Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-09 18:12

Afgelopen zondag mijn allereerste les gehad volgens de Antoine de Bodt manier. Rongo liep als nooit tevoren. Kanonnen, wat was het gaaf om op hem te rijden. Ik ben dan ook super trots op de foto's :D
De minpuntjes zijn vooral mijn houding; rug recht, handen goed houden en voor me kijken.
Waar we aan werken kan ik niet goed zeggen, omdat ik dus pas net bezig ben met deze manier van rijden. Ik kan alleen zeggen dat Rongo links gebogen is en zo scheef als een banaan :=

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10.

Afbeelding
11.

Afbeelding
12.

Afbeelding
13.

Afbeelding
14.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


_Jelske

Berichten: 1299
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:45

ziet er goed uit, mooie ruime gangen.

ik zou proberen om goed op de binnenkant van je bovenbenen te gaan zitten en je goed lang te maken, dat maakt vaak al dat je automatisch rechtop/ licht achterover gaat zitten. :)
en je handen mag je soms wel op letten, maar die fout maak ik ook nog altijd en heb ik nog geen remedie voor gevonden :+

succes!!

Het is beter een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis.

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:01

leuk paardje zeg.. vind het er best aardig uitzien zo voor de eerste les... lekker ontspannen :)

# Never regret something that once made you smile #

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:04

Ziet goed uit hoor, zeker voor de eerste les! Super!
En er zitten ook echt schitterende foto's tussen!
Ik rijdt nu sinds maart ook volgens deze methode, bevalt me echt heel goed!

ESSIE70
Berichten: 1272
Geregistreerd: 25-07-08

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:12

Het ziet er lekker ontspannen uit.Je paard loopt lekker ruim.
Ik heb ook een tijd deze methode gereden maar mijn paard die al een wat kort voorbeen heeft ging hierdoor erg op de voorhand lopen.
En daardoor kreeg ik problemen in de M2.
Maar als ik weer een jong paard moet in rijden gaat mijn voorkeur toch weer uit naar AdB methode.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-09 19:25

Dank jullie wel voor de reactie's! Ik kreeg al als tip om met skeeler polsbeschermers te rijden, om mijn polsen goed te houden. Dus dat gaan we proberen.

@Essie: ik heb niet het idee dat de paarden die ik gezien heb (in het echt) volgens de methode erg op de voorhand vallen. Vooral niet in een later stadium.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:43

ik weet heel eerlijk gezegd niet goed wat ik ervan moet denken... ik ken de methode niet, maar zie ik op de ene foto je teugel helemaal los hangen, en op een andere zoveel druk op je teugel dat het bit een paar cm uit de mond komt...

DinoBanani

Berichten: 551
Geregistreerd: 22-12-07
Woonplaats: naast de buren

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:45

Idd.. wat houdt de Antoine de Bodt manier in?

For you My Love, i'll bring the stars together..

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-09 19:56

Over Antoine kun je meer lezen op www.hoefkatrol.be
Ik snap dat het plaatje er raar uit ziet en dat de teugels af en toe inderdaad raar zijn. Maar het ging er in deze les om dat mijn paard recht loopt (hij loopt linksgebogen).
Verder: kijk eens naar mijn paard. Hoe hij beweegt, zijn ogen en zijn oren. Ik denk dat je wel kunt spreken van een paard wat plezierig en ontspannen loopt.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:05

interresant verhaal op die site..
en je hoort me ook zeker niet zeggen dat je paard niet plezierig loopt!! in tegendeel, maar ik blijf een een inconsequent beeld vinden zo..

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:22

Het is uiteindelijk ook de bedoeling dat je een constante aanleuning houdt :j Maar niet alles gaat meteen goed natuurlijk :D

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:28

Voor de eerste les ziet dit er al goed uit! Hij maakt zich mooi lang en laat zn hoofd iig zakken.
Hou er rekening mee dat je gelijke aanleuning zef behoud, zie een paar keer boogjes in de teugels.
Maar dat probleem heb ik zelf ook :+

Gaat zeker goedkomen! :j

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

bolovesfuego
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-07-09

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:39

leuk paard hoor!
Het is natuurlijk belangrijk dat je aan je houding werkt, maar de scheefheid van je paard is ook belangrijk om te behandelen. het is je eerste les maartoch..

Weet je hoe je je paard recht kunt rijden??

Jij bent mijn kruisje op een schatkaart.

Fuego Loopt super op het moment!

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:56

Niseyra schreef:
Het is uiteindelijk ook de bedoeling dat je een constante aanleuning houdt :j Maar niet alles gaat meteen goed natuurlijk :D


en dan heb ik zoiets... zonder verbinding geen aanleuning... :\ en wat is voor jou/haar/mij verbinding? of aanleuning..?
maar zoals je zegt niet alles gaat goed in een keer, en het was haar eerste les...
dus ben ik heel benieuwd naar foto's over een tijdje :D

Anoniem

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:07

Ik vind het echt een heel mooi paard! :+:
En het rijden ziet er prima uit.
Ik had eerlijk gezegd nog nooit van die manier gehoord, maar je paard lijkt het er goed op te doen. :j
Op de meeste foto's is zijn houding erg ontspannen en zijn koppie vrolijk.

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:29

wat een knappe schimmel :D

ziet er lekker goed ontspannen uit wel proberen die constante druk te houden op je teugels en vooral op je buitenteugel

:+:B'jay :+:
B'jay B+8 L1+1
Lexie.❤️

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-09 22:52

esmir schreef:
Niseyra schreef:
Het is uiteindelijk ook de bedoeling dat je een constante aanleuning houdt :j Maar niet alles gaat meteen goed natuurlijk :D


en dan heb ik zoiets... zonder verbinding geen aanleuning... :\ en wat is voor jou/haar/mij verbinding? of aanleuning..?
maar zoals je zegt niet alles gaat goed in een keer, en het was haar eerste les...
dus ben ik heel benieuwd naar foto's over een tijdje :D


Over mijn aanleuning/ongelijke druk op teugels. Mijn paard is linksgebogen en houd daarom rechts vast. Op de linkerhand is rechts mijn buitenteugel. Omdat mijn paard enorm vast houd op rechts cq op rechts valt cq op rechts steun zoekt, ontneem ik hem die steun. Daardoor moet hij zelf weer zijn balans zoeken.
Op links heb ik minder druk, dus neem ik links aan, zodat hij links ook aan gaat nemen. Zodra hij links aan neemt, mag hij mijn hand mee nemen.

Kortom: het loslaten van die teugel is bewust en is onderdeel van de methode :)
Als straks de druk op beide teugels gelijk is, is mijn druk ook gelijk.
Op het laatst zijn mijn teugels ook meer gelijk (foto 3,4 en 11 zijn van het einde van de les).

bolovesfuego schreef:
leuk paard hoor!
Het is natuurlijk belangrijk dat je aan je houding werkt, maar de scheefheid van je paard is ook belangrijk om te behandelen. het is je eerste les maartoch..

Weet je hoe je je paard recht kunt rijden??


Ik heb tijdens de les aan mijn houding gewerkt. Maar je kent het wel: denk aan je benen, je hoofd, je handen, je borst vooruit. En ondertussen nog paardrijden. Dus ik werd er vaak aan herinnert, maar je zakt toch weer terug in je eigen houding. Maar we gaan goed oefenen, want het is natuurlijk geen excuus!

En ik weet niet hoe ik mijn paard recht kan rijden, anders ging ik niet lessen :D Nee, even zonder gein. Ik heb al veel geleerd over rechtrichten. Maar de uitvoering is gewoon enorm moelijk. Geen dag is hetzelfde en je moet het gewoon nog helemaal leren (voelen).
Maar ik ben erg enthousiast en zet me voor de volle 100% in om het te leren.

Verder iedereen bedankt voor de reactie's!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

_Pansy_

Berichten: 2492
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:42

Vonnie84 schreef:
Over Antoine kun je meer lezen op http://www.hoefkatrol.be
Ik snap dat het plaatje er raar uit ziet en dat de teugels af en toe inderdaad raar zijn. Maar het ging er in deze les om dat mijn paard recht loopt (hij loopt linksgebogen).
Verder: kijk eens naar mijn paard. Hoe hij beweegt, zijn ogen en zijn oren. Ik denk dat je wel kunt spreken van een paard wat plezierig en ontspannen loopt.

Dat vind ik ook!! Het ziet er super uit! Wat loopt je paard heerlijk!!!
Ik moest gewoon even reageren, want het ziet er heerlijk uit!
Omdat het HAW is: probeer je hakken goed uit te drukken, zodat je echt bezig kunt met een nog onafhankelijkere zit.
Leuk paard trouwens!!

Caresse07

Berichten: 9386
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:48

Ziet er super uit voor je eerste les, ik zie idd op de foto's een paard wat
ontspannen loopt en plezier in het werk lijkt te hebben :)

Snap dat je, omdat het je eerste les is op deze manier, nog een hoop moet
veranderen aan je houding, maar mijn commentaar zou zijn let op je handen, op
de foto's heb je je armen nog redelijk gestrekt en wat laag en natuurlijk pianohandjes.

Ook ik rijd op deze manier en wat een verademing is het zeg :)

Zou zeggen ga zo door op deze manier!

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.


Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:51

Mooi paardje! Wat me vooral aanspreekt is dat het paard er zo 'ontspannen' en happy uitziet - compliment!
Aan houding en zit moet zéker gewerkt worden want ieder paard is van nature scheef en door een verkeerde zit/houding en inwerking wordt dat op den duur alleen maar slechter. Vandaar het belang van rechtrichten! (Ik zeg dat niet voor jou specifiek hoor, meer in het algemeen bedoeld!)

Bij wie volg je je rechtrichtlessen?

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:23

Mooie foto's. het ziet er ontspannen uit. Je kan zijn methode ook op de grond volgen met je paard. Dat heb ik met mijn vorige paard gedaan. erg leuk om te doen en het helpt.

groetjes Linda en Prins.
Lieve Mat, vergeten zal ik je nooit

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:48

Wat een mooie foto's!!
Vond het jammer dat ik je les had gemist, heb alleen een stukje uitstappen gezien, maar wilde Hilde niet zo lang op de trailer laten staan anders was ik wel eerder komen kijken.

Wat loopt hij lekker ruim en ontspannen!
En jullie lijken deze methode alletwee erg goed op te pakken!
Ik weet wel dat mijn 1e lessen met Wis en met Hilde er héél anders uitzagen haha :D

Maar inderdaad, eerst zorgen dat hij recht is, niet meer zoveel steun pakt op je rechterteugel en juist je linkerteugel aan leert nemen en dan heb je straks mooi gelijke druk en komt de aanleuning als vanzelf.
Grappig trouwens dat hij linksgebogen is, de meeste paarden zijn rechtsgebogen. Als ik een zeldzame keer op een linksgebogen paard zit moet ik echt nadenken dat ik alles precies tegenovergesteld moet doen.
Hoe is Exile gebogen? Ook links of is hij wel rechts gebogen? Dan wordt het voor jou in het begin ook lastig as ze alletwee verschillend zijn!

@jannepauli, Mireille den Hoed gaf een lesdag bij hun op stal.
http://www.stalmireille.nl
ik had de eer om als gastruiter mee te komen, Mireille is nml mn vaste instructrice :)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:34

Dat ziet er erg fijn uit! Ik zie idd een happy paard :j .

Enkele vraagjes (en dus geen kritiek), want je maakt me nieuwsgierig en ik probeer de methode te begrijpen ;) . Op welke manier verschilt deze methode van de methode die je vroeger gebruikte? En bevestig je je paard niet in zn scheefheid door die linkerteugel aan te nemen, zoals bijvoorbeeld op de tweede foto?

Mijn fokkerij op Instagram: @Harasdequarebbe
Sjaman de Quarebbe v. For Romance (moederlijn Kjento)
Wasumi de Quarebbe v. Foundation (moederlijn Chequille Z & Verdi TN)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-09 12:22

SarahJ schreef:
Dat ziet er erg fijn uit! Ik zie idd een happy paard :j .

Enkele vraagjes (en dus geen kritiek), want je maakt me nieuwsgierig en ik probeer de methode te begrijpen ;) . Op welke manier verschilt deze methode van de methode die je vroeger gebruikte? En bevestig je je paard niet in zn scheefheid door die linkerteugel aan te nemen, zoals bijvoorbeeld op de tweede foto?


Vroeger reed ik zoals het gros van de mensen: spelen (of hoe je het wilt noemen) met je teugels om nageeflijkheid (in feite) af te dwingen. En gewoon rijden zeg maar. Denken dat je paard ontspannen loopt, omdat hij voorwaarts neerwaarts loopt. Maar in feite kwamen z'n achterbenen ver achter- en scheef langs de massa en hield hij z'n rug nog steeds vast. En dan doorzitten en/of oprichten, viel m'n tempo op dat moment weg, gewoon tik met de zweep/been om tempo te krijgen.

En in de les kwam de nageeflijkheid doordat hij echt los liet, omdat hij recht liep en dus echt kon ontspannen (een scheef paard moet zich altijd aanspannen om overeind te blijven). Zijn tempo kwam echt uit zn achterbenen die hem echt aan konden drijven, omdat die recht onder de massa stonden (en niet 40 cm links buiten of achter z'n lijf zeg maar).

Met jouw tweede vraag worstel ik ook nog een beetje. Ik moest rechts loslaten omdat hij die teveel aan neemt en links aannemen omdat hij die loslaat. Daarom dat hij daar zo loopt. Maar inderdaad: voor mij is het nog een beetje onduidelijk hoe het kan dat hij daarna zo fijn liep, terwijl hij linksgebogen is en ik hem, inderaad zoals je zegt, naar links in buig. Dat was ook een vraag die ik aankomende dinsdag aan de instructrice wilde stellen (kwartjes vallen bij mij erg langzaam. Ik moet altijd alles rustig laten bezinken, dus vandaar dat ik dat niet na de les gevraagd heb).
Misschien kan Renske_ mij hier even in ondersteunen.

ProudJustify schreef:
Ziet er super uit voor je eerste les, ik zie idd op de foto's een paard wat
ontspannen loopt en plezier in het werk lijkt te hebben :)

Snap dat je, omdat het je eerste les is op deze manier, nog een hoop moet
veranderen aan je houding, maar mijn commentaar zou zijn let op je handen, op
de foto's heb je je armen nog redelijk gestrekt en wat laag en natuurlijk pianohandjes.

Ook ik rijd op deze manier en wat een verademing is het zeg :)

Zou zeggen ga zo door op deze manier!


Ik kreeg van Mireille (instructrice) de tip om met skeelerbeschermers te rijden. En inderdaad: m'n polsen kunnen dan geen kant meer op, alleen daar waar ze horen (mits mijn ellebogen goed zijn tenminste). Dus dat is al een fijn hulpmiddel om je spiergeheugen een beetje te helpen.

En inderdaad: het rijden was echt een verademing. Zo fijn hoe hij onder me door sjouwde.


Jannepauli schreef:
Mooi paardje! Wat me vooral aanspreekt is dat het paard er zo 'ontspannen' en happy uitziet - compliment!
Aan houding en zit moet zéker gewerkt worden want ieder paard is van nature scheef en door een verkeerde zit/houding en inwerking wordt dat op den duur alleen maar slechter. Vandaar het belang van rechtrichten! (Ik zeg dat niet voor jou specifiek hoor, meer in het algemeen bedoeld!)

Bij wie volg je je rechtrichtlessen?


Ja, ik weet dat mijn houding funest is. Ga er echt op hameren bij mezelf. Bedankt voor het compliment!
De les krijg ik van Mireille den Hoed.

Renske_ schreef:
Maar inderdaad, eerst zorgen dat hij recht is, niet meer zoveel steun pakt op je rechterteugel en juist je linkerteugel aan leert nemen en dan heb je straks mooi gelijke druk en komt de aanleuning als vanzelf.
Grappig trouwens dat hij linksgebogen is, de meeste paarden zijn rechtsgebogen. Als ik een zeldzame keer op een linksgebogen paard zit moet ik echt nadenken dat ik alles precies tegenovergesteld moet doen.
Hoe is Exile gebogen? Ook links of is hij wel rechts gebogen? Dan wordt het voor jou in het begin ook lastig as ze alletwee verschillend zijn!


Uiteraard is Exile rechtsgebogen. Waarom makkelijk, als ze het me ook erg moeilijk kunnen maken, hahaha. Ik heb dan ook na de lessen alles meteen op papier gezet om inderdaad niet alles door elkaar te halen.

Maar hun problemen waren wel heel anders.
Exile: rechtsgebogen, HKO, rug vasthouden.
Rongo: linksgebogen, spat, zo krom als een banaan.

Iedereen bedankt voor de reactie's!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:35

Gaaf hoor!
Fijn om te kijken naar foto's van een paard dat al vrij los door zijn lijf loopt, met zijn neus voor de loodlijn en een staart die op alle foto's ontspannen hangt!

Leuk dat je begonnen bent met de methode, begrijp ik goed dat het je eerste les was? dan vind ik het er zeker goed uit zien!!
succes verder!

Jasper 06-05-1999 - 04-08-2010 Caro 04-05-2012 - 08-10-2020
Een nieuw avontuur begint met Ruben!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers