Drinkbakken... ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Drinkbakken... ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 12:00

Wij zijn een stal aan het bouwen voor mijn tinker (het is een stal voor 4 paarden, maar wordt daluk gebruikt voor 2 paarden en opslag...), we zijn al een heel eind, maar nu komen we bij het punt van de drinkbakken... waarschijnlijk willen we een verwarmde drinkbak...
maar je hebt allerlei soorten...

met ventiel, lepel en vlotter...
Afbeelding ==> ventiel

Afbeelding ==> vlotter

Afbeelding ==> lepel

mijn paard kent het alle 3 niet, dus het moet hem nog geleerd worden, ik weet niet wat het makkelijkst is...

ik had al gehoort dat uit een vlotter minder water per minuut komt... maar is dat erg?

ik ken de voordelen van een ventiel helemaal niet, heeft iemand daar ervaringen mee....
en wat is nu het verstandigste...

een vlotter, ventiel of een lepel...

wie kan mij advies geven??

RIP Lieve Duncan. Het was een hemel op aarde om met jou te leven...


Daphne_Oxo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:05

Wij hebben met lepel.. En die werkt naar mijn idee ideaal..

Op de manege hebben ze met ventiel.. Die werkt ook goed..

Ik heb geen ervaring met de vlotter..

Oxo & Nico

YOU CAN DO THIS!!

Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 12:07

hoe werkt zo'n ventiel eigenlijk?
de lepel druk je naar beneden en krijgt het paard water, maar hoe gaat dat eigenlijk bij het ventiel??
en bij de vlotter...??

RIP Lieve Duncan. Het was een hemel op aarde om met jou te leven...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:11

Wij hebben die bovenste. Werkt net als met de lepel, ze duwen er met de neus tegenaan en het water stroomt er uit. Bevalt uitstekend! Persoonlijk heb ik die of die met lepel het liefst omdat er met een vlotter eigenlijk altijd water in de bak blijft staan.


LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:33

Wij hebben de bovenste, werk eigenlijk prima. Alleen had ik de pech dat mijn paard deze waterbak stuk heeft getrapt (hoe?, geen idee) Daar heeft ze haar been lelijk aan opengehaald, resultaat>>>operatie omdat er splinters van die waterbak in haar been zaten en een peesonsteking. Je heb deze waterbakken ook van kuntstof, ze zijn dan flexibel.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4692
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:00

Een vlotter werkt als volgt:

Als het waterpijl in de bak te laag word gaat die vlotter (die op het water drijft) naar beneden.
Dit zorgt ervoor dat de kraan open gaat en de drinkbak weer vol water stroomt. De vlotter gaat gelijktijdig met het waterpijl omhoog en de kraan sluit weer.

Ik heb zelf geen ervaring met dit soort drinkbakken.
Weet alleen via mijn technische achtergrond hoe een vlotter werkt. Schijnheilig

Bij ons op stal hebben ze drinkbakken met lepels.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:05

Wij gebruiken die met een ventiel.
Erg prettig, en werkt net zo als de lepel. Alleen vind ik deze makkelijker schoon te houden. Het ventiel is draaibaar en aan alle kanten te reinigen. Dat mis ik met de lepl.
Een vlotter vind ik ik niet zo fijn, ook om de reden die hier boven staat, er blijft altijd water achter.
Het aanleren lijkt me niet zo lastig, maar veel succes!


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:05

Waarom wil je verwarmd? Ik heb ze niet verwarmd en dat gaat erg goed!

Ik heb zelf vorig jaar 4 waterbakken met Lepels gekocht, voor 3 paarden bevalt dat perfect, maar 1 paard snapt het niet en gaat het ook niet snappen, ik heb alles al geprobeerd maar ze snapt er niks van.
Ik heb net een waterbak voor haar besteld met ventiel, hoop dat dat beter werkt!

Het aanleren is idd niet lastig, de meeste paarden hebben het zo door! 3 van de 4 paarden van mij snapten het binnen een uur, de andere nog niet in 1 jaar.. haha maar daar komt als het goed is nu verandering in!

Een vlotter raad ik je ook af, omdat hier water in blijft staan.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:08

Wij hebben een vertiel, en een lepel. Werken beide prima. 1 nadeel aan de lepel is dat de viezigheid achter de lepel moeilijk schoon te maken is.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:28

Ventiel lijkt me het handigst wat betreft schoonmaken. Lepel lijkt me makkelijker te begrijpen voor het paard. Appelmoes in de waterbak schijnt trouwens te helpen om het paard te leren hoe de lepel werkt.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:29

wij hebben lepel.. en dat werkt prima Vork

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:30

Wij hebben lepel-bakken, en die bevallen prima. Helaas zijn ze bij ons niet verwarmd, en vooral in de winter is dat wel eens heel irritant. Vanaf -5 komt er een ijslaagje op liggen. Wij hebben de bovendeur van de stal altijd open, en net daarnaast is de drinkbak, dus dat is niet zo handig....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:36

De ervaringen die ik heb met een lepel zijn goed, alleen inderdaad het schoonmaken is minder...
Met een ventiel heb ik wel eens gemerkt dat een paard daar niet uit wilde drinken, of dat dat paard het gewoon niet snapte, kan ook. Een drinkbak met lepel drukken ze sneller in als een ventiel volgens mij. Maar ja je had het al over tinkers en die snoeten zijn niet klein, dus een ventiel moet goed gaan en is makkelijk schoon te maken
Geen ervaringen met een vlotter, maar als er altijd water in blijft staan zou ik hier niet voor gaan.

Het aanleren heb ik ook bij Ranja moeten doen. Hij is ooit blijven hangen aan een waterbak en sinds die ervaring wilde hij niet meer uit een automatische drinkbak drinken (zei de eigenaar). Op een gegeven moment ben ik het hem gaan leren door in eerste instantie de lepel voor hem in te drukken zodat hij kon gaan drinken, maar die lepel tegen zijn neus was in het begin wel eng. In die tijd dat hij het nog niet helemaal doorhad, heb ik hem nog wel een emmer met water gegeven. Maar mijn ervaring is, als ze echt dorst hebben en ze weten dat er uit dat gekke ding water kan komen, dan komt het wel goed Haha!

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:57

een vlotter stopt na zoveel wate och?
Als de lepel vast zt, blijft hij maar stromen, dus ik weet het niet zo goed

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:06

Monster schreef:
een vlotter stopt na zoveel wate och?
Als de lepel vast zt, blijft hij maar stromen, dus ik weet het niet zo goed

Maar dat is met alle drinkbakken zo, als het systeem niet goed werkt door vuil oid dan kunnen de bakken overstromen.... Dat is dus niet alleen met een lepel. Een vlotter hoort na een bepaald niveau te stoppen (net zoals de stortbak van de wc, werkt ook met vlotter).

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:17

Eentje met een vlotter vind ik het makkelijkst, die vult zichzelf gewoon weer bij Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:21

Ik heb ervaring met alle drie
vlotter is makkelijker zuiver houden, lepel is eigenlijk ook goed zuiver te houden, maar net wat minder.
Bij beide merk ik dat ze het snel begrijpen, want als je een bodempje water erin doet, willen ze dat opdrinken en drukken dan vanzelf de lepel of ventiel in.

Vlotter werkt heel mooi, behalve als er wat mis is en alles overloopt.
En dat gebeurde daar al bij bijna nieuwe bakken.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:24

Chestnut schreef:
Eentje met een vlotter vind ik het makkelijkst, die vult zichzelf gewoon weer bij Lachen .

Dat doen ze allemaal hoor! Haha!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:29

wij hebben nu ook sinds kort zelfdrinkers en das me ff fijn werk!!!
ik snap ook nie waarom je verwarmde drinkbakken wil hebben,waarom???

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:12

Het voordeel van een lopend en verwarmt watersysteem is, dat de paarden nooit ijskoud water hebben en als grootste voordeel, dat de leidingen niet stuk of dichtvriezen in de winter. Daarnaast heb je ook geen last van stilstaand water in bijv een lege stal. Alleen in het bakje zelf.

Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 20:12

heeft iemand trouwens ook ervaring met het aansluiten van een verwarmde drinkbak? De leverancier enzo kan ons ook geen duidelijkheid geven. Wel wat er allemaal nodig is... maar hoe het precies gaat weten ze niet...

en die verwarmde drinkbakken willen we omdat we gewoon geen zin hebben in kapotte leidingen en het in de winter dan alsnog moeten zorgen voor water. Liever gewoon in 1 x goed, dan ben je van de rest af...

ik moet nog maar eens goed nadenken over wat ik nu wil...
het is in iedergeval al een stuk duidelijker geworden... Haha!

RIP Lieve Duncan. Het was een hemel op aarde om met jou te leven...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Kimmej en 114 bezoekers