Zou jij dit paard nog een kans geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Zou jij dit paard nog een kans geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:52

Ik heb even een vraagje voor jullie...

Op het paardrijkamp waar ik afgelopen zomer heb gewerkt hadden we onder andere een paard... Vreselijk!!

Zijn naam was Trisma (wat ik nu als scheldwoord gebruik), hij was 7 jaar oud, en hij was een paint. Vrij groot en stevig. Er was al een jaar lang niet meer op meneer gereden, en zijn inrijden scheen sowieso met de Franse slag te zijn gedaan. 3 Weken rijden, dan nog 1 keertje... En toen pas week op het kamp.
Geen wonder dus dat Mr. Trisma nogal lui was. De eerste dag dat we hem hadden was hij nog niet echt gemeen, maar puur lui. We stapten op hem, en hij begon te liggen en te rollen. Schrikken!! Maar even later lukte het toch om op hem te stappen. Maar toen......... Meneer was niet vooruit te branden!! Een paard gaat over het algemeen toch wel vooruit na wat been/zit- of stemhulpen... Nou dit paard dus niet. En toen kregen we het idee maar met een leader te werken, iemand die met het halstertouw in de hand naast het paard loopt. Werkelijk hoor, dit werkte 2 stappen en meneer stopte weer. Probeerde te bijten, heel gemeen! Maar hij ging NIET vooruit.

Uiteindelijk hebben we van alles geprobeerd, van zweep, sporen tot een ander bit aan toe. Maar we kregen hem niet vooruit! Hij liep uiteindelijk wel, maar heeeeeeeeeeeeel langzaam en de ruiter moest blijven schoppen. En hij bleef proberen zijn leader te bijten. Het lukte hem ook een aantal keer: hij heeft Laurie in haar borst gebeten, Kellie in haar kont en nog een aantal van ons in de handen, armen en benen.
Dit begon hij later voort te zetten naar zijn stal. Hij probeerde mensen te schoppen, te bijten bij het hoofdstel indoen of als je over zijn deur leunde, en nog gemener te bijten bij het aansingelen.

Nou zou je kunnen denken dat hij overwerkt was. Hebben wij ook bedacht, en hem dus een weekje op rust gezet. Lekker in de wei, laten grazen... Maar hij werd daar dus alleen maar gemener door!

Het kwam erop neer dat uiteindelijk iedereen dat paard haatte omdat ie iedereen probeerde te bijten, hij NIET te berijden was (draf kreeg niemand m langer in dan 2 tellen, zelfs de betere ruiters die we hadden, die in Amerika op hoog niveau rijden niet), in de stal bijna onhandelbaar was... Kortom gemeen was.

Zou jij een paard als dit nog een kans geven? Want de stalmanager wilde de eigenaar al het advies geven het dier OF alleen in een weiland te zetten, of maar in te laten slapen. Hij was namelijk echt gevaarlijk uiteindelijk.
Of ik het dier zelf een kans zou geven weet ik niet, hij was echt gemeen. Maar een camper, een meisje in mijn cabin wilde hem misschien kopen om hem te proberen te heropvoeden. Ik vond het zelf nogal een Penny-gedachte... Daarom wil ik graag jullie mening horen!

(Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden maar ik wilde geen ongenuanceerde Pennymening neertypen)


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:56

Ja zeker. Eerst in een land vol met andere paarden en merries dat hij goed weer opgevoed wordt en dan via Natural Horsemanship aan het werk gaan. Ik heb hetzelfde gehad met Tosca en dat is ook allemaal goed gekomen!

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:59

jemig zeg...
tsjah.... hij is al 7 jaar, en dan heropvoeden??? ik denk dat het heel moeilijk word! ik zou hem inslapen.... want hij is gevaarlijk in mijn ogen (door het verhaal van jou)
heb je geen foto van hem?
*misschien stom hoor! maar een weekje training kan toch geen kwaad of wel? *


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:59

Heropvoeden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:02

Ik zeg ook heropvoeden!

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:03

Volgens mij heeft hij geen eerlijke kans gekregen en is zoiezo te snel ingereden. Op de manier van dat doen we wel even...althans zo komt het op mij over door het verhaal van jouw.

Paarden met een sterk karakter pikken dat niet

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

SharifYoffry

Berichten: 84
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:05

Heropvoeden! Iedereen verdient een nieuwe kans!

You can't train a horse with shouts, and expect it to obey a whisper...

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:06

Uitsluiten dat hij lichamelijke klachten heeft die dit gedrag veroorzaken (dit omdat hij niet gemeen was voordat jullie hem gingen rijden...)

en dan idd heropvoeden...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:08

De eerste dag was hij nog niet gemeen, alleen lui
hij kent de hulpen niet en weet niet wat er van hem verwacht wordt?

Na met zweep, sporen en een ander bit gereden te hebben werd hij echt gemeen.
Goh? Verward

Lijkt mij dat deze meneer niet goed ingereden is. Hij weet niet wat er van hem verwacht wordt en doordat hij ineens ook porren met de sporen en klappen met de zweep en een ander stuk metaal in zijn mond kreeg, had hij maar 1 oplossing: bijten!

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:10

een paard is van nature niet gemeen of gevaarlijk het is enkel de natuur dat hij bijt en schopt. Heropvoeden is volgens mij nog niet eens aan de orde maar opvoeden wel. Als een paard geen opvoeding heeft gehad kan je niet praten over heropvoeden. Bij de basis beginnen zou ik zeggen maar een kans verdient hij zeker. Gevaarlijke paarden worden niet geboren maar gemaakt. Hoe zou jij het vinden als je niks snapt van degene die je wat zegt (maar jij spreekt de taal niet) en omdat jij hem niet begrijpt wordt je geschopt en geslagen geprikt met sporen slaag krijgt met zweep enz????? dan wordt je toch ook vals? Nee hoor inslapen zou voor mij geen optie zijn. Het klinkt wel als een paard met karakter, en als je die reeel benaderd en duidelijk maakt wat de bedoeling is heb je er toch vaak veel plezier mee. Maar een slecht beleerd paard mee op kamp is toch zo wie zo vragen om ellende, naar dat kamp zou ik niet willen hoor!

be good to horses, the are also good to you

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:13

Ik zat aan precies hetzelfde te denken als Kitty....

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:15

Kitty schreef:
De eerste dag was hij nog niet gemeen, alleen lui
hij kent de hulpen niet en weet niet wat er van hem verwacht wordt?

Na met zweep, sporen en een ander bit gereden te hebben werd hij echt gemeen.
Goh? Verward

Lijkt mij dat deze meneer niet goed ingereden is. Hij weet niet wat er van hem verwacht wordt en doordat hij ineens ook porren met de sporen en klappen met de zweep en een ander stuk metaal in zijn mond kreeg, had hij maar 1 oplossing: bijten!


mee eens!! (sorry van mijn andwoord maar dit heeft het veranderd!) Scheve mond


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:18

Uit die manege ponykamp oliebol halen en door iemand begeleiden. Vaak is vertrouwen ook een groot onderdeel wat paarden missen. Niet elk paard is geschikt voor deze doeleinden! En ja vaak worden ze dan zo.. eindigen als "gemeen" paard of bij de slacht Scheve mond
Met een beetje rust vertrouwen en begeleiding kom je met zo'n beest stapje voor stapje vanzelf verder.
Denk dat heropvoeden niet eens nodig is als dat beestje een vast iemand heeft die hem dagelijks verzorgt enz.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:18

ik zou hem ook heropvoeden
en dat rijden gewoon ff laten rusten
en dan gewoon beginnen met longeren
en zo steeds een stapje verder
ik denk ook inderdaad dat hij het gewoon niet snapt
wat er van hem gevraagd wordt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:19

Ik zou m verkopen aan iemand die wel weet wat ie doet.

Jullie moeten er duidelijk niet meer aan gaan beginnen, dat gaat niet goedkomen.

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:40

Ik vind het heel zielig voor dit paard, een paard wordt niet zomaar zo gemeen. Heropvoeden zou ik zeggen. In laten slapen zou voor mij geen optie zijn.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:00

Inslapen lijkt mij geen optie! een paard is toch niet zomaar zo gemeen? lijkt mij in iedergeval. maar of heropvoeden echt werkt weet ik niet hoor.

Zensation Z1 + 3 Mijn Toppertje.

Genta

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-08-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:15

Scheve mond ik maak uit jouw verhaal op dat het paard helemaal niet snapte wat jullie van hem vroegen.
En ik ben echt verbaasd, dat je dan met sporen, een zweep en een ander bit aan de slag gaat !

Wat dacht je (of dachten jullie) van geduld? Misschien ooit van gehoord?
Ik snap echt niet dat het woord inslapen alleen al in je op kan komen.
Kan ook aan mij liggen natuurlijk, maar ik snap dus echt niks van dit verhaal.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:19

Jullie hebben dat dier gewoon mishandeld, geen wonder dat hij ging bijten. Hij snapte absoluut niet wat jullie van hem wilden, en jullie gingen steeds scherpere middelen inzetten terwijl hij het gewoon niet kon. Wees maar trots op jezelf

Goedgekeurd onderschrift :)

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:30

hallo geduld is een schonen zaak maarja die hebben jullie niet. Ga hem eens goed heropvoeden en kom dan weer met een verhaal


Arvensis

Berichten: 2304
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:32

Het paard WAS niet vals.. dat begon toen jullie er mee aan het werk gingen..en zoals jullie zeggen is het paard met de franse slag ingereden. het paard kent dus geen hulpen en weet niet wat er van hem verwacht word.. en als er dan met sporen en zweep gereden word.. heeft het paard recht om te bijten..
Dit paard verdient een goede opvoeding!!

Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:35

Dit is nou typisch een geval van; niet vals geboren, wel vals gemaakt... sorry maar sta helemaal verbaasd als ik je verhaal lees... Bij een jong paard wat niks snapt sporen, zweep, scherp bit en dan verbaasd zijn dat ie boos wordt Verward

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Mausie

Berichten: 536
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Stekene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:39

Ik zou in de eerste plaats dat paard volledig laten nakijken door DA. Het is echt niet normaal dat een paard zich zo gedraagt, er scheelt vast wat.
Het paard heeft volgens mij te kampen met zadeldwang.
Indien hij medisch volledig in orde is zou ik van nul herbeginnen met zadelmak maken. Op een correcte en eerlijke manier.
Maar het paard laten inslapen om iets wat waarschinlijk de fout is van de mens....nee hoor, zou zonde zijn.

Eindelijk de paarden aan huis!!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:49

ik sluit me aan bij alle andere die zeggen (her)opvoeden, dit dier verdient nog een eerlijke kans bij iemand die weet wat hij/zij doet. Waar is dit kamp? ik krijg de indruk dat het niet in NL is maar in de US?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:54

ik zou hem zeker medisch laten nakijken of er geen problemen zijn waardoor hij zo reageerd.
dan natuurlijk net als wat de anderen zeggen een goede heropvoeding geven


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Eliana, idion, Pony2024 en 71 bezoekers