Discussie: Inrijden, meteen flink doorrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Discussie: Inrijden, meteen flink doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:27

Naar aanleiding van een reactie in een topic op HAW, ben ik benieuwd naar jullie mening.
Dit is de reactie die ik uit het topic gepikt heb (schrijfster van topic krijgt PBtje om te weten dat ik dit gepikt heb hoor Haha! )

talented schreef:
Waarom pas vijf keer erop gezeten als ze vier weken onder het zadel is?Ik ben van mening dat wanneer je een jong paard gaat inrijden dat je dat moet doen met enige regelmaat. Dit doe je door hem of haar drie of vier maal in de week te rijden: zo leert ze het snelst maar je forceert niks. Wel leuk paardje Lachen



Waarom zou de regelmaat die je aan een jong paard geeft, moeten bestaan uit drie of vier keer per week rijden?

Ik ben zelf (samen met Dick natuurlijk) bezig met een driejarige arabier, en zit daar MAX 2 x per week op. Paar rondjes linksom, paar rondjes rechtsom, alleen in stap. Draf en galop neem ik absoluut nog niet mee onder de man.
Wat ik nu doe is een beetje sturen, stappen, halt, pasje achteruit, pasje opzij, leren wachten, en leren reageren.
Het paard doet om de anderse dag een werkje. De andere dagen staat hij in wei en paddocks met onze oudere paarden, voor z'n paardenopvoeding Haha!
Een werkje kan zijn longeren, onder de man, buitenritje aan de hand, trail on halter etc.
Soms is een werkje alleen maar gezadeld worden, mee naar de bak, stilstaan en wachten tot iemand iets met hem gaat doen, opstijgen, ruiter zwaait wat met armen en benen (paard staat dus nog steeds stil) en aan de andere kant weer afstijgen. Braaf! Appeltje!

Ik ben van mening dat ik nog 25 jaar de tijd heb met dit paard, en ik dus absoluut geen haast heb om 'm snel kwalitatief goed aan het lopen te krijgen. Het dier is jong, moet lichamelijk en geestelijk nog 'in het werk groeien' en daar hebben wij alle tijd van de wereld voor.

Is ons paard nu in het nadeel, omdat hij niet meteen even in een paar weken 'stap-draf-galop-klaar' gemaakt wordt?

Graag onderbouwde meningen!


Sonja


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:29

De eerste weken overrompel ik ze door erop te gaan zitten en daarna is het meestal om de dag. Niet meer iig! Als ze dan goed door gereden zijn, komen ze op rust te staan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:30

Ik rij zelf ook het liefst jonge paarden 3 keer per week. Een paard is namelijk een gewoonte dier, door heel veel regelmatig hetzelfde doen leert een paard makkelijk. Door drie keer in de week te rijden wordt het gewoonte en maak je het jezelf en het paard makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:34

LuvdaTossa schreef:
De eerste weken overrompel ik ze door erop te gaan zitten


Kun je mij uitleggen waarom je het dier overrompelt?
Betekent dat dat je tijd beknibbelt op de voorbereiding van het paard op het rijden en het dus nodig hebt om 'm te overrompelen, omdat de vertrouwensbasis (nog) onvoldoende afwezig is? Of heb je daar een andere reden voor?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-04 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:37

@Gijsenkim: kun je mij globaal een trainingsschema geven van een paard dat jij net onder het zadel hebt?
Want als ik drie keer per week op een driejarige zou zitten, dan had ik volgens mijn eigen gewoonte om een jong dier slechts om de dag te belasten, geen tijd meer voor dingen als longeren en grondwerken.

Sla jij dat dan over in de eerste weken dat je een dier onder het zadel neemt, of laat jij ze vaker per week werken per week?

EN: niet onbelangrijk om misverstanden te voorkomen: op welke leeftijd begin je met rijden? (zit nogal verschil in of je een tweejarige gaat beginnen (ben ik standaard op tegen) of een vijfjarige)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:39

@ Sonja de eerste dagen van het beleren ga ik er elke dag op, zodat ze tussentijds geen plannen kunnen ontwikkelen. Ik overrompel ze dan, zonder dat ze iets kunnen uithalen. Na een week of 2/3 is het dan al zo normaal dat ik er zo'n 3 keer per week op ga. Paarden waar ik over spreek zijn 3 jarigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:39

Ustinov is in het begin om de dag gereden, gewoon voor regelmaat en gewenning.
Momenteel heeft hij (weer Haha! ) een groeispurt en staat hij een paar weekjes stil om straks weer 2 a 3x per week wat te gaan doen.
Pas volgend voorjaar wil ik hem echt serieus gaan doorpakken.
Juist omdat het een groot en fors paard is wil ik hem rustig de tijd geven in model te komen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:40

Bijvoorbeeld maandag, woensdag en vrijdag


Even links en rechtsom aan de lijn, minuut of 5 a 10 gewoon om even de bui in te schatten. En dan een minuut of 20 onder het zadel......... iig niet meer dan een half uur werk per paard.... De rest zijn ze vrij...... op het land of los in de bak... ligt net aan de accomodatie

De meeste paarden zijn absoluut niet jonger dan 3,5 eerder ouder Haha! Haha!



edit...... had donderdag neergezet, moest natuurlijk vrijdag zijn
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 11-08-04 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:43

Ik heb weer even 1 van mijn favo artikelen opgezocht. Een stukje hiervan is:
LENGTH OF TRAINING SESSIONS Most learning researchers agree that concentrating trials in long training sessions leads to inefficient learning. Ruben et al (1980) trained ponies for either 7 days per week, 2 days per week or 1 day per week in a shock avoidance response. The ponies trained one day per week achieved a higher level of performance in fewer training sessions than the other treatments. These results indicate that concentrating trials in long learning sessions is an inefficient method of training, and that fewer training sessions over a longer period of time is the most efficient.

Het hele artikel heet: How does a horse learn en is te lezen op http://www.equiworld.net/uk/training/ho ... hology.htm

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:43

Sonja schreef:
dan had ik volgens mijn eigen gewoonte om een jong dier slechts om de dag te belasten, geen tijd meer voor dingen als longeren en grondwerken.


Als ik de eerste paar keer op een jong dier ga zitten longeer ik eerst, dus het 1 sluit het ander niet uit in mijn ogen. Even longeren en dan even erop. Al zit je er maar 5 minuten op, daar leert een paard al heel veel van. Liever om de dag kort, dan 1 x in de week lang erop zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:49

@Sprintje; een werkje voor een driejarige duurt bij mij onder het zadel nooit langer dan 10 minuten (omdat ik vind dat ik dat niet van het concentratievermogen van een driejarige mag verwachten) en aan de longeerlijn niet langer dan een kwartier.
Combinatie longeren/rijden zou dus in geen enkel geval langer dan een kwartier zijn, omdat ik geloof in korte en positieve trainingssessies.
Lange sessies komen in mijn vocabulaire uberhaupt niet voor.
Overigens longeer ik niet steeds voordat ik erop ga. De ene keer stappen we er zo op en doen we een kort werkje onder het zadel, de andere keer longeren we, stappen we op en meteen weer af, of stappen we 1 cirkeltje en is het weer klaar.

@G&K: daar zit al een stukje verschil. De onze is 3 jaar en 2 maanden en nog aardig overbouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:57


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:03

de paarden die hier op stal komen om ingereden te worden worden de eerste week echt dagelijks gereden, totdat het allemaal iets meer bevestigd is. Hij zit er dan meestal niet meer dan 10 tot 15 minuten op.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:06

Ik zit er de eerste tijd maximaal 3 keer per week op, maar vaak is het twee keer per week.
Ik neem wel vanaf het begin stap, draf en galop mee. Draf en galop kleine stukjes. Vooral leren voorwaarts gaan.
Jij hoopt nog 25 jaar een fijn paard eraan te hebben, ik wil een fijn aan de hulpen staand paard hebben dat goed als betrouwbaar paard met een beetje wedstrijdervaring te verkopen is.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:08

Ik doe het lekker rustig aan hoor met Amber, ik neem er alle tijd voor om haar op een plezierige manier kennis te laten maken met het rijden en alles daar omheen. Ook vind ik dat haar lichaam alle tijd moet krijgen om zich te kunnen ontwikkelen. Ik wissel veel af; de ene dag longeren, andere keer alleen borstelen, wandelingetje maken, naar de bak lopen daar lekker gek doen. Ik ga er nu om de 1 a 2 dagen op. Paar keer linksom, paar keer rechtsom, paar keer halthouden en dat was het weer. Doe al wel stap en draf. Galop daar wacht ik mee totdat ze dat aan de longeerlijn helemaal rustig en ontspannen kan.
Ik heb geen haast, Amber heeft nog nooit hoeven werken en is gewoon nog een jong paard. Ik vind het belangrijker dat ze er plezier in heeft dan dat ik meteen kan rijden zoveel ik wil. Ze heeft nog een heel leven voor zich, dus tijd zat daarvoor!

Faber quisque fortunae suae

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:10

Sonja schreef:
@Sprintje; een werkje voor een driejarige duurt bij mij onder het zadel nooit langer dan 10 minuten (omdat ik vind dat ik dat niet van het concentratievermogen van een driejarige mag verwachten) en aan de longeerlijn niet langer dan een kwartier.
Combinatie longeren/rijden zou dus in geen enkel geval langer dan een kwartier zijn, omdat ik geloof in korte en positieve trainingssessies.
Lange sessies komen in mijn vocabulaire uberhaupt niet voor.
Overigens longeer ik niet steeds voordat ik erop ga. De ene keer stappen we er zo op en doen we een kort werkje onder het zadel, de andere keer longeren we, stappen we op en meteen weer af, of stappen we 1 cirkeltje en is het weer klaar.

@G&K: daar zit al een stukje verschil. De onze is 3 jaar en 2 maanden en nog aardig overbouwd.



De eerste paar keer longeer ik wel altijd. Het hangt een beetje van het paard af, maar ik ga er pas in 1 keer op als het dier het echt wel gewend is. Van mij mogen ze echt de eerste paar keer even bokken aan de longe.

Verder rijden wij de paarden ook meestal pas wat ouder in. Minimaal drie jaar, maar de merrie waar ik nu mee rij was zelfs al vijf voor we begonnen Haha! Ik ben nu ook met een driejarige (van maart geloof ik, dus al weer bijna 3,5) bezig, maar daar doe ik het super rustig aan. Het dier is nog wat uit proporties, dus ben ik alleen nog maar bezig met het laten wennen aan dingen, beetje longeren. Ligt wel ook al een zadel op om te wennen, maar ik denk dat het nog zeker een maand of twee duurt voor ik erop klim!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:14

@Kitty:
Je maakt daar dus een verschil tussen een paard 'for life' en een paard voor de handel, klopt dat?

Zou mijn langzame manier van rijden er voor zorgen dat mijn paard minder aan de hulpen komt te staan, en minder op wedstrijden zal presteren? Of benadruk je dit alleen om aan te geven dat die tijd (want tijd = geld) er niet is omdat het dier de handel in moet?

Ik ga er namelijk van uit dat Faiz JUIST fijn aan de hulpen komt te staan, omdat ik er alle tijd voor neem om het kwartje te laten vallen. Zo stapt hij nu bijvoorbeeld al keurig op lichte kuitdruk weg en wijkt hij netjes voor druk. Je kunt dus bijvoorbeeld al netjes de achterhand pasje voor pasje omzetten, hem achteruit laten stappen etc.
Pas als dit allemaal perfect verloopt, gaan we de draf er bij oppakken (zal binnenkort zijn dus).

@ Alet: herkenbaar. Ondanks dat Faiz aangekocht is om te gaan presteren op wedstrijden (en als dat uitblijft zal hij weer worden verkocht, bv als recreatiepaard, dat stond van te voren vast bij aankoop), vind ik DAT juist ook zo belangrijk: hij moet het LEUK vinden om voor mij te werken. Ik denk dat dat uiteindelijk de prestaties juist verhoogt, omdat hij bereid zal zijn voor mij dat ene stappie extra wil zetten om het verschil uit te maken tussen goed en super!

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:18

Wanneer ik met een jong paard begin ben ik hier de eerste paar weken dagelijks mee bezig. Ik rij ze dan een keer of vijf in de week en de andere twee dagen longeer ik ze. Door veel met je paard bezig te zijn bouw je er toch al een band mee op! De eerste paard weken longeer ik ook eerst even voor het rijden zodat ze, de eventuele overbodige energie, kwijt kunnen. Daarna ga ik er op zitten en rij ik ze een klein half uurtje (ligt er natuurlijk aan hoe ze het werk aanpakken) Het is natuurlijk niet verstandig om gelijk al een uur op je paard te zitten aangezien zijn of haar spieren dit nog niet echt aankunnen in mijn ogen! Grappig trouwens, dat naar aanleiding van een reactie van mij, een discussie wordt opgestart Haha!

Ik ben trouwens een voorstander van het inrijden vanaf 3,5 a 4 jaar. Op deze leeftijd zijn ze al een stuk meer volgroeid dan wanneer ze 2,5 of net 3 jaar zijn!
Laatst bijgewerkt door talented op 11-08-04 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:22

Ik kies ook voor wat meer regelmaat in het begin, omdat hij het geleerde wat gemakkelijker vasthoudt.

Moest opeens denken aan mijn rijexamen en al die lessen.
Ik had eerst maar 1 keer in de week een uur en later veranderd naar 2 keer in de week 1,5 uur. Dat leerde veel sneller in verhouding met tijd.
Nu weet ik dat het hier niet om de snelheid gaat, maar elke keer moest ik weer helemaal opnieuw wennen in de auto. Gewoon omdat je het te weinig doet en dat vond ik vervelend.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:42

@Sprintje: aan de longeerlijn lopen onze trainingsmethodes dus al uiteen. Ik tolereer namelijk aan de lijn geen gebok, ook niet van een driejarige. Ik ga er vanuit dat als het paard bokt tijdens het werk, ik iets niet goed doe. Dat ik bijvoorbeeld te snel ben gegaan en er nog te weinig basis was voor de stap die ik op dat moment nam.

Ook aan de longeerlijn is vanaf het allereerste begin duidelijk werken bij mij. En dan wordt er niet gespeeld.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:49

Voor degenen die dagelijks met een jong dier werken om juist goed te bevestigen waar ze mee bezig zijn:

Is er een paar jaar geleden niet uit een onderzoek van het Paardenproefbedrijf in Lelystad gebleken dat voor het ontwikkelen van bv de springtechniek van een jong paard een korte wekelijkse trainingssessie met 6 sprongetjes het meest effectief was?

Hoe is dit te verklaren als je dat spiegelt tegen juist dagelijks werken ter bevestiging en ontwikkeling?


Overigens nog even ter verduidelijking: de reden dat wij zo superrustigaan doen met dit paard is gelegen in het feit dat het dier dus pas 3 jaar en 2 maanden is. Geestelijk is hij er erg aan toe om te werken, hij is ook echt overal enthousiast voor. Maar wij vinden zo'n paard lichamelijk nog niet sterk en volgroeid genoeg om er meer mee te doen dan we op dit moment doen (en onszelf toelaten want oooohhhh wat doet hij het leuk en wat kriebelt het om meer te gaan doen....)
Bovendien geeft dit lekker de tijd om de band en het vertrouwen maximaal sterk te maken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:00

Ik ben geen echte "inrijder". Ik rijd nu toevallig mijn eigen gefokte drie jarige in. De eerste keer dat ik erop ging zitten was ehmm.. eind juni/ begin juli geloofik. Al met al heb ik er nu 7x opgezeten.

Ik heb geen haast. Ik rijd wanneer ik tijd heb, en belangrijker: mijn hulp tijd heeft.

Ik kan nu met haar rond stappen, (stuur, gas en rem zaten er al op door het aangespannen rijden) en draven. Alhoewel het draven nog wat schokkerig gaat. Galoperen hebben we nog niet (bewust) gedaan.

Ik heb haar dus rustig een aantal dagen in de wei staan, heb haar dan 1 of 2 dagen achter elkaar voor de wagen, om vervolgens weer een week in de wei te staan en weer een dag onder het zadel iets te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:05

@Jantina:
Je zegt dat je bewust nog niet galoppeert. Kun je aangeven WAAROM niet?
Ik was namelijk afgelopen vrijdag op een clinic Jonge Paarden Aanrijden en daar werd geadviseerd om meteen stap, draf en galop mee te nemen, omdat je 't dan allemaal maar in 1 keer gehad hebt.

Zo heb ik het in het verleden overigens ook juist altijd gedaan (wel met wat oudere paarden dan deze waar we nu mee werken overigens).
Maar deze keer hebben we (onder meer met oog op de leeftijd) voor gekozen om gang voor gang te gaan werken. Om hem helemaal vertrouwd te krijgen met het fenomeen rijden, en om hem ook heel rustig dat stukje evenwicht te leren. De eerste keren stappen met een ruiter erop gingen ook alsof hij hartstikke dronken was, maar inmiddels kan hij een mooi recht lijntje stappen op de binnenhoefslag, zonder te zwabberen en met een al heel redelijke schouder- en heupcontrole.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:13

Ik reed Par ook 3 keer in de week in het begin, waarvan 1 keer meestal niet meer dan wat stappen rustig draven en de andere 2 keer "intensief" als je het al zo kon noemen.

Nooit langer dan een half uur en steeds verder uitgebouwd.

In het begin had ze dan ook 4 dagen in de week "vrij" beetje wandelen, los laten lopen in de bak etc.

Paard werd al gelongeert voordat ik erop kroop, maar ook niet veel, dus dat gebeurde al niet meer dan 1 keer in de week.

Maar volgens een hoefsmid kon je er beter elke dag 10 minuten op gaan zitten, om dezelfde reden als Luvdatossa zegt, maar denk dat de meningen daarin verschillen, deze manier werkte iig goed voor ons alletwee.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:14

Sonja schreef:
@Sprintje: aan de longeerlijn lopen onze trainingsmethodes dus al uiteen. Ik tolereer namelijk aan de lijn geen gebok, ook niet van een driejarige. Ik ga er vanuit dat als het paard bokt tijdens het werk, ik iets niet goed doe. Dat ik bijvoorbeeld te snel ben gegaan en er nog te weinig basis was voor de stap die ik op dat moment nam.

Ook aan de longeerlijn is vanaf het allereerste begin duidelijk werken bij mij. En dan wordt er niet gespeeld.


Ik leg dat verschil tussen "los" aan de longe of met touwtjes. Met touwtjes is werken, en los is spelen Haha!

En een jong dier mag van mij best een keer een bok geven uit frissigheid of joligheid, het zijn nog maar babies Lovers Een ander verhaal is het uiteraard als ze bokken op je been of omdat je wat meer vraagt, dan zijn het ineens draakjes Extreme duivel Knipoog .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers