Springen wilen maar niet durven. Wat nu?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsy4ever
Berichten: 53
Geregistreerd: 15-02-02

Springen wilen maar niet durven. Wat nu?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 15:54

Hoi,
Misschien vinden jullie me een scheiterd maar daar zit ik niet mee.
Ik krijg de kans om een paard tetrainen en op wedstrijd uit tebrengen.
Ik heb vroeger altijd gesprongen met mijn welshpony.
Nu heb ik 3 of 4 jaar niet echt gesprongen.
Ja alleen over hele kleine hindernisjes.
Maar niet over 50cm heen.
Het paard rijd z1 dressuur met de eigenaar en heeft m gesprongen.
Wegens omstandig heden kan de eigenaar niet met hem springen.
Ik heb het vorige week gesprobeerd.
Alleen toen de eigenaar de hindernis neerzette werd hij gek.
Nu durf ik niet meer.
Wat kan ik doen want ik wil hem graag trainen.
Reacties please

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 15:58

begin gewoon laag, en als het paard niet meer te houden is rijd hem dan op de volte om hem rustiger te krijgen.

Zo deed ik het met Flair ook altijd, dat was altijd racen met haar bit tussen haar kiezen met springen.

Ga gewoon eerst wat balkjes draven, en wat lage sprongetjes maken tot je je wat zekerder voelt. Die balkjes en lage sprongetjes gaan je toch wel vervelen en durf je misschien wel hoger *LOL*

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 16:30

Wij zitten in hetzelfde schuitje.
Alleen de mijne is wel rustig, maar ik heb ook schrik gekregen.
Een paard wat al M springt, kan dus goed springen.
Misschien kan je er even een ander opztten, en dan zie je misschien dat ie wel wat sneller op een hindernis afgaat, maar dat ie niet weigert en netjes over de hindernis heen gaat en zelf zijn passen meet.
Dat kan nl allemaal, ik zou vragen of iemand er even een sprongetje mee wil maken voor je. Misschien zie je dan, dat het helemaal niet zo eng is.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

ben het met Flair eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 18:08

Remy vind de balken en hindernissen bij het springen ook maar eng. Dit terwijl ik springen zelf wel eens leuk vind zolang ik maar niet te hoog hoef.
Doordat Remy zo vaak weigerde ben ik dus ook "bang" en vooral onzeker geworden.

De laatste weken zijn we regelmatig (zo'n 1 of 2 keer per week) bezig met balkjes lopen (ook aan de longe), een balk op de hoefslag leggen en dan gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is, en af en toe een laag sprongetje. Nu krijg ik zelf al wat meer zelfvertrouwen en voel me zekerder dan eerst, dus binnenkort gaan we weer ietsje hoger.
Wij doen het gewoon lekker op ons eigen tempo; als je meer gaat doen dan je eigenlijk durft gaat het vaak mis en kun je weer opnieuw beginnen. Doe dus in het begin gewoon rustig aan en doe niet meer dan je durft.
Op een gegeven moment gaat het vanzelf !

heel veel succes en laat weten hoe het gaat !!

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 18:29

Dat probleem heb/had ik ook maar dat ben ik nu aan het oplossen en heb ik voor een groot gedeelte al opgelost Haha!
Je moet eerst zien dat je haar dresuurmatig goed onder controle hebt! das de belangerijkste basis voor het springen!
Met springen begin je laag, maar ga niet stappen voor de hindernis, gewoon draven anders krijgt ze meer kans te ontploffen voor tijdens en na de sprong. Verder leg je tig drafbalkjes voor de hindernis om haar rustig te houden en ook na de hindernis balkjes neer leggen, dan moet ze blijven draven anders raakt ze in de knoop met haar benen en de balkjes, als ze de eerste keer niet gaat draven leert ze snel genoeg dat ze haar benen breekt als ze niet normaal over de balkjes gaat.
Ook moet je daar blijven verrassen, door bijvoorbeeld in-uitjes neer te zetten, een stuk of 4, en dan een wel springen en een niet, zo moet ze haar aandacht bij jou houden en kan ze niet zo op de hindernis gefixeerd raken. Balkjes op verschillende afstand en hoogten draven en stappen is ook heel goed. Zorg ook dat ze naar de hindernis kijkt en niet als een dolleman dr op afstormd en maar wat springt.
Het kan ook zijn trouwens dat ze zo blij is dat ze weer mag/kan springen dat ze dit alleen de eerste paar keer even doet. Ga anders een met haar vrij springen, kan ze gek doen wat ze wil zonder haar ruiter bang te maken en zo kan ze ook weer even uitzoeken hoe het ookal weer moest, zonder een ruiter die haar 'stoort'.
Ow ja voor ik het vergeet, op de volte zetten deed ik ook wel, maar sommige paarden, waaronde die van mij, hebben op laatst door dat als ze gek gaan doen ze op de volte gaan en niks anders meer hoeven,
je kunt wel voltes gaan rijden maar dan niet steeds om haar rustig te krijgen, bovendien heb je kans dat als ze vanuit die onrust in een keer worden omgetrokken hun achterhand gaan leren uitzwaaien (ja hebt zelf ervaren) en dat rijdt je er later moeilijk weer uit, heb je dus werk van het werk...
maar goed, het lukt vanzelf wel weer een keer om haar rustig te krijgen! Als je maar consequent bent en blijft! *en doorzetten he! Party!! *

iniedergeval succes! Party!!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 22:46

gewoon dresuren en dan soms een klein sprongetje er tussen pakken, dus zodat het paard neit meteen weet wanneer hij gaat springen.

ik heb het zelf ook een beetje, wil het wel maar expensive rent zo hard erop af en dan vind ik het een beetje eng

ik laat er iemand anders op rijden en dan kan je daar ook van leren

succes en ik vind je geen scheiterd hoor

Horsy4ever
Berichten: 53
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 13:23

Hoi Hoi,
Gisteren reed ik op dat paard, Kazmier heet hij
hij was heel braaf.
Alleen toen kwam Darwin (een hond) in de bak en toen ging hij een stukje omhoor.
ik was in de galop dus ik had niet echt verwacht dat hij omhoog zou komen.
maar oke
ik bleef zitten!!
Dus ik dacht van als ik nu blijf zitten moet het met springen ook lukken.
Dus ik vroeg de eigenaar een sprongetje op tezetten.
eerst 50 cm
Hij sprong er met gemak over heem omdat hij m heeft gesprongen.
Ik draf reed ik er op af.
En toen jump maar na de hindernis ging hij racen.
Was een beetje eng.
De 2e keer kwam hij niet hele maal uit dus ging de verlichte zit niet helemaal goed.
En na de hindernis in de verkeerde galop.
Net alsof hij bokt voelt dan
De 3e keer heb was de hindernis 65cm.
Hij schrok ff maar dat was snel over.
En ik reed in galop op de hinder nis af en jump en gelijk in de goede galop.
Toen ben ik nog even gaan draven en uitstappen.
HIJ WAS SUPER BRAAF
en vandaag ga ik weer springen met hem