doorzit probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

doorzit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 09:29

Ik heb problemen met het doorzitten op mijn westernzadel. Op mijn engelse zadel is doorzitten nooit het probleem geweest, terwijl ik nu zit te hotsen en klotsen. Ik rij met de les en zelf bijna altijd licht, maar het doorzitten zou ook geen probleem mogen zijn. Heeft er iemand tips?


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:38

Zitles nemen!
In een westernzadel heb je meer ruimte dan in een dressuurzadel, daar zit je meer opgesloten.
Doorzitten heeft veel factoren voordat het goed gaat; hoe hoog geeft je paard op, hoe goed loopt hij al in balans en verzameld, hoe soepel ben jij, welk tempo rijd je, etc.
Pas als al die factoren kloppen dan zit je lekker door...
Laat je instructeur/trice eens kijken waarom je niet kunt doorzitten.

Succes!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:01

Ik sluit me aan bij Vera,
Maar wil eraan toe voegen dat het vaak een probleem is van klemmen met het onderbeen. Ipv te klemmen zal je moeten leren te zitten op je bovenbeen en zitvlak.
Zitles nemen is idd een hele goede, maar zelf kan je ook al heel veel doen door regelmatig zonder beugels of zonder zadel te rijden.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:05

Zitlessen nemen of zonder zadel rijden. Helpt bij mij iig wel, ik klots al in een dressuurzadel Knipoog

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:55

idd, vaak zonder zadel rijden werkt

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:09

Ik ga met Vera en PeppySan mee, want vooral ook wat PeppySan zegt,
is iets waar minder op gelet wordt.
Ik heb ook zitlessen gehad en ben er zoooo ontzettend blij mee Lachen

En ik merk bij mezelf ook, dat als ik zenuwachtig wordt (bv wedstrijd of
clinic ofzo) dat ik dan ook met mijn bovenbenen ga klemmen...

♥ Rewrite the Stars ♥

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:08

Ik ben door het western rijden juist minder goed geworden in zonder zadel rijden, omdat ik veel meer houvast heb dan aan een engels zadel, doordat bij mij zadel de beugels stiller hangen enzo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:11

Capopjekop, kun je aangeven waar je doorzitprobleem zit? WAAR klots je precies? Haha!
Is het dat je de steun van je kniewrongen mist (uit zich in onrustige beenligging), of heb je het gevoel dat je echt van achter naar voor gesmeten wordt (vaak te weinig kanteling in je bekken), of juist meer het gevoel dat je links-rechts geschud wordt (loslaten lendenen)?

Probeer je gevoel eens te omschrijven? Dan kunnen wij iets gerichter proberen te adviseren.

Overigens is 'zitles' altijd een goed en nuttig antwoord. En ook nog eens hartstikke leuk om te doen. Zouden meer mensen vaker moeten doen! (ik ook Haha! )

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 15:06

ik stuiter zeg maar. dit had ik in de galop eerst ook, omdat ik te veel klemde. in de galop gaat het al een stuk beter, nu ik meer ontspan. maar om dit gericht te kunnen beantwoorden moet ik morgen nog eens goed kijken hoe ik precies klots Haha!

verder bedankt voor de tips, zonder zadel lukt me ook niet toen ik gewoon engels reed. ik glij er altijd scheef af, omdat amber zonder zadel zichzelf weleens recht maakt in een bocht en ik wel de bocht neem zeg maar, dus ga het maar eens een aantal keren zonder beugels proberen.

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:10

Wat ook wel eens wil helpen:

Concentreer je op de beweging (ritme) van jou paard en ga met je benen proberen achteruit te fietsen. Draai voor je gevoel kleine rondjes achteruit.
Niet te grote bewegingen maken natuurlijk maar heel ontspannen .
Je dwingt jezelf om niet te verkrampen doordat je na moet denken bij de bewegingen die je maakt.

Probeer het eens
groetjes Marjan

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.

pmarena

Berichten: 48045
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:25

Is de zitting van je zadel niet gewoon veels te ruim ? Lachen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:00

capopjekop schreef:
verder bedankt voor de tips, zonder zadel lukt me ook niet toen ik gewoon engels reed. ik glij er altijd scheef af, omdat amber zonder zadel zichzelf weleens recht maakt in een bocht en ik wel de bocht neem zeg maar, dus ga het maar eens een aantal keren zonder beugels proberen.

Ik rijd nu noodgedwongen op zo'n "dood schaap" (barebackpadschapenvachtje). Dan zit je toch nét wat steviger dan met helemaal niks. Als je daaraan kunt komen is dat misschien wel een idee .

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 16:19

pmarena schreef:
Is de zitting van je zadel niet gewoon veels te ruim ? Lachen


hoe kun je dat zien dan. in stap zit ik super lekker en galop is ook geen probleem, dus ik denk eigelijk niet dat dat het is, maar zal eens aan wenS vragen of ze eens goed wil kijken.

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 20:42

ik heb net een buitenrit gemaakt en ik merk dat als amber rustig draaft, ik wel netje zit, maar zo gauw ze weer wat harder gaat, begint het geklots. zoner beugels zelfde verhaal. ik denk dat ik iemand amber aan de longe laat doen en dat ik dan (met ogen dicht) op mijn zit ga concentreren

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:51

Ik denk dat iedereen in de vlottere draf wel wat klotst, ik heb een super hekel aan doorzitten, behalve als mn paard echt rustig draaft en ontspannen is, dus de rest van de tijd doe ik aan lichtrijden Lachen


spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:35

capopjekop schreef:
ik heb net een buitenrit gemaakt en ik merk dat als amber rustig draaft, ik wel netje zit, maar zo gauw ze weer wat harder gaat, begint het geklots. zoner beugels zelfde verhaal. ik denk dat ik iemand amber aan de longe laat doen en dat ik dan (met ogen dicht) op mijn zit ga concentreren

Als je zit meer bevestigd is zal dat ook overgaan. Heb Anky nog nooit zien klotsen in een uitgestrekte draf Haha!

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:17

capopjekop schreef:
ik heb net een buitenrit gemaakt en ik merk dat als amber rustig draaft, ik wel netje zit, maar zo gauw ze weer wat harder gaat, begint het geklots. zoner beugels zelfde verhaal. ik denk dat ik iemand amber aan de longe laat doen en dat ik dan (met ogen dicht) op mijn zit ga concentreren


Klots je ook in het zadel als je paard netjes verzameld loopt (op de engelse manier). Het kan namelijk ook zo zijn dat je paard hoog op gooit, als dat zo is kun je dat niet uitzitten zonder dat het paard verzameld is.

wanja_lover
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:43

tja dat is wennen moest ik ook in het begin kan nie doorzitten op men eerst western zadel ik heb men hele kont kapot gehad onder de blaren !!!! dat deed zeer maar kon al welk daarna door zitten je moet gewoon oefenen aan de longeerlijn dat helpt egt

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 14:54

ik heb vandaag weer gereden, en ook doorgezeten. ik merk dat als ik iets meer naar achter ga zitten (dus meer met me kont in het zadel) dat het doorzitten dan wel aardig gaat. ook al loopt ze goed door Haha!

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:54

Ik heb ook dat probleem gehad.
Ik zat op mn k*t Bloos
Toen heb ik op WSW 'zitlessen' gehad.
Steeds maar weer commentaar erop, en ik merk het nu gewoon, het
heeft zo ontzettend goed geholpen!

Ik voel zelf dat ik veel lekkerder zit, ik voel de bewegingen van het paard,
ik hoef dus minder naar het parad te kijken...
Anderen merkten het ook ontzettend op.

Het is even wennen op het begin, maar echt het resultaat is super!

Dus ik ozu zeggen: Neem zitlessen...
Kan aan de longeerlijn met een ei op een lepel, zonder beugels enz.
Of gewoon instructie zoeken die er maar over door blijft zeuren!

♥ Rewrite the Stars ♥

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:18

Achteruit fietsen met je bekken vind ik zelf heel goed werken.
Ik heb met mijn pony een hele tijd zonder zadel gereden en kon niet goed op hem doorzitten als hij stevig doordraafde, dan ging ik gauw klemmen met mijn benen. Ik heb hem geleerd om wat rustiger te draven, dit drafje is een rustg jogje geworden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 50 bezoekers