Hele en halve ophoudingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Hele en halve ophoudingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 20:53

Wat zijn hele en halve ophoudingen en hoe voer je die uit. Wanneer gebruik je welke.

Jessica


Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:27

Een halve ophouding is als je je hand een beetje sluit om met bv. een nieuwe oefening te beginnen, of om aanleuning te krijgen. Een hele ophouding is als je je hand helemaal sluit, daarbij mag je je polsen ook een beetje meebuigen. Dit is om je paard te laten vertragen om bv. naar een langzamer tempo te gaan...

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:36

Halve ophouding: Maak je je paard alert mee, je kondigt aan dat er iets gaat gebeuren. Je activeerd de achterhand (drijven) en vangt die extra activiteit op in je hand, waardoor deze in je paard blijft, klaar om te gebruiken. Je brengt je paard hierdoor in een beter evenwicht en iets meer bij elkaar, waardoor het goed kan reageren op de volgende aanvraag van de ruiter.
Hele ophouding is naar hetzelfde principe doorsluiten naar halt.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:38

Wat je in feite met een halve ophouding doet is je paard weer terugzetten op het achterbeen. Ik gebruik daar zelf overigens maar een minimale beenhulp bij. (maar mijn handhulp is niet veel groter)

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:20

Ook voor jou nog een keer m'n boek opengeslagen en overgetypt Knipoog

Onder een halve ophouding wordt verstaan het even aandrijven van het paard met zit en kuit en het daarna opvangen van de opgewekte voorwaartse drang door de vingers om de teugels te sluiten, waarna weer wordt ontspannen.

Het geven van de halve ophouding kan de volgende doelen hebben:

- het attent maken voor een volgende oefening of overgang.
- een inleiding om naar een lagere gang over te gaan.
- het verkorten of verbeteren van het tempo.
- het bevorderen en/of onderhouden van de verzameling.
- het herstellen van een houding die verloren ging.
- het aanvragen van stelling.

Onder ophouding wordt in het algemeen het tot stilstand brengen van een paard verstaan, maar ook het overgaan in een lagere gang komt door een ophouding tot stand. Iedere ophouding moet in de richting van de beweging worden uitgevoerd, zonder het evenwicht te verbreken. Een voorwaarde voor het goed uitvoeren van een ophouding is een correcte samenwerking tussen been-, teugel- en zithulpen.

Eerst denken, dan doen !!!

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:15

ik ben het niet eens met annetjuh, je maakt geen halve ophouding of hele ophouding met je handen, voornamelijk je zit en benen en je vangt het paard als het ware met je handen op.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:15

met de rest ben ik het dus wel eens Haha!

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:37

denk hierbij aan een hele grote spons waar je op zit, je moet dat hele ding ietsjes danwel helemaal leeg proberen te knijpen met je hele lichaam (voor zover je contact hebt met "die spons"). Dis is een van de beste omschrijvingen die ik ooit heb gehoord over hoe je een halve/ hele ophouding moet uitvoeren, hoe het voelt. Succes!

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:14

Wat Amadeo zegt klopt !!!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:03

Danea schreef:
ik ben het niet eens met annetjuh, je maakt geen halve ophouding of hele ophouding met je handen, voornamelijk je zit en benen en je vangt het paard als het ware met je handen op.



ik dnek dat zij bedoeld met de hand sluiten,dat dat het opvangen is Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:02

ja maar ze praat helemaal niet over de zit en die is belangrijker, vandaar dat ik het zo zei. Knipoog ik bedoel het niet kwaad hoor. Haha!

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 45 bezoekers