reizen met paard in trailer....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

reizen met paard in trailer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 08:51

Hoi!
We gaan over een tijdje van de kop van Noord-holland naar de eilandjes van Zuid-Holland (tegen Zeeland aan) verhuizen....Thunder mee natuurlijk, maar hoe moet ik 'm nou precies inpakken? Tot nu toe heeft hij niet langer dan 10 minuten in een trailer gestaan. Ik heb transportbeschermers, maar moet ie nog meer om?? Hij heeft nog maar weinig in de trailer gestaan en vooral het in- en uitladen vindt ie errug eng. En wie heeft er nog tips voor mij voor zo'n lange rit, want we zijn toch al gauw zo'n 2 a 3 uur onderweg met een trailer achter de auto.....


Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

heb 3 uur met remy in de trailer gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:24

Wij zijn laatst ook verhuisd van zuid-limburg naar noord-holland.
Ik heb remy gewoon zijn peesbeschermers omgedaan en een fleece zweetdeken opgelegd. De zweetdeken had ik nog eens extra vastgemaakt met een elastische singel voor de zekerheid. Verder had hij zijn halster om en stond hij gewoon vast (wel vrij ruim) in de trailer.
Wij hadden toen een 2-paards trailer en hebben hem aan de rechterkant gezet, zodat hij zo ver mogelijk bij het verkeer vandaan was.

Als tip om hem in te laden kan ik zeggen dat je het deurtje aan de voorkant van de trailer open moet zetten, en verder, vooral zelf niet twijfelen of hij er wel of niet in zal gaan lopen. als je zelf twijfelt voelt hij dat en gaat hij gegarandeerd weigeren. Als het dan nog niet lukt, doe je een longeerlijn achter zijn billen, met behulp van iemand anders.
Misschien kun je hem van tevoren ook al een paar keer in de trailer zetten, zonder weg te rijden zodat hij er een beetje aan kan wennen.

Wij zijn toen na 1,5 uur gestopt om even pauze te houden. Voor zo'n paard is het vrij vermoeiend om steeds met de bochten mee te moeten gaan. Dus laat hem gewoon op de trailer staan, mest even uit en geef hem wat te drinken. Een hooizak of hooinet is ook altijd handig, dan heeft hij onderweg wat te doen en te knabbelen.

Veel succes en als je nog vragen hebt, mag je me gewoon een pbtje sturen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:25

Je zou voor de zekerheid de bovenkant van de staart in kunnen bandageren, en 'm een dekentje opdoen (niet te warm!)
Verder gewoon een flink vol hooinet voor z'n neusje, dan vermaakt hij zich onderweg wel hoor. Ik zou wel in 1x doorrijden (eventueel even een keertje bij 'm kijken onderweg, maar dat veroorzaakt weer onrust, als hij rustig staat en dat voel je wel aan je auto, dan lekker laten staan) en 'm er niet uit gaan halen om tussendoor te stappen ofzo, want hij zal niet al te graag meteen weer terug die trailer in willen. En een keertje drie uur op de trailer is niet schadelijk hoor.
Hou er wel rekening mee als hij in z'n nieuwe huisje komt; die dag even lekker niet rijden.

Wel even tien minuutjes stappen als 'ie van de trailer komt, en als dat kan even lekker de beentjes afspuiten. Daarna met een pluk hooi het nieuwe huisje in.... Spannend!

Alvast veel succes met je verhuizing, en veel plezier gewenst in je nieuwe huis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:38

Toen ik van Gorinchem naar Zuid-Limburg verhuisde heeft Pablo ruim 3uur alleen op de veewagen gestaan. Dat vond hij niet zo grappig maar hij heeft er niets aan over gehouden.
Het was hartje zomer dus ik had hem maar geen deken om gedaan en dat was maar goed ook want hij was bezweet toen hij van de wagen kwam. Ik had hem grote onderlappen met daarom bandages gedaan. Dat had ik wel al vaker gedaan dus dat bleef goed zitten.
Ik heb hem die dag een tijd aan de hand laten stappen en zijn benen goed afgespoten. Zodra hij in zijn nieuwe stalletje stond was het goed eigenlijk, wat er lag eten Vork En de brokjes waren hetzelfde als thuis dus dat ging ook goed. De dag erna ben ik er een opgegaan , veel stappen, niet veel vragen maar gewoon om de spieren los te krijgen.
Succes met je verhuizing!

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:46

Rustig staan is niet altijd een goed teken. Ik had een keer een dier achter de auto dat behoorlijk kabaal maakte, maar na een kwartier kalmeerde hij. Helaas bleek thuis dat hij zo rustig was omdat hij met 1 voorbeen over de voorstang hing Frusty .

Bij lange ritten stop ik altijd een keer bij een tankstation, kun je gelijk even checken of hij het niet te warm of te koud heeft.

Over beschermers blijven de meningen verdeeld. Zorg in ieder geval dat hij het gewend is en dat ze goed blijven zitten.
Verder zegt men dat het in een tweepaardstrailer beter is om ze aan de linkerkant te zetten vanwege de bolheid van de weg en je dan een grotere stabiliteit hebt.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:34

Ik bandageer meestal in als we ver weg moeten, bijvoorbeeld voor de cross.
Toen ik een jaarling kocht moest ze ook twee uur op de trailer staan, maar we hadden geen bescherming om want dat was ze niet gewend Haha! toen ze één keer in de trailer stond was ze trouwens wel rustig hoor en gelukkig is alles goed gegaan onderweg Party!!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 12:05

Ik heb regelmatig ritten van 3 uur of langer met de trailer.
Ze krijgen wollen lappen met bandages om de benen om, als ze het gewend zijn. Jonge pony's en paarden zet ik zonder bescherming op de trailer.
Verder altijd een deken. In de winter wol en in de zomer een fleece deken, als ze gaan zweten komt het vocht bovenop te liggen en blijft het paard droog. In de zomer is het ook handig tegen vliegen.
Verder een goed passend halster en een hooinet.

We rijden altijd in een stuk door. Tot een uur of 4, als het langer is 1 stop van een kwartier op de helft. Vaak plassen ze niet op een rijdende trailer. Dan kijk ik ook of ze wat willen drinken.
Bij lange ritten voer ik die dag ook geen brok met het oog op verstoppingen. Alleen wortels, hooi of zemelen met veel water (ook goed voor extra vocht).

Bij aankomst even lekker een half uur stappen, of nog liever in de paddock of wei.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 12:24

Adventure's allereerste reis met de trailer was van Texel naar Apeldoorn. Een ramprit! Het stormde enorm (windkracht 9 of 10!!!), en met die wind op de boot. Toen in Amsterdam nog erg lang in de file gestaan... echt verschrikkelijk. Pas 5 uur later waren we thuis.
Ik had verwacht dat ie nooit meer de trailer in zou gaan, na die ervaring, maar nee hoor, meneer gaat nu nog steeds met plezier de trailer in!

De eerste rit had ik hem geen bescherming om. Hij was toen nog jong, en kende dat niet. Nu doe ik wel altijd bescherming om. We reizen nog best veel met hem. Op korte ritjes (tot 1 uur) doe ik hem alleen z'n hoge transportbeschermers om.
Op langere ritten (naar Texel, daar ga ik nog regelmatig heen) doe ik 3-in-1-beschermers om, die geven lekker veel steun, maar kunnen niet gevaarlijk afzakken zoals bandages ofzo. Daarover heen doe ik de hoge transportbeschermers, omdat hij behoorlijk druk in de trailer is.

Ik gebruik nooit een bandage om de staart. Dat is volgens mij alleen maar gevaarlijk. Je kan de staart afknellen, of hij kan losraken. Niet echt veilig dus. Als je toch de staart wilt beschermen, koop dan zo'n speciale staartkoker.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: heb 3 uur met remy in de trailer gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 16:57

Maudje schreef:
Wij hadden toen een 2-paards trailer en hebben hem aan de rechterkant gezet, zodat hij zo ver mogelijk bij het verkeer vandaan was.


Hmm...mij is altijd geleerd de paarden in dat geval aan de linkerkant te zetten. Mocht je een keer in een greppel of berm terecht komen, dan is het veel makkelijker je paard aan de linkerkant te hebben, dan krijg je de trailer veel makkelijker uit die greppel.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

dat is waar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 16:59

Je hebt gelijk XoNo.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog weinig ervaring heb met trailers en vervoeren. Maar toch was ik blij dat ik hem rechts heb gezet.

Op de autosnelweg kwam er namelijk een gigantische vrachtwagen langs die steeds naast de trailer bleef rijden. Mij brak het zweet uit van angst en ik voelde de trailer ook een klein beetje wiebelen. Gelukkig zijn er geen gekke dingen gebeurt.

Het is maar hoe je het bekijkt.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 17:46

SUCCES!!!

Groetjes Nicole

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: dat is waar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:41

Maudje schreef:
Je hebt gelijk XoNo.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog weinig ervaring heb met trailers en vervoeren. Maar toch was ik blij dat ik hem rechts heb gezet.

Op de autosnelweg kwam er namelijk een gigantische vrachtwagen langs die steeds naast de trailer bleef rijden. Mij brak het zweet uit van angst en ik voelde de trailer ook een klein beetje wiebelen. Gelukkig zijn er geen gekke dingen gebeurt.

Het is maar hoe je het bekijkt.


Geloof me, na een rit van een uurtje of 3 reageren ze nergens meer op.
Bij ons krijgen de jonge paarden en pony's al voldoende reiservaring. Met hen hebben we dan ook nooit problemen.
Ik kan het meteen merken als we oudere pony's moeten vervoeren die weinig gereisd hebben.


ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:55

carola schreef:
Ik gebruik nooit een bandage om de staart. Dat is volgens mij alleen maar gevaarlijk. Je kan de staart afknellen, of hij kan losraken. Niet echt veilig dus. Als je toch de staart wilt beschermen, koop dan zo'n speciale staartkoker.


Alsof bandages om benen niet net zo goed afknellen en mogelijk ook afzakken.
Paarden krijgen heus geen kind van drie uur op de wagen. Met grote regelmaat heeft mijn paard drie uur en langer op de wagen gestaan, nooit problemen gehad.
Als je geen gesloten achterkant op de trailer hebt, kun je een deken gebruiken, let erop dat dit een waterdichte is bij slecht weer, anders heb je een zeiknat paard na de rit. Bij een geloten achterkant heeft een deken geen enkel nut, aflaten dus, kun je er ook geen problemen mee krijgen.
Een goed gevuld hooinet geeft voldoende afleiding en verder geen stro e.d. op de vloer, daar schuiven ze alleen maar over uit.
Bij een twee-paards trailer het grootste, zwaarste paard aan de linker kant zetten, geeft inderdaad betere stabiliteit XoNo.
Ga op smalle wegen nooit de berm in met de trailer, stop desnoods, maar laat die andere weggebruiker het probleem maar oplossen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:59

Ikke schreef: Paarden krijgen heus geen kind van drie uur op de wagen

Ehm, is dit nieuw, is dit een zuiderse uitdrukking of ben ik gewoon blonT Verward Vind het wel grappig hoor, maar.....beetje vaag Verward

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 23:15

Een waterdichte deken op de trailer wil ik met klem afraden!!!

De meeste paarden vinden een trailer ritje vaak nog wat sannen en zullen altijd ietsje meer gaan dampen (zweeten is een al te groot woord), dit kan onder een waterdeken niet goed weg en je paard zal dan juist zeiknat van de trailer afkomen!
Als je een goede wollen deken hebt zal het water op de deken blijven liggen en er niet doorheen sijpelen.

Ik vraag me überhaupt wel af of dat jonge ding ooit een deken op heeft gehad, maar misschien is het een tip voor andere mensen die dit lezen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 01:05

Lange rit ?????
Opladen en vooral je eigen gezonde verstand de vrije loop laten. Rijden en op de plaats van bestemming weer uitladen.

Tip: alle extra moeilijke dingen die je vooraf uithaalt merkt een paard. (aan jezelf) en veroorzaakt alleen maar extra moeilijkheden.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 12:39

Ik heb Bolivia 2 weken geleden ook 3,5 uur vervoerd. Ik heb haar gewoon met deken op de trailer gezet en ik heb van die harde beenbeschermers die gevuld zijn met vilt.
Op de helft ben ik even gestopt om te kijken of ze het niet te warm had en of ze wilde drinken (nee dus). Het hooinet was ondertussen al helemaal leeg en ze stond erg rustig.

Ik heb ook altijd geleerd dat je het paard links moet zetten ivm gewichtsverdeling en het feit dat de rechterbaan van de snelweg schuin afloopt naar rechts. Het paard voelt echt niet minder van die vrachtwagens als hij rechts staat. De luchtdruk heeft gewoon vat op de hele trailer.

Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: heb 3 uur met remy in de trailer gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 12:47

Maudje schreef:
Wij hadden toen een 2-paards trailer en hebben hem aan de rechterkant gezet, zodat hij zo ver mogelijk bij het verkeer vandaan was.


in een 2paardstrailer moet een pony of paard altijd links staan, omdat de wielas (ofzoiets) onder de rechterkant zit, en die kant dus zwaarder is.
als je daar je paard neerzet heb je een grotere kans om om te vallen met je trailer, dat ie dus kantelt.

voor de rest, transportbeschermers om, of grote onderlappen met reisbandages. zweetdeken op die je goed vastmaakt, dus ook een singel er omheen.
als je het helemaal goed wilt doen moet je de staart ook bandageren en doe je ook springschoenen om.

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 13:27

Het is maar net zoals het paard gewend is. Ik reis het liefste zonder iets om waarom mijn paard houdt er niet van. Op de vrachtwagen gaan ze ook zonder iest om waarom vaak staan ze daar lang op en hebben wienig bewegings ruimte door al die strakke dingen heb je juist de kans op dikke benen. De dekhengsten gaan nu al zker 30 jaar zo en er zijn nooit problemen geweest.

Zorg dat je paard goed vaststaat aan touwen die je zo kan door snijden zorg dat je een mes en hoevenkrabber in de buurt hebt. BTW altijd verstandig als je op pad gaat om dit bij je te hebben Haha! .

Gebruik idd he gezond verstand en neem de tijd om te reizen. Kijk hoe het weer is en hoe warm/koud het in de trailer is. Zorg dat er genoeg hooi is en als het een erg lange rit is stop af en toe even om te kijken hoe het gaat en desnoods even wat te laten drinken (paard kan best een dag zonder drinken). Hem niet uit de trailer halen want dan heb je de kans dat hij er niet meer inwil.

Succes met verhuizen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mellamoshan en 10 bezoekers