problemen met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nova
Berichten: 1108
Geregistreerd: 25-06-04

problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 15:20

Het sinds 3 maanden een ander paard, een 9-jarige kwpn-er.
Rij sinds een maandje op haar omdat ik eerst geen passend zadel kon vinden.
Mijn probleem is nu, dat ze ontzettend voorwaarts is!! Ze loopt dan met haar hoofd de lucht in en ik kan haar niet rustig krijgen..
Voor het rijden longeer ik haar een half uurtje. alleen met halster en longeertouw. tijdens longeren is ze wel rustig.

Ze werd wat op de manier van natural horseman gereden maar zelf heb ik hier geen verstand van..
Zit ook niet op les i.v.m onregelmatige diensten en school.. en voor zover ik weet, heeft niemand in de buurt veel verstand van NH.

Hebben jullie misschien tips??


Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:44

Op kleine voltes zetten. Dan kan ze niet hard gaan.
En jezelf zwaar maken en ophoudingen maken.
Ook overgangen wil wel helpen en schijnovergangen.

Succes!!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:55

Idd veel voltes, S-en, 8-en enz
Praat ook rustig tegen haar, dat helpt vaak ook goed.
Overgangen en schijnovergangen werkt soms erg goed, maar andere worden er juist heter van, dat is dus ff bekijken

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:03

Als ze harder gaat, kun je proberen langzamer te lichtrijden, dat wil ook wel eens helpen. Hoe langzamer jij lichtrijdt, hoe langzamer zij zou moeten gaan lopen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:15

Probeer haar eerst te laten ontspannen in haar eigen (snelle) tempo, wanneer ze dan snel ontspannen is en het ook lang blijft, kan je het tempo gaan regelen.

nova
Berichten: 1108
Geregistreerd: 25-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 17:07

oke, bedankt! Dat ga ik proberen..
Kan ik ook nog wat anders doen qua longeren?
Of iets met hulpteugels?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:19

Longeren voor het rijden is denk ik zowieso wel goed, om de ergste frissigheid er af te lopen. Maar, eigenlijk zoals rk het al zegt: veel schakelen, overgangen, voltes e.d rijden houdt je paard beter bij de les! Op deze manier zal je waarschijnlijk minder last hebben van het overdreven voorwaartse c.q. weglopen van jou.

Overigens is voorwaartst iets wat juist heel fijn is om te zetten! Bij een flegmatiek paard moet je vooral veel voor het been rijden, jij kunt nu de voorwaartse drang benutten! Juist heel fijn dus.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:45

mijn verzorpony had dat ook toen hij in de manege stond maar toen hij op een wei mocht staan was et al een stuk beter

Inspiratieloos....


Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:37

Ik denk dat van te voren longeren ook wel goed is. Ik heb ook een heel druk paard gereden, maar heel veel praten hielp altijd wel heel goed. Misschien moeten jullie ook nog wel aan elkaar wennen met rijden???

Enne na een tijdje zal je zien dat het ook heel veel voordelen heeft fat ze zo voorwaarts is, als ze eenmaal niet meer onder je weg loopt en je haar drang over kan zetten in positieve impuls Lachen Succes nog

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:46

nova schreef:
Mijn probleem is nu, dat ze ontzettend voorwaarts is!!

Dat is geen probleem, dat is een zegen
aan jou de eer om dat zo te houden en toch de rust te bewaren.

Als je moeilijk zit met onregelmatige uren op school kun je het beste een prive-instructeur aan huis laten komen.

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:01

Heb zelf een pony gehad die niet alleen heel erg voorwaarts was maar ook zo gek als een deur. In het begin liep zij ook alleen maar met haar hoofd in de lucht en ik kreeg het niet voor elkaar daar iets tegen te doen.

In het begin longeerde ik voor het rijden en nam mijn instructeur ons aan de longe om mij eerst maar eens te leren waar mijn buitenteugel voor diende (en kwam er toen achter dat die best handig was!).

Later toen we wat verder waren longeerde ik haar voor het rijden (altijd met zadel, hoofdstel en stootteugel) en reed ik daarna ook met stootteugel, juist om dat stukje waar ik haar niet doorheen kreeg toch voor elkaar te krijgen.

Toen dat eenmaal goed ging ben ik gaan rijden zonder stootteugel (en later ook zonder van tevoren te longeren). Wat toen het belangrijkste was? Haar bezig houden. Geen lange lijnen rijden, alleen maar voltes, slangevoltes, 8-en, enz. En in die figuren overgangen rijden. Meestal als ik op die manier losreed kon ik daarna met haar lezen en schrijven.

Vergeet niet eraan te blijven rijden. Vaak ga je onbewust je benen afsteken of voorzichtig worden maar dat helpt echt niet. Integendeel!

Verder denk ik echt dat je dit "probleem" niet alleen aan moet pakken. Probeer iemand in je omgeving te vinden die zich aan jouw tijden kan aanpassen en waarvan jij denkt dat hij/zij jou verder kan helpen. Het is zo fijn als je een aantal lessen hebt gehad en je merkt dat je vooruit gaat!

Eerst denken, dan doen !!!

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:20

Heey!

Ik denk dat ze zo voorwaarts is omdat ze zo lang niet is gereden.
Verder zou ik eens hier kijken:

[RT] ondernek en hoofd de lucht in.

Dit paard heeft ook zo'n probleem..

Groetjes, Cadish


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 28 bezoekers