Met een keizersnee meegeholpen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Met een keizersnee meegeholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 22:49

Ik doe een opleiding tot DA assisente en zit nu in het 3e jaar en ga naar de 4e. Nou heb ik dit jaar 8 weken stage gelopen bij DA praktijk Glas in Diever, na afloop vroegen ze of het mij leuk leek hun in de vakantie te helpen op de dependance in Assen (bij kloosterveen)met het spreekuur. Ik wou dat heel erg graag, en heb er nu de afgelopen 4 weken weer meegeholpen en heb het er erg naar mijn zin gehad. Vera (DA) vroeg of ik vandaag misschien in diever wilde komen helpen omdat ze een pin uit een poot van een hond moest verwijderen, ik zei dat ik wel kon en ben haar vandaag daarom ook maar in diever gaan helpen. Kom ik vandaag in diever aan is de operatie afgezecht. Jammer maar niks aan te doen hadden nog wel een paar andere dingen te doen. En moesten om 18.30 in kloosterveen zijn omdat we een afspraak daar hadden.

Was het bijna 5 uur belt er iemand op over haar Duitse herder (die voor het eerst jongen moest krijgen) Dat ze al een uur bezig was en het niet verder was gekomen dan een blaas met vocht er uit. Vera zei maar dat ze langs moesten komen en hoopte dat er in de tussentijd een pup al geboren was, omdat als het een keizersnee werd we nooit op tijd in diever zouden komen.

De vrouw kwam met haar hond en na de hond goed te hebben onderzocht toch maar besloten tot een keizersnee over te gaan, omdat dat de kans dat er levende pups uit zouden komen alleen maar vergroot. Dus gouw een collega DA (van dezelfde praktijk) gebeld die dienst had of hij naar kloosterveen kon gaan om daar het spreekuur te doen. Belt hij na ongeveer 3 minuten terug dat hij dat niet redde omdat hij twee spoedgevallen had. Dus ik mijn moeder gebeld of zij bij de praktijk in kloosterveen een briefje wou ophangen met dat het iets later werd i.v.m een spoedgeval.

Wij de Duitse herder onder narcose gebracht en alles klaargezet voor de komst van de pups. Het waren er in totaal 7 waarvan het er eentje niet heeft gered, omdat die vast had gezeten met zijn voorhoofd in het geboorte kanaal in plaats van met de neus, Hierdoo was het te dik om door het geboortekanal te passen.

Op tv zie je ze altijd klaarstaan met handoeken en ballonetjes om neusjes e.d mee uit te zuigen. Dat heb ik dus vanavond mogen doen. Pup aanpakken wrijven en wrijven, neusje uitzuigen, en een druppel van tegenmiddel van narcose onder hun tong doen. En weer verder droogwrijven.En de volgende aanpakken en hetzelfde herhalen. Het zijn er in totaal 4 reutjes en 2 teven geworden en een dood reutje. Ik vond het echt een hele leuke ervaring en heb er ook van genoten. Dit is wat ik later ook wil gaan doen OK dan! . Echt super om daar in een doos met kruiken en handoeken om ze warm te houden, 6 jammerende pups hoort om hun moeder. Die lag nog op de operatie tafel om haar buik dicht te hechten. Daarna moeder een tegenmiddel gegeven en gewacht totdat de gasnarose uitgewerkt was haar in de auto bij de pups neergelegd. Meteen toonde ze interresse en mochten ze bij haar drinken en zo. Dus toen is dit gelukkige gezinnetje naar huis gegaan om bij te komen.

Hierna onden wij het slagveld (jaja het is daarna echt een troep) opruimen en daarna naar huis. Ben benieuwd hoe het verder gaat met het gezinnetje. Maar dat hoor ik vast nog wel.

Sorrie voor het lange verhaal maar vond dat ik dit toch echt wel effe met jullie moest delen echt het was een hele leuke ervaring en wil dat graag nog meer meemaken. Dit was ook de eerste keer dat ik hierbij heb geassisteerd en vond het echt heel erg leuk. *LOL*

onderschriftloos


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:53

Ik heb het tijdens mijn stage ook meegemaakt, topervaring!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:55

Dat lijkt me ook mooi en interssant om dat mee te mogen maken. Lachen
Ik heb ook stage gelopen bij de DA en mag nu wel eens komen om te kijken en helpen.
In het begin van de vakantie heb met een sterlisatie van de moeder van mijn hond mogen helpen. Echt intersant. Lachen

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:42

Gaaf is dat he Haha!

Ik heb ook stage gelopen bij een dierenarts, ben nu paraveterinair en ga verder studeren, dus helaas geen stage meer voor mij...


Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:02

Juist leuk dat je dit vertelt! Zo krijg je er weer een ander beeld van.. Heel erg leuk!

sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 09:06

ja ja heb er vannacht ook heel leuk van gedroomd
Haha!

onderschriftloos

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:07

ik heb al vaak geholpen bij een keizersnee van een koe. Ook erg leuk!! mocht ik al die huidlagen vasthouden enzo, zodat de dierenarts ze goed kon vasthechten, vet cool!!

Maar erg leuk voor je zeg! zo'n ervaring is altijd leuk!

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 09:08

jah heb al eerder een keizersnee van een schaap meegemaakt maar daar ging alles dood ook moeder heel erg jammer.

onderschriftloos

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:13

DA Glas? En gaat dat een beetje goed met dhr. Glas?

sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 09:14

jah hoor hij zit nu in turkije op vakantie ken jij ze ook dan LuvaTossa

onderschriftloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag, Loreke2 en 161 bezoekers