Voordeel grijskenteken afgeschaft: wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Voordeel grijskenteken afgeschaft: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 14:55

Volgens http://nu.nl/news.jsp?n=381714&c=37 en het journaal heeft de staatssecretaris het plan om het grijze kenteken af te schaffen.

Nu weet ik dat er een heleboel paardeneigenaren terreinwagens op grijs kenteken hebben omdat dat nog enigszins betaalbaar is.
Wat nu als dit voordeel afgeschaft wordt?
Verkoop jij je auto en ga je op zoek naar een goedkopere of betaal je gewoon de veel duurdere wegenbelasting?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:59

Tja ik weet het niet............. mijn bus weegt leeg 1700 kilo, ben er niet al te blij mee als het afgeschaft wordt. Maar ik heb m wel nodig!!

Misschien moet ik dan maar een manier vinden om het verloren geld toch terug te verdienen bij de belasting en een cursus NOG creatiever boekhouden gaan volgen..........

Maar ik maak me er wel zorgen om ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:00

Ze willen het afschaffen, maar er is nog geen accoord gegeven. Dus het is nog niet afgeschaft.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:01

Pipo schreef:
Ze willen het afschaffen, maar er is nog geen accoord gegeven. Dus het is nog niet afgeschaft.


Gaan we allemaal protesteren, zetten heel Den Haag vast met onze grijze kentekens OK dan!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 15:02

Volgens mij staat dat ook in mijn eerste stukje, Piep. Maar de kans is groot dat het gebeurt.
Tijd om er alvast over na te denken dus...

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:02

mijn groene bakkie voldeed eerst aan de eisen van het grijze kenteken
hub de wet veranderd en hij moest direct uit het grijse circuit
ik heb m toch gehouden
ik rij er of alleen in of met mijn kleine
en het is toch wel super makkelijk dat je een paar kisten peen achterin kwijt kan bv

hij rijd op diesel rijd zo ongeveer 1 op 19 en weegt niet veel
ik heb bonus malus -75% van de verzekering dus dat is ook wel lekker
ding is niet stuk te krijgen

veel goedkoper gaat niet , ja mijn tarzan is nog goedkoper
rijd 1 op 20 (benzine) oldtimer verzekering word betaald door de eigenaar en hij is wegenbelasting vrij
maar bij windkracht 6 en hoger voel je je toch niet zo happy!
(het is een reliant robin pickupp maw een 3 wieler)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:02

Ik heb het vanochtend ook gehoord, denk niet dat het ze gaat lukken om dat af te schaffen. Heeft veel te veel impact op het bedrijfsleven...

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:08

Ik had dus gelijk met jou een topic geopend... heb effe de tekst gekopieerd.
Alleen je topic-naam is dus niet geheel juist!

Andere auto kopen??? Heeft niet zoveel zin meer dan..
Wie zit daar dan nog op te wachten?
Een dubbele cabine kun je makkelijk houden... een tweezitter is anders Scheve mond

[AM] Opheffen grijs kenteken?

Minister Wijn heeft weer een prachtig idee!
Grijskenteken opheffen als offer aan de vennootschapsbelasting om zo meer bedrijven uit buitenland hierheen te krijgen...

Weer een melkkoe gevonden.. de alom bekende!
Zijn we lekker mee. Als dit doorzet gaat dit WEER een hoop geld kosten.
Ik zou dan van 72 euro per kwartaal naar 410 euro per kwartaal gaan!
He.. en dan kan ik nog maar met tweeën zitten!
Ze zijn het gewoon vooral beu, denk ik, dat vooral gezinnen met een dubbele cabine rijden. Degene die een tweezitter hebben zijn nog meer "genaaid". Nou, maar weer wachten op tegen-akties..

Quote:
Do. 19 augustus 2004. Het laatste nieuws lees je het eerst op NU.nl

Grijs kenteken ten offer aan verlaging winstbelasting

Uitgegeven: 19 augustus 2004 08:23

DEN - De kans is groot dat onder meer het grijs kenteken wordt geofferd voor verlaging van de vennootschapsbelasting. Dat is in elk geval de inzet van staatssecretaris Wijn van Financiën in de onderhandelingen binnen het kabinet over de begroting voor volgend jaar, meldden bronnen rond het kabinet donderdag.
Wijn wil Nederland aantrekkelijker maken als vestigingsplaats voor het bedrijfsleven. Verlaging van de winstbelasting van 34,5 procent naar 31,5 procent en vervolgens naar 30 procent in 2007 moet daar aan bijdragen.
Het bedrag dat daarvoor moet worden omgebogen, in eerste instantie 1,6 miljard eurooplopend tot 2,4 miljard in 2007, moet het bedrijfsleven echter grotendeels zelf financieren. Het schrappen van de voordelige fiscale regeling voor het grijze kenteken is daar een voorbeeld van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:10

Dat roepen ze al jaren, toen ik de DAF 400 kocht was het ook net ter sprake (1994) en werd ik door sommige voor gek verklaard dat ik een grijskenteken bus kocht, ondertussen rijd ik nu al 10 jaar met grijskenteken auto's.
Eerst zien, dan geloven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:19

Maar dat grijs kenteken is toen wel van auto's afgehaald, die net te klein waren, zoals onze feroza.
Daarom zie je zoveel auto's met "badkuipen" erop om genoeg inhoud te houden.
Alleen als je toen je auto kocht voor 94 bleef het grijs, bij verkoop niet meer.

Hoe zou het nu gaan met een auto die je al hebt op grijs kenteken? Blijft die tot verkoop grijs, net als in 94?
We hebben namelijk een leuke combo gezien voor mij om dadelijk naar het werk te rijden.
Maar heeft het geen voordeel meer, wil ik ook geen 2 persoons auto.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:58

Het zal er wel op uitdraaien dat de eisen voor een grijs kenteken weer worden aangescherpt. Ik geloof nooit dat het echt gaat verdwijnen, dat kost de staat uiteindelijk meer dan het oplevert.
Het is overigens wel zo dat als je ervoor moet betalen, je dus ook mensen achterin mag vervoeren.
Andere tip voor mensen met een bus: bouw hem om tot kamper en vraag kwart-tarief aan, onder het motto: zo ze doen, zo worden ze gedaan.
Ander alternatief is je grote rijbewijs halen en een Mercedesbus kopen met een toegestaan gewicht van net boven 3500kg. Wegenbelasting is dan echt een schijntje 60 euro per drie maanden. (dit geldt tot een toegestaan voertuiggewicht van 15.000kg)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:59

Ze klonken vrij definitief, ik had niet het idee dat het deze keer alleen een plan was.
Fijn voor kleine bedrijven die een stel auto's op de baan hebben .

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 21:01

Misschien laten ze het zo voor auto's voor een bepaald bouwjaar. (Daar hoop ik dan maar op Knipoog )
Maar anders gaat de Patrol er toch wel uit. Ik geloof dat ik 4 x zoveel wegenbelasting moet gaan betalen met een geel kenteken. Dat wordt me wel erg gortig.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:05

Misschien heel dom hoor, maar geldt dat niet alleen voor particulieren? Dus bijvoorbeeld GK zou zich geen zorgen hoeven te maken... Of wel?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 21:06

Nee, het is juist voor bedrijven. Ze willen de vennootschapsbelasting verlagen maar dat moet toch ook betaald worden.
De bedrijven mogen het dus gewoon zelf betalen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:07

Ik hoop dat dat niet gebeurt. Voor paarden eigenaren word dat dan toch een duur geintje.

Ik rijd nu een Opel Combo, ook grijs kenteken. Heb er verder nog weinig mee te maken omdat m'n ouders alles nog betalen Schijnheilig(ja, verwend Haha!). Maar als ik straks zelf een autootje zo moeten zou het ook een grijs kentenen wagen met trekhaak moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:08

Nee het geld voor iedereen
door devennootschapsbelasting voor bedrijven flink verlagen, zouden bedrijven er dan minder van moeten merken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:32

ikke schreef:
Andere tip voor mensen met een bus: bouw hem om tot kamper en vraag kwart-tarief aan, onder het motto: zo ze doen, zo worden ze gedaan.


Heb ik ook al eens bij een Patrol gezien, stond een soort raar kistje achterin dat was uit te klappen tot fornuisje/aanrechtje.
Hierdoor stond hij idd als camper op papier maar werd daar dus nooit voor gebruikt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:36

Ilindra schreef:
Heb ik ook al eens bij een Patrol gezien, stond een soort raar kistje achterin dat was uit te klappen tot fornuisje/aanrechtje.
Hierdoor stond hij idd als camper op papier maar werd daar dus nooit voor gebruikt.



Leuk idee, maar volgens mij moet je dan stahoogte hebben op dit moment Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:37

Nee runningkawa, het is net andersom. Het plan is de vennootschapsbelasting te verlagen om meer buitenlandse bedrijven te lokken. Hiervoor moet een financiering worden gevonden. O.a. dus het verdwijnen van het grijze kenteken.
Kleine bedrijven (niet b.v. of nv zijnde) en particulieren betalen dus mede de rekening.
banketstaaf, ben het er ook helemaal niet mee eens, al moet ik wel zeggen dat het grijze kenteken in aanleg nooit voor particulieren bedoeld is geweest.
Het gezeik hierover telkens, onstond steeds door creatieve particulieren die ervan mee profiteerden wat de overheid probeerde te voorkomen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:42

Ja dat is nu ook weer het excuus, men doet boodschappen met die auto Verward , terwijl particulieren ook gewoon een grijs kenteken kunnen rijden
Als ze het alleen voor particulieren afgeschaft hadden was het nog te begrijpen, maar bedrijfsauto's die vol hangen met gereedschap en zo Scheve mond , echt heel raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:45

Ik weet dat het andersom is, maar zo zeggen hun het.
En veel particulieren gebruiken hem ook om te gaan werken.

Dat ze de lamzakken in NL eens aanpakken, dan komt er genoeg geld vrij voor vanaales.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:53

Tuurlijk "profiteren" particulieren ervan.. Maar je kan diegenen die met een tweepersoonsauto rijden, toch niet ineens voor full laten betalen?
Eerst was de regeling geen achterbank.. dat veranderde en nu zijn het blokkendozen en zou het weer veranderen?
Dat zou voor particulieren heel erg vervelend en kostbaar gaan worden..maar wat denk je voor bedrijven? Die gaan heel wat meer kosten maken --> doorberekenen aan de consument?
En de autobedrijven? Die hebben nog voorraadjes grijskenteken auto's/busjes staan ... die zijn niet allemaal om te bouwen.
Kortom.. dit wordt een grote financiele malaise!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:03

ik ben ook zo'n "profiteur" toevallig had de auto die ik nu heb een grijs kenteken (Fiat Multipla) Ik zou ook niet weten wat ik met al die stoelen zou moeten doen en ik heb toch zo'n auto nodig om de trailer te trekken.

Ik heb zo'n 12 jaar geleden al eens hals over kop een grijs kenteken auto verkocht omdat deze discussie toen ook oplaaide. Nu wacht ik wel even af wat er gaat gebeuren.

Als het wordr afgeschaft ga ik er eerst zijramen in laten zetten achter, want achteruit rijden is nu een vrij hachelijke onderneming

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:06

Dat hoorde ik idd ook vandaag op het nieuws.
Ok, dat ze mensen aan gaan pakken die zo'n auto privé hebben en er alleen het voordeel mee doen dat ze minder hoeven te betalen, daar ben ik het wel mee eens. Maar diegenen aanpakken die er zadelijk mee (moeten) rijden, dat stuit me tegen de borst.

Overigens gaan wij volgend jaar weer over op een geel kenteken-auto voor privé en houden de bus en de combo voor zakelijk.