te mager?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

te mager?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 22:07

Gipsy is niet vol te krijgen. Echt niet. Alles al geprobeerd. Van mais tot bloedonderzoek etc. Beter dan 'schraal' wordt het echt niet. Zit ook wel een beetje in het type paard. Maar van deze foto's schrok ik toch wel. Schraal is ok, maar dit vind ik bijna mager! Ze valt nu echt in bij d'r liezen en d'r schoft. Nou staat ze er niet bepaald op haar voordeligst op, maar toch....

Afbeelding

Of deze dan, kijk die kont! En zo opgetrokken in d'r liezen, brrrrrrrr.

Afbeelding

Vandaag op stal toch maar weer eens overlegd. Ze moet ook harder werken de laatste tijd dus wat extra's mag ze wel hebben. Schepje biks erbij, nog maar wat meer mais, nog maar wat meer kuil etc. en binnenkort toch maar weer eens bloed laten trekken.
Overigens is ze hartstikke vrolijk, energie voor 10, wil graag lopen, super in d'r vacht etc. Ze lijdt er absoluut niet onder, maar het ziet er niet uit!

Hieronder staan foto's uit dezelfde serie, ook vandaag genomen, daar staat ze al een stuk schappelijker op, maar je kunt zien dat er echt geen grammetje vet op zit. Dit vind ik wel weer redelijk ok al mag ze wel iets meer massa hebben van achteren. Wordt aan gewerkt, al zal het nooit echt veel worden denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

En deze is gewoon lief Lovers

Afbeelding

Nulla tenaci invia est via


grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 22:14

wat leuk om eens foto's van gipsy te zien!

op de eerste 2 foto's ziet ze er totaal anders uit dan op de laatste 2.
op de laatste is ze naar smaak 'goed' of 'mag net iets voller', op de eerste ziet ze er echt mager uit..

maar dat komt dus natuurlijk ook door haar houding.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 22:16

Wat een verschil tussen die foto-s zeg! Die 1e vind ik echt van een best mager paard maar op die laatste ziet ze er juist gewoon goed uit.
Ik denk dat ze gewoon een vrij schraal type paard is en dat ze op de 1e fot-s net inademende waardoor je de ribben extra ziet. Of zoiets dan.
Ze ziet er verder immers super gezon uit dus ik zou me er niet teveel zorgen over maken. Als je weet dat ze goed ontwormt is en goed te eten krijgt kan je er nu niks aan veranderen. Ze is niet het type paard om ineens een bolle Belgen-kont (niks ten nadele van Belgen hoor!) te krijgen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 22:21

Apart he dat een houding van een paard zoveel verschil uit kan maken. Alle foto's zijn vandaag gemaakt.

Ik zou haar graag iets voller zien, ze heeft nu echt geen reserve. Hoeft niet dik, dat zeker niet, maar iets meer mag best. Maar het lukt gewoon echt niet. Er gaat een hoeveelheid voer (biks, kuil, mais, muesli, slobber) in, echt bizar voor het werk wat ze doet en vergeleken met de andere paarden op stal maar waar ze het laat.... Verward

Ontwormen, gebit, het is allemaal goed. Bloed een tijdje geleden ook. Binnenkort wordt ze geënt, dan maar eens aan de DA vragen wat hij er van zegt.

Ik maak me niet echt zorgen ofzo, ze gaat hartstikke fijn de laatste tijd, maar echt lekker zit het me ook niet.....

Nulla tenaci invia est via

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 22:29

grassie schreef:
wat leuk om eens foto's van gipsy te zien!

op de eerste 2 foto's ziet ze er totaal anders uit dan op de laatste 2.
op de laatste is ze naar smaak 'goed' of 'mag net iets voller', op de eerste ziet ze er echt mager uit..

maar dat komt dus natuurlijk ook door haar houding.

mee eens egelijk Lachen

el een mooi paardje hoor Cool

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 23:15

mooi paardje...
Maar inderdaad iets meer massa zou niet verkeerd zijn. Zit er volbloed in? Zo'n type is het wel. HOop dat ze wat bijtrekt door al die lekkere dingen die ze nu krijgt!! Meer kun je denk ik niet doen. Als het bloed goed is en ze voelt zich goed....

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 23:21

ze is niet super mager voral niet op de laatste 2 foto's maar er mogen wel nog ene paar kilotjes bij!!

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 23:29

hoi, ze is inderdaad een beetje schraal. heb je al eens geprobeerd maïsmeel te voeren? dat doe je door de biks ongeveer 250 gram per dag. dat is echt een dikmakertje. dat geven wij in de winter aan de paarden als ze te mager worden.
probeer het maar eens!!
succes!!

Bon Jovi rules!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 23:35

vanda's"]
Zit er volbloed in?
[/quote]

Ja en ook trakehner. Echt een bloedpaardje.

[quote="Corona schreef:
heb je al eens geprobeerd maïsmeel te voeren?


Tot in den treure.
Maïsmeel, snijmais, gebroken maïs. Maïs in alle varianten. Scheelt iets, maar echt dik wordt ze er niet van.
Ze krijgt nu gebroken maïs, niet pas sinds kort, altijd al, maar nu nog maar wat meer *zucht* het verschil met maïsmeel of snijmaïs merk ik niet en dat is voorhanden op stal en dus het makkelijkst.

Nulla tenaci invia est via

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 23:41

Misschien moeten we een beetje paard ruilen Lachen
Gipsy mag best ietsje van Isolda hebben hoor Haha!

Maar om even een beetje onaardig te zijn, zo vind ik een paard op zijn lelijkst. Vooral die opgetrokken flanken, echt jekkie!
Nou weet ik wel dat ik een ander paard gewend ben hoor. Het is maar waar je van houd Lachen

De een krijg je niet dun, de ander niet dik... Zo heb je altijd wat *LOL*

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 23:43

Paardje bij ons op de manege was ook niet dik te krijgen. Ze had een probleem met de stofwisseling. (of te snel, of te langzaam, dat weet ik even niet meer)
Misschien kun je haar daarop laten testen?

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 23:47

Haar stofwisseling is nogal wat aan de snelle kant Haha! Hoef ik geen test voor te doen om dat te bedenken *LOL*

Tijdje geleden hebben ze bloed gecontroleerd, ik vertrouw er maar op dat het er toen uitgekomen was als ze iets mankeert. Misschien dat we het binnenkort nog een keer laten doen. Je moet toch wat.

Nulla tenaci invia est via

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 00:33

Margreet hoeveel brokken en ruwvoer krijgt ze dan per dag?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-02 00:41

fabienne schreef:
Margreet hoeveel brokken en ruwvoer krijgt ze dan per dag?


4,5 kg hoogwaardige brok (Pabeho, zelf samengesteld door de stalhoudster, superspul!). Zijn begonnen met 3, maar toen zag ze er helemaal niet uit en was niet vooruit te branden. Meer brok en ze springt op m'n nek. Deze hoeveelheid is goed.
Onbeperkt kuil. Als het op is krijgt ze nieuwe en ze vreet de hele dag door.
Een flinke hoeveelheid maïs (een schep).
Iedere dag slobber van zemelen met een halfje muesli (daar gaat ze nu meer van krijgen) wortels etc.
Geen weidegang (helaas).

Vind ik een bizarre hoeveelheid! Ze krijgt meer dan het wedstrijdpaard van mijn instructrice!

Nulla tenaci invia est via

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 00:55

Dagelijks een flinke scheut lijnzaadolie door het voer (maar ook weer niet zoveel dat ze aan de diarrhee raakt). En ik heb me laten vertellen dat je Foenegriekzaad kunt voeren (worden ze ook wat dikker van, wordt onder andere gebruikt in de varkensmesterijen)

Tja en net als mensen heb je paarden die van alles naar binnen kunnen werken en niet dik worden, en paarden die van lucht dik worden.

Als ze goed in haar vel zit zou ik me geen zorgen maken...

Je suis Charlie.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 01:08

Probeer eens wat melasse over het voer. Net een soort stroop, ze vinden het heerlijk.
Ik had vroeger ook zo'n paardje, iedere dag een flinke scheut over het voer en binnen korte tijd was hij helemaal bijgetrokken.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 01:28

wat krijgt ze per dag aan eten?

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 01:43

Ze ziet er idd te mager uit. Wij hadden ook een Engels volbloed die idd meer kreeg dan een wedstrijd paard, maar goed hij had het nodig. Ik voerde hem altijd behoorlijk wat zemelen, daar deed hij het heel goed op. Ook een soort cornflakes, ik zou niet meer weten hoe het heet want ik voer het al een hele tijd niet meer. Bij de paarddrogist dacht ik ook dat je het een en ander kon kopen om ze wat voller te krijgen. Ook al voelt ze zich happy, zo heeft ze natuurlijk geen reserves als ze een keer ziek wordt.
Ze heeft daarom echt een heel lief hoofdje.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-02 08:44

Prima schreef:
wat krijgt ze per dag aan eten?


Lezen Prima.
Staat hierboven al ergens. Knipoog

Nulla tenaci invia est via

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 09:55

Hoi Margreet,
Ik heb foto's van Gaija waar ze er net zo mager uitziet en was als Gipsy nu op je foto's. Kun jij je waarschijnlijk niet voorstellen. Toen jij kwam was ze goed en nu is ze vet. Gipsy is schraal en houdt inderdaad weinig over. Ik denk dat je het maximale doet wat mogelijk is. Bij Gaija hielp het om spul van de paardendrogist te geven wat er voor zorgde dat alle stoffen uit het voer beter door de darmen werden opgenomen. In ieder geval zaten er antioxdanten in. ze verkopen mijn merk nu niet meer maar ook Hypower en Bynatone hebben dat effect. ik geloof dat Bynatone door Marijke werd gebruikt en Monty, zelfde bouw, zag er stukken beter uit. Misschien helpt het om ipv kuil, hooi te voeren. Gaija kon niet tegen kuil en met hooi werd ze dikker. Sterkte. Het kan ook aan het verharen en overgang naar de elnte liggen dat ze nu even een terugklap heeft. Merk ik bij Relona ook. Die wordt ook weer wat magerder en ik doe wat minder emt werken. Komt ook omdat ze zaterdag toch weggaat. snik.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 10:28

Toch vind ik haar op de laatste foto's er super uitzien hoor. Op die eerste staat ze gewoon ook niet zo voordelig, ik heb ook weleens zulke foto's. Je moet haar wel goed in de gaten houden, maar ik vind het nog wel meevallen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 10:28

Het lijkt mij niet echt zinvol om weer bloedonderzoek te doen, hier is toch nooit iets uitgekomen? Ze is verder gezond (zo ziet ze er ook uit) en actief, dat paardje voelt zich prima! Waarschijnlijk heeft ze gewoon een snelle verbranding. Zo zijn er ook mensen die absurd veel eten, maar waar geen grammetje vet aanzit.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 10:36

Ik vind haar op de onderste foto's er best goed uitzien,
vooral het verschil is duidelijk zichtbaar.

Er kreeg laatst een vriendin van mij het advies van een paardenhouder om kippenvoer te geven, deed hij zelf ook als hij magere paarden op stal kreeg en hij had ze dan in 2 wk op gewicht....ik moet eerlijk zeggen dat zowel zij als ik daar een beetje huiverig voor zijn Haha!

Misschien is het een idee om Super Mash van JordensHippo te geven?
is slobber met kruiden, fruit etc etc.
Mijn paard vind het heerlijk Haha! Kwaad kan het iig niet...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 22:38

Ik vind haar ook inderdaad te mager.
Als haar stofwisseling aan de snelle kant is kun je misschien met homeopathisch spul haar darmen wat tot rust brengen. Onze DA doet dat altijd met honden en ziet goed resultaat. Misschien dat het bij paarden ook werkt? Je kan het altijd met je DA overleggen!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers