Halve ophouding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemarie87
Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-04

Halve ophouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 00:13

Hoe weet een paard of je met je halve ophouding bedoelt dat die terug moet komen in tempo of dat ie alleen ff z'n aandacht erbij moet houden (om bijv. een bep. oefening in te leiden)? Ik dacht zelf dat je voordat je een bep. oefening begint iets in tempo terug moet komen (je paard dan) dus dat het op hetzelfde neerkomt, maar anderen zeggen dat het hele verschillende dingen zijn. Wie geeft mij opheldering Clown ?

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:07

een halve ophouding is dacht ik voor allebei bedoelt, doordat je een halve ophouding maakt komt hij iets terug in tempo en hij krijgt zijn aandacht erbij.
door halve ophoudingen te maken tijdens het werk houdt je het paard onder controle en bovendien verbeter je zo zijn reactie op de hulpen.

smiekes
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:44

ik denk niet dat daar een bepaalde regel voor is. ik vind wel dat je een paard met gevoel moet rijden. je moet aan voelen wanneer hij die halve ophoudingen nodig heeft. en wannneer je hem een hele ophouding geeft. ik geef alleen ophoudingen voor de lossigheid en terug rijden en stuuren op mn zit en met mn kuit.

veel suc6!! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:36

Halve ophouding is bedoeld om je paard even extra in balans en op de achterhand te zetten en hierdoor aan het werk te houden zeg maar en met goeie werkende achterhand een oefening in te gaan.

Annemarie87
Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 13:08

Dus het is om even de aandacht er beter bij te roepen, om iets terug te komen in tempo en om de achterhand er beter onder te krijgen als ik het goed begrijp ? Maar dan moet je er neem ik aan ook been bij geven toch?

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:54

je sluit je dijbenen dan sowieso al om het paard, kuithulpen hoeft niet altijd alleen als je het achterbeen actiever wil krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:43

Je vergroot de impuls iets. Ik doe dat door een minimale 'tik' met mijn kuit. Mijn dijbenen sluit ik liever niet te hard rond mijn paard, dan knijp je nl jezelf uit het zadel

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:12

Ik heb het effe nagekeken in de boeken. Zal het voor je overtypen en dan moet je zelf maar kijken of je het hiermee eens bent:

Onder een halve ophouding wordt verstaan het even aandrijven van het paard met zit en kuit en het daarna opvangen van de opgewekte voorwaartse drang door de vingers om de teugels te sluiten, waarna weer wordt ontspannen.

Het geven van de halve ophouding kan de volgende doelen hebben:

- het attent maken voor een volgende oefening of overgang.
- een inleiding om naar een lagere gang over te gaan.
- het verkorten of verbeteren van het tempo.
- het bevorderen en/of onderhouden van de verzameling.
- het herstellen van een houding die verloren ging.
- het aanvragen van stelling.