Eiwitbobbeltjes.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 14:55

Mijn arabiertje heeft de laatste week van die eiwit bobbeltjes. Hij staat al 3 weken op kuilgras in plaats van hooi, omdat we dankzij die kl*te MKZ geen hooi meer mogen halen.
Hij krijgt niet zoveel kuilgras als hooi, omdat er veel meer eiwit in zit. Echt veel meer eiwitten dan eerst krijgt ie volgens mij dus niet binnen. Toch heeft hij van die bobbeltjes onder de huid. Mijn andere pony (die precies hetzelfde te eten krijgt en hetzelfde werk doet) heeft dat niet. Hoe kan dat nou? Zijn het dan wel eiwitbobbeltjes of is de ene pony er gevoeliger voor als een andere pony???
En het paard heeft er toch geen last van en het is toch ook niet schadelijk he? of heb ik het nou mis...
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, in ieder geval alvast bedankt!!!


Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 15:23

Je moet er wel mee uitkijken, want paarden die teveel eiwit binnen krijgen, raken sneller bevangen. En dan ben je verder van huis...
Ik denk dat het wel verschilt tussen paarden hoe gevoelig ze ervoor zijn...
Ik zou er toch maar mee uitkijken.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 16:19

Ja dat is waar. Maar Adventure is verder helemaal niet te dik ofzo. Ze kunnen toch alleen bevangen raken als ze echt te dik zijn??? Of heb ik het weer mis....???

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 19:38

Hoi,
ze hoeven niet echt te dik te zijn om hoefbevangen te worden, bij ons op stal was vorig jaar een draver die hoefbevangen werd en die was ook niet echt dik om te zien. Wij vinden hier in Nederland een paard trouwens niet snel dik, kijk eens of je zijn ribben nog kan voelen als je er met je hand over heen gaat. Als je ze voelt zonder erg hard te drukken is hij niet te dik, anders toch wel. Je zou eventueel ook wat kunnen minderen met krachtvoer, of overgaan op krachtvoer met lager eiwitgehalte. Ook geen haver geven, daar krijgen ze soms ook van doe bultjes van. Succes in elk geval, groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 20:28

Dank je Jet.
Adventure is echt niet te dik, ik kan nog makkelijk de ribben voelen (maar niet zien). Ik wist niet dat dunne paarden ook bevangen kunnen raken.... Maar ff op blijven letten dusss...
Zoals ik al zei, die bobbeltjes kwamen nadat ik moest overgaan op kuilgras ipv. hooi. Hij heeft niet veel van die bultjes hoor, en ze zijn ook niet echt dik. Maar ik neem liever het zekere dan het onzekere.... Haver krijgt ie niet (het is een 5 jarige arabier en dat laat ie merken ook, haver is dus niet zo erg nodig) en veel krachtvoer ook al niet, omdat ie maar matige arbeid doet.
Maar worden ze van eiwitten nou eigenlijk alleen dik of krijgen ze er juist veel energie van???

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:45

Hoi Carola,
goeie vraag, ik weet niet of ze drukker/dikker worden van meer eiwitten, zal ook wel aan andere voedingsstoffen in het voer liggen. In sommige brok zit trouwens ook haver verwerkt, dat zou je ook nog kunnen navragen. Als het goed is, gaat ze wel wennen aan wat meer eiwit, als het niet echt veel meer is, zoals je schrijft. Dan verdwijnen die bultjes wel weer.
Groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:54

Suma, onze 3 jarige arabier krijgt altijd kuilgras (en een pondje biks met knoflookpoeder en zonnebloemolie). Ze heeft er nooit last van gehad.
Ik zou het even aankijken en in ieder geval niet veel brok bijvoeren. Eiwitten maken zowel dik als energiek.
Petra

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 09:57

Hoi Carola, ons paard heeft ook een eiwitallergie. Vorig jaar zag hij er echt niet uit. Hij staat nu ergens anders waar hij weer kuilgras krijgt. We voeren elke dag appelazijn door zijn eten en nu heeft hij nergens meer last van. Probeer het eens!


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-01 12:34

Tja, het is nu een week later, en de bobbeltjes zijn al weer bijna helemaal weg. Ik denk, zoals hier ook al werd geschreven, dat ie al aan zijn andere voer is gewend. Ik zou dus wel veel te bezorgd zijn geweest (heb ik wel vaker als het over mijn paardjes gaat...).
Maar in ieder geval heel erg bedankt voor alle info en hulp. Ik vind eiwitbobbeltjes nog steeds een heel interessant onderwerp en zou er graag meer over te weten willen komen. (misschien is het wel een goed onderwerp voor mijn Biologie-scriptie voor volgend jaar!) Weet iemand een boek ofzo waar er wat over geschreven word??? En komt het ook voor bij andere hoefdieren, of niet???
Groetjes Carola

Viera
Berichten: 837
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 14:55

viera krijgt dat altijd (bijna) in de zomer, dan zetten we haar in een klein weitje met niet te veel gras, maar we moeten dan wel bij voeren en dan geven we oud hooi


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Artimes, DeGelukkige4, Diddykong, Exorcizamus, RuNi, Vinny12511 en 26 bezoekers