[ethiek] embryo's versus ouderdomsziektes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

[ethiek] embryo's versus ouderdomsziektes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 20:50

Soms lees ik iets in de krant op op tv waar mijn nekharen van overeind gaan staan.


Citaat:
BRITTEN MOGEN EMBRYO'S KLONEN

LONDEN Britse wetenschappers mogen, voor zover bekend als eersten in Europa, embryo's gaan klonen voor medische doeleinden. Het onderzoek vindt plaats op de universiteit van Newcastle. De gekloonde embryo's zullen worden gebruikt voor de kweek van stamcellen.

De hoop is dat daarmee slopende ziektes als Alzheimer, Parkinson en suikerziekte kunnen worden genezen. Overigens zal het zeker nog 5 jaar duren voor de eerste patiënten daarvan kunnen profiteren.

De embryo's zullen na 14 dagen worden vernietigd, Het klonen van embryo's voor de voortplanting is in Engeland, net als elders in de Europese Unie, verboden.



hoe denken jullie hierover? mag de mens dit allemaal maar doen? het recht nemen? ziektes als alzheimer, parkinson, kanker, hart-, en vaatziekten, suiker.... zouden wij niet eerst eens wat gezonder moeten gaan leven? en ouderdom komt met gebreken... of bekijk ik het wat te simpel?

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:53

mwah, van mij mag het hoor. Een embryo leeft niet. Dus je kloont geen levend iets. Maar de mens moet ook zeker eens gezonder gaan leven

Het is wel iets wat in mijn ogen 2 kanten heeft....

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:05

Citaat:
De embryo's zullen na 14 dagen worden vernietigd




Het zijn toch ook levende kleine mensjes geweest? Dit klinkt vreselijk iig.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:12

LuvdaTossa schreef:
:n

Het zijn toch ook levende kleine mensjes geweest? Dit klinkt vreselijk iig.



Nee hoor, mensjes kan je het dan nog niet noemen en levend ook niet echt. Gewoon een kluitje cellen.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:19

Even een praktisch vraag(je).

Waar halen de wetenschappers de eitjes en het zaad vandaan? Neem aan dat de eigenaren van deze 'produkten' op de hoogte zijn wat ermee gebeurt?

Zelf zie ik geen kwaad in ten bevoeve van de wetenschap.
Ik denk dat dit o.a. een discussie gaat worden ala de discussies over afbreken van zwangerschappen in een zeer vroeg stadium.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:22

Die zullen wel vooral gekweekt worden ook denk ik.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:26

aan de ene kant is het goed ( in mijn ogen) voor erg zieke mensen om ze te redden. in de natuur worden er ook beesten "vermoord" door andere om in leven te blijven.
Maar aan de andere kant zijn er zo veel mensen die ongewenst kinderloos blijven. En vind ik het hard dat deze embyos dan vernietigd worden. Plaats ze dan bij iemand die zelf onvruchbaar is ofzo..

Tja gemengde gevoelens krijg ik hier van..
Ik heb zelf ooit toen ik 16 was een zwangerschap afgebroken.. en ik ben er nu nog kapot van. Onder tussen nu ook 2 gezonde kinderen maar zo iets vind ik erg moeilijk..

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:32

Kayla schreef:
Die zullen wel vooral gekweekt worden ook denk ik.


Natuurlijk gebeurt dit in labiratoria, maar waar halen ze de benodigde produkten vandaan? Verward

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:33

Die halen ze uit mensen gok ik Haha! .

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:40

Kayla schreef:
Die halen ze uit mensen gok ik Haha! .


Hahaha, je meent het? Maar even zonder dollen, zijn die mensen ook op de hoogte wat er met wat er met hun lichaameigen gebeurt?

Ik weet dat er b.v. voor een IVF-behandeling veel embryo's worden gekweekt. Zal bij een geslaagde IVF-behandeling de rest van de embryo's hiervoor worden gebruikt. Dat lijkt mij niet zonder toestemming van 'de ouders'
Zaad inleveren is voor een man niet zo moeilijk maar als vrouw moet je toch wel het 1 en ander meemaken wil men daar een eitje uit krijgen. (Het liefst natuurlijk meerdere waaarvoor de vrouw in kwestie hormonen moet slikken)

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:43

Cleo schreef:
Hahaha, je meent het? Maar even zonder dollen, zijn die mensen ook op de hoogte wat er met wat er met hun lichaameigen gebeurt?


Ja joh tuurlijk

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:47

Oh, dan heb ik er geen enkel probleem mee, mits de donoren er geen geld voor krijgen. Je zou het maar als een soort inkomstenbron zien.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:48

Dat zou me niet verbazen hoor, maar het zal (iig voorlopig) zeker geen lopendebandwerk zijn.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:49

Ze gaan klonen. Dus ze zullen wel cellen van mensen gebruiken die daar aan mee werken.

Als jij over 5 jaar kanker hebt, of een van je ouders heeft parkison of alzheimer, dan ben je dolblij dat ze het dankzij dit onderzoek misschien wel kans op een beter leven hebben.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:50

Volgens mij worden de rest van de embryo's die zijn gekweekt voor een IVF behandeling na een bepaalde periode sowieso vernietigd. Ik stel me zo voor dat de 'eigenaren' van de embryo's er afstand van doen via een contract, oid.

Edit; Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik dacht dat Parkinson en Alzheimer niets met een ongezonde leefwijze te maken hebben?

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:52

ok maar welke idioot gaat voor veel geld een eitje afstaan.? of een kwakie zaad? ok dat laatste gebeurt wel vaker met spermadonoren. Maar als ik BV een eitje zou afstaan .. het idee dat ze dat dan medisch gebruiken en daarna vernietigen.. je eigen vlees en bloed! a( in wording) met JOu genen.

brrrrrrrrrrrr nee geef mij portie maar aan fikkie

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 21:55

Ethelate schreef:
Ze gaan klonen. Dus ze zullen wel cellen van mensen gebruiken die daar aan mee werken.

Als jij over 5 jaar kanker hebt, of een van je ouders heeft parkison of alzheimer, dan ben je dolblij dat ze het dankzij dit onderzoek misschien wel kans op een beter leven hebben.



denk je? misschien moet de dood wat meer geaccepteerd worden dan de meeste mensen nu doen. dood hoort bij het leven, verdriet hoort er ook bij. wat ik over 5 jaar ga doen als ik kanker heb weet ik niet. wel weet ik dat ik niet aan collectes voor ziektes geef. ik ben tegen proefdieren dus kan ik ze moeilijk promoten en stimuleren door ook voor ziektes te geven.
ik vind dat we 'de mens' een beetje teveel doordraaien in de wetenschap.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 21:55

lies schreef:
Edit; Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik dacht dat Parkinson en Alzheimer niets met een ongezonde leefwijze te maken hebben?


nee dat zijn de genoemde oudersdomsziekten

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:56

Maar waar ligt de grens voor jou dan Pellie?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:57

Pellie schreef:
nee dat zijn de genoemde oudersdomsziekten


Denk dat Lies reageert op de post van Machie.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:59

Maar wel vreselijke ziekten, Pellie. Het is erg makkelijk om te zeggen; ouderdom komt met gebreken, leef er maar mee. Mijn opa heeft 'een broertje van' Parkinson en dat is echt heel erg sneu. Als men daar iets tegen zou vinden, zou zijn leven een stuk aangenamer zijn.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 22:07

ja ik zeg dat ouderdom met gebreken komt maar zei ik, leef er maar mee?
mijn opa heeft ook parkinson, heeft een herseninfarct gehad, mijn oma haar lichaam zit vol reuma en leeft als kasplantje in d'r stoel, mijn schoonouders zijn al jong overleden aan hartinfarct en longkanker. en dan noem ik de rest niet eens... al dit leed maakt niet dat ik zeg 'goh ja zielig laten we er alles aan doen om die mensen maar in leven te houden. houdt het leven niet een keer op? is de mens niet een controle-freak geworden?

ik ben tegen dierproeven, bovenstaande ziektes zal ik dus ook niet steunen als men aan de deur komt.

wat bedoel je specifiek kayla, met welke grens?

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:10

Dieren hebben geen keuze, mensen wel.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:13

Pellie schreef:
ja ik zeg dat ouderdom met gebreken komt maar zei ik, leef er maar mee?
mijn opa heeft ook parkinson, heeft een herseninfarct gehad, mijn oma haar lichaam zit vol reuma en leeft als kasplantje in d'r stoel, mijn schoonouders zijn al jong overleden aan hartinfarct en longkanker. en dan noem ik de rest niet eens... al dit leed maakt niet dat ik zeg 'goh ja zielig laten we er alles aan doen om die mensen maar in leven te houden. houdt het leven niet een keer op? is de mens niet een controle-freak geworden?

ik ben tegen dierproeven, bovenstaande ziektes zal ik dus ook niet steunen als men aan de deur komt.

wat bedoel je specifiek kayla, met welke grens?


Het probleem is dat door Parkinson en Alzheimer het leven niet letterlijk ophoudt, maar je leven er wel ondraaglijk van kan worden. Er zijn mensen die op 50-jarige leeftijd al Alzheimer krijgen. Verschrikkelijk toch, als je weet dat je nog 20 jaar met die vreselijke ziekte moet leven? En dan heb ik het nog niet eens over de naasten van die persoon. Ik zou het fijn vinden als er een medicijn voor dergelijke ziekten gevonden wordt.
Laatst bijgewerkt door lies op 11-08-04 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:13

parkinson is een %$#@ziekte
net als diabetes(vooral als je insuline resistent bent )
hart en vaatziekten komen niet alleen door ongezonde leefwijzen, maar zijn ook vaak erfelijk

kanker, tja, het overkomt ook mensen die heel gezond leven
en alzheimer, is ook een drama
je glijd weg en je weet het en je kunt er geen ruk aan doen

ik werk in de zorg en zie al de genoemde ziektebeelden in de praktijk
als je een ziektebeeld hebt zoals hierboven aangegeven , je zou op je blote knietjes de wetenschap bedanken als het je zou kunnen genezen

ze gaan embryo's klonen
dus theoretisch hebben ze alleen maar cellen nodig
niet eens eicellen of sperma
14 dagen dan is het theoretisch een klompje cellen en nog geen mens
ik ben er aan de ene kant erg voor
als ik zie hoeveel mensen(jong en oud)er aan dergelijke ziektes lijden

aan de andere kant, als ik zie hoe er soms nog aan mensen gesleuteld word aan het einde van de rit ,

de dood word niet geaccepteerd, die moet ten alle tijden uitgesteld en bestreden worden
das niet altijd reéel of mogelijk
moeilijk, moeilijk