rengalopje slecht???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
umpie
Berichten: 670
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: almere

rengalopje slecht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 23:07

hoi hoi, met dit warme weer maak ik lekker buitenritten met een vriendin. Maar mijn paard vind het dan ff hartstikke lekker om ff op een heeeeeel lang pad te rengalopperen. Al is het hartstikke warm. Hij is nog hartstikke jong en is dan helemaal niet bezweet. Hij vindt het helemaal geweldig om wedstrijdje te doen. Kan dat dan geen kwaad? Scheve mond


shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:18

ik doe eigenlijk nooit een rengalopje omdat ten eerste je paard er erg vurig van wordt , binnen de kortste keren wil hij altijd in rengalop gaan en kun je hem moeilijk ontspannen laten galloperen! en ten tweede haal je bij een rengalop echt alles uit je paard , dus als je een rengalop doet wanneer hij al wat moe is worden het volgens mij te zwaar werk voor de benen ! dus als je toch een rengalopje doet zorg er dan voor dat je 100 % weet dat je je paard onder controle hebt en laat hem niet rennen als hij al moe is maar laat hem ook niet rennen als hij juist van stal komt want dan zijn de spieren nog niet opgewarmt !

maar dit is natuurlijk mijn mening , ik ken veel mensen die af en toe een rengalopje doen maar ik persoonlijk doe het nooit ! ik hou van een ontspannen galopje en heb graag mijn paard onder controle ! wel laat ik ze al eens wat sneller galloperen maar echt rennen tegen een ander paard doe ik nooit !

groetjes

a dog is for life not just for christmas

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:19

Ik denk dat het geen kwaad kan, maar zorg dat je ALTIJD je paard onder controle hebt ipv. hij JOU! Vingers aflikken En naderhand goed uitstappen!

Zorg wel dat je niet als het ware elke dag op hetzelfde stuk zo hard blijft gaan zodat je paard opeens een ritme gaat krijgen zodat hij denkt van: *ohhh, hier mag ik weer hard Pling * .. Want dan kan je nog wel eens problemen krijgen in de toekomst. Lachen

Dus, het kan wel zolang jij de controle hebt en het niet met regelmaat toestaat! *LOL*

<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:21

kan helemaal geen kwaad zolang je maar uitkijkt dat je t niet teveel doet met dit weer, beetje uitgaloperen dan beetje uitdraven NO PROBLEM!!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:32

Geen probleem. Na een stukje flinke (ren)galop word mijn paardje juist weer helemaal soepel en ontspannen.
En als jij je paard goed onder controle hebt kan je in principe elke rit een rengalop doen. Jij bent de baas, niet het paard!
Dus wil je paard hard en jij niet, dan zorg je dat hij toch op jouw tempo blijft lopen en niks harder.
Ja is ja en nee is nee, dus consequent blijven en dan is het helemaal geen probleem.

Nieuw profiel! Eindelijk

umpie
Berichten: 670
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 23:38

shana schreef:
ik doe eigenlijk nooit een rengalopje omdat ten eerste je paard er erg vurig van wordt , binnen de kortste keren wil hij altijd in rengalop gaan en kun je hem moeilijk ontspannen laten galloperen!



umbro is heel erg rustig en wordt helemala niet vurig hij vindt het allene heel erg leuk als hij 'mag'. Maar als ik hem terug wil nemen doet hij dat en dan is hij helemala onspannen. en hij zal nooit uit zich zelf gaan haha

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:39

Juist gezond voor een jong paard even lekker de beentjes strekken.
Een bekende springruiter heeft zelfs een renbaan, daarop laat hij de jongen paarden regelmatig op galopperen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:40

net zoals wat de meesten zeggen... lekker doen, een paard kan zelf aangeven wat ie aankan. zolang je m maar onder controle houdt en je ervoor zorgt dat ie zich niet oververmoeid... helemaal met het warme weer.


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:43

Wilde dat ik zo een had......kwam zondag op het lange zandpad aan, hij kijkt me al zo aan, "Mens wat doen we hier?"
Was blij dat ik het hele pad kon galopperen, een rengalop had er echt niet in gezeten! Heb nog wl een oudere merrie, die wil altijd wel, gaat ook bij 35 graden er vrolijk van tussen.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:59

wyko schreef:
Geen probleem. Na een stukje flinke (ren)galop word mijn paardje juist weer helemaal soepel en ontspannen.
En als jij je paard goed onder controle hebt kan je in principe elke rit een rengalop doen. Jij bent de baas, niet het paard!


Inderdaad. Laat het paard zijn strekspieren gebruiken, een keer in de zoveel tijd. En zoals Wyko al aangaf, zolang er controle is zijn er wat mij betreft geen nadelen Lachen

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:26

let wel goed op dta de bodem met dit weer(naja toen het nog warm was)
niet te hard is.
wij hebben bijvoorbeeld kleigrond dat word dan zo hard als beton.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:53

Geen probleem, zoals al gezegd. Maar ik zou niét steeds op dezelfde plek gaan galoperen. Dan heb je op het laatst heel veel kans dat hij er vanzelf vandoor gaat. Dus ook een keer op dat pad blijven stappen, of draven. Volgens mij weet je zelf ook wel dat je je paard naderhand uit moet stappen enzo, en dat je hem onder contrrole moet hebben Knipoog

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:12

Af en toe is het juist GOED dat je je paardje lekker laat rennen. Dan kan hij zijn kop ff leegmaken. Een paard vindt het heerlijk om te crossen. Maar inderdaad wat hierboven al gezegd wordt, zorg wel dat je hem onder controle houdt, en tijdig kunt stoppen als dat nodig mocht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:25

Ik vind het inderdaad goed onder bepaalde omstandigheden: als je paard vaakt in een keer wegspringt in galop vind ik het te gevaarlijk en zou ik me niet verder dan een middengalopje wagen (zowel voor paard als ruiter).
Ook zoas nu met mn eigen paard die nog jong is doe ik het in het begin nooit totdat echt álles onder controle is en dan kan je af en toe wat versnellen en terugnemen en als alles goed gaat mag ie best een keer voluit, maar hij moet het toch blijven zien als een soort dressuuroefening, zodat ie zijn aandacht en gehoorzaamheid bij jou heeft. Toch ook lekker voor je paard? Als je maar zeker weet dat het een goed pad is.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:26

Het is weleens goed voor ze. even alle energie kwijt. Is goed voor een gezonde geest. hij geeft zelf aan dat hij het leuk vind.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:39

Fellor schreef:
...........en als alles goed gaat mag ie best een keer voluit, maar hij moet het toch blijven zien als een soort dressuuroefening, zodat ie zijn aandacht en gehoorzaamheid bij jou heeft. Toch ook lekker voor je paard? Als je maar zeker weet dat het een goed pad is.

Dat vind ik nu juist het verschil tussen een rengalop en al het andere, dat het geen dressuuroefening is. Schakelen, handgalopje, netjes, gehoorzaam, tuurlijk, altijd, ook buiten - behalve als je in rengalop gaat. Dan gaat het gewoon heel erg hard en is het enige wat je nog eist dat hij terugkomt aan het eind van het pad!!
Ik denk dat een heleboel mensen trouwens niet verder komen dan een stevige middengalop, want waar kun je je paard in Nederland nog laten gaan? Overal dreigen wandelaars om de hoek en dan moet je wel snel op de rem kunnen staan. Op het strand kan het en wij hebben hier in de buurt ook een paar zandpaden waar ik wel heel hard durf - maar dan alleen 's morgens vroeg en niet in het weekend!
Bovendien durf ik het ook niet met ieder paard - en zoals ik hierboven zei, ik heb nu een vijfjarige die de fun van hardlopen niet eens inziet Haha! terwijl ik z'n moeder een heel groot plezier doe met af en toe een flinke spurt.
En als laatste beperking: ik durf het alleen maar met een paard dat iedere dag in de wei of anderszins er uit komt. Als ze echt hun energie kwijt moeten terwijl jij er op zit, dan laat ik dat graag aan een ander over!

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:42

ik zie het kwaad er niet van in!
met mijn vorige pony deed ik bijna met elke buitenrit even een lekker stukje rengalop. Ze wou echt heel graag, gewoon even lekker de benen strekken.
Met mijn nieuwe paardje heb ik het nog niet gedaan, omdat ie nog te veel spoken in de berm ziet.
Maar zolang je je paardje onder controle hebt, zie ik er niets kwaads van in!

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:51

Kendra schreef:
Ik denk dat een heleboel mensen trouwens niet verder komen dan een stevige middengalop, want waar kun je je paard in Nederland nog laten gaan?
Kom eens op de Veluwe kijken Haha!, tankbanen van 6 meter breed en kilometers lang. Soms met een fietspad er langs (dus die kunnen wel eens wat drukker zijn), maar meestal zie je geen kip Haha! zeker niet als je ' ochtends vroeg of 's avonds gaat rijden.

Die paden worden elke week door een groot apparaat netjes vlakgetrokken, dus kuilen zitten er ook niet in. Ze liggen merendeels in 'open' gebied, dus erg overzichtelijk. Je hoeft niet bang te zijn voor iets wat plotseling ongezien tussen de bomen vandaan kan schieten.

Ik doe het regelmatig als de situatie het toelaat en geloof me dat gaat een stuk harder dan een stevige middengalop Haha!

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:57

hummm die wandelaars die om de hoek komen heb je ook last van in middelgalop of in een hand galop Schijnheilig gelukkig kan ik fosh goed terug nemen maar het is meestal schrikken voor de wandelaars want het lijkt net of er een tank op hen komt afgerent Lachen

wij hebben een stukje waar we de paarden lekker kunnen laten uitleven... dat is bij de oude maas richting de spijkenisse brug.. een groot grasveld waar eigenlijk nooit iemand loopt want het loopt dood Lachen en het stuk is ook zo breed dat je nog een bocht kan maken ofzo ook

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:04

ik doe dit ook hoor .. met dit warme weer s'morgens lekker rijden en af en toe een zandpad pakken om er een rengalopje te nemen.. en het maakt me niks uit of ze er nu vurig worden of niet, die van mij is het toch al wel Tong uitsteken

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:06

Sommige mensen zijn er nogal tegen omdat het een enorme belasting zou zijn voor de pezen etc. Maar IMO is springen en crossen dat ook - ooit nagedacht over de kracht die er op zo'n been terecht komt bij het landen na een flinke hindernis of afsprong?

Als je het met mate en met beleid doet (dus ook als de situatie het toelaat - niet als het stikt van de wandelaars) dan zou een rengalop IMO geen probleem moeten zijn. Ik doe het ook heel af en toe, maar dan wel in m'n eentje of hooguit met twee, nooit in een groep. Dan ziet mijn paard het al snel als wedstrijd. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:09

Een rengalop is inderdaad een enorme belasting voor pezen/benen etc. Tuurlijk is het zo af en toe best lekker om te doen maar is dat het waard ten opzichte van de blessuregevoeligheid? Ik vind zelf van niet en aangezien ik een ex-renpaard heb doen wij het ook niet. Hij heeft al blessures genoeg gehad Lachen

'Paint' it 'Black'

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:09

Met dit weer doe ik het niet (maar goed, mijn 'rengalop terrein' is dan ook het strand Haha!). Soms tegen het einde van het galopje nog even een sprintje trekken (maar dan heb ik het over een stukje van 100 meter Haha!).

Zo in de winter wil ik het nog weleens doen Lachen. Echt helemaal gas open trekken. Paard vind het echt leuk. Merk wel dat ik het moet doseren en afwisselen zodat het geen gewoonte wordt.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:42

In Nederland kun je genoeg rennen hoor Knipoog Daar hoef je niet bang voor te zijn. Het lijkt me juist wel even lekker voor een paard om zich lekker uit te leven. Zolang je het paard onder controle hebt en hem niet belemmerd kan het geen kwaad denk ik.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:49

Ik doe af en toe wel eens een rengalopje. Maar meestal blijft het bij een handgalop of middengalop. Want als ze haar benen eenmaal mag strekken heb ik daar een lang stuk voor nodig Haha! en die zijn hier niet zo heel veel. Of het zwaar is voor de pezen en het paard sneller blessures krijgt...tja dan kun je hem net zo goed vastspijkeren in de stal dan weet je tenminste bijna zeker dat hij niks zal krijgen (ja stijfheid) ik vind dat een paard best eens een sprintje mag trekken laat dat dier zich ook eens uitleven!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers