omdraaien tijdens een buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kaar

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

omdraaien tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-02 20:09

Hallo,
Als ik met Bouke een buitenrit ga maken draait hij zich altijd (bij het eerste gedeelte van de rit) om en wil dan terug naar stal. Ik krijg hem dan met geen mogelijkheid meer in de juiste richting, en moet dan altijd afstappen. Als ik afstap loopt hij heel makkelijk met me mee in de goede richting. Als ik niet afstap en hem weer in de goede richting probeer te laten lopen (dus niet naar stal) gaat hij stijgeren, als ik een tikje met m’n zweep geef gaat hij bokken. Wat moet ik hiermee Verward ? Wie heeft er tips zodat ik niet meer 10 keer hoef af te stappen tijdens een buitenrit?
Groetjes, Karin

Ohja, ik ga altijd alleen naar buiten met bouke….want er zijn geen andere met wie ik naar buiten kan.


gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:24

Ik denk dat hij het en beetje eng vindt alleen *LOL* Aangezien hij wel gewoon met je meeloopt als je ernaast loopt. Misschien voelt hij zich dan veiliger.
Ik weet niet of hij al vaak buiten geweest is en hoe oud hij is? Het kan ook uitproberen zijn, als ze één keer weten dat je dan afstapt is het natuurlijk ook een leuk spelletje...Party!! Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar misschien is er toch ergens iemand met wie je meekan? Er zijn vast wel meer paarden in de buurt *LOL* Gewoon vragen, ze bijten echt niet Haha! Als je buiten eens iemand tegenkomt gewoon met die persoon gaan praten en voorstellen om eens samen te gaan(leg desnoods uit waarom). Nee heb je Ja kun je krijgen!

Succes, in ieder geval,

Kaar

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-02 20:32

Bouke is in de 20 al, ik weet niet precies hou oud. Hij stond vroeger op een manege in Friesland waar hij alleen maar werd gebruikt voor buitenritten, hij is dus gelukkig nergens bang voor. Het is denk ik inderdaad meer een spelletje dat hij ervan maakt, want hij is echt zo slim om niet verder te lopen totdat ik eraf stap!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:36

Waarschijnlijk heeft hij op de manege wel altijd in een groep gelopen, dat is ook een verschil. Er zijn paarden die kunnen gewoon niet veilig alleen Haha! (de mijne gelukkig wel Party!! (zie vvdd))
Anders zou ik er een keer een ervaren/andere ruiter op laten. En dan gewoon naar voren drijven, niet de kans geven om te stijgeren en als hij bokt nog een tik. Als je zeker weet dat hij niet bang is zou ik hem toch gewoon een keer flink aanpakken! *LOL*

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:43

probeer het eens met achteruit erlangs rijden!
vaak helpt het!
wil hij niet vooruit, dan maar achteruit!
of neem gewoon een grote zweep mee Haha!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:56

Ik dnek dat als ze hem omkeerd om achteruit te gaan hij wel naar voren gat. Hij wil namelijk juist omkeren...*LOL*
En hij is ook niet bang voor iets specifieks volgens mij, hij wil gewoon terug naar huis! En dan lijkt dat omkeren me niet zo'n heel goed idee Party!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 22:48

Spoortje om, zweepje mee en aanpakken die hap. Is 'ie nou helemaal belazerd! Volgens mij word jij flink in de maling genomen!
Doe desnoods even een stijgbeugelriem om de hals, dan kun je je vast houden en blijf je zitten.

Nog beter: Sluit 'm op, zet 'm aan het werk en geef 'm gewoon niet de gelegenheid om zich om te draaien, wees 'm voor, flink voorwaarts rijden, opsluiten tussen hand en been, lekker rond rijden en aan het werk houden, stilstaan is streng verboden en omdraaien al helemaal.

Nulla tenaci invia est via

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

hij belazerd je !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 09:29

mijn verzorgpony heeft dit ook een tijd gedaan, totdat ik een keer zo pissig was dat ik haar echt flink een paar keer met de lange zweep op haar kont heb geslagen. Ze begon natuurlijk meteen te bokken en was behoorlijk vervelend erna. Maar na die keer heeft ze het nooit meer gedaan.

Ze loopt je dus gewoon te pesten. Pak 'm een keer echt behoorlijk aan. Één keer flink aanpakken en dan maar wat harder meppen, dan 20 keer proberen en omdraaien en afstappen en kleine tikken geven.
Het klinkt misschien hard, maar ik pak haar liever 1 keer goed aan dan dat ik haar 20 keer voorzichtig op haar donder moet geven.
en 1 keer flink op z'n kont is echt niet zielig hoor!

succes ermee !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 09:34

Kijk een beetje uit met dit probleem; denk aan je eigen veiligheid. Mijn pony doet dit ook, begon met gewoon omdraaien en naar huis willen, maar werd steeds erger.
De mijne steigert ook, maar laat zich dus gewoon achterover vallen. Ook achteruit de sloot in, voor vrachtwagens springen en fietsers omschoppen is me niet vreemd.

Voor wie vindt dat dit aanstelleritus is dat je eruit kunt rijden: Be my guest en kom de mijne eens proberen Extreme duivel

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 10:16

ik denk ook dat je het niet moet onderschatten en uitkijken, want als een paard het eenmaal van je gewonnen heeft zal hij niet zo snel opgeven.
Een jochie bij ons op stal had een welshje, die absoluut het erf niet af wou, dus ik met mijn grote lijf zou die pony wel 'eens leren'. Nou mooi niet dat het me lukte. Hij liep gewoon net zolang achteruit totdat we in een sloot belandden.
Ik heb het opgegeven, want het werd gewoon te gevaarlijk. Ook ging hij midden op de weg staan, zodat de auto's boven op de rem moesten. Nou ja, zo ongeveer als Sonja al beschrijft dus.

misschien moet je echt eerst proberen een buitenrit-maatje zien te vinden (hang een briefje op in de supermarkt of manege), of misschien wil iemand met je mee op de fiets, misschien dat dat ook werkt.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 10:21

eerder gaan draven? Waldo vind het in zn eentje ook eng en dan stapt ie helemaal gespannen, is het ook makkelijker voor hem om ineens om te draaien. Als ik dat aanvoel ga ik draven, dan kan je hem makkelijker onder je houden en tussen twee teugels. succes!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 12:11

In dit geval ga ik helemaal met Margreet mee.
Bij andere pony's kan het zijn dat ze bang zijn in hun eentje, maar ik denk dat deze pony al zoveel heeft meegemaakt dat dit niet het geval is.
Aanpakken, eventueel met zweep, en zodra het goed gaat met stem belonen.

Mijn paard doet precies hetzelfde als ik al rijdend de buitenbak in wil... bak is voor haar werken, dus dat wil ze niet...
Dan gaat ze zijwaarts dribbelen, achteruit lopen en noem maar op.
Heel lastig ja! Ben druk bezig haar dit af te leren maar jah...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 12:15

Hoor ik hier een vrijwilliger???? Haha!
En jij dacht dat "aanpakken die hap" nog niet geprobeerd was?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 13:06

Ik ben ook voor aanpakken in eerste instantie, maar kijk ook naar de veiligheid van jezelf. Paarden kunnen soms rare dingen doen als ze opstandig zijn. Zoals dat beestje van Sonja, mmm dan zou ik dus liever afstappen! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 13:26

Klinkt misschien als een zwaktebod, maar soms kun je idd maar beter afstappen. Ik heb alles, maar dan ook echt alles geprobeerd. Mensen op de fiets mee (dan gaat het redelijk), wandelaar mee (dan gaat het goed), iemand met een zweep erachter.... man, we hebben er echt al eens een zweep op kapotgemept, met als resultaat dat ze zich languit in de heg van de stalhoudster stortte en het achterliggende hek ook en passant even vernielde. Resultaat: ikke blauw, paard kreupel, heg en hek kapot, en weer een slechte ervaring erbij....

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 13:40

Tuurlijk, als jou zweep lang genoeg is en je sporen scherp in zn maag purren zal hij na een poosje verzet vast wel de goei kant op gaan. De kans dat je in de sloot beland, omver donderd, naar huis toe raced of noem maar op is naar mijn idee niet echt een fijn vooruitzicht, niet voor jou en niet voor je paard!
Ik denk dat je ten eerste rustig moet blijven en net moet doen of er nix aan de hand is...het enige wat je hem verbied is omdraaien (als dat nog niet gebeurd is) en de verkeerde kant op lopen.
hij mag best stilstaan en de goei kant op lopen mag natuurlijk ook...
Het kan best zijn dat hij zin heeft om drie kwartier Haha! stil te staan, maar de meeste paarden hebben daar na een kwartiertje echt geen zin meer in en lopen nog liever 'de verkeerde' kant op dan dat ze nog langer stil moeten staan!

Zo bereik je naar mijn idee veel meer, je paard zal zich 'overgeven', maar niet uit angst of pijn!!

Waarschijnlijik probeert hij het de volgende keer weer, maar echt, je mag je paard best duidelijk maken dat wat jij wilt ook gaat gebeuren, maar je gaat hem toch niet afranselen???? Frusty Dan heeft hij misschien wel respect voor die zweep maar niet voor jou!!!!!!!

Succes en be kind...

Grtz Elise

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Kaar

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

Bouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 18:54

Bedankt allemaal dat jullie me proberen te helpen. Als er iemand op de fiets met me meegaat gaat het inderdaad beter, dan loopt hij redelijk door. Maar niet altijd kan er iemand met me mee...
Aanpakken helpt misschien wel, maar ik zit dan meestal gelijk op het fietspad of inderdaad in de sloot Haha! Gelukkig stijgert hij niet heel erg hoog, dus dat scheelt weer.
Als ik ga draven dan begint hij meestal met het omkeren. Het is echt een lastig paardje af en toe.
En ik denk inderdaad ook dat als ik hem meer aan zal pakken, dat hij eerder respect voor de zweep zal krijgen dan voor mij. En ik wil echt niet dat hij bang voor mij gaat worden, want verder is het echt een heel lief paard....

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 20:14

Haha , Marena heeft dit spelletje een paar dagen geleden ook ontdekt ,
gaat dan alleen "bang" zijn , durft ze niet verder zeg maar ...

En dan wil ze terug , hoeft nog geeneens in de richting van stal te zijn
als het maar terug is , niet de kant waar IK heenga Haha! .

Eerst probeer ik haar er *aanpakken die hap Haha! * gewoon flink voorwaarts langs te drijven , dan weet ze al dat het menens is en
doet het maar , vind ze het spelletje al niet leuk meer als ik niet meedoe Haha! .

Maar een andere is ze nog net eigenzijzer dan ik en hoe harder ik drijf hoe harder ze achteruit gaat rennen , nou dan heb ik er gewoon schijt aan , kan wel gaan vechten , schoppen en slaan maar dan gaat ze in z'n achteruit door het lint , totaal geen interesse in wat er achter haar allemaal is... Frusty dus dat ik niet meer !!!!

Nu blijven we gewoon staan en na een klein minuutje gaat ze weer de
goede kant op , het is haar helemaal duidelijk dat IK niet terugga ,
dus dan gaat ze maar naar voren , is ook wel okee dan Knipoog

Is in totaal misschien 3 a 4 keer gebeurd nu , ik denk dat er nog een vijfde keer volgt en dan is dit trucje ook weer uitgespeeld Haha! ,
zo werken we het lijstje aardig af !

Ik heb echter ook wel eens een huurpony van iemand anders gereden die absoluut niet verder , of niet van het erf wilde (alleen soms) en die was
hetzelfde als die van Sonja , kon je schoppen , slaan , tot mishandelen toe Huilen maar daar kreeg je alleen maar ongelukken van ,
en naderhand kotste je van jezelf dat je die pony zo afgeranseld had Misselijk

maarja die etters kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen af en toe !!!

Nu maak ik die fout niet meer , Rena zoekt het maar uit ,
als van A naar B ga , ga ik ook van A naar B , desnoods via C ,
maar zeker niet terug naar A !!!

Haha , of ga ik het nu te ingewikkeld maken Knipoog ?

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 00:05

die van mij precies hetzelfde!!
ik blijf zitten zet hem wel tot stilstand,en wacht heeeeeeeeeeeeel geduldig af tot hij weer loopt.
is heel gauw saai he,dan loopt hij wel door Extreme duivel

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 09:40

Die van mij deed dat ook, stonden zijn vriendjes op de wei en ik ging rijden. Kreeg hem niet meer van het erf af. Het is gewoon een spelletje. Na de zoveelste keer en hij werd steeds vervelender omdat ik te geduldig was, ben ik afgestapt, klinkt niet leuk, maar heb hem een schop onder zijn buik gegeven. Zo hard als ik kon en ik weet zeker dat het mij meer pijn deed dan hem want paarden zijn niet zo zachzinnig naar elkaar als het hun niet past. Hij was zo onder de indruk, dat nadat ik weer ging zitten, meneertje rustig doorliep en het nooit meer heeft gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 20:42

diana schreef:
die van mij precies hetzelfde!!
ik blijf zitten zet hem wel tot stilstand,en wacht heeeeeeeeeeeeel geduldig af tot hij weer loopt.
is heel gauw saai he,dan loopt hij wel door Extreme duivel


Heb ik ook geprobeerd, maar ik kreeg het zo verdomde koud na, schrik niet, ruim twee uur.......

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:04

Haha , 2 uur ... arme jij !
Ik zie dat paardje al staan met zo'n vuile BIG SMILE om z'n mondhoeken.....hihi ....

Gelukkig loopt die van mij weer na een minuutje zeer geinteresseerd gekeken te hebben Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:14

Big smile niet.... oren plat in de nek, kont eronder, voetje klaar om te slaan, staart bleef zwiepen. Mond aanraken betekende steigeren, been aanleggen betekende achteruit de vaart in....
Was geen lollige middag, dat kan ik je wel vertellen. Ik had er een hele middag voor uitgetrokken, onder het motto "ik heb meer tijd dan jij, kreng..." maar helaas.... Huilen
Ach, als ik met de veewagen wegga, al is het maar vijf minuten van huis, dan is het goed...

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:26

Oehh , wat een vreselijk ettertje zeg Haha!
doet me aan die pony van vroeger denken waar ik het over had ....

Sommige daar kun je het gewoonweg niet van winnen , okee ik geef het eiegnlijk niet graag toe en geloofde er ook nooit in ,
totdat ik er zelf 1 meemaakte Misselijk

Die dingen kunnen zo vuil eigenwijs zijn .... JEK !!

Ben bang dat je er maar mee zal moeten (leren ?) leven dan ,
tja of helemaal opnieuw beginnen ....... Verward

Maarja als je er verder een fijne knollie aan hebt ?

Ik hoop in ieder geval maar dat er geen ongelukken gebeuren ,
heb zelf meermalen m'n hart vastgehouden met dat venijnige krengetje van vroeger ... Scheve mond

Succes ......

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:32

Trouwens , zoals ik gisteren in een vorige reactie op dit topic al verwachtte Knipoog

Vandaag een lange rit gemaakt en ze heeft nog 1 keer wat pasjes achteruit gedribd toen ik haar ergens langs wilde drijven ,

en nu is het spelletje idd uitgespeeld Haha!
heeft nog 2 keer een momentje stilstaan nodig gehad om iets engs in de
verte rustig te bekijken en andere enge dingen luisterde ze gewoon weer goed , wel een beetje rillen ofzo , en toch luisteren .....lief wel .... Lachen

'k leer m'n paardje al aardig kennen Lovers

Marena Kusje Cool (okee soms Koe Misselijk Vork)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers