Liever paard aan huis of in pension?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Liever paard aan huis of in pension?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 13:24

Ik vroeg me af wat jullie fijner vinden, een paard aan huis of een paard in pension. Je hebt op een pensionstalling natuurlijk veel meer contact met andere mensen. Maar een paard aan huis is natuurlijk iedereens droom OK dan!
Daarom vroeg ik me af wat jullie ervan vinden, barst los!!


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:28

Ik vind aan huis fijner. Al mis je soms gezelligheid, en luxe.
Ik vind het vooral fijner omdat ik gewend ben ze aan huis te hebben. Ik denk dat ik het moeilijk zal vinden als hij op een pension staat.
Maar natuurlijk heb je minder verplichting, aan huis betekent 3x op een dag zowiezo voeren, en dan vaak in de avond nog een plak hooi. Je moet ze altijd zelf nalopen, dus kan niet zomaar weg. Daarnaast op een pension heb je vaak meer luxe.
Maar dus toch thuis, voor mijn gevoel. Ik vind het heerlijk om zelf bezig te kunnen zijn, zonder dat meer mensen zich ermee bemoeien. Je hebt altijd alle vrijheid thuis.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:35

aan huis lijkt me veel fijner...
alleen dat zit er niet aan

bovendien is het op de pension stalling erg gezellig OK dan!

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:46

hoi ik vind het aan huis makkelijker omdat als er iets is ben je er zo sneller bij. en pensionstalling is misschien gezelliger. maar wat als er van die etters rond lopen? nee thuis is toch beter hoor!! maar helaas in mijn geval kan dat niet,woon op een flat. maar ze staan hier vijf minuten vandaan,dus das ook lekker dicht bij.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:49

Als ik 1 paard zou hebben zal ik het fijner vinden om die in pension te hebben, waarom: - hij heeft dan gezeldschap van andere paarden,
- betere faciliteiten, zoals rijbak.longeerton.verlichting
- gezelligeheid van andere paardenmensjes
- makkelijker, je hoeft maar 1 keer pd heen
- je hebt veel meer tijd voor leukere dingen met paard
- op vakantie gaan is geen probleem
- met andere buitenritten maken
- enz enz.

ik heb ze bij huis en omdat het er meer dan 1 is, is dat hendiger en goedkoper dan pension, maar ik merk dat je soms meer bezig bent met schoonmaken en het onderhouden van de heining/stallen enz enz dan met het rijden.mennen vd de paarden en dat vind ik erg jammer, daarnaast komt alles op mij aan, er is niemand die je ergens mee kan helpen of wat dan ook.
Wel is het erg gezellig dat je je paarden vanuit je keukenraam kunt zien staan en je ziet ALLES maar dan ook echt alles, meestal is dat handig maar soms wel irri.
Je doet nu alles op je eigen manier een ander dat het altijd anders daar moet je je maar net in kunnen vinden. het geroddel,geklets, beterweten enz heb ik gelukkig geen last van.
Ook krijgen ze nu veel meer aandacht dan als ze op pension zouden staan.

Vroeger was het mijn allergrootste wens om mijn paarden aan huis te hebben, ik kon gewoon niks leukers verzinnen.
nu hebik ze sinds 2 jaar aan huis en vind het te gek, maar het valt toch een klein beetje tegen omdat het aan huis hebben van je paarden een grote luxe is maar de luxe van alle faciliteiten mis ik wel en dan kun je niet optimaal trainen, wil je dat wel dan zul je met je trailerje naar de dichtsbezijnde pensionstal moeten rijden!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:22

pension:de stalhouder waar mexx en Perla staan,hebben gewoon heel veel verstand van paarden,en dat vind ik gewoon een fijn idee!
je kan altijd alles vragen,en er is altijd iemand thuis!
er is altijd toezicht.

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:40

Als ik een paard zou hebben zou ik em liever aan huis stallen omdat je dan altijd snel bij je paardje kan zijn dat vind ik wel zo leuk. Het zou dan welleu kzijn als er iets van 2 paarden bij staan voor het paard maar ook voor sociale contacten Tong uitsteken Hahaha maar goed dan moet je maar net zo'n huis hebben met veel land enz. Hehehehe dus als ik een paard neem word het vast een pensionstalling Je kan niet alles hebben he! Cool

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:54

aan huis.. (en dat staat ze ook Lachen )
Waarom? Je kan zo vaak als je wilt naar dr toe..
Als het ineens keihard begint te hagelen en onweren ben je er binnen 2 minuten om dr binnen te zetten..
Minder is dat er geen binnenbak is hier
Maar wel een eigen buitenbak, dus hoef je het nooit te delen Tong uitsteken

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:00

Ik heb er nu maar 1 (nou ja, maar... WEL 1!) en vind pension fijner. Vooral omdat ik studeer, het soms razend druk heb en ook nog wel eens een tijdje weg ben zeilen. Ik vind het een fijn idee dat ik een paar dagen weg kan blijven zonder dat m'n paard weg staat te kwijnen of ik allerlei dingen moet regelen qua voeren enzo. Als ik niet kom gaat 'ie gewoon lekker de wei in, krijgt een aai, z'n eten en word verzorgt als er iets is. Dan kan ik met een gerust hart me bezig houden met tentamens (of zeilen).

Wel zou ik graag een pension op fietsafstand willen, hij staat nu 30 autominuten weg. Maar wel weer mooie uitrijmogelijkheden..

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:03

qua drukte en werk dat het je kost liever op een pension. Alles wordt daar gedaan, in feite hoef je alleen te poetsen en te rijden.

Toch is mijn ideaal aan huis. Lijkt me heerlijk, sta je 's ochtends op, je doet je gordijnen open en voila daar staan ze! Wie weet ooit...


Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:09

Mijn ideaal zou ook aan huis zijn, maar dan wel met een goede buitenbak erbij en ook wat weiland.
Aan huis zonder trainingsmogelijkheden lijkt me niets waard, kun je alsnog elke dag met je paard op de trailer naar een bak...
Dus dan liever pension!

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:11

Het meest ideale voor mij zou zijn om NAAST een goede pensionstal te gaan wonen Haha!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:18

ArwenLune schreef:
Het meest ideale voor mij zou zijn om NAAST een goede pensionstal te gaan wonen Haha!

ja dat lijkt me ook wel wat. OK dan!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:19

Het meest ideaal lijkt mij thuis, ik ben nogal een eenling dus zal de gezelligheid ook niet snel missen denk ik Schijnheilig
Bij de fries reden ook allemaal meiden van ongeveer 14 jaar, sorry dat ik het zeg, maar zij gunnen elkaar vaak het licht in de ogen niet en l#llen enorm over elkaar...........ik voelde me met m'n 18 zó oud Tong uitsteken

Wanneer ik moet kiezen tussen pension met wei en bak en goede stal, of thuis zonder land en bak en alleen een stalletje, dan toch pension ivm het land, dat vind ik superbelangrijk voor een paard, lekker de hele dag buiten kunnen lopen en de benen strekken Haha!

Mijn paard komt bij een particulier aan huis, zij hebben twee goede stallen en een heel goede buitenbak, de paarden komen afwisselend in de bak/wei, maar wel iedere dag de hele dag naar buiten Knipoog Haha!


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:24

ArwenLune schreef:
Het meest ideale voor mij zou zijn om NAAST een goede pensionstal te gaan wonen Haha!


inderdaad dat is de oplossing OK dan! ... Wel de lusten van dichtbij, maar niet de lasten van het uitmesten e.d.


Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:33

Het liefst aan huis, dan maak je alles mee wat je anders van een ander moet horen. Je kunt er even vaker bij gaan kijken, ik vind het een veilig gevoel en het lijkt me gewoon beregezellig!

Faber quisque fortunae suae

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:37

Natuurlijk wil het liefst aan huis hebben, maar dan moet ik ook een bak, een stal, weide én een gezelschappaardje hebben.

Waar ik nu sta heeft Mirk het ontzettend naar zijn zin. Het is er gezellig, er wordt voor mij gevoerd (als je bijv. een weekje weggaat en je paard staat thuis, moet je altijd iemand vinden om hem te verzorgen). Dus nu vind ik het wel heel fijn dat hij op pension staat alleen afstandje fietsen is soms wel rottig Lachen

:){

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:42

Als je paard bij huis staat, moet je rekening houden met het voeren. Je moet er sowieso heen, ook al ben je een dag weg ofzo. Dan moet je wat regelen met andere mensen.
Bak aan huis moet je zelf slepen, watervoorziening in de winter moet je goed voor elkaar hebben. Dus je moet geen 2 linkerhanden hebben....
En zo zijn er zoveel dingen waar je aan moet denken, hooi, stro, uitmesten enz.
Op pension heb je meestal een prima accomodatie, en als je een paar keer niet kunt, dan verzorgen ze hem wel gewoon en gaat hij de wei in. ( tenminste, ligt eraan hoe alles afgesproken is)

sheda

Berichten: 262
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Boetele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:16

Thuis is het fijnste, het enigste nadeel is dat je de minder leuke klusjes ook zelf moet doen maar als groot voordeel zie ik dat je een echt goede band krijgt met je pony

..

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:24

Mijn paard staat nu bij mijn vriendin op haar pensionstal... Aangezien ik daar vaak slaap en bijna 24/7 aanwezig ben, voelt het ook wel een beetje als mijn huis... Als ze op vakantie gaat, heb ik daar de "leiding", dus het voelt ook wel een beetje "eigen" allemaal... En ik moet zeggen, het bevalt me prima... Lachen

Op een pensionstal moet je toch altijd rekening houden met anderen, nu is dat ook wel zo, maar wij hebben niet zo veel pensionklanten... En mijn paarden kunnen elkaar gezelschap houden, dus wat dat betreft zullen ze zich nooit vervelen...

Als je het gewoon goed regelt, en ook dingen als voeren e.d. uit handen kunt geven, denk ik dat je paard thuis hebben toch echt wel ideaal is...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:28

ik vind het fijn ze thuis te hebben, zo zie ik ze niet maar 1 uurtje per dag, maar gewoon wat ze de hele dag doen. Ik voer ze ook zelf, daardoor heb ik ook een goede band met de paarden (krijg je met rijden ook wel maar minder snel volgens mij)
Ook is het natuurlijk minder duur.
Gezelschap mis ik niet: ik woon in een buurt met allemaal paarden, die bijna allemaal bij mij in de bak gereden worden(vast groepje van 6 mensen) dus dat is hartstikke gezellig

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:29

aan huis lijkt me natuurlijk fijner. als je s'ochtends je raam open gooit en je paard in de tuin kunt zien staan. geweldig lijkt me dat. vooral ook omdat je na het rijden nog even een zweetdeken om kunt doen en een uur later even de tuin in kunt lopen om daarna zijn gewone deken om te doen.
op een pensionstal moet ik toch in de winter al snel zijn winter deken omdoen terwijl hij nog bezweet is. ik kan niet nog een keer op en neer rijden dan.
maar een pensionstal is ook fijn, vooral omdat alles voor je gedaan wordt. als je een dagje weg gaat wordt er toch wel voor je paard gezorgd.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:03

Aan huis, belangrijkste redenen
1. je hoeft niet zo sociaal te wezen en met andere mensen om te gaan, die je bekritiseren, en (ongevraagd) tips geven, waar je het niet mee eens bent. Ik ben niet echt het juiste type om op pension te staan.
2. Voor mij de kosten, het is ongelovelijk veel goedkoper om aan huis te staan dan op pension.
3. Je hoeft geen rekening te houden met reistijden, als je met meerdere mensen in huis woont, kunnen die ook het paard in en uit de wei voor je zetten of voeren. Omdat het je eigen paard is, wat op je eigen erf staat, kan je je eigen voerschema opstellen, qua hoeveelheden en op welke tijden, geen gezeik over dat je te weinig voert, of te veel ruwvoer e.d.

En tot slot, je kan je paard bij oud en nieuw gelijk gelukkig nieuwjaar wensen, haar een nachtzoen geven. En als je je klöte voelt, kan je gelijk ernaartoe, en troost zoeken, zonder eerst een pokke-eind te gaan reizen...

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 17:18

Aan allebei zitten voor en nadelen. Het lijkt me echt heerlijk om O'malley aan huis te hebben, maar hij staat nu op een pensionstal en daar heeft ie het ontzettend naar z'n zin. Maar qua tijd zou het mij erg veel schelen als ie aan huis zou staan, omdat ie altijd heel lang staat uit te zweten(in de winter) Dan moet je zo lang wachten.. Aangezien ik ga studeren dit jaar zal het mij veel tijd schelen. Maarja op stal is het ook wel gezellig..hahaha, ik geloof dat ik er nooit uit zal komen Haha!

Bedankt voor alle reacties OK dan! !!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:19

ik sta nu op een pensionstal, en dat bevalt me ook erg goed, hier wordt je stal uitgemest, heb je een binnenbak, en wordt je paard op de wei gezet, ik kan hier alleen niet op elk moment van de dag rijden, omdat hier ook lessen worden gegeven, hier komt de hoefsmid ook om een bepaalde tijd, en hoef ik er niet bij te zijn, ook wordt mijn paard ontwormt, en krijgt inentingen, of als ik iets niet zeker weet vraag ik het, sta nu ook bij mijn instructrice op stal, en dat is echt fijn. het lijkt me ook super om je paard aan huis te hebben staan, niemand die zich ergens mee bemoeid, maar je moet wel alles zelf doen, en op stal is er altijd wel iemand, waar je mee kan praten, en je zou dan iemand moeten hebben die bij je thuis komt les geven, of je moet er heen. mijn vader wil mijn paard erg graag thuis zetten, en een bak laten maken, met wei, wasplaatsen, solarium en alles. maar hoe fanatiek ik ook ben, ik denk dat het snel vervelen wordt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 148 bezoekers