arbeidsrecht

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

arbeidsrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 10:55

wie oh wie heeft er veel verstand hier van arbeidsrecht?

ik heb een hele korte vraag namelijk hierover.

ik heb nu 3 x een jaarcontract gehad bij een bedrijf (februari 2005 zou ik een vast contract moeten krijgen dat weet ik)


maar hiervoor heb ik al een jaar bij dit bedrijf gewerkt via detachering.
de kans is groot denk ik dat ik kan gaan in 2005 en dat ik geen vast contract ga krijgen.

Maar nu hoorde ik via via dat ik al een vast contract had moeten krijgen omdat het deteacheringscontract mee loopt.

klopt dit????

please alleen antwoorden als je het weet want ik ga anders echt stappen ondernemen in mijn bedrijf.

bedankt!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:28

Graag even de contractdata vermelden. Het kan zijn dat er een dusdanige onderbreking tussen je contracten heeft gezeten dat de 3x3-regel niet zonder meer opgaat.

Ik ben zo offline en kom niet meer terug vandaag, maar er zijn vast wel P&O- ers die je hier even mee kunnen helpen. En zo niet, dan kijk ik morgen wel weer even in dit topic en krijg je van mij antwoord.

Groetjes en succes!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:30

Heb je geen rechtbijstandsverzekering? Die kunnen je tenminste ook helpen met het ondernemen van de stappen.

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 11:36

ja die heb ik wel maar ik dacht ik probeer het hier even bij mijn ' vrienden"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:43

Ja, ik snap het. Lachen Ik heb geen verstand van detacheringscontracten helaas, dus ik kan je niet helpen.

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 11:51

er heeft geen enkele dag tussen gezeten.
weet de data niet precies meer maar alles is aaneengesloten geweest.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:07

Ik weet wel dat uitzendcontracten ook meetellen... Dus lijkt me logisch dat detacheringscontracten ook meetellen... Maar zeker weten doe ik het niet...

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:09

Nouja , zover ik weet van een soortgelijke situatie een jaar of 3 geleden ,
toen was het nog heel simpel : als jij 3 jaar (vrijwel) aaneengesloten bij hetzelfde bedrijf werkt , dan ga je het vierde jaar in met een vast contract voor onbepaalde tijd.

En dan maakte het niks uit of het bedrijf je via een omweg inhuurde zeg maar.

Werk je 3 jaar op hetzelfde bedrijf -> vast contract

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:09

Dit was zo`n uitzonderlijk kopje of hoofdstuk bij het 3 x voorlopig contract wordt vast contract. Weet ook niet meer wat er in stond, maar volgens mij maakt het geen bal uit hoe je contracteert bent een bedrijf, maar zekerweten doe ik het niet meer.

- Offline -

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:10

pmarena schreef:

Werk je 3 jaar op hetzelfde bedrijf -> vast contract


Maar ze kunnen je er dan toch eerder uitgooien, zodat ze je geen vast contract aan hoeven te bieden?

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:12

3 (jaar)contracten wordt een vast contract, tuurlijk kunnen ze dat misser, maar dat is toch bij redina niet het geval...

- Offline -

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:13

Ja, maar dat vraagt ze toch juist Verward

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:16

Zij heeft toch al 3 contracten aangeboden gekregen?

- Offline -

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 12:56

ik heb al 3 x een jaarcontract gehad.
en via een detacheringskantoor heb ik hier toen ook al bijna een jaar gewerkt.
dus ik werk nu al bijna 4 jaar voor mijn huidige bedrijf maar pas 3 jaar via het bedrijf zelf dan he.
de vraag is dus om het even duidelijk te houden.
dat detacheringscontract (tussen dat ene bedrijf en mijn bedrijf) telt dat mee???

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:02

Na 3 keer een jaarcontract word je contract automatisch naar een contract voor onbepaalde tijd omgezet.

Ik ga even mn boek zoeken voor een goede uitleg.

Hardcore-Soldier
Hardcore-fan#18
Respect2all

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:10

*gevonden*

door de wet bepaald:

Artikel 7:668a
1.
Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:
a.
arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;
b.
meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.


Uit mn boek:
Als een werknemer over een periode van meer dan drie jaar een serie tijdelijke arbeidscontracten heeft gehad, wordt het laatste contract automatisch na drie jaar omgezet in een vast contract. Voorwaarde is wel dat er tussen de verschillende tijdelijke contracten niet meer dan drie maanden heeft gezeten. (...)
Als de werkgever dit wil opzeggen heeft hij toestemming van de RDA nodig en ook de opzegverboden en -termijnen zijn van toepassing.

Hoop dat je zo je antwoord hebt.

Hardcore-Soldier
Hardcore-fan#18
Respect2all

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 13:26

nee want ik weet dat je na 3 jaar een vast contract hoort te krijgen.
maar de vraag was:
had ik die niet al een vast contract moeten hebben? Omdat ik ook al een jaar voor de 3 jaarcontracten via een detacheringskantoor gewerkt heb?

(iedereen bedankt voor het meedenken)

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:45

Nee dan hoor je nu een vast contract te krijgen omdat je nu 3 jaar bij dat bedrijf heb gewerkt.

Hardcore-Soldier
Hardcore-fan#18
Respect2all

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:45

Ik denk niet dat het detacheringscontract meetelt.

Als art 7:668a zegt "Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen"

wil dat zeggen tussen jouw en je huidige baas.

Als je op detacheringsbasis werkzaam ben heb je met het detacheringsbureau een contract en daarin staat dat je werk zult verrichten voor derden, jouw opdrachtgever.

Je moet nu dus even uitrekenen hoe lang je op contract werkzaam bent bij deze firma, dus in vaste dienst bij hun, overschrijdt dit de 36 maanden dan is je laatste contract automatisch een contract voor onbepaalde tijd geworden.

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 13:54

ja maar weet je dit zeker of denk je dit?
want ik heb het van iemand die weer iemand kende die dit ook heeft meegemaakt maar ik dacht: straks is er iemand op bokt die bij een advocatenburo werkt of wat dan ook die mij dit zeker kan zeggen.


Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:00

Bij het detacheringsbureau werkte je voor hun en niet voor je huidige baas. Je salaris ging ook via het bureau.

Nu ben je in dienst bij je huidige baas. Dus werk je pas sinds 3 jaar officieel voor die baas.

Hardcore-Soldier
Hardcore-fan#18
Respect2all

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 14:02

ja klopt en toch heb ik dus gehoord dat ik al een vast contract had moeten hebben.
soraya werk jij voor een advocaat/ ben je er een of ben je in opleiding of zo er voor? want het detacheringsvlak heeft soms nogal wat uitzonderingen.
nogmaals ik wil het graag echt zeker zeker weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:03

BenI schreef:
Ik denk niet dat het detacheringscontract meetelt.

Als art 7:668a zegt "Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen"

wil dat zeggen tussen jouw en je huidige baas.

Als je op detacheringsbasis werkzaam ben heb je met het detacheringsbureau een contract en daarin staat dat je werk zult verrichten voor derden, jouw opdrachtgever.

Je moet nu dus even uitrekenen hoe lang je op contract werkzaam bent bij deze firma, dus in vaste dienst bij hun, overschrijdt dit de 36 maanden dan is je laatste contract automatisch een contract voor onbepaalde tijd geworden.


Je detacheringscontract telt wel degelijk mee. Je hebt hier te maken met opvolgend werkgeverschap. Ik zou echt even je rechtsbijstand opbellen die kunnen je binnen 5 minuten vertellen hoe de vork in de steel zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:29

AUB niet gokken dames, heb je geen bal aan.

Uitzend- en detacheringscontracten tellen wel degelijk mee. Als een opdrachtgever je vanuit een flexbasis overneemt, dan heb je te maken met een stukje 'opvolgend werkgeverschap', mits dezelfde arbeid binnen hetzelfde bedrijf op dezelfde plaats verricht wordt. (1 bureau op laten schuiven heeft overigens geen zin, trapt de rechter niet in).

Als je dus eerst op detacheringsbasis daar gezeten hebt voor een bepaalde periode, dan geldt dit als eerste contract voor de nieuwe werkgever.

Algemeen geldt dat een werkgever je maximaal 3 tijdelijke contracten aan mag bieden, met een totaal maximum looptijd van 3 jaar. (er zijn uitzonderingen voor bijvoorbeeld projectcontracten met objectief meetbaar of vast te stellen einddatum, maar dat is hier niet aan de orde).

Praktijkvoorbeeld:
1 jaar detacheren + 1 jaar eigen contract bij bedrijf + nog 1 jaar eigencontract = daarna contract voor onbepaalde tijd.

Maar let op:
1 jaar detacheren en daarna 1 contract van 2 jaar = daarna ook onbepaalde tijd.

1 jaar detacheren, daarna 1 maand eigen contract en daarna nog 1 maand eigen contract = ook onbepaalde tijd.


MORAAL VAN HET VERHAAL:
Als de informatie van TS feitelijk juist is, dan HEEFT TS zelfs al een contract voor onbepaalde tijd, omdat het laatst afgesloten jaarcontract onwettig is. En omdat zij toch werkzaamheden heeft verricht en salaris heeft ontvangen, is er nu sprake van een arbeidsverhouding voor onbepaalde tijd.

Gefeliciteerd met je vaste baan dus!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:38

Ik heb het ook gehad en Sonja heeft helemaal gelijk!

Je hebt absoluut recht op een vast contract.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Suky en 39 bezoekers