Zenuwsnede bij HKO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Zenuwsnede bij HKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 21:28

Mijn paardje heeft hoefkatrol aan haar linkervoorbeen. Ze heeft op dat been al een 3tje.
Na 3 maanden stappen, speciaal beslag, medicijnen en een smeersel om de bloedvaten daar goed te laten doorbloeden, is ze na 3 maanden goed te hebben gelopen weer terug bij af. Verdrietig

Vandaag zijn we terug geweest naar de DA. Deze stelde voor om een zenuwsnede toe te passen. Over inspuiten hebben we het ook gehad, maar dit laat ze niet toe. Vandaag was lokaal verdoven op die plek al een drama. Dus dit is geen optie.

Nu wil ik graag jullie meningen en ervaringen horen over deze ingreep. En wat zouden jullie in deze situatie doen?


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 07:38

Voor je dat gaat overwegen kijk eerst eens op www.hoefkatrol.com

Zeker weten dat datgaat helpen.

Zenuw snedes zijn in mijn ogen alleen maar uitstellers van executie en meer een oplossing voor jezelf als voor het paard want het probleem blijft gewoon.
Om nog maar te zwijgen over de risico's die zo'n ingreep met zich mee brengen.

Ik ben dus ook tegenstander.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:29

Ik zou eerst ook nog wat andere dingen overwegen. een zenuwsnede neemt de pijn weg, maar lost de kwaal niet op. Je paard voelt het dan niet meer en loopt door... De zenuwsnede kan ook weer aan groeien en dan ben je ook weer terug bij af..al kan je op meedere plaatsen snijden...
Ik weet niet wat je met je paard nog wilt gaan doen, maar realiseer je wel het GEVOEL is weg uit de ondervoet....sta daar wel goed bij stil en je zal dan ook nog speciaal beslag nodig moeten hebben omdat je paard niks voelt een groter risico is op hoefzweren e.d. Je ziet ook wel eens dat er een verbetering optreed omdat het paard de voet beter gaat belasten en daardoor de doorbloeding beter wordt. Op www.hoofcare.nl staat er ook het e.e.a. over geschreven. Laat je goed voorlichten en succes met je paardje en de keuze die je maakt! Je moet doen wat je zelf vind en een goed gevoel bij hebt...(in overleg met DA)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:36

Cowgirl was me voor, neem even contact op met Antoine de Bodt, hij kan jou en je paard helpen. Laat voorlopig nog verder niet inspuiten en ook geen zenuwsnede toepassen.

Wat je wel kunt doen is Equiflexion geven...dit puur voor de ondersteuning van de aanmaak van gewrichtsvloeistof (hoewel er ook mensen zijn die dat onzinnig vinden)

Echt bellen met Antoine de Bodt hoor, telefoonnummer staat op de site. En als je hier op bokt even op de naam Antoine de Bodt gaat zoeken kom je een heleboel over hem tegen.

Je suis Charlie.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:13

Bij ons op stal staat een paardje waar dat 1 1/2 jaar geleden bij toegepast is. Het paardje word einde van de maand alsnog ingeslapen de zenuwen gaan weer vertakken en je rekt het paard zijn leven meestal maar max 3 jaar naar horen zeggen. Zou inderdaad bovenstaande opties eerst overwegen. succes


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:27

Bij mijn paard is ook een zenuwsnede toegepast aan beide voorbenen. Het werkte erg goed, paard liep weer lekker en was ruim anderhalf jaar niet kreupel. Helaas is het weer vastgegroeid waardoor we hem alsnog hebben moeten laten afmaken.
Er zijn ook kansen dat het altijd goed blijft, maar bv ook dat hij na 6 maanden al weer kreupel loopt, dus wel een lot uit de loterij deze toepassing. Houdt er rekening mee dat je paard een tijdje verband/gips omkrijgt en 6 weken verplicht op stal moet staan om te laten helen.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 13:29

lowara schreef:
Bij mijn paard is ook een zenuwsnede toegepast aan beide voorbenen. Het werkte erg goed, paard liep weer lekker en was ruim anderhalf jaar niet kreupel. Helaas is het weer vastgegroeid waardoor we hem alsnog hebben moeten laten afmaken.
Er zijn ook kansen dat het altijd goed blijft, maar bv ook dat hij na 6 maanden al weer kreupel loopt, dus wel een lot uit de loterij deze toepassing. Houdt er rekening mee dat je paard een tijdje verband/gips omkrijgt en 6 weken verplicht op stal moet staan om te laten helen.



Ja, ik weet dat het een gok is. Maar niet geschoten is altijd mis. En ik wist idd ook dat ze een langere tijd op stal moet blijven in verband.
Bij Donnee is het maar aan 1 been waar het wordt toegepast.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:33

Heb je nu al contact gehad met AdB? Niet geschoten is altijd mis, maar als je eerst een andere methode probeert (die zonder ingrepen gedaan kan worden, maar puur door anders te gaan rijden) dan laat je die optie van een zenuwsnede alsnog open.
Ga je meteen het allerlaatste redmiddel toepassen, is er geen weg meer terug.

Jij gaat toch ook je huis niet in de fik steken omdat je last heb van een mug in je slaapkamer?

Je suis Charlie.

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 15:04

Ik heb het eerlijk gezegd niet zo op AdB, maar dat is persoonlijk.
En waar ik les heb zijn we ook steeds bezig puur met het rechtrichten van mijn paard. Niks geen geruk in haar bek, maar op benen en zit rechtrichten. Dus dat is ook al geprobeerd.

Ook ander beslag, medicijnen, spul voor betere doorbloeding, rust, weidegang, ed zijn al uitgeprobeerd.

Donnee heeft wel al HKO in de 3de graad.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:45

Als je nu eens over je schaduw heen kon stappen en AdB in de arm nam? Misschien doet hij net iets anders dan jouw instructie. Bovendien zegt AdB dat je je paard een maand bij hem kunt stallen (in training zetten) en als het niet verbeterd betaal je niets. Hij doet dit echter niet met paarden die ingespoten zijn.

Ook in dit geval geldt: niet geschoten is altijd mis. Je kunt het altijd proberen.

Je suis Charlie.

06Brie
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Buinerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:49

Ik heb een pony gekocht een een 3e en 4e graad aan beide voorbenen, dus dat zegt niets!!
Bijna twee jaar geleden kon hij afgemaakt worden. Dus ben ik naar AdB gegaan.
Ik heb nu twee paarden die met AdB nog steeds dagelijks verbeteren!
Dus dergelijk medisch ingreep is absoluut niet van noodzaak!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:51

Hier zijn de laatste tijd veel topics over geweest......... even de zoekmachine gebruiken en je weet alles Haha! Haha! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:54

Mijn merrie heeft een drie op een van haar straalbenen. Heeft er nooit een stap kreupel op gelopen. Zou ze dat wel doen, zou de diagnose meteen HKO zijn, omdat ze (alleen aan dat been) die veranderingen laat zien op de foto. Dus die stempel HKO heeft ze al te pakken, hoewel het op dat moment ook ergens anders aan zou kunnen liggen.....

Mocht ze ooit kreupel gaan lopen, is mijn eerste gang AdB, en niet de zenuwsnede....Lips are sealed

Je suis Charlie.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:52

Een zenuwsnede is in principe mag in principe niet eens toegepast worden, je mag dan ook nooit meer wedstrijden rijden met je paard.

Ik zou het niet doen, ik vind het niet eerlijk tegenover je paard. Hij raakt zijn gevoel kwijt in zijn voet, maar de problemen blijven er zitten. Ook kunnen ze een continu prikkelend gevoel in hun voeten houden, net zoals slaap in je benen. Hierdoor kunnen ze chagerijnig worden.
Dan is er nog het vergrote risico op struikelen, waardoor je met een ritje in galop zelf zou kunnen verongelukken. Of stel je eens voor dat je paardje in een spijker gaat staan ofzo, want ook dat voelt hij niet. Eigenlijk is het dan ook uitstel van executie.

Voor mijn paard (met arthrose, kreeg nog geen eens een 3tje) werd het ook als laatste redmiddel gezien, maar ik heb het niet gedaan en besloten om mijn paard af te laten keuren.
AdB ken ik verder niet, maar het is het proberen waard. Net als voedingssupplementen met glucosamine, chondroitine enz.

Bedenk ook dat een zenuwsnede niet gedekt wordt door de verzekering en dat je paard na zo'n ingreep ook niet meer aan dat been verzekert is.

Je zou ook nog een second-opinion kunnen vragen aan een goede erkende paardenkliniek, want ik vind het een beetje raar dat ze haar niet kunnen inspuiten, dat is een kwestie van goed verdoven.

Ik zou dus zelf nooit voor een zenuwsnede kiezen, puur omdat ik het niet eerlijk vind voor een paard. Ik zou er als ik jou was dus ook nog even goed over nadenken en ook nog eens naar de andere opties kijken.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:17

Citaat:
je mag dan ook nooit meer wedstrijden rijden met je paard.
jawel hoor, m'n zus is na de operatie van de B naar de M1 geweest met dat paard. Struikelen was 0% hij gallopeerde en bokte nog net zo blij in de wei. trouwens van die Eckbarr (ofzoiets) hoefijzers werkten ook erg goed als ondersteuning, en ook die zakjes poeder van de paarde drogist heeft ons paard toen erg geholpen.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:34

Het eerst wat ik me bij een zenuwsnede kan bedenken is: laat je dat ook bij jezelf doen als je ergens last van hebt? Ik denk dat ik zelf eerst alle andere dingen zou proberen. Probeer reeel te denken en objectief, niet subjectief. Lijkt me in ieder geval geen makkelijke beslissing.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:01

frunnik schreef:
Bedenk ook dat een zenuwsnede niet gedekt wordt door de verzekering en dat je paard na zo'n ingreep ook niet meer aan dat been verzekert is.


Mijn paard heeft ook zonder zenuwsnede een uitsluiting van de verzekering op het been met de verandering in het straalbeen. Verzekeringen zullen zich altijd indekken en willen voorkomen dat ze moeten uitbetalen. Bovendien moet je paard verplicht uit de verzekering als hij 16 is...dus nog vier jaartjes te gaan in het geval van een 12 jarige...Lips are sealed

Je suis Charlie.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 07:55

lowara schreef:
jawel hoor, m'n zus is na de operatie van de B naar de M1 geweest met dat paard. Struikelen was 0% hij gallopeerde en bokte nog net zo blij in de wei. trouwens van die Eckbarr (ofzoiets) hoefijzers werkten ook erg goed als ondersteuning, en ook die zakjes poeder van de paarde drogist heeft ons paard toen erg geholpen.


Dat je zus het wel gereden heeft is wat anders, maar het mag niet.

Heel veel dierenartsen willen deze procedure ook niet uitvoeren.
Het is nogal omstreden.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:04

frunnik schreef:
Een zenuwsnede is in principe mag in principe niet eens toegepast worden, je mag dan ook nooit meer wedstrijden rijden met je paard.


Waar haal je die wijsheid vandaan? Dat klopt nl. niet. Een zenuwsnede is WEL toegestaan, het enige wat je niet mag doen nadien, is wedstrijden rijden. Anders zou een kliniek echt zo'n ingreep niet uitvoeren.

Verder is het op zich een goede oplossing als je je paard wilt behouden voor de recreatie.Tuurlijk is het risico daar van het opnieuw aangroeien van de zenuwen, maar dat risico was ik bereid te nemen.

Toos paardloos

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:50

imker schreef:
Tuurlijk is het risico daar van het opnieuw aangroeien van de zenuwen, maar dat risico was ik bereid te nemen.

Zenuwweefsel groeit ALTIJD weer aan, maar erg langzaam, zo'n 1 cm per jaar. Het kan erg vervelende consequenties hebben doordat de doorgesneden uiteinden gaan "uitspruiten". Oftewel, ze groeien niet netjes rechtuit in één lijn, maar de verschillende vezels waaruit de zenuw is opgebouwd groeien allemaal een andere kant op. Al die uiteindjes geven pijnsignalen door. Dat geeft voor het paard het gevoel als een zenuwbehandeling bij de tandarts zonder verdoving. Als je dit paard voor de sport wil blijven gebruiken vind ik het echt een heel slecht plan. Je gaat de voeten van een hardloper toch ook niet gevoelloos maken? En dat iemands zus wedstrijden heeft gereden met zo'n paard: die was dus echt in overtreding. Gelukkig worden paarden op die manier nog een beetje in bescherming genomen tegen dit soort praktijken. In mijn ogen is het namelijk mishandeling, met als enige doel het paard voor de ruiter te behouden (egoïstisch dus).
Wees dus niet zo eigenwijs maar handel paardvriendelijk en bel AdB eens op!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:44

Citaat:
Het eerst wat ik me bij een zenuwsnede kan bedenken is: laat je dat ook bij jezelf doen als je ergens last van hebt


Ik heb vorig jaar een hernia gehad, onoperabel(niet te opereren dus).
Dan kom je dus in aanmerking voor pijnbestrijding oftewel (gedeelte)uitschakeling van de zenuw.

En Ja als je zoveel pijn hebt net als ik vorig jaar zou je die extra pijn ook nog willen om er daarna van af te zijn of dat de pijn beter verdraagbaar is.

Ik heb een proefblok gehad en dat hielp ,maar je wilt niet weten hoeveel pijn het doet als ze die plaatsen. Je vliegt letterlijk tegen het plafond van de OK.

Gellukig zijn wij mensen en kunnen we over ons zelf beslissen. Een paard kan dat niet en een paard geeft in mindere mate pijn aan.

Ik heb destijds bij mijn eiegen paard ook voor de keuze gestaan om dit te doen met als uitzicht 5 jaar nog te kunnen genieten.
Maar stel je nu eens de vraag. zou je dat kunnen ......4 jaar gaat het goed en dan....dan gaat de tijd dringen....hoe lang nog...1 week...1 jaar.
Nee daar zou ik niet mee kunnen leven dan maar gelijk afscheid ipv dat sluimerende.

Zowel ik als mijn paard zijn gelukkig zonder deze toestanden 'genezen'.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:16

Ik heb ruim 3 maanden geleden bij mijn paard een zenuwsnede toe laten passen. Ik ben toch erg blij dat ik het gedaan heb ondanks alle voor en tegens.

Ik weet als geen ander dat je alleen de pijn weghaalt en het proces gewoon verder gaat. Eigenlijk ben ik pas na de zenuwsnede mij gaan verdiepen in wat Antoinne de Bodt doet (dit door een 2 bokkers: still thankfull..)

Ik heb al zoveel mensen en methodes bij mijn paard gehad dat ik in het begin zoiets had van: Jaja daar hebben we weer zo'n 'knoeier' Maar als jij je er echt in verdiept dan zie je hoe logisch het allemaal is.

Ik ben er dus ook mee begonnen om via het systeem van Antoine de Bodt te gaan rijden (krijg geen les van hem maar van een leerling van hem). Of het helpt dan zullen we volgend jaar zien op de foto's bij de kliniek. Maar ik ben er erg enthousiast over en ik vind zeker dat je het moet proberen!!!

Sinds kort de trotste eigenaar van een Barefoot Cherokee (boomloos)zadel!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:21

@ TheSyllie: hoe kun jij dan bij een paard met een zenuwsnede nog zien of de methode AdB effect heeft of niet? Toegegeven, je gaat er zeer zeker anders door rijden, en eventuele toekomstige paarden hebben daar baat bij. Maar of je nu op de oude manier doorgaat of via AdB: daarmee ga je nu uiteindelijk je paard met zenuwsnede ook niet meer langer in leven houden.

Je suis Charlie.

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:12

To Cassidy:
Ik snap niet wat je bedoeld met: Maar of je nu op de oude manier doorgaat of via AdB: daarmee ga je nu uiteindelijk je paard met zenuwsnede ook niet meer langer in leven houden.
Het gaat hier toch niet om een kwestie van leven en dood?
Ik beweer toch ook niet dat een zenuwsnede het leven rekt van een paard. Daarentegen zeg ik ook dat het proces gewoon doorgaat maar dat ze er alleen niks van voelt.

Ik hoop door anders te gaan rijden dat er volgend jaar op de foto's te zien is of het proces minder is geworden of misschien gestabilliseerd is.
Ook loopt ze vanachter niet helemaal lekker (ze zet haar linkerachterbeen buiten haar lichaam). Dus door de methode van Adb moet ze beter gaan lopen over het geheel.
Ze loopt erg op haar voorhand en moet dus meer vanuit achter gaan werken.

Sinds kort de trotste eigenaar van een Barefoot Cherokee (boomloos)zadel!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:25

Ik bedoel ermee dat, op het moment dat je een zenuwsnede laat zetten , de klok gaat tikken. Het proces van HKO is zeer zeker te stoppen, maar het proces van de zenuwen die naar elkaar groeien niet. Dus zelfs al zou je door de methode van AdB het process kunnen stoppen en het paard over het algeheel beter gaan lopen, de zenuwsnede kan niet meer ongedaan worden gemaakt, en kan uiteindelijk ertoe leiden dat je je paard kwijtraakt.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gerlienke, NikkiB1991, TheWelsh en 39 bezoekers