Geen leuke dag vandaag...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beauhanke

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Geen leuke dag vandaag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 10:44

Ik zou vandaag meegaan met nicole (asmila) op wedstrijd, ze zou vandaag (15 augustus eigenlijk gisteren) voor het eerst M1 starten.
De baas van de stal waar mijn paardje staat zou haar daar heen brengen. Ik was al vroeg op stal om alvast voor Beauty te zorgen. Ik besloot dat ze een rustdag zou krijgen en ik mestte alleen haar stal uit en poetste haar. Vervolgens hielp ik mee de ponie's en de paarden in de wei te zetten.
Ook beauty ging naar buiten toe samen met haar weigenootje kiki. Kiki is een hele lieve merrie echt een rustig beestje.
De baas van stal zou alvast gaan douchen en gaan tanken en daarna zouden we naar Nicole vertrekken.
Er kwamen een paar andere meisjes van stal en samen gingen we de stallen uitmesten.

Opeens hoorden we heel hard hoefgetrappel. Het hoefgetrappel kwam onze kant op.
We renden snel uit de stallen om op het lawaai af te komen.
Kiki kwam helemaal overstuur super hard het erf opgerend. Nou ik weet niet met wat voor een snelheid maar ik kan jullie vertellen dat het echt heel hard ging.(we hadden haar nooit kunnen stoppen) Ik zag dat ze doodsangstig was. Het ging allemaal zo snel voor de boerderij moest ze remmen omdat ze een bocht om moest, maar door haar hoge snelheid ging ze onderuit en kwam super hard tegen de muur van de boerderij aan.. Daar bleef ze liggen.
Ik ging bij haar zitten en aaide haar. Ze wilde niet opstaan.. De andere meisjes gingen snel bij beauty kijken ( die stond in de wei te kijken van "wat gebeurd er nou?") Toen kwam de baas van stal. Hij belde gelijk de dierenarts.
Gelukkig stond kiki toen op. We zagen eindelijk waarom kiki zo had kunnen schrikken. Aan haar staart hing een soort ijzeren veer. Deze worden gebruikt voor de wei. Waarschijnlijk was ze met haar staart op een of andere manier daar in vast komen te zitten. En is ze gaan rennen. Toen kiki opstond zagen we dat haar oog helemaal bloedde echt veel bloed. Toen we beter keken zagen we dat het boven het ook zat. ( gelukkig)
Aan de binnenkant van haar been had ze allemaal wonden en op haar flank zat een grote schaafwond. Overal had ze wel kleine wondjes van de valpartij.
Ze liep kreupel met rechtsvoor..
Het was zo ontzettend zielig om te zien ze trilde over haar hele lichaam. Wij hadden natuurlijk allang de veer uit haar staart geknipt. We troosten haar en gaven haar wat te drinken.

Gelukkig kwam de dierenarts al na een klein kwartiertje (dit kwartiertje leek wel uren te duren)
Kiki werd onderzocht.. De dierenarts zei dat het gelukkig allemaal vrij oppervlakkig was. De dierenarts hechtte de wond boven het oog van Kiki
en op het been hechtte hij ook drie wonden. Het brave beest bleef zo lief en rustig staan alsof ze wist dat het haar zou helpen!
Nadat het gehecht was zag het er al iets beter uit.
Later hoorde we van een vrouw die alles gezien had dat Kiki uit paniek over het hek van de wei was gesprongen en toen onze kant op kwam (richting stal natuurlijk) De wei ligt aan het erf gelukkig waren de poorten van het erf allemaal dicht. Ik had er niet aan moeten denken wat er nog meer gbeurd kon zijn als die poorten niet dicht waren geweest...
Kiki is er gelukkig redelijk goed vanaf gekomen. Nu moet ze een paar dagen rusten zodat de wonden kunnen genezen en elke dag moeten de wonden goed schoongehouden worden.
Deze taak heb ik op mij genomen samen met de baas van stal.
Ik ben erna nog wel meegegaan met nicole ze heeft het overigens heel goed gedaan voor het eerst in de M1!!!

Hier een foto van mij met kiki . De wonden waren al gehecht!
Afbeelding

De wonden op het been zie je niet zo goed op de foto dat komt door het lichtval. Deze wonden zijn ook al gehecht.
Afbeelding

Ik hoop dat Kiki weeer snel opknapt zodat ze weer fijn met beauty in de wei kan spelen! OK dan!

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:52

Nou dat zal schrikken zijn zeg.
Gelukkig waren jullie aanwezig en kon ze niet de weg op.
Ik zou de overige veren wel uit de wei halen. Je moet er niet aan denken dat zoiets nog eens gebeurt.
Veel sterkte.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:34

Zo dat was zeker schrikken zeg ... geukkig is ze er goed van af gekomen! Succes met der vertroetelen!

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:37

Jeetje.......

Idd gelukkig maar dat ze er met een paar schrammen
van af is gekomen.

Sterkte !

beauhanke

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 12:09

De veren heeft de baas van stal gelijk verwijderd.
Bedankt voor de reacties!

Noompiej

Berichten: 766
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:29

zo dat lijkt me ff schrikken.
Je hebt zeker mazzel gehad dat de poort dicht was
Had niet willen weten wat er dan allemaal had kunnen gebeuren.
Sterkte dr nog mee!

beauhanke

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 18:13

Vandaag kwam ik op stal. De dierenarts was vanmorgen weer gewest voor Kiki. De dierenarts had haar wat spuiten gegeven en poeders tegen infecties.
Toen ik bij haar stal kwam schrok ik best wel erg.. haar been was twee keer zo dik en ze probeerde het zoveel mogelijk te ontlasten. Ook haar oog was helemaal opgezwollen. Ze kon haar oog niet eens is meer open doen.. heeel zielig.
Ik heb haar stal uitgemest en haar wonden verzorgd.. Ook haar been moest afgespoten worden met een hele dunnen straal. Duss.. op naar de afspuitplaats. Kiki strompelde echt ze kon bijna helemaal niet op dat been lopen.. Gelukkig is het zo een lief beest! Ik laat hetw el weten hoe het morgen gaat!

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:28

AAAAhhhhhhh wat verschrikkelijk!!!
Wat zielig voor haar echt erg!

Hoe gaat het nu met haar??

Gelukkig dat al die rotveren weggehaald zijn er gebeuren veel vaker ongelukken met die rottige dingen!

Veel sterkte hoor en geef haar een dikke knuffel van mij.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:29

bij ons verloren de merries ook steeds grote delen van hun staarten in zo'n veer bij het hek. Ik las een keer in een duits blad dat ze in duitsland verboden waren omdat de paarden er met hun staart in kwamen vast te zitten heb het de boer verteld en die vond het ook een onding en dus weggehaald. Valt me op dat je ze toch nog vrij vaak tegenkomt als opening en als ik dan vertel dat dat niet echt veilig is kijken ze me aan of ik niet goed snik ben. hoop dat jullie die veer nu ook weghalen bij het hek

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:32

vet erg! ik vind echt heel zielig heel veel beterschap aan je paard

pepijntje
Berichten: 117
Geregistreerd: 28-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:19

Vreselijk !

Ik bedenk me juist dat mijn verzorgpaarden ook zo'n veren in hun weitje hebben hangen Scheve mond

Liske

Berichten: 63
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:39

Ziet er vies uit, wat erg! Snel genezen hoor,je paardje Ach gut

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:43

Jeetje wat een schrik
veel succes, zkeer voor je paardje.
wat ziet dat er akelig uit op de foto!

xPebblesx

Berichten: 113
Geregistreerd: 15-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:50

Jeetje dat is schrikken, gelukkig dat die wond boven haar oog zit en niet in haar oog!!
Veel beterschap met haar Ach gut

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:14

Ppppfff zo das even schrikken Scheve mond Gelukkig is alles nu gehecht en is ze er waarschijnlijk snel weer boven op

beauhanke

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 10:42

wirona schreef:
Hoe gaat het nu met haar??


Het ziet er niet zo goed uit.. alles is heel erg opgewzollen en ze kan bijna niet op haar been staan.. Uit de wond boven haar oog komt pus. Ze is ontzettend moe natuurlijk want ze kan niet gaan liggen met haar been.
Ze is echt heel zielig om te zien.. Boos!
Ik zorg zo goed mogelijk voor haar en zorg ook voor de wonden en de stal..
Ik laat het wel weer horen hoe het verder met haar gaat!

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:47

Wat vreselijk!! wat zal je geschrokken zijn.. hopen dat ze er snel weer bovenop komt!!

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:02

Ooh ooh ooh, op zo'n moment besef je wel hoeveel zo'n beest eigenlijk voor je betekent!
Gelukkig valt het mee!Nou sterkte

Pinootje

Berichten: 1595
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: achter 'n en in A.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:23

Wat afschuwelijk!!
Beterschap!! Ach gut