Paardentandarts: hoe vaak ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Paardentandarts: hoe vaak ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 18:06

Hoe vaak laten jullie de tandarts komen voor je paard, en maakt het wat uit hoe oud je paard is ?????

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 18:08

Ik laat twee keer per jaar (ieder half jaar) even naar de tanden van mijn paard kijken, als de tandarts op stal komt. Maar meestal hoeft ze maar een keer per jaar gedaan te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 18:54

Ik laat er 1 x per jaar naar kijken.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 19:13

Ik ook 1 keer per jaar.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 20:04

2 x per jaar komt bij ons de tandarts langs. Als er niets is betaal je ook niets, is er wel wat aan de hand dan betaal je 45 euro.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 21:20

ik heb het gebit van mn paardje een tijdje terug na laten kijken, en na een jaar krijg je automatisch een herinnering (of hoe noem je zoiets Verward )
om weer een nieuwe afspraak te maken.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

thanx !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-02 10:09

ok dan, dan denk ik dat ik de tandarts echt maar heel snel moet laten komen !

Moeten jullie dan ook echt 1 keer per jaar veel laten doen eraan ??

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 10:10

Als Imker ge-ent moet worden, laat ik er de DA even naar kijken, ik heb nog niet gehad dat er iets aan de hand was...

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 10:12

mijn paardje is nu 6.5 jaar, en er is nog nooit een tandarts geweest, zolang hij goed eet komt er ook geen

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 10:14

nou Pojack ik denk dat je verstelt zal staan als er in jou paard zijn mond word gekeken.
Een controle is geheel vrijblijvend en kost je niks..

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 10:22

ik weet dat het geheel vrijblijvend is.
Maar ik ken iemand die naar de tanden van zijn paard heetf laten kijken en er hoefde eigenlijk niets aan gedaan te worden maar is toch geveild, nu moet hij om de 6 maanden komen omdat zijn kiezen niet goed geveild zijn. Dus ik laat er alleen 1 komen als het nodig is.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 10:51

en hoe weet je of het nodig is als je er niet naar laat kijken?

Bij ons komt de veearts ongeveer iedere 4 maanden de tanden doen van een aantal paarden, gemiddeld doet ie een paard 2x per jaar maar sommigen vaker omdat die heel snel haken krijgen.

Of het nodig is, kan je zelf niet bepalen als je geen bitding hebt om in de mond te komen en kijken. Ik help vaak mee en de arts doet dan zo'n opendraaibaar geval in de mond van het paard en gaat dan met een lampje kijken en met de hand voelen (tot helemaal achterin dus) ik kijk en voel ook altijd en je wil niet wéten hoe nare haken of scherpe kiezen paarden kunnen hebben. Zo erg zelfs dat hun hele wangen er van open kunnen liggen.

Niet na laten kijken vind ik hetzelfde als nooit een hoefsmid laten komen. Een paardentandarts is gewoon nodig, ookal is het alleen voor een controle, dat kan nooit kwaad.

Citaat:
Maar ik ken iemand die naar de tanden van zijn paard heetf laten kijken en er hoefde eigenlijk niets aan gedaan te worden maar is toch geveild, nu moet hij om de 6 maanden komen omdat zijn kiezen niet goed geveild zijn. Dus ik laat er alleen 1 komen als het nodig is.
beetje over een kam strijken natuurlijk. Als een smid eens te kort bekapt wil dat dan zeggen dat je er nooit meer een laat komen? Als je een goede tandarts laat komen die een medische opleiding heeft, is er meestal niks aan de hand

Citaat:
mijn paardje is nu 6.5 jaar, en er is nog nooit een tandarts geweest, zolang hij goed eet komt er ook geen
Dan zal dit je vast verbazen: wij hadden een 8 jarige op stal die prima at, altijd nageeflijk was, en nooit mondproblemen leek te hebben. Toen we die toch maar na lieten kijken had hij me een randen op de kiezen, dat ook zijn wangen rauw waren. Dus goed eten wil niks zeggen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 11:13

pojack schreef:
mijn paardje is nu 6.5 jaar, en er is nog nooit een tandarts geweest, zolang hij goed eet komt er ook geen


Ik heb hetzelfde geen gerommel in mijn paard zijn mond als er geen reden voor is. Als hij fijn en goed nagevelijk is en goed eet waarom zou ik er dan aan laten rommelen ???. Mijn hoefsmid heeft een keer leys zijn tanden geveild.

Ik rij nu al zeker 15 jaar en ik heb noooit een paarden tandarts gebruikt. ja vroeger een keer bij mijn pony maar dat deed de DA gewoon Verward .

Ik vind het een belachelijke hype en geldklopperij maar ja dat is mijn mening.

PS niet iedere paardentandarts komt gratis langs ?? Ik heb bedragen gehoord Frusty .

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

damn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-02 13:43

Nou dit is lekker! nu weet ik het eventjes helemaal niet meer hoor!
De een vind het wel noodzakelijk, en de ander vind het niet nodig zolang je er niks aan merkt. (ik ga zelf eerder voor die laatste optie)

Wat vinden jullie ervan als ik de dierenarts er de volgende keer eens naar laat kijken en hem dan laat beslissen ??? (om raad vragen ?)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 14:46

haha maudje dat lijkt me een goed plan als de DA zegt dat het nodig kan je het laten doen. Je hebt trouwens kans dat hij het nog ook voor je doet.

Succes,

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Ik ben eruit !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-02 16:28

Ik zag in een oud topic iets staan over de tandenfee, en heb meteen op haar website gekeken. Hier heb ik haar de vraag gesteld of Remy naar de tandarts zou moeten, omdat hij 6 jaar geleden voor het laatst gedaan is, en toen is er maar 1 haak weggehaald.

Ik kreeg het volgende mailtje van haar terug:

Hallo,

Over de vraag of er nu weer een tandarts naar het gebit van je paard moet komen kijken.
Als het paard nergens last van heeft en ook goed eet en geen problemen heeft met het rijden, vind ik het niet nodig om hem na te kijken.
Omdat hij 6 jaaar terug is gedaan en er is toen maar 1 haak weg gehaald vermoed ik niet dat hij nu ineens een heel erg hakenpaleis in z'n mond zou hebben.
Omdat het gebit van een paard steeds harder word naarmate hij ouder word, hierdoor kunnen haken zich minder snel ontwikkelen dan bij een paard tot 5 jaar oud.

Wat ik zou doen is als alles goed is met hem, helemaal niks, klink raar, maar wanneer hij wel syptomen krijgt van dat er iets mis is in z'n mond, hem wel gelijk te laten na kijken.

Syptomen zijn bv. knoeien en proppen maken van z'n eten, niet willen eten, regelmatig terug komende koliek, met rijden het bit niet willen aan nemen, of schudden met het hoofd tijdens het rijden. Het hoofd scheef houden tijdens het rijden of eten.

Wat het kost wanneer een paard alleen maar gecontroleerd moet worden.
De controle van het gebit is gratis, ik reken alleen wel 16 euro voorrijkosten, maar wanneer er meerdere paarden op hetzelfde adres moeten worden nagekeken dan worden de voorrijkosten verdeeld.

Ik hoop dat dit zo voldoende informatie is, mochten er nog vragen zijn dan hoor ik die graag.

met vriendelijke groet,

marielle heuvelman
"De TandenFee"


Lijkt me vrij duidelijk !!! Ik laat er dus voorlopig nog geen tandarts naar kijken: helemaal niet nodig.

Allemaal bedankt voor jullie reacties !!