Rijden: Slof of halsverlenger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Rijden: Slof of halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 01:16

Ik heb ff een probleempje. Mijn paard heeft een grote snee op z'n bil, is gehecht, en niet op een plaats waar er spanning op staat. Nu moest ik hem eerst een paar dagen aan de hand stappen, heb ik dus gedaan, maar hij springt boven m'n kop uit.
Ik wil hem dus weer gaan rijden, maar moet hem wel bij me kunnen houden, ivm zijn verwonding. Kan ik beter met een slof of met een halsverlenger rijden?
Een halsverlenger heb ik nog nooit mee gereden, een slof wel, op aanraden van mijn toenmalige instructeur. Ik wil hem alleen gebruiken om hem te begrenzen, zodat hij niet z'n kop omhoog gooit en er vandoor speert. Dat lijkt me nl weer net iets te fanatiek

Goedgekeurd onderschrift :)


Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 02:25

een elastiek (of halsverlenger) helpt je niet om je paard te begrenzen, ja dat ie niet omhoog komt met het hoofd, maar verder qua snelheid?
er vandoor peren kan ie dan nog steeds en hij kan er ook nog steeds verder allerlei trucjes mee uit halen.
een elastiek lijkt me voor jou dus geen optie.

heb je al andere dingen geprobeerd?
met een touw over de neus of een hengstenketting oid lopen dan?
helpt dat niet?
of met een hoofdstel in?

sommige paarden kunnen echt niet tegen dat eventjes 10 minuten oid stappen en hebben meer beweging nodig, maar aangezien dat soms niet kan (op aanraden van de da) een kalmerings middel geven oid (denk aan sedalin).

over de slof heb ik gemengde gevoelens.


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 07:16

Ik loop met hem met het halstertouw door de mond heen. Lijkt me sterk genoeg dus. ik kan er nu weer op rijden, dus is het niet nodig om hem sedalin of zo te geven, daar ben ik trouwens al helemaal geen voorstander van.
Als de halsverlenger helpt om zijn hoofd naar beneden te houden, is hij een stuk makkelijker te houden als hij er vandoor wil schieten.
Ik denk dus nog ff verder

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 09:44

Succes!
Die van mij was na een ziekteperiode zo fris dat hij een halsverlenger totaal niet boeiend vond. En met een slof sprong hij gewoon de lucht in...
Het enige wat hiep was dat hij gewoon weer echt mocht lopen en zijn energie kwijt kon.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 09:46

martingaal? Stootteugel? Martingaal helpt wel tegen het omhooggooien van zijn hoofd.
Moeilijk probleem hoor,
succes

:evaw:

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 18:01

Slof erom en flink strak aantrekken, ik heb liever dat die knol et wat moeilijker heeft dan dat ik ver-ongeluk of dat we weer bij af zijn.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

slof of halsverlenger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 18:16

Met een flink strakke slof heb ik eens paard en ruiter over de kop zien vliegen , lijkt me ook echt geen oplossing voor het probleem.
Daarbij dat dergelijke hulpteugels niet gemaakt zijn als extra reminrichting op een paard maar als hulpmiddel bij het sterker maken van de rug , waardoor een paard makkelijker verzameld leert lopen.
Volgens mij is elk ander gebruik van welke hulpteugel dan ook verkeerd / fout / gevaarlijk / onoordeelkundig.
Misschien is het slimmer om het paard in kwestie eerst aan de longe zijn teveel aan energie te laten kwijtraken , indien mogelijk in een longeerkraal en er dan zonder hulpteugels op te stappen.
Als je echt iets zou willen gebruiken denk ik dat een thiedemann hier nog het veiligst is en mocht je wel een slof willen gebruiken bevestig hem dan aan de singelstoten en niet tussen de voorbenen , dan is de kans op ongelukken doot te sterk inwerken minder groot.
Maar nogmaals, geen enkle hulpteugel is er om een paardehoofd naar beneden te dwingen het is , de naam zegt het al , een hulpteugel.
Ik rijdt bijna 30 jaar , waarvan de laatste 8 western , en heb nooit gelooft in hulpteugels , gebruik ze dus ook zelden en dan hooguit gedurende een 15 min. om iets aan te geven.
Maar goed , ik ben dan ook een voorstander van op een zo natuurlijk mgelijke manier met paarden omgaan , dus met zoveel druk als nodig is en dat is meestal heel weinig.

quintygirl

Berichten: 214
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 18:20

ik zou zegge gebruik een ander bit wat voor bit gebruik je nu?
en ik zou pas gaan rijden in het begin als hij flink moe is door hem eerst los te gooien of te longeren

quinty is the beste new forest spring pony ter wereld

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 18:28

Ik zou het niet in de hulpteugels zoeken. Misschien dat een tranquilizer helpt? En er dan niet opstappen maar ernaast blijven lopen.
Als de snee op een plek zit waar geen spanning op komt te staan denk ik dat je hem wel al kunt longeren hoor. Het is intussen toch al weer bijna een week geleden?

Je suis Charlie.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 21:13

Longeren kan ik alleen met een tuighoofdstel om en die is in reparatie. Voor dat iemand zegt dat je moet kunnen longeren met een gewoon hoofdstel, nodig ik diegene uit om het te komen proberen. Haha!
Maar ik heb vandaag niet gereden ivm de harde wind, dus morgen ga ik het proberen. Ik gooi hem toch maar aan de slof denk ik, maar ga dan niet z'n kop zo diep mogelijk trekken natuurlijk, maar gewoon zorgen dat hij zijn hoofd niet te hoog kan krijgen, begrenzen dus. En ja, ik heb vaker met een slof gereden, dus weet hoe ik hem bij Bill kan gebruiken Knipoog

Goedgekeurd onderschrift :)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 21:20

slof.
Ik vindt dat je een slof alleen mag gebruiken om errug hete paarden bij je te houden. Als je dus (net als jij waarschijnlijk) zo'n debielo hebt die enkel maar racen wil, knalt ie echt wel door je elastiek, en zal ie met een stootteugel hoogstwaarschijnlijk gaan bokken.
Martingaal helpt bij paarden die er respect voor hebben (zoals die van mij). Heeft je paard dat niet, en jij kunt met slof rijden, dan voor zijn en jouw veiligheid de slof eraan.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 13:29

Thiedemann kan ook een optie zijn. Je kunt je paard beter een keer op de noodrem trekken dan dat ie aan het rennen gaat, wat nadelig kan zijn voor zijn wond. (is er spierweefsel aangetast?)

Zelf heb ik ooit eens als een 11 jarige meisje op een overactief draversbeest gezeten, en we moest voor het eerst weer naar buiten met de paarden. Zelf ik kon haar zo met elke sprint weer goed bij me houden, en weer rustig doorrijden.

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:20

Ik ben helemaal geen voorstander van een slof, omdat het gewoonweg niet eerlijk is tegenover het paard.
En als die echt helemaal gek is dan zal hij daar ook wel doorheen rennen, denk ik.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:10

markie schreef:
Ik ben helemaal geen voorstander van een slof, omdat het gewoonweg niet eerlijk is tegenover het paard.
En als die echt helemaal gek is dan zal hij daar ook wel doorheen rennen, denk ik.


Het is dan misschien niet eerlijk, maar het zal ook niet echt fijn zijn voor dat paard als die wond weer opengaat...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:17

Oud topic....
*TEM gedaan*

:evaw:

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 23:20

Klopt, Bill z'n kont zit allang weer aan elkaar en de slof heb ik naar tevredenheid gebruikt, en die ligt nu alweer sinds tijden ongebruikt in de kast Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:22

Ontzettend oud topic, vandaar een slotje.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers