wie rijdt met zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wie rijdt er hier met zweep ?

Poll eindigt op

ja, altijd
17 (100%)

Totaal aantal stemmen: 17


Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

wie rijdt met zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 18:14

ik ben benieuwd hoeveel mensen er met zweep rijden en wie niet.
Meningen over met zweep rijden zijn ook welkom!

mijn eigen paardje is zelf rustiger zonder zweep, maar loopt beter als ik met sporen rijd. Daarom rijd ik hem zonder zweep, en met sporen.

hoe rijden jullie en waarom ?
Laatst bijgewerkt door Maud_82 op 19-03-02 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:15

Ik mis een optie: nooit. Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:17

ik mis er ook 1: bijna altijd Lachen

In het bos rijd ik eigenlijk altijd zonder zweep en tijdens mijn proven mag ik er geen gebruiken dus rijd ik ook zonder.
In mijn training rijd ik wel veel met al gebruik ik 'm maar zelden en gooi ik 'm vaak langs de kant

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:18

Ik rijdt met een dressuurzweepje, om hem alert te maken als hij niet reageerd op het been en om hem een klap te verkopen als hij niet luisterd!
(is nogal eigenwijs en wil bv met een volter even kijken wie de baas is,... dus dan begint het met een tikje... luisterd hij niet, een klap!)
Met sporen rijdt ik liever niet (naar mijn idee prik ik dan teveel, aangezien ik me been niet zo stil hou) maar iemand zei dat dat misschien wel beter is, dus maybe ga ik dat binnekort proberen!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:20

op mijn eigen paard niet, op sommige andere wel, als ze sloom,evrevelnd zijn,
en in het parcours altijd!!

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:21

Ik alleen als het niet wil en Berdien niet op mijn been reageerd, maar dat is dus bijna nooit!! maarja, Berdien is een shet he?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:27

Altijd bij de hand voor alstie stout is of even geactiveerd moet worden, buiten voor het geval hij ergens neit langs wil.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

foutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 18:32

Oops,

er was iets fout gegaan.

nu staan ze er wel bij!

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:41

Als ik buitenritten rijd, rijd ik bijna nooit (99%) met zweep.
Als ik gewoon de bak rijd, altijd. Ik rijd niet met sporen.
De zweep gebruik ik voornamelijk om hem goed op mijn beenhulpen te laten reageren. Dus als hij niet op mijn been reageert, een tikje.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:42

ik eigelijk altijd, gewoon om 'm een tikje te geven als ie vervelend is, of héél sloom. Zonder zweepje heb ik altijd het gevoel dat ik iets 'mis'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:55

Ik rij dus ook zelden (weer een nieuwe optie Haha! ) met een zweep.
Heel soms als hij echt lui is pak ik er 5 min. een zweepje bij en dan is zijn kwartje wel gevallen dat hij voor het been moet zijn, hoef hem dan niet eens te gebruiken.
En die ik dan gebruik is een korte zweep. Met een lange kan ik al helemaal niet omgaan en kawa word ontzettend bang als die zweep hem perongeluk aanraakt.

Verder rij ik dus meestal met sporen al gooi ik die ook regelmatig af.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:59

Ik rijd alleen met zweep als het nodig is, tenminste wat betreft Manouk. Ligt een beetje aan haar humeur. Ze is normaal gesproken ontzettend gevoelig op been dus heb ik eigenlijk bijna nooit een zweep nodig.
Met Otto ligt het anders. Met hem ben ik nog maar net begonnen, dus nu is het zo dat ik de zweep met hem eigenlijk altijd mee heb. Reageert hij niet op been, dan nog een keer been samen met een tikje met de zweep. Meestal is twee keer genoeg. Dan weet hij het weer.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:02

Mijn vorige paard kon nogal lui zijn dus die reed ik wel altijd met zweep, behalve op buitenrit.
Mn nieuwe paard is super voorwaarts en aan t been, dus ik heb absoluut geen zweep nodig.
Misschien dat dat later bij het wat zwaardere werk wel eens nodig kan zijn. Nu rijden we L niveau dus dat gaat nog prima zonder zweep.
Het paard wat ik reed (ja, k ben dr mee gestopt) voor mensen bij ons op stal reed ik soms met zweep om m iets actiever te maken.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:17

Nou denk als ik de bossen en de weg op ga maar dan moet ik hem eerst zien verkeersmak te krijgen

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:36

ik rij bijna altijd met zweep!
Soms als het niet nodig is. Wel rijdt ik met spoortjes, meer om hem actief voor het been te krijgen.
Kuitdruk = reactie, geen reactie is tikje achter m'n been, nog geen reactie is spoortje erbij. Hij reageert altijd wel goed op mijn been maar soms loopt hij zo te klieren dat bij ik die zweep gewoon nodig heb. Niet dat ik hem gebruik,maar hij weet dondersgoed wanneer ik hem in mijn hand heb ( lusje kriebelt soms perongeluk over zijn kont Haha! )
In het bos rij ik nooit met zweep, alleen wanneer ik alleen het bos inga, maar dan meer voor enge honden of mannen. Als ik een zweep in het bos gebruik ben ik zo weer thuis Haha!

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:25

Hoi,
Ik rij nooit met zweep.Om de simpele reden dat mijn paard in paniek raakt.En dan bedoel ik ook echt in paniek,niet een beetje hard gaan of zo,maar blind weg.
Ik heb dit geprobeerd te corrigeren maar het zit te diep tussen zijn oortjes.
Voor mij dus geen zweep.
Als ik op de pony het bos in ga neem ik hem alleen mee om de loslopende
honden op afstand te houden.
Ik rij dus wel met zweep maar niet rijtechnisch gezien.
Zonder dus !
Groetjes Jacqueline.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Re: wie rijdt met zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:50

Maudje schreef:
ik ben benieuwd hoeveel mensen er met zweep rijden en wie niet.
Meningen over met zweep rijden zijn ook welkom!

mijn eigen paardje is zelf rustiger zonder zweep, maar loopt beter als ik met sporen rijd. Daarom rijd ik hem zonder zweep, en met sporen.

hoe rijden jullie en waarom ?


ik rijd een paard het liefst of een natuurlijke manier , jah ik weet het het rijden op zich is al niet natuurlijk maar.....als je begrijpt wat ik bedoel , geen sporen , geen zweep , geen hulpteugels gewoon zoals het als eerst "uitgevonden" was !! dan blijft het leuk *LOL* en 1 voordeel je krijgt nooit commentaar Knipoog Haha!

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:51

#Ymke# schreef:
ik rij bijna altijd met zweep!
Soms als het niet nodig is. Wel rijdt ik met spoortjes, meer om hem actief voor het been te krijgen.
Kuitdruk = reactie, geen reactie is tikje achter m'n been, nog geen reactie is spoortje erbij. Hij reageert altijd wel goed op mijn been maar soms loopt hij zo te klieren dat bij ik die zweep gewoon nodig heb. Niet dat ik hem gebruik,maar hij weet dondersgoed wanneer ik hem in mijn hand heb ( lusje kriebelt soms perongeluk over zijn kont Haha! )
In het bos rij ik nooit met zweep, alleen wanneer ik alleen het bos inga, maar dan meer voor enge honden of mannen. Als ik een zweep in het bos gebruik ben ik zo weer thuis Haha!


ik vind dat dat dat actief voor de been krijgen ook moet kunnen zonder sporen !! maar das mijn mening

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:08

hoi

ik rij meestal wel met zweepje maar liever eigenlijk niet!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:44

bijna altijd, alleen als er toevallig een korte is(op manege) want bij de een beetje langere word ie geirriteerd dan voelt hij die zweep, terwijl ik niet tegen hem aan kom Verward maar die is nogal zenuwachtig dus... ik rijd met zweep als ie eigenwijs is(bijan nooit, maar sommige ponys wel heel erg!) of als ie slome bij is. dan gebruik ik hem zo zacht mogenlijk, anders word ie spastisch haha zon hele schok naar voren. maaar ik rijd er ook mee als ie niet goed op mn been reageerd, dan reageerd ie goed zonder dat ik de zweep hoef te gebruiken. raar beest hoor maar wel leuk!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:50

buiten rij ik nooit met een zweep en in de bak ligt er altijd een zo dat ik hem vanaf het paard kan pakken dus eigenlijk als het nodig is!!!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:59

Ik REED altijd met zweep, maar sinds ik met sporen rijd nooit meer. Lachen

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:05

Ik rij bijna altijd met een zweepje, maar als het zonder kan vind ik het lekkerder in de hand.
Soms rij ik met een spoortje, maar al bijna niet meer. Eerst deed ik dat veel vaker. Hangt van het paard af waar ik op zit.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:43

Ik rijd nooit met zweep, sinds ik western rijd. Ik heb hiervoor nog dressuur gereden op een paar privé paarden, en daar had ik hem ook niet nodig. Nu ik western rijd, rijd ik met sporen met een wieltje eraan, is overigens bot, maar heeft wel effect. Wanneer bij kuitdruk niet wordt gereageerd, rol ik hem even over de buik heen *LOL* Ik laat het klinken alsof ze het bijna lekker zouden gaan vinden Tong uitsteken
maar ik rijd dus never nooit niet met een zweep, ik vind het ondingen om mee te rijden.

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 15:24

nooit niet nodig ook Haha!
cheval reageert prima op mijn stem of beenhulp