Flexen? Zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Flexen? Zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 16:05

Graag jullie mening over het zogeheten "flexen" ofwel: het flexibel maken van je paard (in de hals) door steeds stelling links/rechts te vragen.

Ik rijd met Matador veel stelling-buiging. Eerst bijvoorbeeld een hele lange of korte zijde stelling naar binnen of buiten stellen, daarna steeds korter op elkaar opvolgend, tot je op een gegeven moment 3 passen links, recht maken, 3 passen rechts krijgt (duidelijk uitgelegd zo?).

Ik vind het persoonlijk een fijne manier van loswerken, het maakt hem heerlijk in de aanleuning en hij behoudt zijn losse manier van lopen zonder opgekropt te raken.

Voor de duidelijkheid, ik heb het hier niet over links-rechts TREKKEN! Maar over het omstellen naar een duidelijk stelling op links of rechts. Soms ook afgewisseld met een paar pasjes schoudervoor bijvoorbeeld.

Ik heb altijd het idee dat het flexen ofwel als positief, ofwel als negatief wordt bestempeld.


Carnac

Berichten: 120
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:18

Flexen doe ik niet om mijn paard los te werken. Wat ik wel doe is afwenden over de middellijn en hem een paar passen laten wijken, rechtzetten en naar de andere kant laten wijken, wordt ie ook lekker soepel van.


Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:23

Ik doe dat ook 3 passen naar binnen, rechtstellen en weer naar buiten en weer rechtstellen.
Milka word er altijd lekker soepel van!!
En veel slange voltes, moet ze ook verschillend inbuigen. Werkt perfect!
Laatst bijgewerkt door Babeth op 14-08-04 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:24

Flexen heb ik vroeger in de springlessen wel geleerd.
Nu gebruik ik dat nooit meer.
Het flexen wat ik toen leerde was, paard recht, maar hoofd hals in laten buigen op weinig druk op de teugel

Omzetten van buiging en/of stelling doe ik wel.
4 pasjes wijken, rechtzetten, andere kant wijken.
Paar pasjes appuyeren, rechtrijden en andere kant in.
Wijken voor linkerbeen, appuyeren naar links en uiteraard andersom

Travers, schouder bw.

dat soort "spelletjes"

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 16:34

runningkawa schreef:
Flexen heb ik vroeger in de springlessen wel geleerd.
Nu gebruik ik dat nooit meer.
Het flexen wat ik toen leerde was, paard recht, maar hoofd hals in laten buigen op weinig druk op de teugel

Omzetten van buiging en/of stelling doe ik wel.
4 pasjes wijken, rechtzetten, andere kant wijken.
Paar pasjes appuyeren, rechtrijden en andere kant in.
Wijken voor linkerbeen, appuyeren naar links en uiteraard andersom

Travers, schouder bw.

dat soort "spelletjes"


Hopenlijk krijg ik Matje ook nog eens zover dat ik die "spelletjes" Tong uitsteken met hem kan spelen.....

Vooralsnog moet ik het nog even maar bij het begin-begin houden, anders lig ik straks weer te creperen op de grond vrees ik. Bloos Haha!

Overigens is het flexen wat ik doe ook gebaseerd op zo min mogelijk druk op de teugels te hebben, het moet allemaal lossigheid en rust uitstralen. Op de één of andere manier werkt het bij Matador ook als hij wat heet wordt - gewoon even terug en laten concentreren op die stelling en buiging.... als een soort rustpunt zeg maar.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:38

runningkawa schreef:
Het flexen wat ik toen leerde was, paard recht, maar hoofd hals in laten buigen op weinig druk op de teugel



Dit is het 'officiele' flexen. Heeft toen eens een heel artikel in de Bit over gestaan.

Ik doe het niet, ziet er weinig waarde in om alleen de hals extreem te buigen. Het flexen wat DPB omschrijft doe ik wel.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:47

Bij de meeste mensen gaat het mis omdat ze hun paard niet recht op eigen benen kunnen laten lopen in het inbuigen. Die plakken dus de ene en later de andere kant op.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 17:06

Zep schreef:
Bij de meeste mensen gaat het mis omdat ze hun paard niet recht op eigen benen kunnen laten lopen in het inbuigen. Die plakken dus de ene en later de andere kant op.


Bedoel je met "plakken" het plakken aan de zijkanten van de rijbak? Ofwel het laten lopen met de zijkanten als een vorm van steun.

Dat is een grote valkuil namelijk. Daar waak ik wel altijd voor - mijn paard dient te lopen op zijn eigen benen en geen steun te zoeken op de zijkanten van de bak of wat dan ook. Vandaar dat ik het flexen met name op de binnenhoefslag doe of de middenlijn A-C. Dat voorkomt onbewust kleven een groot deel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:17

Ik bedoel er meer mee dat een paard ahw overhelt in de verticale lijn, en dus niet recht op zijn benen blijft staan.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:28

ik doe dat best wel vaak bij mijn paard, in stap begin ik er meestal al mee, haar zelf recht laten lopen, maar wel stelling, naar binnen of buiten, zorg wel goed dat ze dan echt voor mijn been buigt. in draf en galop doe ik vrijwel het zelfde, erg fijne methode om mijn paard lekker soepel te krijgen.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:47

Ik doe het weleens als ie stilstaat en dan even helemaal met de neus naar mijn voet. Tijdens het rijden gebruik ik het alleen voor het springen. Maar waarom alleen dan Verward Geen idee eigenlijk. Ik houd met dressuurrijden dezelfde spelletjes erop na als Kawa, maw slinger hem in allerlei mogelijke manieren alle kanten de bak door. Haha! Haha!
Ook dressuurrijden terwijl er hindernissen in de bak staan is dan helemaal een uitdaging... Daar kun je nl. leuke spelletjes omheen verzinnen in je dressuur.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:48

Ik geloof dat wij dat ook doen Haha!

Op rechte lijnen en idd op voltes en slangenvoltes, alleen geen idee dat je dat zo noemde.

Iig wordt Par er lekker los van, soepel zeg maar.

Merk wel het verschil tussen eerst dit en dan verder *en dan tussendoor nog voor de afwisseling* of dat ik dat oversla, dan komt ze bij mij iig veel stugger over.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

kellymoppie

Berichten: 96
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:22

ik doe het ook altijd, mijn paard word er super los van, ik doe gewoon eerst rechterstelling dan stukje recht en dan weer linkerstelling en dat om en om en dan lekker aandraven en dan weer precies hetzelfde. Dan een galopje en dan pak ik 'm helemaal op, en rij gewoon normaal verder en dan heel erg veel stelling door de bochten en op de volte enz..

Onderschrift loos

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:18

Vroeger is dit erin gestampt en ik gebruik het nog steeds, alleen niet meer zo heeeel veel.
Als ik aan het losrijden ben stel ik mijn paard eerst wat ronder in, daarbij vraag ik ook links/rechts stelling (achterhand blijft recht) en vervolgens weer rechtrichten.
Maar voor de afwisseling vraag ik dan ook wel weer eens echte buiging door het hele lichaam.

Als ik vervolgens meer ga oprichten neem ik soms ook weer wat overdreven stelling en buiging.
Net als de hoofdhals houding wissel ik dus ook stelling/buiging af. En Magic wordt hier altijd heerlijk soepel van

En een oefening die ik uiteindelijk altijd wel leuk vind om te doen: schouderbinnenwaarts, enkele passen rechtuit en dan travers inzetten. Door dat 'flexen' is dit heel simpel geworden. En zo controleer ik of mijn paard nog lekker aan de hulpen en oplettend is Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:49

western rijders gebruiken het ook veel.

Ik heb het voorheen ook veel gebruikt en merkte wel dat het paard wat losser wordt. Nu pak ik het af en toe nog eens mee.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:13

zin, alleen lukt t mij niet

Zensation Z1 + 3 Mijn Toppertje.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:56

Ik doe dit nu veel met een instructeur waar ik 1 keer in de 2 weken les van heb. Op de volte en dan inbuigen, op de rechte stukken proberen, dat weer uitwerken naar wijken ed.
Ik vind het helemaal geweldig, aan het eind van de les loopt hij echt geweldig

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 07:56

Ik vind het zeker een fijne oefening zolang het maar geen Baucher paard wordt Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:46

Zep schreef:
Ik bedoel er meer mee dat een paard ahw overhelt in de verticale lijn, en dus niet recht op zijn benen blijft staan.

Klopt, ik oefen het daarom ook vooral van de hoefslag - anders houd je jezelf voor de gek!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:23

Ik maak gebruik van de technieken van François Baucher. Deze technieken zou je flexen kunnen noemen als je zou willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:51

Ik vind flexen een oefening die vaker verkeerd dan goed uitgevoerd wordt. Is ook niet bij elk paard bruikbaar, en zeker ook niet bij elk paard wenselijk. Ik zou het niet waarderen als iemand die een keertje op mijn paard komt rijden 'm zou flexen tijdens het loswerken.

Ik gebruik het op Milena wel, omdat ik die er lekker los mee krijg en ik het een goede oefening vind voor het eenhandig sturen. Je paard leert ermee op zeer lichte druk te gaan 'kijken' aan de kant waar je 'm ruimte aanbiedt. Oftewel: ik doe m'n hand wat naar rechts, geef daar dus ruimte, en in combinatie met binnenbeen (!!!!!) vraag ik een bepaalde mate van stelling bij m'n stuuroefening.
Echter, je hebt ook wel eens paarden onder het zadel die dusdanig instabiel zijn in hun lijf (en dan heb ik het voornamelijk over de schoudercontrole en soms het sporen van de achterhand) dat ik flexen helemaal geen goede oefening vind (op dat moment voor dat paard).

Bovendien zie ik te veel ruiters die niet helemaal doorhebben hoe licht het contact kan (en moet) zijn bij het flexen, en die dus veel te veel druk geven en/of het hoofd laten kantelen etc etc.

Het is dus geen oefening die ik nou eens uitgebreid zou gaan promoten hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:03

Citaat:
ik doe m'n hand wat naar rechts, geef daar dus ruimte, en in combinatie met binnenbeen (!!!!!) vraag ik een bepaalde mate van stelling bij m'n stuuroefening.

Dat doe ik ook, alleen niet tot bijna aan je voet (ff overdreven)
Dus gewoon ff wat extra stelling.
En ook niet 4 passen links en omstellen naar 4 rechts.
Maar gewoon in de hoek bv ff extra stelling vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:17

Sonja schreef:
Het is dus geen oefening die ik nou eens uitgebreid zou gaan promoten hier.

Juist OK dan!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:39

9 van de 10 paarden geven nooit na in dit "flexen"
Die worden gewoon eerst de ene en daarna de andere kant op getrokken. Of je daar nou wel of niet bij op de hoefslag blijft, dat maakt geen ene zier uit. Om in de schouders te hangen hebben ze geen ondersteuning van de wand nodig. Eigenlijk zegt het feit dat je dat niet kunt voelen al genoeg....

Goed uitgevoerd blijft het paard recht op eigen benen rechtdoor lopen terwijl de hals sterk word ingebogen. Hij buigt daarbij wel in het lijf, maar mag dus niet in de ene of de andere schouder gaan hangen, en moet recht op de lijn blijven die je hebt ingezet.

Het is niet zozeer een kwestie van 3 passen links, 3 passen recht, 3 passen rechts. Ik wed dat 90% van de paarden hier nog niet half heeft nagegeven na die 3 passen links. Waarde van de oefening was daarmee 0 (of misschien wel een - waarde, want averechts)

*Zep heeft de afgelopen week wat paarden bij particulieren gekeken en is beetje gedesillusioneerd over de kwaliteit van africhten van de meeste*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-04 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:45

Inderdaad eerder een negatieve waarde, want wat heb je d'r aan als je paard door de schouder wegvalt, het hoofd kantelt of in de nek vastzet tegen de druk?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, ComscoreBot en 76 bezoekers