Mager paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtsje
Berichten: 13
Geregistreerd: 06-07-04

Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 19:34

Ik heb een heel mager paard
Dat komt ook doordat ze altijd haken op de tanden heeft, die we regelmatig laten weghalen. Ik wil haar graag gaan bijvoeren, maar wat kan ik haar het beste geven?
Gehakseld maïs schijnt goed te helpen, alleen kan je dat niet bewaren.
Wat moet ik doen?? En waar kan ik dat halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:35

Je kan ook maismeel of gebroken mais voeren, dat is wel lang houdbaar en is bij elke fouragehandel te koop.

Richtsje
Berichten: 13
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 19:40

ok bedankt!

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:53

Wij hebben idd ook goede resultaten behaald met maismeel, je zag hem met de dag dikker worden... Maismeel is wel erg stoffig dus daarom maakten wij het altijd nat en dan werd het een soort prutje, wat hij zo naar binnen werkte... Succes ermee... OK dan!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:07

Misschien slobber geven als bijvoer met bijvoorbeeld zemelen, muesli en lijnzaad. Mijn oudje die slecht kan kauwen doet het er goed op.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:20

Ik geef mijn (oude) pony altijd Luzerne bij. Van zijn hooi maakt hij proppen (hij heeft zowat geen kiezen meer over) en ik weet dus ook niet of hij voldoende voedingsstoffen hiervan binnenkrijgt. Op het moment is hij op super gewicht en krijgt ie heel weinig bij (een handje), alleen van de winter zal hij weer mager worden en dan krijgt hij een hele schep.

Maakt die van jou proppen van zijn hooi?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:01

ja idd daar heb je een goede te pakken! Lucerne is inderdaad goed want paarden met gebitsproblemen (idd mijn oudje ook) maken slierten of proppen van hooi.

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:02

ik geef ook mijn oudere paard maismeel.. hij is echt heel wat dikker geworden. en hij krijgt altijd een beetje zonnebloem olie over zijn voer..

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:03

Heey!!

Ik heb een paardje wat in het begin ook heel erg mager was, en ze heeft in de winter ook altijd problemen met op gewicht blijven.

Wat bij mijn paard altijd goed helpt is zemelen voeren, hier krijgt ze dan drie kwart kilo per dag van, daar doe je dan een flinke scheut warm water bij en dat laat je dan intrekken... dat heeft dan als voordeel dat het heel makkelijk te eten is, ze kunnen het bijna drinken Knipoog

Verder zitten er veel ruwe vetstoffen in en is het makkelijk verteerbaar...dus kun je er vrij veel van geven zonder dat je zorgen over evt. koliek aanvallen hoeft te maken..

Wel belangrijk dat je er genoeg water bij doet!! want het zet namelijk behoorlijk uit.

Veel succes!!
groetjes esther

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:49


Richtsje
Berichten: 13
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 10:57

Bedankt voor al die tips!!
Mijn paard spuugde ook al het hooi uit, nu staat ze in het weiland en word het gelukkig al wat beter...
We laten wel regelmatig de tandarts komen om de haken op haar tanden weer weg te laten slijpen