Hoe groot moet de wei zijn voor paard en shet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Hoe groot moet de wei zijn voor paard en shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 16:11

Hoi,

Ik heb een vraagje. Hoe groot moet de wei minimaal zijn voor een paard en een shetlander? Zijn daar exacte maten voor? Voor mijn paard(en shet) zou ik aan een weitje kunnen komen van 3500 vierkante meter. Is dit genoeg? Het lijkt mij aan de kleine kant. Het is niet de bedoeling dat ze er dag en nacht opstaan, want 's avonds gaan ze op stal.

Alvast bedankt!

Groetjes Linda.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 18:07

ze kunnen er wel op staan, maar zou de wei dan door 2en delen, en ze om en om weiden, zo houdt je wat gras.
het is niet erg groot, maar denk dat het wel moet lukken.

hoe doe je dat dan in de winter?

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 20:00

Bedankt voor je reactie! Om en om weiden is inderdaad een goed idee.

In de winter zal ik inderdaad op moeten passen met regen enzo, anders is de wei zo vertrapt. Maar dan zou ik ze ook in de bak kunnen zetten. Ik zou dan gewoon even moeten kijken per dag. Als het vriest kan ik ze zoiezo in de wei zetten.

Is er verder nog onderhoud nodig is voor de wei, want je hoeft waarschijnlijk niet te maaien(behalve de hoge plekken)?

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:53

Ik heb een E-pony en een shetlander op een weitje van 1600 m2 staan.
Ik heb niet het gevoel dat ze ruimte tekort komen, maar wel gras. Ik zie het meer als een speelweide met een knabbeltje.
Daarom voer ik ze het hele jaar door wel wat bij met hooi.
Je kunt van tijd tot tijd het land ook bemesten voor wat extra grasopbrengst, maar dat kan alleen als je het in 2en splitst. Bij een lange droge zomer beregen ik het landje.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:14

Mijn paard heeft voor zich alleen een wei van 2400m2 en hij krijgt 'm niet kaal! De wei wordt wel elk voorjaar geinjecteerd.
In de zomer deel ik de wei op in kleine stukken omdat mijn paard anders veeel te dik wordt. De buurman maait dan regelmatig de rest van het gras. In de winter krijgt hij het hele stuk. Hoe groter het weiland des te minder hij verhoudingsgewijs kapot loopt.
Je moet er wel voor zorgen dat de grasmat regelmatig rust krijgt. Vooral in het voorjaar. Je zou bijv. in de winter een stuk kunnen afzetten waar de paarden niet op kunnen komen. In het voorjaar bemest je het stuk waar ze in de winter hebben gelopen en dat stuk geef je bijv. 2 maanden rust. Je zult zien dat het gras gewoon weer opkomt!
In die 2 maanden lopen ze op het gedeelte wat in de winter rust heeft gehad. En zo wissel je om. Succes ermee!

Wat betreft het onderhoud: Ik zou wel de mest eruit halen (minimaal 1x per week) Hiermee voorkom je wormbesmetting en dat je wei verandert in een mestevaalt!

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 13:21

Dankjewel voor de reacties, ik heb zeker wat aan al deze tips!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:15

je moet wel in de winter een aantal weken het gras paardvrij houden.

zo kan het gras zich herstellen en kan het vertakken, waardoor het mooi vol blijft en onkruid minder kans krijgt.

bij ons gooien ze er 1 x per jaar kunstmest op, maar de paarden lopen er dan 2 weken niet op, en dan groei het ook best hard.

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 22:47

Ellepel, dat is idd een goede tip! Bedankt!