Wat voor pony voor meisje van tien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Wat voor pony voor meisje van tien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 08:53

Mijn dochter wordt binnenkort 10 en begint langzamerhand uit haar welsh B pony Largo van 1.26 te groeien.
Ze rijdt Largo in ieder geval nog tot het voorjaar, dan krijgt Largo haar veulen en is het dus een mooi moment om de overstap naar een grotere pony te maken.
Maar dan komt dus de vraag wat voor pony. We hebben nog een 5-jarige new-forestpony van 1.47. Qua maat zou dat heel goed kunnen, maar die pony moet alles nog leren. Aangezien Danielle zelf ook nog heel veel moet leren (ze rijdt nu bijna 2 jaar) vind ik dat aan de ene kant niet zo'n goed plan. Pony is wel ontzettend braaf, maar ook behoorlijk voorwaarts en kent dus alleen nog maar stap, draf en galop. Daarnaast is ze wel volkomen verkeersmak.

Ik zit nu te twijfelen of ik toch niet beter een wat oudere pony kan kopen waar al wat meer "knopjes" op zitten zodat Danielle daar heel veel van kan leren. Ze wil graag wedstrijden gaan rijden. Ze rijdt nu met Largo de FNRS-proefjes, maar wil graag de overstap naar landelijk gaan maken.

Welke keus zouden jullie in deze situatie maken?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:57

Ik zou voor de new forrester gaan........... gewoon onder goede begeleiding. Kinderen van 10 leren heel snel en onder begeleiding kan er niet zo veel misgaan dat de pony verreden wordt.......

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:02

Tja, best lastig. Aan de ene kant bespaart het je een hoop werk als je een wat oudere leerpony koopt, maar er kan denk ik idd ook niet veel misgaan met die new forrester. Het zal denk ik alleen allemaal wat langer duren, omdat het paardje ook alles nog moet leren.

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:03

Ik zou gaan voor een wat oudere pony die haar veel kan leren. Als je wilt gaan wedstrijden rijden met een pony die niet echt wedstrijdklaar is zou ik daar niet aan willen beginnen. Zeker niet als je 10 bent. Maar onder begeleiding zou je haar op weg kunnen helpen. Precies zoals je zelf al zei: een pony waar al knopjes op zitten. Dit is voor haar het makkelijkst dan dat ze eerst de pony nog alles moet gaan leren.
Idd een New Forester zou goed kunnen qua maat maar ik zou op zoek gaan naar een wat oudere pony met al een paar knopjes. Ik wens je veel sterkte met je beslissing.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:22

Hmm, moeilijk. Kinderen kunnen een hoop baat hebben bij een leerpony, zeker als ze zelf misschien wat bang/ onzeker zijn uitgevallen.

Aan de andere kant, ikzelf heb wel een tijdje een makke pony thuisgehad, maar daarna heb ik ook altijd paarden of pony's gekregen die niets konden.
De pony die ik kreeg toen ik 10 was, was ook zeker niet de makkelijkste op sportief gebied, maar ik heb er een hoop van geleerd.
Goed blijven zitten o.a. Schijnheilig Ik was niet bang, leerde me makkelijk aanpassen en kreeg gelijk ook mee dat het echt wel wat tijd vergde om je pony te trainen voordat je eens een keer in de prijzen reed.

Ik had het niet willen missen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:24

Ik denk idd dat ik ook voor de New Forest pony zou gaan. Met goede begeleiding gaat dat zeker goed komen.

Michelle, die Dennis verzorg, rijd pas een jaartje. Ze krijgt wat hulp van mij, rijd af en toe een tinker van iemand anders en krijg (mits dat af gesproken kan worden) om de week les met Dennis. Die stapt ook zo op Roos en rijd er mee weg. En je weet hoe Roos af en toe kan zijn Schijnheilig.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 09:32

Dennis schreef:
En je weet hoe Roos af en toe kan zijn Schijnheilig.


Geen idee Schijnheilig Haha!

Largo kon trouwens ook nog helemaal niets toen ze er mee begon en toen reed ze pas een half jaartje. Die zijn samen wat plat door de bocht door de bak gegaan Haha! Danielle vond het allemaal fantastisch, ze is in dat opzicht helemaal niet bang. Manegepony's vind ze saai, want die doen wat je zegt Verward Haha!

Misschien maak ik me als moeder wel te bezorgd en moeten we het gewoon gaan proberen met Caitlin (de new-forest). Danielle is niet bang, pony is verder betrouwbaar, en er is goede begeleiding.
Mocht het echt niet gaan, dan kunnen we altijd nog verder kijken.

Ik heb gelukkig nog even de tijd om er over na te denken en tot het voorjaar kan ze vast Caitlin gaan rijden naast Largo om te kijken of het klikt.

Wat mij betreft had Largo gewoon mogen meegroeien met Danielle Haha! Die twee zijn zo aan elkaar gewaagd dat het jammer is dat ze eruit groeit.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:34

Je kan het ook gewoon even een tijdje proberen, je merkt snel genoeg of het paardje echt te groen voor haar is!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:45

je kan mischien beter voor een wat oudere pony gaan, zo`n jonge pony schirkt soms wat sneller, en dan is mischien je dochter straks bang?

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:03

Volgend voorjaar zijn zowel jouw dochter als Caitlin een jaartje ouder (en wijzer Knipoog), ik zou gewoon voor Caitlin gaan...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:04

Waarom blind staren op een ras? Zoek gewoon een leuke, brave pony met de juiste maat (C-tje)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:39

stef schreef:
Waarom blind staren op een ras? Zoek gewoon een leuke, brave pony met de juiste maat (C-tje)


dat is toch helemaal niet aan de orde?
Het gaat er alleen maar om waar haar dochter beter mee af zou zijn en niet dat het perse een Forrester moet zijn..

En ik zou zeker geen C pony kopen, daar ben je met een paar jaar weer uit. Een 13/14 jarige is geen gezicht meer op C-pony.
Maar goed, dat is helemaal dus niet aan de orde.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:40

zou voor de new forest gaan, gaat het niet kan je altijd nog een pony erbij kopen. maar stel dat je er wel een oudere pony bijkoop die alle knopjes al heeft, wat als die weer weg moet???verdrietig kind???

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:44

essie79 schreef:
dat is toch helemaal niet aan de orde?
Het gaat er alleen maar om waar haar dochter beter mee af zou zijn en niet dat het perse een Forrester moet zijn..



Euhm, dat zeg ik dus

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:50

stef schreef:
Euhm, dat zeg ik dus


we praten langs elkaar heen. Die pony staat eral en het is toevallig een New Forrester, dus wordt er niet blind gestaard op een ras.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:59

Idd, mijn fout zie ik nu. De reacties van "ik zou voor DE NF gaan" had ik aangezien voor "ik zou voor EEN NF gaan"

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:02

Een kennis van mij heeft ook een NF gekocht voor haar dochtertje toen ze 9 jaar was. Hij was net beleerd en zij kon er veilig mee overweg gaan. Ze is eerst naar een ponykamp geweest en heeft hem een week goed leren rijden. Hij had nog wel eens kuren en toen ben ik hem er een paar keer door heen gaan rijden (dus een oudere/ervaren ruiter/amazone achter de hand is niet verkeerd) Ze is nu 16 jaar en inmiddels M2 met deze pony. Ze heeft er ontzettend veel van geleerd.

Nogmaals goede begeleiding is heel belangrijk!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:03

He Irene, ik heb nog een enorm lieve Haflinger staan, is dat niet wat?? Schijnheilig


Nee, even serieus (even) ik zou het gewoon met Caitlin proberen, je ziet immers gauw genoeg of het goed gaat.......

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:05

Ik zou ook voor de new forrester gaan, als het een braaf paard is kan er weinig misgaan. Plus dat het een D pony is waar jezelf waarschijnlijkook op kan rijden en beleren.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:06

idd gewoon voor de NF gaan, des noods zoek je er tot het voorjaar een leuke bijrijder voor die haar wat dingen leert. je dochter rijd immer tot het voorjaar nog op haar oude pony

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:25

Ik zou ook voor de NF gaan. Zeker omdat je dochter niet bang is. Ze zal nog wel wat moeten leren, maar als het beestje braaf is kan dat met goede begeleiding.
Wordt de NF al gereden? Misschien handig als die idd gereden wordt tot je dochter erop stapt. Dan kan die wat meer, en ondertussen je dochter ook door nog die tijd op Largo te rijden.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:55

een NF of een welsh....

NF hebben een heel lief karakter goede leerpony...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:38

Ik zou voor een New Forester gaan, die hebben (bijna) allemaal goudeerlijk karakter. En hartstikke leuke beestjes, die het je ook niet kwaad nemen als je een keer boos word op een verkeerd moment, die kans hem je met welshjes wel.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:51

essie79 schreef:
En ik zou zeker geen C pony kopen, daar ben je met een paar jaar weer uit. Een 13/14 jarige is geen gezicht meer op C-pony.
Maar goed, dat is helemaal dus niet aan de orde.


Waar slaat dit op? Het hangt er gewoon van af hoe groot die 13/14 jarige is. Deze 19 jarige rijd nog enhousiast A pony's(al is bij de kleintjes onder een meter het plaatje niet zo mooi meer).

Maar zo als ik al eerder zei. Gewoon lekker op Caitlin proberen. Lukt het niet kan je altijd alsnog wat anders bedenken. Maar het zou imo van de gekke zijn om er een pony bij te kopen als je er al een heb staan die prima voldoet .

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:40

Dennis schreef:
Waar slaat dit op? Het hangt er gewoon van af hoe groot die 13/14 jarige is. Deze 19 jarige rijd nog enhousiast A pony's(al is bij de kleintjes onder een meter het plaatje niet zo mooi meer).

Maar zo als ik al eerder zei. Gewoon lekker op Caitlin proberen. Lukt het niet kan je altijd alsnog wat anders bedenken. Maar het zou imo van de gekke zijn om er een pony bij te kopen als je er al een heb staan die prima voldoet .


gutgutgut Ach gut

Omdat jij dat zelf doet, hoef ik het toch niet mooi te vinden?
Iedereen mag weten waar hij/zij op rijdt.
In het algemeen is het toch dat als je wedstrijden gaat rijden, je (of in ieder geval de ouders) een pony koopt waar je een tijdje mee uit de voeten kunt zowel qua maat als sportieve prestaties.
Voorals als je gaat springen kom je dan in moeilijkheden en bovendien lijkt het me niet echt leuk om als 14 jarige tegen meisjes van 8 te moeten rijden.