(western)bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

(western)bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 22:41

Zoals jullie misschien al een beetje in de gaten hebben, wil ik voor Palona een westernuitrusting aanschaffen voor een enkele keer dat ik rij.
Mijn zusje rijd verder altijd op haar met een gewone gebroken trens met draaibare ringen.

Nu is mijn vraag:
Hoe moet ik het doen met een bit? Gewoon een een gebroken trens met draaibare ringen OF zo'n western geval met van die scharen eraan?
Ze is verder best taai in d'r mond.

Alvast bedankt!

Danielle

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:45

Kijken wat het best is. Een scharenbit is redelijk scherp...ik zou het eerst gewoon met een trens proberen, enkelgebroken, en mocht het dan niet helemaal lukken, kun je altijd nog een scharenbitje proberen.

Je kan ivm een trens volgens mij beter met vaste ringen nemen, dan weet je zeker dat het velletje er niet tussen gaat zitten.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 22:48

XoNo schreef:
Je kan ivm een trens volgens mij beter met vaste ringen nemen, dan weet je zeker dat het velletje er niet tussen gaat zitten.


Dat hebeurt niet hoor, als het tenminste goed past...
Maar de reden waarom we zo'n bit hebben is dat Palona haar bit nogal eens vast wil pakken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:50

Aha...das lastig Lachen Maar wat verandert een bit met losse ringen daaraan?

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 22:56

Haha goeie vraag zeg! Haha!

Ze hebben me verteld...

Dat de ringen van een 'gewone' trens vast zitten en die van een met draaibare ringen dus niet... Haha!

ff zonder gekheid, als de pony/paard zijn/haar bit vastpakt, kan je bij een 'gewone' trens dus nix, maar bij eentje met draaibare ringen blijven de ringen dus wel draaien.

Zoiets zal het zijn denk ik.

Als er iemand is die het beter weet, vertel 't maar hoor Tong uitsteken

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 23:34

Waarom zou je er een ander bit in knopen? Alleen omdat je er ook een ander zadel oplegt?
Er is in de westernhoek net zulke bocht te koop als in de engelse hoek, en er zijn bij allebij hele goede bitten te koop. Maar waarom er dan een ander bit in moet omdat er ook ander tuig op gaat is mij al jaren een raadsel.
Als je paard een probleem met een bit heeft, dan moet je zoeken naar een bit waarbij je dat probleem niet hebt. Uit welke hoek dat bit vervolgens komt is volstrekt onbelangrijk, het gaat erom dat jij en je paard ermee uit de voeten kunnen.
En voordat je nou zelf een hele ijzerwinkel aan gaat schaffen, probeer eens wat ijzerwerk te lenen, dat scheelt een hoop geld, ergernis en een kast vol ijzerwerk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 23:54

Ik sluit me helemaal bij Ikke aan!
Als je kan sturen op een trens en je wil het alleen maar aanschaffen omdat je recreatief een beetje in het bos wil rijden zou je wel gek zijn als je naar een stang grijpt!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 09:21

Ontario schreef:
Haha goeie vraag zeg! Haha!

Dat de ringen van een 'gewone' trens vast zitten en die van een met draaibare ringen dus niet... Haha!


Je bedoeld het verschil tussen ene watertrens en D-trens?
Ik rij gewoon western met een watertrensje hoor, gaat prima. Vastpakken kunnen ze met elk bit, ook een scharenbitje.

Zou gewoon met je eigen bit blijven rijden en er niet een scharenbit inhangen omdat je af en toe eens een westernzadel erop gooit. Zadel staat namelijk los van het bit.

Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 10:00

Ik neem aan dat je niet ineens fantastisch western kunt rijden (dus op 1 hand) als je er een westernzadel opgooit, dus waarom zou je ineens naar een shanks gaan grijpen?
Zo'n bit is niet geschikt voor een beginnende (western???)ruiter.

Ik zou er gewoon een normale trens in laten zitten; niet ineens van bit gaan wisselen omdat je er een ander zadel opgooit.
Als je paard "taai" in z'n mond is, dan zou ik dat niet proberen op te lossen door er een scherper bit in te hangen, maar ik zou eerst eens kritisch naar de oorzaak daarvan gaan kijken.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 10:15

Ik was zelf ook al van plan om gewoon met hetzelfde bit te blijven rijden, maar wilde even weten wat jullie ervan zouden zeggen. Palona is altijd al taai in d'r mond geweest, maar gaat nu gelukkig al stukken beter.