kan meteen oppakken met rijden slechte gevolgen hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

kan meteen oppakken met rijden slechte gevolgen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 20:00

nee, dit wordt geen topic om weer eens met zn allen te gaan hakken Knipoog

ik gebruik de volgende situatie alleen als voorbeeld.

ik ken meerdere mensen ( sterker nog, heel veel mensen) die hun paard van stal plukken, er een zadel op gooien, de bak in gaan, het paard 'in de krul trekken' en na 1 rondje al draven of galoperen.

behalve dat het me niet paardvriendelijk lijkt in de zin van dat het paard ook de tijd moet krijgen zijn spiertjes los te maken, vraag ik me dus af of dit (op de lange duur) ook schadelijk kan zijn voor het paard?


de vraag is dus: kan dit kwaad?
Laatst bijgewerkt door grassie op 10-03-02 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart


Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:02

IK denk niet dat dit echt kwaad kan, maar je paard krijgt er wel spierpijn van en dat kan soms goed lastig zijn.
Als ik bbegin met rijden stap ik eerst een paar oefeningen en dan pas begin ik met aan de teugel rijden en draf + galop


Het is niet schadelijk (dacht ik) maar wel aan te raden (losrijden)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:09

Ja, dat kan kwaad! Voor de gewrichten van je paard! Ik heb geleerd (bij de basispas en de ruiterpas Lachen !) dat je altijd minstens 10 min. met je paard moet stappen (als het buiten erg koud is, zelfs 15 min. Óók in de hal!!!) om het gewricht-smeer te laten verdelen. Dit smeer verdeelt zich bij beweging in de gewichten en maakt ze ahw soepel. Ook voor de spieren is het prettig om langzaam aan op het "echte werk" te worden voorbereid!!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:10

Kan wel degelijk schadelijk zijn.
Losrijden is bedoeld om de spieren 'warm' te maken, dat wil zeggen: de bloedsomloop op gang te brengen. Als een paar 'koud' gelijk aan het werk moet, dan zijn de spieren zo uitgeput, er stroomt immers nog geen extra bloed om zuurstof en brandstof aan te voeren en de afvalstoffen kunnen ook nog niet goed afgevoerd worden. Je paard zal dus in hoog tempo verzuren en de kans op scheurtjes in de spieren is veel groter.
Het ene paard kan er beter tegen dan het andere, maar zeker op lange termijn is het veel beter om je paard gewoon fatsoenlijk los te rijden en minstens net zo belangrijk: cooling down. Na de inspanning nog even een tijdje de bloedsomloop goed op gang houden zodat ontstane afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:16

Idd eerst 10 min. stappen.
Maar ik moet wel zeggen dat ik redelijk vlug een galopje maak met Kawa.
Niet een verzameld maar een rond en diep galopje.
Kawa is het beste los te krijgen in de galop.
Volgens mijn instrucrices werkt dit bij hem ook het beste.
Maar meteen hoog in he front rijden doe ik zowieso nooit.
Eerst over de rug bij het losrijden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:22

Ik heb dus ook altijd geleerd dat ik eerst moet losrijden (of lopen in het geval van mijn iniminiepaard) maar als we zoals vandaag gaan springen (aan de hand) kan ik leren wat ik wil maar in stap houdt ik haar niet. Zodra ze die hindernis ziet wil ze er alleen maar overheen.
Dit heeft ze altijd al gehad, ook vroeger toen we bij de andere stal sprongen. Ik heb al geprobeerd om haar buiten los te stappen maar ik loop zeker in het begin niet graag aan een lange teugel langs de weg.
En ja eerst warmlopen en dan pas hindernissen opzetten gaat ook moeilijk want dan moet ik haar weer binnen zetten.
Ik laat har dan dus zo rustig mogenlijk ruime voltes draven in een zo rustig mogenlijk tempo en probeer galop te vermijden en wacht zeker een kwartier met springen. Maar echt lekker losstappen is er voor springen niet bij. Maar ik doe mijn best.

Renee

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 21:28

is eerst 10 minuten stappen echt noodzakelijk, of zou je ook nog 5 minuten een rustig, laag en diep drafje kunnen proberen?

ik bedenk me eigelijk ineens dat ik nooit 10 minuten stap Bloos
maar ik pak grassie altijd pas op na een half uur, als hij helemaal los is ed.

er zit natuurlijk nogal wat tussen niet losrijden en meteen oppakken, of 10 a 15 minuten stappen..

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:48

grassie schreef:
is eerst 10 minuten stappen echt noodzakelijk, of zou je ook nog 5 minuten een rustig, laag en diep drafje kunnen proberen?




Ik vind dat je absoluut eerst minimaal 10 min. moet stappen. Zelf stap ik altijd 20 min aan het begin en aan het einde aan een lange teugel. Ga dan de harde weg op, dan train je de pezen van het paard super!
Het is absoluut nodig, anders heb je een grote kans om met peesblessures of gewrichtblessures komen te zitten.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:56

Tuurlijk eerst 10 min. stappen. Als jij net je bed uitkomt kan je ook niet meteen 100 meter hardlopen????
Je heb warming up en cooling down. Goed in stappen en heel goed uitstappen om de afvalstoffen af te voeren en spierverzuring te voorkomen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:56

bij mij is het handig, voordat ik de bak in ben moet ik vijf minuten met het paard stappen, en ook over de verharde weg Lachen en dan nog ongeveer 5 minuutjes en soms wel ongeveer 10 in de bak instappen
ik denk ook dat het schadelijk is

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:58

Reddy007 schreef:
het zijn vluchtdieren die heel vaak opeen een spintje trekken


Een sprintje is een piekbelasting. Voor die kortdurende inspanning is genoeg energie en zuurstof in de spieren aanwezig, maar dat sprintje moet echt niet te lang duren!

Ik stap altijd eerst een rondje door de woonwijk (als het niet regent Haha! ), dat duurt een krappe 10 minuten, lang teugeltje, stappen op het harde, goed voor de pezen ook nog. Daarna ga ik de bak in, stap daar ook nog een 2 rondjes linksom en 2 rondjes rechtsom. Daarna de eventuele deken eraf en laag ingesteld aandraven. Ook eerst gewoon simpel hoefslag volgen in een vlot tempo, niet te moeilijk, makkelijk voorwaarts rijden. Daarna wat voltes en overgangen meepakken, vaak van hand veranderen. Ik pak altijd vrij snel de galop erbij, ook weer laag ingesteld in een vlot tempo, in galop laat ze het makkelijkst haar rug los en is ze het fijnst te rijden.
Op het moment dat ze begint te briesen is ze los Haha! Echt waar, ik gebruik dat bij haar als een graadmeter, ik moet niet proberen om haar echt op te pakken als ze nog niet gebriest heeft, dan gaat het gewoon voor geen meter omdat ze nog niet los is. Soms is ze al na 5 minuten los, soms duurt het wel een half uur. Afhankelijk van het weer, wat ze de vorige dag gedaan heeft, haar humeur, mijn humeur, andere paarden in de bak etc. etc.

Nulla tenaci invia est via

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 22:15

[quote="Margreet
Ik stap altijd eerst een rondje door de woonwijk (als het niet regent Haha! ), dat duurt een krappe 10 minuten, lang teugeltje, stappen op het harde, goed voor de pezen ook nog. .[/quote]

dat doe ik dus wel altijd NA het rijden, met een dekentje over zijn kont 20 minuten buiten uitstappen.

als ik dat voor het rijden ook nog ga doen, stap ik langer dan dat ik rijd..

ik stap voor altijd gewoon in de bak in.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:22

grassie schreef:
[quote="Margreet
Ik stap altijd eerst een rondje door de woonwijk (als het niet regent Haha! ), dat duurt een krappe 10 minuten, lang teugeltje, stappen op het harde, goed voor de pezen ook nog. .
[/quote]

dat doe ik dus wel altijd NA het rijden, met een dekentje over zijn kont 20 minuten buiten uitstappen.

als ik dat voor het rijden ook nog ga doen, stap ik langer dan dat ik rijd..


Na het rijden doe ik het ook nog een keer, maar het ging hier tenslotte over losrijden.

Ik stap soms inderdaad wel eens langer dan dat ik rijd, maar daar heb ik dus totaal geen problemen mee. Stappen is ook bewegen en hartstikke goed voor je paard. Soms ga ik wel eens een uur stappen, als ze hard gewerkt heeft, dekentje op en nog lekker een uurtje stappen over de hei, vindt ze heerlijk, helemaal ontspannen, lekker om zich heenkijken. Niks mis met stappen!

Nulla tenaci invia est via

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 22:36

Margreet"]
[quote="grassie schreef:
[quote="Margreet
Ik stap altijd eerst een rondje door de woonwijk (als het niet regent Haha! ), dat duurt een krappe 10 minuten, lang teugeltje, stappen op het harde, goed voor de pezen ook nog. .
[/quote]

dat doe ik dus wel altijd NA het rijden, met een dekentje over zijn kont 20 minuten buiten uitstappen.

als ik dat voor het rijden ook nog ga doen, stap ik langer dan dat ik rijd..


Na het rijden doe ik het ook nog een keer, maar het ging hier tenslotte over losrijden.

Ik stap soms inderdaad wel eens langer dan dat ik rijd, maar daar heb ik dus totaal geen problemen mee. Stappen is ook bewegen en hartstikke goed voor je paard. Soms ga ik wel eens een uur stappen, als ze hard gewerkt heeft, dekentje op en nog lekker een uurtje stappen over de hei, vindt ze heerlijk, helemaal ontspannen, lekker om zich heenkijken. Niks mis met stappen!
[/quote]

o nee, dat bedoel ik ook niet! ik heb absoluut niks tegen ontspanning en stappen Knipoog, ik bedoel alleen dat ik nou ook weer geen uuuuuren de tijd heb na school, en daarom niet 45 min alleen al aan in en uitstappen kan besteden. als ik alle tijd van de wereld zou hebben.. Knipoog

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: kan meteen oppakken met rijden slechte gevolgen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 07:17

Eerst schrijf je:

grassie schreef:

ik ken meerdere mensen ( sterker nog, heel veel mensen) die hun paard van stal plukken, er een zadel op gooien, de bak in gaan, het paard 'in de krul trekken' en na 1 rondje al draven of galoperen.

de vraag is dus: kan dit kwaad?



Daarna:
"..maar ik bedenk me eigenlijk ineens dat ik nooit 10 min. stap Bloos "

Ik zou het echt doen hoor! Ik sluit me absoluut bij de mening van Margreet, Phia en Carola aan!!!! Je wilt toch ook geen paard wat later "kapot gereden" blijkt te zijn??? Knipoog

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 21:36

het is naar mijn mening zeker belangrijk om goed de spieren los en warm te stappen.

Maar wat vinden jullie er dan van (zie ik regelmatig) dat mensen hun paarden aan de lange teugel eerst een paar rondjes laten stappen, dan aan de lange teugel een paar rondjes draven, dan aan de lange teugel een paar rondjes galloperen. Met van hand veranderen er dus tussendoor.

Ik weet niet goed wat ik er zelf van vindt, ik heb t ook nog nooit uigeprobeerd.
Is dat dan wel goed los & warm rijden of kan dat ook weer nadelig zijn dat ze dan ondanks de lange teugel toch niet los en warm worden???

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:05

Ik stap meestal een minuut of vijf aan de lange teugel, dan stel ik hem rond en laag in en laat hem nog wat links en rechts inbuigen. Vervolgens ga ik galloperen terwijl ik hem laag en rond ingesteld houdt(de dag na springles meestal eerst in verlichte zit omdat hij dan eerder weer ontspant en over zijn rug loopt). Na vijf minuten galopwerk (op beide handen) is hij meestal behoorlijk los en pak ik hem iets op, dat doe ik 10 minuten en dan krijgt hij weer even lange teugel. Daarna pak ik hem weer rustig op en doe nog een paar oefeningen en dan werk ik op dezelfde manier af als ik losstap alleen het links en rechts buigen terwijl hij rond en laag loopt doe ik dan in draf.
Dan stap ik uit tot hij op adem is, soms langs de weg soms in de bak ernaast Haha!
Meestal ben ik dan 45 minuten bezig en dat vind ik genoeg voor een training *LOL*


BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 10:58

Ik stap ook altijd eerst een paar grote rondjes, beide kanten op. En dan langzaam beginnen met het inbuigen van de hals. Alleen als het koud is en mijn paardje is lekker fris, dan is-ie niet te houden. Dan probeer ik toch echt eerst even flink door te stappen en daarna mag-ie al vrij vlot draven. Ik geef dit NIET aan, maar laat hem heel even doen waar hij zelf zin in heeft (meestal is dit draven). Hij voelt zelf wel aan wat goed is. Na een minuut of 10 (dan draaft-ie allang niet meer hoor Knipoog ) vraag ik hem dan naar de verzameling en gaan we lekker aan 't werk.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:50

Met 10 min. stappen bedoel ik niet dat je "alleen maar" een beetje sloom loopt te slurfen Lachen , natuurlijk kan je die "staptijd" ook gebruiken om hem in te stellen/gymnasticeren ! Ipv. alleen stappen, kan je ook grondoefeningen doen, als je maar niet na een paar min. al veel van je paard gaat verlangen. Ik blijf erbij: 10 min. is belangrijk!!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 18:55

Als ik op Odin ga rijden dan stap ik hem met een los teugeltje los maar ze gaat vanzelf al laag ingesteld lopen Verward Terwijl ik niks doe.
Op zaterdag als ik les heb dan stap ik 30 minuten over de weg en dan een uurtje les en weer 30 minuten terug. Dat is pas lang losstappen! Knipoog

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Knollboll en 11 bezoekers