Rare kruising, of toch niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Rare kruising, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 02:34

Eerst zag ik een zwarte shetlander en een ik gok new forest (ik ben er slecht in hoor Tong uitsteken dus niet zo heel veel kans dat het dat ook daadwerkelijk was). Ik te paard reed er rustig langs en keek naar ze, en ineens stond er een schattig veulentje op. Leek wel wat op de shet... leek wel wat op de bruine... Het veulen zag er nog best jong uit, dus ik dacht, "nou dan is die bruine (new forest, maar omdat ik 't niet zeker weet noem ik het 'de bruine') zeker de moeder". Hmm nee, het is een ruin. *kijkt naar de shetlander* (nee toch...) het veulen was namelijk even groot als de shet, als niet groter. Tong uitsteken

Ik kon niet zien of de shet een merrie of ruin / hengst was, maar het leek best veel op een ongelukje... Vooral toen ik opmerkte dat de bruine een hengst was! Misschien was de shet al wat ouder en dachten ze dat ze niet meer gedekt kon worden of vruchtbaar was... Maar dan nog, lijkt het me een zware bevalling geweest... Verward Ik vond het een bizar gezicht zo, die drie op een rij, veulen in het midden. Net een perfect gezinnetje, op zich wel lief maar ik vraag me toch echt af of die shet nou de moeder is of niet. Het zag er wel jong uit, het veulen... Verward Maar is het uberhaupt mogelijk, gaat de merrie niet dood als een shetlander van zo'n veulen moet bevallen?



LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 06:33

Ik ken een kruising Fjord x Shet, waarvan moeder is gedekt door een ontsnapte Fjord.
De moeder heeft in dit geval de bevalling niet overleefd. Het veulen, inmiddels 10 schat ik, is een schimmel/roan met de bouw van een Fjord, met een stokmaat van 1.20 ongeveer.
Ze heeft zwakke voorbenen, mankeert nog wat aan d'r longen.
Maar goed dit soort dingen kunnen ook bij een veulen van 'gelijke' ouders gebeuren.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:47

Zag je dat veulentje bij het Spelderholt in de buurt?
Dan kan dat heel goed kloppen, want die hengst heeft al 2 keer een veulentje bij die shetmerrie verwekt.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 11:20

Jup, daar zag ik 'm... Lachen Bij die inrit (had na de noordweg af te gaan verkeerde inslag genomen Verward) daar.

Wel apart, ik vraag me af hoe die merrie in vredesnaam is bevallen. Knipoog Want het zag er zo grappig uit, veulentje is zo ongeveer groter dan mams. Haha! Het leek me al wel een combinatie van die twee, op het eerste gezicht.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:58

ik had ergens gehoord/gelezen dat een veulen zich dan op een of andere manier aanpast aan de grootte van de moeder? dat de natuur dit zelf regelt.
ik ken iemand die zoiets met honden heeft gehad. kruizing rotweiler/teckel. de teckel was het teefje. deze mensen hadden toen
rot-teckels rondlopen Haha!

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:35

Dat vorige veulen was heel groot geboren Scheve mond Na 3 weken was het even groot als de moeder Haha!
Die man zou zijn hengstje laten castreren, omdat het veel te gevaarlijk is voor de shetmerrie.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 10:42

Ja, dat lijkt mij ook een beter plan... Stel je voor dat het een keertje mis gaat... Scheve mond Maar blijkbaar heeft ze tot nu toe wel geluk gehad ermee. Misschien was het al een ervaren moeder...

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:44

Het veulen past zich idd aan aan de moeder, en pas als het uit de buik is zal het de groei inhalen. Alleen kan het wat lastig zijn met zogen, verder is het niet zo gevaarlijk.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 10:45

irish_lady schreef:
Het veulen past zich idd aan aan de moeder, en pas als het uit de buik is zal het de groei inhalen. Alleen kan het wat lastig zijn met zogen, verder is het niet zo gevaarlijk.


Dat is wel handig, zeg! Lachen

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:46

hihi je hebt bij mensen toch ook de meest rare combi's! Mannen die veeeeeeeeeeel groter zijn dan de vrouw, en dat gaat toch ook altijd goed.

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:28

waar ik rijd heeft een meisje een kruising fjord/newforest staan een geweldig dapper ding aleen een beetje kort halsje en mega compact het kan natuurlijk wel maar ja je ziet niet snel dat een shet door iets groter gedekt word

Is dat nou liefde?ja maar soms kan het ook haat zijn.
Je ziet alles en je hart doet pijn,maareu jou leven hoeft niet hard zijn.
slaap......

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:51


March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:40

Toevallig was de VA gister bij ons voor het shetje (hebben jullie misschien wel gelezen) en ze stond eerst bij een éénjarige Friese hengst in het land die meerdere keren geprobeerd heeft om te dekken. Dus daar hadden we het ook nog over gehad, van stel nou dat ze wel gedekt zou zijn. Nou volgens hem zou het wel kunnen. Hij zei dat het veulen zich vormt naar de baarmoeder van de dragende merrie ofzo. Het lijkt mij allemaal stug, als ik wist dat een shet zwanger zou zijn van een Fries zou ik het laten aborteren, maar dat is wat de VA gister zei, dat het wel zou kunnen en dat sommige paarden het idd niet overleven maar dat het wel degelijk goed kan Verward Scheve mond

"Cruel crazy beautiful world"

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:41

droebel schreef:
rot-teckels


*LOL* Haha! Haha! Gaaf zeg Scheve mond

"Cruel crazy beautiful world"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie