Afspuiten na het zweten slecht?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Afspuiten na het zweten slecht?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 15:08

Ik heb de gewoonte om met dit warme weer mijn verzorgpaardje nadat hij heeft gezweet af te douchen met de tuinslang (koud water). Nadat ik hem uiteraard heb uitgestapt!
Nou vertelde een vrouw bij mij op stal dat dit slecht zou zijn, omdat je hem te snel afkoelt en daardoor denkt het lichaam dat het weer op moet warmen, waardoor je paard oververhit zou kunnen raken... Verward Ik heb hier nog nooit van gehoord en ik vroeg me af of er iemand is die weet of het zo is?!? Alvast bedankt voor de reacties!

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!


Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 15:10

Oeps had het andere topic hierover niet gezien... Schijnheilig sorry!

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:11

Die vrouw heeft wel gelijk: wanneer je de koude slang erop zet, slaan de poriën eerst dicht en vervolgens gaan ze wijd open staan, waardoor je paard het in feite nóg warmer krijgt.

Het is voor je paard lekkerder om alleen de benen met koud water te doen, en zijn lijf met lauw water af te sponsen, dat verfrist veel meer Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:12

Marl1tje schreef:
Oeps had het andere topic hierover niet gezien... Schijnheilig sorry!


Ik ook niet Haha!

Extremely rare and Beyond Compare

umpie
Berichten: 670
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:37

nou , met dit warme weer gaat mijn paardje toch echt onder de koude spuit. Dat vind hij heerlijk en staat dan echt te genieten. soms zet ik hem er wel 10 minuten onder. ALS JULLIE NAAR HET STRAND GAAN EN JULLIE HEBBEN HET EWARM WAT DIOEN JULLIE DAN: ZWEMMEN WANT DAT IS LEKKER KOUD WATER. DAN BEN JE ZELF OOK AFGEKOELD EN OPGEFRIST. dat is geowon ook zo voor een paard. zelf wil je met dit weer ook niet in ene warm/lauw zwembad. gewoon LEKKER AFSPUITEN DUSS

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:39

Je hoeft niet zo te schreeuwen, we horen het zo ook wel Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:40

umpie schreef:
. ALS JULLIE NAAR HET STRAND GAAN EN JULLIE HEBBEN HET EWARM WAT DIOEN JULLIE DAN: ZWEMMEN WANT DAT IS LEKKER KOUD WATER. DAN BEN JE ZELF OOK AFGEKOELD EN OPGEFRIST.



Ik heb geen hoeven en ik hinnik niet.

c_alsemgeest

Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:43

umpie schreef:
nou , met dit warme weer gaat mijn paardje toch echt onder de koude spuit. Dat vind hij heerlijk en staat dan echt te genieten. soms zet ik hem er wel 10 minuten onder. ALS JULLIE NAAR HET STRAND GAAN EN JULLIE HEBBEN HET EWARM WAT DIOEN JULLIE DAN: ZWEMMEN WANT DAT IS LEKKER KOUD WATER. DAN BEN JE ZELF OOK AFGEKOELD EN OPGEFRIST. dat is geowon ook zo voor een paard. zelf wil je met dit weer ook niet in ene warm/lauw zwembad. gewoon LEKKER AFSPUITEN DUSS


nou de spieren krijgen dan wel een klap... als jij van de hitte (en bezweet) in het ijskoude water springt is er een kans dat je kramp krijgt. Spieren zitten dan nl vol bloed en de doorbloeding is dat optimaal, wanneer je er opeens de koude straal op zet gaat de spier veel minder aannemen en kan het zeg maar "klem" komen te zitten en dus verkrampen.
niet echt goed dus...
Wat je wel kan doen is je paard afsponsen, met redelijk koel water dan het zweetmes eroverheen.
Uiteindelijk zou je je paard als die voldoende afgekoeld is nog even extra kunnen afspuiten.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Johan23
Berichten: 28
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Gerkesklooster - fryslan! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:45

Ik heb juist geleerd dat het met koud water altijd goed is om te doen voor het paard. Maak dan het paard nat en mezelf ook gelijk haha :J

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:49

Ik spuit altijd af met lauw tot warm water. Wij hebben de luxe op stal en beschikking over een boiler. Ik spuit ook niet af voor het afkoelen, maar om zand en zweetresten te verwijderen. Jij vind het toch ook niet lekker om met zout op je huid rond te lopen als je een dag op het strand bent geweest?

Je suis Charlie.

umpie
Berichten: 670
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:06

Je hoeft niet zo te schreeuwen, we horen het zo ook wel ( zei anouskab )

Hoor jij de berichten?? dat is unike ik lees ze altijd

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:09

AnoeskaB schreef:
Je hoeft niet zo te schreeuwen, we horen het zo ook wel Knipoog


whaha, ik hoor der niet Knipoog

naja, zover ik weet kan het niet zo veel kwaad, als je hem daarna goed afdroogd ?

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:11

Ik droog mijn paard nooit af, die mag lekker zelf opdrogen Haha!

En Umpie: Voor het geval dat je het nog niet wist: in hoofdletters tikken is in internettaal hetzelfde als schreeuwen.

Je suis Charlie.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:15

umpie schreef:
ALS JULLIE NAAR HET STRAND GAAN EN JULLIE HEBBEN HET EWARM WAT DIOEN JULLIE DAN: ZWEMMEN WANT DAT IS LEKKER KOUD WATER. DAN BEN JE ZELF OOK AFGEKOELD EN OPGEFRIST.


Daarom worden er 's zomers ook vrij veel mensen ziek. Die gaan eerst in die hete zon op dat hete strand liggen en springen dan ineens in dat koude water. Dat schijn een zonnesteek te versnellen en je kunt onderkoeld raken door het grote temperatuurs verschil. Vooral kinderen hebben hier veel last van...

Als je paard goed uitgestapt is en je begint lekker bij de benen zodat je paard aan het water kan wennen, is er volgens mijn dierenarts niets aan de hand.

Off-topic: hoofdletters worden hier gezien als schreeuwerig, liever niet doen dus. Dan kun je het beter bold maken.


Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:16

Als je bij de benen begint met afspuiten is er niks aan de hand

Wij hebben een nieuwe hobby.... paardenvoetbal... zie topic paardenvoetbal in haw

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:18

umpie schreef:
Je hoeft niet zo te schreeuwen, we horen het zo ook wel ( zei anouskab )

Hoor jij de berichten?? dat is unike ik lees ze altijd


Ooit weleens van de quote functie gehoord Knipoog .

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:19

Wat avanti_haf al zegt, gewoon bij de beentjes beginnen en langzaam aan omhoog werken,
en anders gewoon afsponsen

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:24

zolang je goed heb uitgestapt en het afspuiten bij de benen en de hals begint ist goed hoor,en zo koud ist water nu niet hoor haha!ja in de winter krijgen de spieren een klap ja maar met dit weer, je paard bezweet op stal zette is al helemaal nix met dit weer aangezien ze dan alleen maar gaan doorzweten....
en ik heb in me leven al zoveel paarden afgespoten en heb nog nooit1 meegemaakt die er last van heeft gehad!!jij gaat zelf toch ook niet bezweet in bed ligge?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:35

Ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad!
Je moet idd eerst bij de benen beginnen en dan pas het lijf.
Een paard in de wei krijgt toch ook geen kramp als het regent...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:37

Nu kun je ook argumenteren dat een paard in de wei zich doorgaans ook niet zo in het zweet werkt...Lips are sealed

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:38

zeewater en regenwater is warmer als leiding water
En je paard staat niet warm gelopen in de wei.
En in de winter heeft je paard bescherming tegen koud regenwater, sneeuw. (tenminste als wij dat toelaten)
Dus imo geen vergelijk Haha!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:40

jij gelijk Lips are sealed
maar ik vind dat de mensen hier sommige dingen zo snel zielig vinden.
Ik bedoel alleen maar, dat een paard een sterk beest is en wel een stootje kan hebben. Sommige mensen behandelen hun paarden als zachte eieren.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:42

Als je netjes uitstapt, bij de benen begint en de spuit er niet té lang op zet, dan is er bij deze temperaturen geen enkel bezwaar om je paard af te spuiten hoor, juist lekker voor ze! Het zal toch ook geen ijswater zijn dat je er op spuit?
Het kan altijd beter, maar slecht is het echt niet en oververhit raken ze er ook heus niet van.

Ik liep gisteren op m'n werk van de plus 30 graden buiten het vrieshuis van min 18 in, toen werd ik wel even niet lekker... Ziek

Nulla tenaci invia est via

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:46

lauw water is beter
koud water zorgt idd voor een verhoogde lichaamstemperatuur omdat het lichaam "denkt' dat het kouder word, waarop het lichaam dus de thermostaat omhoog zet !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:51

Zielig vind ik het niet
Zou niet weten wat er zielig aan is, maar of het goed is... dat vraag ik me wel eens af.
En heb dus ook geleerd wat crossmonster zie.

Citaat:
Ik liep gisteren op m'n werk van de plus 30 graden buiten het vrieshuis van min 18 in, toen werd ik wel even niet lekker

En dit deed ik eens andersom, dat was ook niet lekker Lachen
Na 20 min in 2 graden te hebben gestaan, naar om het hoekje buiten een pallertwagen pakken, waar de zon vol op de gevel stond, dus waar het misschien wel 40 graden was.

maar das offtopic Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Finesse, Getty_Maan en 38 bezoekers