[LO]2 jarig paard longeren met elastiek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

[LO]2 jarig paard longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 16:25

hoi
mijn pony is nu 2 jaar en 4 maanden,en toen zei laatst iemand bij mijop stal tegen me dat ik hem wel kon longeren met elastiek dan gaat het makkelijker en traint hij goede rug spieren.
is dit wel verstandig met een 2 jarig paard is hij niet te jong daarvoor?
Groetjes samantha


fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:26

Ik zou pas volgend jaar voorjaar beginnen!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:30

gewoon wachten hoor!! k vind hem zoiezo nog te jong om er mee te gaan longeren! laat hem lekker in het land lopen en poets hem lekker! ga er wat mee lopen maar zet hem nog niet aan het werk! over 3 maanden kan dat wel rustig! maar pas als hij 3 is meer van hem vragen!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 17:02

Oke dank je Knipoog,maar mij is altidj verteld dat je met 2,5 jarige leeftijd wel mag longeren (zonder hulpteugels etc.)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:08

3 jaar is al beter dan 2.5, longeren is heel zwaar voor zijn beengewrichten en -spieren.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:10

Samanthaaaaa schreef:
Oke dank je Knipoog,maar mij is altidj verteld dat je met 2,5 jarige leeftijd wel mag longeren (zonder hulpteugels etc.)

idd kan wel maar beter van niet! trouwens jou paard is nog geen 2,5! en zo te horen longeer je dr al een tijdje mee! k neem aan dat ze niet meteen zeggen dat je met elastiek moet gaan longeren! gewoon stoppen met longeren en gooi hem de wei in!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:36

De pony nog niet te zwaar aan het werk zetten, hij is 2,5 jaar oud dat is veel ste jong voor dit soort taferelen, stop met longeren totdat hij ong een jaar of 3 en een mooi gegroeid is.
Vind je dit te overdreven of ben je het niet met me eens, en wilt doorgaan met longeren dan moet je echt wel een paar passen op de plaats gaan maken, longeer hem af en toe licht met een lichte bewegingsbelasting op niet al te zware bodum.
Na van loop van tijd kun je langzamerhand meer (longeer nooit erg veel dat gaat bij veel jonge paarden tegenstaan) gaan longeren, geef jouw jonge pony de kans om zelf zn rug te gaan gebruiken en verwacht geen spectaculaire ontwikklingen binnen een paar maanden.

Veel pony's/paarden hebben geen elastiek nodig en je moet hem al helemaal niet bij voorbaad gaan gebruiken, dat doe hoe de pony van jou ook loopt dus wel, hij is immers PAS 2,5 jaar oud!

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 18:36

fancylover schreef:
idd kan wel maar beter van niet! trouwens jou paard is nog geen 2,5! en zo te horen longeer je dr al een tijdje mee! k neem aan dat ze niet meteen zeggen dat je met elastiek moet gaan longeren! gewoon stoppen met longeren en gooi hem de wei in!


Ik heb hem nog nooit gelongeert Verward ,waar maak je dat van op? Scheve mond en dat zeiden ze dus wel
Laatst bijgewerkt door xSammyJo op 15-08-04 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 18:38

cissie schreef:
De pony nog niet te zwaar aan het werk zetten, hij is 2,5 jaar oud dat is veel ste jong voor dit soort taferelen, stop met longeren totdat hij ong een jaar of 3 en een mooi gegroeid is.
Vind je dit te overdreven of ben je het niet met me eens, en wilt doorgaan met longeren dan moet je echt wel een paar passen op de plaats gaan maken, longeer hem af en toe licht met een lichte bewegingsbelasting op niet al te zware bodum.
Na van loop van tijd kun je langzamerhand meer (longeer nooit erg veel dat gaat bij veel jonge paarden tegenstaan) gaan longeren, geef jouw jonge pony de kans om zelf zn rug te gaan gebruiken en verwacht geen spectaculaire ontwikklingen binnen een paar maanden.

Veel pony's/paarden hebben geen elastiek nodig en je moet hem al helemaal niet bij voorbaad gaan gebruiken, dat doe hoe de pony van jou ook loopt dus wel, hij is immers PAS 2,5 jaar oud!


ik longeer hem NIET Scheve mond ,sorry dat ik het zo onduidelijk heb opgeschreven maar dat si dus niet zo ik heb hem nog nooit gelongeert,iemand gaf bij mij op stal gaf mij dat advies en ik dacht al dat hij er te jong voor was en daarom vraag ik het hier op bokt
Laatst bijgewerkt door xSammyJo op 15-08-04 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:45

Samanthaaaaa schreef:
Ik heb hem nog nooit gelongeert Verward ,waar maak je dat van op? Scheve mond en dat zeiden ze dus wel

dat maak ik op uit je verhaal! Knipoog k neem aan dat mensen niet zomaar zeggen van als je ga longeren moet je hem meteen met elastiek longeren! vandaar! maar dat is dus niet zo! gleukkig maar! hou je paardje nog gewoon zeker 4 maanden in de wei en weet k het wat! gewoon leker met rust laten! zoals je nu al doe (dat denk k teminste) dan heb je zometeen een veel beter paard dan dat je nu begin met longeren!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:48

een tweejarige hoort op het land................

lijkt me ook logisch hoe ik over het longeren met elastiek denk bij een tweejarige

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:31

Dat heb ik dan verkeerd begrepen, het kwam zo op mij over, maar goed mijn mening is duidelijk lijkt mij!

Je kunt denk ik beter naar je eigen gevoel luisteren dan naar het advies van je stalgenoot, want die is volgens mij een beetje de weg kwijt Ach gut !

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 21:56

gijsenkim schreef:
een tweejarige hoort op het land................

lijkt me ook logisch hoe ik over het longeren met elastiek denk bij een tweejarige

Dat staat hij ook

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 21:57

fancylover schreef:
dat maak ik op uit je verhaal! Knipoog k neem aan dat mensen niet zomaar zeggen van als je ga longeren moet je hem meteen met elastiek longeren! vandaar! maar dat is dus niet zo! gleukkig maar! hou je paardje nog gewoon zeker 4 maanden in de wei en weet k het wat! gewoon leker met rust laten! zoals je nu al doe (dat denk k teminste) dan heb je zometeen een veel beter paard dan dat je nu begin met longeren!

dat zeiden hun dus wel..ik zei toen dat ik hem daar veel te jong voor vond en toen gingen hun mij weer tegenspreken en toen dacht ik laat ik de meningen van bokt eens vragen...maar toen ging iedereen conclusies trekken dat ik hem dus al longeerde

xPebblesx

Berichten: 113
Geregistreerd: 15-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 23:19

Ik zou nog even wachten, hij kan altijd nog spieren gaan kweken toch??

Geniet van het leven!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 01:23

gijsenkim schreef:
een tweejarige hoort op het land................

lijkt me ook logisch hoe ik over het longeren met elastiek denk bij een tweejarige


denk er precies hetzelfde over

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:19

Samanthaaaaa schreef:
dat zeiden hun dus wel..ik zei toen dat ik hem daar veel te jong voor vond en toen gingen hun mij weer tegenspreken en toen dacht ik laat ik de meningen van bokt eens vragen...maar toen ging iedereen conclusies trekken dat ik hem dus al longeerde

rare mensen dan daar op stal! Bloos

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 10:44

fancylover schreef:
rare mensen dan daar op stal! Bloos

Ze zijn wel aardig hoor

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:44

Samanthaaaaa schreef:
Ze zijn wel aardig hoor


ja, maar ze hebben wel een aparte manier van denken over Hoe omgaan met jonge paarden!
Als je naar hun had geluisterd had je er nu waarschijnlijk al opgezeten

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:48

Sjonniej schreef:
3 jaar is al beter dan 2.5, longeren is heel zwaar voor zijn beengewrichten en -spieren.


Niet alleen been, maar ook halsgewrichten....

Ik ben geen fysio, maar volgens mij maak je de kans op artrose zo een stuk groter...

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:49

He Samantha!!
Ik ken Amigo en ik denk dat je hem wel een beetje kan longeren maarja weet jij ook wel he. Maar niet met Elastiek!
Wie heeft dat nou weer bedacht??
Of gewoon qat je nu ook doet meer met hem lopen enzo en wat opjagen.

V i d a l & R i e n a & D i a n a & T i a l d a & Y l d a u

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:51

Tyrza schreef:
Niet alleen been, maar ook halsgewrichten....


Ligt er natuurlijk net aan wat je hem laat doen met zijn hals


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:45

Dat lijkt me duidelijk als je een elastiek gebruikt...

Suzanne F.

Berichten: 49152
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:52

Ach laat dat diertje lekker joh! Dan heb je er over 15 jaar ook nog wat aan. Volgend voorjaar is vroeg genoeg om er rustig mee te beginnen. Lekker de wei in!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:58

De pony staat 24/7 in de wei..

V i d a l & R i e n a & D i a n a & T i a l d a & Y l d a u


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers