Draver net 2 al aan het koersen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Draver net 2 al aan het koersen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 11:34

Bijna 2 jaar geleden heb ik een draver gekocht waarvan ik niets wist.
Gelukkig bleek ze een chip te hebben en alle info volgde
Haar koers historie heb ik ook opgestuurd gekregen en wat blijkt ze was pas net 2 jaar en deed al regelmatig mee aan koersen.
Voor alle duidelijkheid: lichamelijk mankeert ze niks.
Maar ik zou graag eens willen weten wat de kenners daarvan vinden?
Is dat normaal voor een draver om dan al regelmatig te koersen?
Want uitgegroeit was ze zeker niet.
Ik heb haar gekocht als een gemiddelde e-pony en nu is ze 1.64.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:57

Op de langere termijn kan ze eerder gebreken gaan tonen, zoals bijvoorbeeld artrose. Hoe oud is ze nu?

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 12:14

Ze is nu 7 jaar en heeft dus niet erg lang mee gekoerst Knipoog

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:17

Kijk eens onder rassenpraat, daar is een zeer actief topic over mensen met dravers. Twee jaar is voor dravers zeer normaal om dan te beginnen met koersen.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:17

Koersen voor 2 jarige zijn heel gewoon, zoek anders de site voor de draf en rensport eens op. Met 7 jaar zijn ze al vrij oud voor het draverswerk en wordt er gekozen voor fokmerrie of omscholing tot rijpony/paard of de slager. als ze van 2 tot 7 jaar heeft gedraaft dan is dat m.i. dus wel erg lang.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:18

Nou, ik heb dravers en ik vind het helemaal niet gewoon om ze met twee jaar al te laten starten. Mijn paarden zijn dan ook nooit gestart als tweejarige. Gelukkig zijn er niet zo heel veel koersen voor die jonge paarden en gaat het over een korte afstand, maar van mij zou het vandaag nog mogen worden afgeschaft!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:23

Amen Verdrietig

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:24

promptertje schreef:
Nou, ik heb dravers en ik vind het helemaal niet gewoon om ze met twee jaar al te laten starten. Mijn paarden zijn dan ook nooit gestart als tweejarige. Gelukkig zijn er niet zo heel veel koersen voor die jonge paarden en gaat het over een korte afstand, maar van mij zou het vandaag nog mogen worden afgeschaft!

OK dan!

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 13:13

Even voor amondi: er stond toch duidelijk in dat ik mijn draver 2 jaar geleden gekocht heb Knipoog
Ik heb haar toen omgeschoold naar rijpaard,
wat ontzettend goed is gelukt *LOL*

Daarbij komt dat er inderdaad veel mensen zeggen dat het normaal is dravers te laten starten met 2 jaar.
Maar hoe meer ik me er in ben gaan verdiepen, hoe meer ik erachter kwam dat vooral mensen dat zeggen die er weinig tot niks mee doen.
En dat de mensen die er wel wat mee doen toch vaak tegen zijn.
Vandaar dat ik ook vroeg wat de kenners er hier van vonden/vinden. Lachen

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:15

Tsja met die leeftijd zijn ze nog niet uitgegroeid, draven is dan een behoorlijke belasting en kan op latere leeftijd voor grote problemen zorgen.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:29

ik heb zelf ook een draver,waar dit gelukkig niet mee is gedaan.
Vind het ronduit belachelijk om die beestjes zo jong al te laten meelopen Boos!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:33

Tja, er lopen debielen rond in dat wereldje die dat dus normaal vinden, getuige het feit dat er koersen voor twee-jarigen zijn. Gelukkig lopen er ook genoeg rond die slimmer zijn.
Zoals er ook handelaren zijn die twee-jarigen met een stalen gezicht voor drie verkopen, ingereden en wel........

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:37

dus als ze met 2 jaar meekoersen
neem een half jaar voorbereiding tuigmak maken, wennen) +condittie opbiouwen, dat is dus minim 3-4 keer per week trainen
op 1.5 -2 jaar Huilen
edit: eerste zin wat gewijzigd, was vaaaag Haha!
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 10-08-04 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:59

waar is die verrekte kotssmiley gebleven???

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:03

Bij osn op stal staat een draver die met 1,5 naar de trainer ging om betuigd te worden.

Inmiddels is hij ff ruim 2 en zo'n beetje oktober /nov gaat ie terug om dan voor het eggie getraind te worden.

Maar als je dat paard ziet het is gewoon nog een klein kind. Maar ja wie ben ik... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:04

Neemt het trainen van een 2 jarige ook zoveel tijd in beslag?
Tuig mak maken duurt geen half jaar en die koersen zijn kort dus veel conditie opbouw is er dan ook niet nodig denk ik.
Maar ik kan het vreselijk mis hebben hoor, maar kan iemand vertellen of ze er dan echt al een half jaar eerder mee bezig zijn? Met 1.5 dus?

niet om het goed te praten hoor, maar gewoon om het te weten?

Bij ons op stal staan ook 2 dravers, maar beide hebben nooit gekoersd met de 2.
Gister is er 1 weer 2e geworden.
Die heeft geloof ik pas voor het eerst gekoerst met de 4 (als ik er niet helemaal naast zit Bloos! )

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:05

Danielle_1 schreef:
waar is die verrekte kotssmiley gebleven???

Afbeelding
Bloos! Haha!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:06

Wat mensen al niet doen om geld te verdienen!!!grrrrr Boos!
Want daar komt het wel op neer...arme paardjes Huilen

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:07

Wat ik me wel eens afvraag... waaróm worden paarden in de draf- en rensport al zo vroeg ingezet? Als het nou iets was van de laatste 2 of 3 decennia, dan zou je zeggen: geldelijk gewin. Hoe minder jaren tijd en voer je in een paard hoeft te stoppen, voordat 'ie geld voor je gaat proberen te verdienen, hoe beter het is.

Maar met name in de rensport (van het draven aan het begin van de vorige eeuw weet ik eigenlijk niets af... wat niet wil zeggen dat ik mezelf nou een kenner van de rensport wil noemen, maar daarvan weet ik wel een klein beetje meer) worden paarden al vanaf 150 of misschien wel meer jaar geleden op zeer jonge leeftijd ingezet. Een paard wat voor het eerst in een zware koers wordt ingezet op zijn derde jaar, moet in zijn tweede jaar toch al aardig aan het werk gezet zijn.

Waar komt dit toch vandaan? Iemand die dat weet? Ik mag toch hopen dat het geld toen misschien een wat minder belangrijke rol speelde... of ben ik nu vreselijk naief...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:09

Toch denk ik geld
Want ook toen zal de winaar wel met lekker prijzen naar huis zijn gekomen.
En was paarden voor de sport hebben in die tijd, denk ik nog een luxere hobbie als nu.
Tenminste dat denk ik..maar ik ben helemaal geen kenner

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:20

Weet je hoe vroeg dit soort paarden worden afgeschreven omdat ze te oud zijn (m.a.w. te versleten)?
Veel te jong,de mijne is er op zijn zesde al uitgeknikkerd,gelukkig voor hem.
Als je nu echt interesse hebt over dit onderwerp,verwijs ik je weer door naar wkoekoek hier op bokt.
Die kan je enorm vertellen hoe alles in z'n werk gaat.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:51

Dravers worden inderdaad belerd met 1,5. Elke trainer doet dat op zijn eigen manier. Binnen drie weken staan ze meestal voor de kar. Wij doen het ook zo. De manier van trainen van zulke jonkies verschilt echter nogal per trainer. Wij beleren ze, zetten ze dan om de dag voor de kar, laten ze veel rechtuit doen op de harde weg, voor hun benen, die zo sterker worden en rijden ze een beetje aan, (stukjes gas geven). Het paard geeft dan zelf aan of hij het werk wel of niet aan kan, en al naar gelang daarvan trainen we door. Dan gaan de meesten in mei het land in tot september en als ze er dan weer uit komen zijn ze dik 2 en een half en dan gaan we ze rustig optrainen en kijken of ze al wat kunnen.

Tuurlijk zijn er altijd trainers die een jonkie snel aanpakken en ze stuk rijden, maar de meeste mensen zijn gewoon heel zuinig op hun beestje.

En de tweejarigenkoersen, tja, van mij mogen ze ze afschaffen en dan alles 1 jaar opschuiven, maar er zijn altijd eigenaren die snel geld willen verdienen (als ze echt geld willen verdienen moet je niet in deze sport gaan , want daar is geen euro meer in te verdienen, kost alleen maar geld).

Wij hebben ook een paard staan wat als 2-jarige gekoerst heeft, 5 keer ofzo, maar die liet ook zien er klaar voor te zijn. Hij is nu 4 en keihard op zijn benen, voorlopig is hij nog echt niet versleten, dus het wil niet altijd zeggen dat als je een paard vroeg laat koersen dat ie dan vroeg versleten is. Het ligt geheel aan het paard. We hebben bv. ook een paard van 5 staan en die pas begonnen op zijn 4e en die is nu nog niet sterk genoeg op zijn benen. Daar zijn we dus heel zuinig op, want als je nu wel doorrijd, rijd je hem stuk.

Over het algemeen zijn dravers ook veel eerder volgroeid en volwassen dan andere paarden (net zoals Ijslanders laat volwassen worden).

Het vroeg beleren ben ik dus niet tegen (is alleen maar goed voor benen en het gestel, mits het goed gebeurd, onze dierenartsen klagen juist altijd over die rijpaarden, die zo laat worden beleerd en dan van die puddingbenen krijgen), het koersen met 2-jarigen wel.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:00

Mackie schreef:
Dravers worden inderdaad belerd met 1,5. Elke trainer doet dat op zijn eigen manier. Binnen drie weken staan ze meestal voor de kar. Wij doen het ook zo. De manier van trainen van zulke jonkies verschilt echter nogal per trainer. Wij beleren ze, zetten ze dan om de dag voor de kar, laten ze veel rechtuit doen op de harde weg, voor hun benen, die zo sterker worden en rijden ze een beetje aan, (stukjes gas geven).

(...)

Het vroeg beleren ben ik dus niet tegen (is alleen maar goed voor benen en het gestel, mits het goed gebeurd, onze dierenartsen klagen juist altijd over die rijpaarden, die zo laat worden beleerd en dan van die puddingbenen krijgen), het koersen met 2-jarigen wel.


Je kan met een jong paard ook aan de hand gaan stappen op de weg of zorgen dat 'ie op goede grond in de opfok gaat (dan denk ik minimaal aan de Ardennen: afwisselende, vaak stenige ondergrond), dan krijgen ze geen puddingbenen, zonder dat je ze op jonge leeftijd daadwerkelijk hoeft te beleren.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:04

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van het jonge beleren van dravers vind, maar groot verschil met Quarters of renpaarden is wel dat ze trekken ipv dragen en dat veel minder belasting geeft.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:10

ja, dat is wel zo
en ook, de meeste moeten eigenlijk grotendeels stappen, om de benen sterker te maken, en dravn niet zo eel veel
maar toch is het te vroeg
ik zou dan gaan om op 2 of 2.5 te beleren, en dan op 2.5-3 te gaan koersen...