij inderdaad ok, ik wil een wat hoog aangezette hals... komt de hals van laag uit de borst, dan heb je al gauw te maken met zo'n taaie hanger, die bij voorkeur op de voorhand gaat. Ook wil je geen holle hals, de hals moet mooi opgericht zijn, geen onderhals hebben of gebrek aan bespiering net voor de schoft.
Ik rijd zelf geen hoge dressuur, maar als een paard voldoet aan deze punten, dan zal het geen zwaar te rijden paardje zijn, en dat vind ik heel belangrijk...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 17:14

Tja, misschien een beetje een kromme beschrijving, een "rechthoekig lijf". Als je het paard na zou tekenen, moet het lichaam een soort rechthoek zijn, met een mooie strakke rechte rug....

Hmmm, klinkt idd een beetje vaag Verward

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:56

Lot schreef:
Een open onderlijn slaat op de keeluitsnijding, zeg maar de ruimte achter de kaken: die moet mooi open en ruim zijn, ook wanneer het paard z'n hals rond heeft. Wanneer een paard bijv. zware kaken heeft, heeft dat een negatieve invloed op de flexibiliteit. Bij het afbuigen kunnen dan bijv. speekselklieren in het gedrang komen en dat is niet fijn. Een brede kaak en een korte nek maakt het nog minder flexibel. vandaar dat je ruime bovenin, in de nek wilt zien, en ruimte onderin, achter de kaak.


Mijn paard heeft soms ook last van haar pseeksel klieren denk je dat dat door die kaken komt?? Wat kan ik hieraan doen??

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:04

Mijn paard heeft duidelijk een rechte hals en een laag aangezette hals, gaat ontzettend snel in een verkeerde krul en is heel erg moeilijk op het hoogste punt te rijden, of je krijg hem heel erg voor de loodlijn, ook gaat hij snel te diep en snel hangen, al zijn daar wat meerdere oorzaken

voor.. Als ik ooit een nieuw paard krijg neem ik er nooit meer zo 1, het gaat echt zo lastig om zo'n beest aan de dressuurmaatstaven te laten voldoen, en dan is hij ook niet echt werklustig, behoorlijk lui, laat snel alles achter slepen wat natuurlijk ook weer een gevolg is van de voorkant

en het is meer een springpaard, qua bouw dus en qua interesse, af en toe denk ik waar ben ik aan begonnen Haha! En hij heeft volgens mij ook behoorlijk grote kaken, hij heeft een best grof hoofd, geen ramshoofd, maar gewoon recht en erg breed, als hij graast zie je ook zo'n grote kop
erop, al vind ik wel dat hij een goede dikke hals heeft...


Dus volgens mij klinkt dit meer als een springtype, wat vinden jullie?? Hebben jullie er ervaring mee??

Een goed paard moet dus wel indd een omhoog gerichte hals hebben, en de rest wat iedereen hierboven zij ook!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:06

Hij heeft trouwens niet echt zo'n nek als bijv power and paint, maar toch een lekkere hals, en dan een rechte hals, vind t af en toe net een springhengst Haha! , ook omdat hij vol gebouwd is en ook zo'n karakter heeft, erg veel karaktertrekken heeft hij ervan, hij houd ook wel van dekken Haha! ...

Maarja beetje offtopic!!! Sorry!!

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:07

Mijn paard heeft ook een rechte hals .. en sleept ook achter maar bij mijn paard is het geen luiigheid.. Ze wil graag werken en die rechte hals komt doordat ze verkeerd (niet goed door de rug ) gereden is.. en dat is dus ook de reden van het slepen.. Misschien is dit bij jou ook de oorzaak.. Maar praat je nu over een NF pony of over een andere.. en heb je daar een foto van??

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:12

Over een nf, wat dan?? Maar ik rijd hem sowieso lekker door de rug aan t begin, maar als ik hem zo wil oppakken, zodat hij door de rug loopt, loopt hij voor de dressuur te diep, dus als ik hem met halve ophoudingen op het hoogste punt wil laten lopen, loopt hij weer iets voor de loodlijn, dit wordt denk ik wel wat beter maar het blijft moeilijk, ook om steeds die achterkant erbij te houden. Mijne is liever lui dan moe Haha!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:12

Ik weet zo gauw geen foto, tenminste heb er geen 1 waar hij helemaal op staat!

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:15

_Romana_ schreef:
Over een nf, wat dan?? Maar ik rijd hem sowieso lekker door de rug aan t begin, maar als ik hem zo wil oppakken, zodat hij door de rug loopt, loopt hij voor de dressuur te diep, dus als ik hem met halve ophoudingen op het hoogste punt wil laten lopen, loopt hij weer iets voor de loodlijn, dit wordt denk ik wel wat beter maar het blijft moeilijk, ook om steeds die achterkant erbij te houden. Mijne is liever lui dan moe Haha!

Ja..in je profiel staan alleen maar Nf"ers.. Dus dat dacht ik, maar hebv je het over een kWPN er of niet? En als je alleen een foto van zn hals hebt is het ook goed..

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:49

In mijn profiel staat een welsh-arabier en een welsh mountain! Ja bij ras staat new forest Haha! Ik zal wel ff kijken voor een foto, heb er niet echt veel op de pc staan, ff zoeken.. waar zal k m neerzetten??

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:57

HEEEEEEEEEEEEEEEL oud topic hè...
2001..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:36

Amethyst schreef:
HEEEEEEEEEEEEEEEL oud topic hè...
2001..

ja Haha! zou gewoon een nieuw topic starten.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:37

ik heb m niet opgehaald, maar heb er niet eens nara gekeken Bloos Haha!


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:38

Maar dat mensen dan over die rode koeienletters heen lezen vind ik knap Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:02

Ik zet even een slotje Lachen.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JorineV, Patriesje, XXleonieXX en 159 bezoekers