TIPS bij het bekijken van een nieuw paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

TIPS bij het bekijken van een nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 15:04

je hebt een paard/pony op het oog en gaat kijken.
hier zijn tips om zoveel mogenlijk in 1 keer te ontdekken over het paard.


*eerst natuurlijk uitgebreid gepraat over het paard over de telefoon en foto's bekeken.
*via de telefoon weet je of het paard thuis of op pension staat.
*probeer zo vroeg mogenlijk een afspraak te maken.
*zorg dat je een uur eerder bent dan afgesproken,bestuurdeer het paard in stal en loop op de stal rond en vraag wat andere vinden over het paard.
*kijk hoe het paard reageert bij voertijd.
*regel met de eigenaar dat je zelf het paard wil poetsen en zadelen en vraag ondertussen ook alweer (alsof je het vergeten bent) hoe de verkoper aan het paard is gekomen en de medische achtergrond(is het paard eens kreupel geweest)
*bekijk het paard van alle kanten,standen van benen,conditie van de hoeven.
*bekijk de papieren,paspoort en entingen.
*laat het paard even stappen en draven op steen en vraag even of het paard gelongeerd kan worden.(hoest het paard,is het snel moe,is het regelmatig?)
*na opzadelen(wat voor bit heeft het paard in?) laat je het paard voorrijden,(gaat de eigenaar naar de binnenbak? vraag dan of ze het paard in de buitenbak wil berijden.
(of andersom)
*bij het voorrijden let je op gehoorzaamheid,temperament en de manier waarop het gereden wordt.
*een sprongetje kan ook erbij gepakt worden of een stuk verkeer.
*daarna rijd je zelf,is het paard recht,gehoorzaam,gevoelig,sterk enzo.
*na rijden bekijk je ook het afzadelen,afspuiten en de benen nogmaals.

*zeg dat je nogmaals wil komen kijken rijden en of een keuring een probleem is met EIGEN veearts!
*hoe denken ze over een proeftijd?

ik hoop dat jullie er wat aan hebben..

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:11

MIsschien is het nog handig een ervaren iemand mee te nemen. Die dan naar de standen van de benen kan kijken etc. als je zelf die ervaring niet hebt.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 15:15

die neem je de tweede keer mee......en die laat je de hemd van hun lijf vragen over het paard.(op zoek naar geschikt paard kost veel tijd,eerst maar een leuke vinden en dan pas iemand meenemen.

dan weet je ook of ze dingen ineens anders vertellen aan de ''kenner'' dan hoe ze het jou uitgelegd hebben..

de derde of meer keren erna ga je voor de keuring.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:17

Ik vind een uur van tevoren wel veel hoor, fijn voor de verkopende partij, helemaal als ze meerdere kijkers per dag krijgen!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 15:20

meerdere kijkers per dag krijgen nooit een goede indruk van het paard,het is dan misschien al gereden waarschijnlijk.

hoe vaak worden paarden voor een eventuele ''koper even gelongeerd of gereden of iets toegedient om het dan makker te lijken.
daarom ook zo vroeg mogenlijk af spreken als het kan bijv 9 uur s óchtends

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:40

goeie ja, zal ze onthouden Knipoog

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:49

Samsam schreef:
Ik vind een uur van tevoren wel veel hoor, fijn voor de verkopende partij, helemaal als ze meerdere kijkers per dag krijgen!


Daar zijn we nooit blij mee, met die mensen. (ik rij bij een handelaar)
We maken inderdaad regelmatig mee dat er dan ineens mensen tegelijk op de stoep staan.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:50

Oja, voor verschillende pony's dan.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:03

Je kan denk ik beter als je de 2e keer wil kijken een kwartier van te voren bellen of je even langs kan komen omdat je toch "in de buurt moest zijn". Dan heeft de verkoper ook geen tijd voor eventuele trucjes.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:12

Een uur van te voren is inderdaad erg vroeg en ik zou daar als koper ook zeker niet van gediend zijn.

Gebit controleren.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:06

dat uur te vroeg zijn vind ik beetje overdreven, ook hoef ik het paard niet eerst op het harde zien te stappen en draven, als het zover is, wordt dat bij de keuring wel gedaan, eerst longeren hoeft ook niet, of het moet een jong paard zijn..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:33

Handig die tips ben zelf ook voor een paard aan het kijken.

Ik heb zelf gehoord van iemand die gaat onverwacht op zondagochtend kijken naar het paard van de keuze gaat mij net iets te ver.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:25

Wat ik mis in het rijtje is alles op video vastleggen. Kan je (of een ander) thuis alles zo vaak bekijken als je wilt en vallen er misschien dingen op die je eerst niet in de gaten had.

1 april | Hestabelle | Prinz K3 x Arabelle ster, PROK, IBOP v. Scandic x Samber
[KS-ITP] 1 april....Hestabelle (Prinz K3 x Scandic x Samber)

Irisje3
Berichten: 171
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:56

gouda schreef:
Handig die tips ben zelf ook voor een paard aan het kijken.

Ik heb zelf gehoord van iemand die gaat onverwacht op zondagochtend kijken naar het paard van de keuze gaat mij net iets te ver.

ben jarig!!!!!


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:08

ziet het gefeliciflapstaard!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 19:10

alles op video is inderdaad een goede tip ook!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:30

heb ik ook gedaan pas een kort filmpje van toen ik aan het rijden was kijken of het stond.

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:52

Wij filmden altijd de paarden als we gingen kijken.
De eigenaar er eerst mee laten rijden is nooit een slecht plan, want ik heb op paarden gezeten die soms 2 weken niet waren bereden.
Dat op de harde draven is wel een goed idee, je ziet dan ook of het paard strijkt ofzo. In een bak is het nog altijd anders, had een paard op het oog.
In de bak liep die super zijn rondje, sprong gemakkelijk 1m10.
Bij de keuring bleek dat hij zware hoefkatrol had, en als hij op de harde moest draven zag je dat ook goed.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:10

gouda schreef:
Ik heb zelf gehoord van iemand die gaat onverwacht op zondagochtend kijken naar het paard van de keuze gaat mij net iets te ver.


Als eigenaar die 't paard in pension heeft staat zou ik daar niet van gedient zijn. Dan mag je de auto parkeren en over de weg heen de weide in kijken, maar reken maar dat als mensen onaangekondigt en zonder mij erbij weides of stallen ingaan dat er dan mot is.

Belangrijk om naar te vragen - wil het paard laden? Zoja, gaan ze ook regelmatig ergens heen ermee? Praat even gezellig door over wedstrijden, buitenritten etc. Als ze 'ja' zeggen maar ze hebben geen trailer (of het blijkt uit het gesprek dat ze nooit met het paard weggaan) dan zou je kunnen overwegen om het laden even te testen. Ligt er natuurlijk aan hoe belangrijk het voor je is. Ik persoonlijk wil nooit meer een slechte lader.

Als ze claimen dat het paard verkeersmak is en/of makkelijk met andere paarden naar buiten kan, stel dan voor (ald de omgeving het toelaat) even een ritje te maken - jij op de fiets (neem evt. een vouwfiets mee) en de eigenaar erop. Weigeren ze dat dan kan je je conclusies wel trekken.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:06

Volgens mij wordt de belangrijkste vraag vaak vergeten: "Voldoet dit paard aan mijn verwachtingen?" Toch wel een aantal keren meegemaakt dat mensen ogenschijnlijk weloverwogen een paard kopen, goed gezond, verkeersmak, enz. enz. en dan 3 maand later tot de conclusie komen dat ze eigenlijk een heel ander paard zochten......... Oorzaak: van te voren niet goed nagedacht over de eisen die ZIJ aan een paard stelden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 05:36

Ja maar dat moet geen vraag aan de verkoper zijn maar aan zichzelf Lachen

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:14

Klopt, maar een handige verkoper kan sommige mensen een driejarige nog niet zadelmakke merrie van 1.62 verkopen, terwijl je op zoek was naar een zevenjarige ervaren ruin van 1.70
(Echt waar, zelf meegemaakt Haha! Haha! )

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 01:49

Ik heb inderdaad regelmatig compleet verbaast staan toekijken hoe iemand braaf 3x een paard kwam rijden en bekijken, maar nog geen een keer zelf heeft gezadeld of als eerste erop klom. Dan kan je komen wat je wil, maar heeft het imo weinig zin..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 06:18

Hmmm... even terug over het eerste berichtje: goede tips!!! Dankjewel, ik zal ze ook zeker ter harte nemen (ben aan het paardje-zoeken Haha!)

Jorrit

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Bleiswijk City

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 09:25

Goede tips, gelijk maar even opgeslagen Lachen

Alleen 1 uur van te voren ligt er een beetje aan waar het paard staat, als dat op een eigen erf is zou ik het nooit doen. Daar mee geef je denk al snel het signaal af dat je al verwacht dat je opgelicht wordt, en dus die mensen niet vertrouwd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _CS_, Coline28, Edisons, EmptyWords, hannelot, Jorissie, joyce83, Lottehorse27, parador, Poety, SusanH, Yinka en 8 bezoekers