Wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wedny

Berichten: 1131
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Hijum

Wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 14:27

Hallo allemaal. Ik probeer het wijken uit mijn verzorg haflinger te krijgen. Maar dat wil dus niet echt lukken ze kan het wel maar ik krijg het er niet uit. Als ik het probeer is het net een banaan!!
Dan loopt ze Met haar hoofd naar binnen (ik hou wel de binnen teugel van de hals) en haar voorbenen wijken ligt en de kont nou die blijft dus echt heel erg opzei. Banaan effect zeg ik zelf. Hoe denken jullie dat ik dit kan oplossen. Ben heel erg benieuwd hoe iemand zijn/haar paard leert wijken. Nou alvast bedankt.

Afbeelding
Om een indruk te geven dit zijn we.

Nou alvast bedankt.

Ben blij met een paard zoals jij.
Check onze site


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:31

Dat kan meerdere redenen hebben. Misschien liggen je kuiten verkeerd, heb je teveel stelling, is je pony gewoon niet aan het been, zit je zelf scheef... vanalles dus. Weet je zo hoe je bijv. je kuiten houdt tijdens het wijken?

dit is trouwens wel meer iets voor rijtechnische problemen...


gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:35

Is ze drachtig?
Anders zou ik haar ook wat laten afvallen, want met zo'n dik lijf buig je niet zo makkelijk.
Heb je wel les?

Don't dream your life, live your dreams!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:12

Als je rechtuit gaat moet je gelijke druk op de teugels hebben, en er niet 1 van de hals halen.
Wil je op de volte rijden, dan doe je je binnenhand van de hals en je buitenteugels hou je eraan om te voorkomen dat ie gaat wijken.
Misschien drijf je ook te hard met je binnenbeen. Houd ook je buitenbeen eraan.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:15

Probeer je hem zo recht mogelijk te houden, hij hoeft niet met z'n hoofd naar binnen te kijken. Je paard moet evenwijdig aan de hoefslag zijn. Je kan wijken oefen door een grote volte spiraalgewijs te sluiten en dan al wijkend te openen. Wees tevreden met een klein stukje, rij rechtuit op de binnenhoefslag (2 meter van de wand) en laat hem dan naar buiten wijken. Niet naar binnen gaan hangen/duwen! Recht blijven zitten, binnen been iets naar achter, met buitenhand en buitenknie z'n schouder begrenzen. Als hij over z'n schouder weg valt weer rechtstellen en vooruit rijden. Zorg dus dat hij rechtblijft en niet stelling vragen in zijn hals.
Nog andere tip, op de foto is je Haflinger wel erg diep ingesteld (achter de loodlijn) best moeilijk met zo'n korte stevige hals.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:20

Of beginnen met een wending om de voorhand. Dus eerst halthouden, leren om op eenzijdige druk de kont opzij te zetten. Gaat die wending om de voorhand redelijk (hoeft niet helemaal rond, maar gewoon dat het paard begrijpt dat het zijwaarst moet), dan kun je het wijken eens proberen. Probeer niet te veel in 1 keer, eerst een meter van de hoefslag.
Bij wijken zijn de buitenteugel en het buitenbeen ook belangrijk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:21

Evelijn schreef:
Probeer je hem zo recht mogelijk te houden, hij hoeft niet met z'n hoofd naar binnen te kijken. Je paard moet evenwijdig aan de hoefslag zijn. Je kan wijken oefen door een grote volte spiraalgewijs te sluiten en dan al wijkend te openen. Wees tevreden met een klein stukje, rij rechtuit op de binnenhoefslag (2 meter van de wand) en laat hem dan naar buiten wijken. Niet naar binnen gaan hangen/duwen! Recht blijven zitten, binnen been iets naar achter, met buitenhand en buitenknie z'n schouder begrenzen. Als hij over z'n schouder weg valt weer rechtstellen en vooruit rijden. Zorg dus dat hij rechtblijft en niet stelling vragen in zijn hals.
Nog andere tip, op de foto is je Haflinger wel erg diep ingesteld (achter de loodlijn) best moeilijk met zo'n korte stevige hals.


Ze probeerd het wijken er juist uit te krijgen op de volte als ik het goed begrijp Knipoog

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:31

Milkaatjuh schreef:
Ze probeerd het wijken er juist uit te krijgen op de volte als ik het goed begrijp Knipoog


afleren, of juist aanleren? iets uit een paard krijgen kun je op 2 manieren lezen: de maximale draf eruit krijgen, of juist iets afleren.

Een banaan wil ze afleren zoals ik het lees, dus moet de pony rechterworden. Of wil ze juist de pony het wijken echt afleren Verward

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:32

ze wil leren wijken, ze krijgt de achterhand niet goed mee in de beweging. Haar pony kruist alleen met de voorhand, achter niet. Ze wil het er dus niet uit hebben, juist erin...


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:36

binnenteugel loslaten, buitenteugel eraan en met je been of anders zweep duidelijk maken dat die kont ook mee moet Knipoog Ze is ook veel te dik!

germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:39

PriscaZ schreef:
ze wil leren wijken, ze krijgt de achterhand niet goed mee in de beweging. Haar pony kruist alleen met de voorhand, achter niet. Ze wil het er dus niet uit hebben, juist erin...

Zo las ik het ook Knipoog

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:41

Wedny schreef:
Ik probeer het wijken uit mijn verzorg haflinger te krijgen. .


Dit schreef ze, dat betekend dus eruit krijgen Knipoog

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:44

Nee, ze bedoelt ze wil het uit hem krijgen, in de zin van hij kan het wel maar ik krijg het er niet uit, in de zin van het lukt niet, in de zin van kunnen jullie helpen met wijken, in de zin van Tong uitsteken Dat is toch duidelijk uit de context op te maken?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:59

... ik bergijp eruit dat ie steeds gaat lopen wijken. En dat ze dat eruit wil hebben. Nou dan moet ze met de buitenteugel begrensen...

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:03

Ik denk dat hier toch echt wordt bedoelt dat ze graag wil leren wijken (en niet dat het beestje continue aan het wijken is).

Buitenteugel goed begrenzen is sowieso een goede tip Haha!.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:35

Laten we het haar vragen hahahaha...

Oh sorry wat dom van mij hahaha, ik snap het al!!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:41

In plaats van te wijken voor de kuit, duwt het paard terug en verplaatst de achterhand tegen de druk van de kuit in.

een tikje met een dressuurzweep net achter de aangedrukte kuit zou kunnen helpen Lachen

Wedny

Berichten: 1131
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 08:56

Zo he wat een reacties Bloos! Niet gedacht dat ik hier veel op zou krijgen. Oke komt ie. Ik krijg wel les maar ze heeft het op het moment heel erg druk is op vakantie geweeest druk met haar werk etc. En ik dacht laat ik mijn mede bokkers eens vragen of die tips voor me hebben want ik wil dus echt WEL wijken leren met haar. Haha!
Ze is wat de meesten zien echt veeeeeel te dik daar ben ik dan ook mee bezig. (Tips zijn welkom) Ze kan opzich wel wijken alleen als ik naar ik noem een voorbeeld links ga wijken. Dan valt ze dus over het schouder weg. Dan zet ik haar weer recht en probeer het opnieuw. Daar zitten dus wel eens rechte stukjes tussen waar ik haar dan ook voor beloon. Ik geef ook beste tikken met de zweep op haar (dikke) kont maar daar geeft ze weinig om Scheve mond
Dus hoopte ik hier goeie leerzame tips weg te halen waar ik wat mee kan proberen. Ik heb al goeie stukjes gelezen en ga dat ook echt proberen. Meer tips zijn vanharte welkom. En hebben jullie ook nog een tip om haar te laten afvallen ik hoor het heel graag. Minder eten is geen optie ze staan al op land waar weinig opstaat. En er loopt al een veulen bij Scheve mond Maar bij de hengst heeft ze binnen gestaan en heeft ze dus veeeeeel stro opgegeten Thuis staan ze op zaagsel. Sorry voor me lange bericht maar ja....
In ieder geval bedankt.

Ben blij met een paard zoals jij.
Check onze site

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:32

Tja, veel beweging als ze zo dik is lijkt mij dan Vork

Maarre, ze heeft duidelijk niet echt respect voor jou.. je been.. en de zweep Vork

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:17

Tja, als ze dus niet echt op je been en je zweep reageert moet je eerst daar aan gaan werken. Ze moet beter aan je been worden. Dus consequenter worden met je beenhulpen. Eerst zachtjes en daarna iets harder en daarna meteen een tik. Natuurlijk meteen stoppen als ze maar een beetje reageert en niet tegenhouden met je handen. Probeer goed licht te zitten, zodat je goed voelt wat er gebeurt. Als ze dan wat vlugger op je been reageert kan je weer een beetje gaan wijken voor het been.
Succes ermee!

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:22

Als ze over de buietnschouder wegvalt hof je alleen je buitenteugel erbij te nemen, dan begrens je hem. Knipoog

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


skara

Berichten: 1250
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: 't stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:16

Op de manege hebben wij leren wijken door je paard ongeveer 60° tegenover een muur te zetten en dan vooral met het binnenbeen drijven. (maar ieamand heeft mij gezegd dat dit meer je paard opzij duwen is). Bij mij werkte dit in ieder geval (heb een fjord). Maar ik heb er wel heel lang over moeten oefenen.
Zodra je paard ook maar een paar pasjes wijkt meteen belonen.

Mijn fjord heeft ook zo'n buikje maar je ziet haar ribben. Dus eigenlijk is ze niet te dik, ze heeft wel 3 maanden geleden een veulen gehad. Ik probeer zoveel mogelijk te rijden maar krijg dat "tonnetje" er niet af.

The greatness off a nation and it's moral progress can be judged by the way it's animals are treated - Ghandi

Foto's van mijn fjord x Extreme kruising: [ITP]showende fjord x arabier jaarling

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:46

Mijn gevoel zegt dat je dit even aan de dierenarts moet vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:57

vaak proeberen een enkel pasje te wijken en weer recht te stellen en bij het minste gewenste resultaat uitgebreid belonen. Ook zorgen dat je buitenteugel goed begrenst (wenat het klinkt alsof ze over de schouder wegvalt) en met je buitenbeen de voorwaartse beweging onderhouden.

Wedny

Berichten: 1131
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 10:47

pevoco schreef:
Mijn gevoel zegt dat je dit even aan de dierenarts moet vragen

?????? Verward ???????

Ben blij met een paard zoals jij.
Check onze site


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HiFive5, SentiBot en 36 bezoekers