Extra controles bij ponymarkt vanwege hitte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Extra controles bij ponymarkt vanwege hitte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 07:42

http://www.gelderlander.nl/regioportal/ ... 2_,00.html
De gelderlander

In Nederland is de hittegolf vandaag een feit. Met temperaturen boven de dertig graden snakt iedereen naar water. Voor de pony's worden in Bemmel extra waterbakken neergezet. De Dierenbescherming blijft alert.


De Dierenbescherming volgt de 47e Bemmelse ponymarkt, die vandaag wordt gehouden, met extra aandacht. Meerdere inspecteurs letten vooral op of de dieren niet bevangen raken door de hitte. "Helaas moeten we in deze wereld regelmatig in actie komen", aldus een woordvoerster van de afdeling midden-Betuwe van de Dierenbescherming.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:09

Wat goed dat ze extra controleren! Vooral bij die markten idd, volgens mij is dat vaak best een groot probleem? Als ze vaststaan hebben ze ook vaak geen water...

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:51

dus wordt in deze wereld(paardenwereld?)in aktie gekomen door de DB?
ach gut de DB door de kortste bocht,als of de organisatie van touristische paardenmarkten,waar veel manege's staan,daar geen rekening meehouden,de DB moet zich even laten gelden.

rinus

korlin
Berichten: 100
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:00

niet zo zeiken.

korlin
Berichten: 100
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:01

dit is wel iets anders!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:51

een goed begin zullen we het maar noemen, misschien volgt er meer actie na deze keer

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:33

Vind het goed dat ze er op letten.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:31

westernworld schreef:
dus wordt in deze wereld(paardenwereld?)in aktie gekomen door de DB?
ach gut de DB door de kortste bocht,als of de organisatie van touristische paardenmarkten,waar veel manege's staan,daar geen rekening meehouden,de DB moet zich even laten gelden.

rinus


Zelf niets doen en alleen maar mensen afzeiken die wel iets proberen te doen om dierenleed te verminderen....... zo zwak Misselijk

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:07

Ik vind het juist goed dat ze die pony's en paarden helpen..! Het gaat erom dat de paarden en pony's ermee geholpen worden.. en dat zijn ze.. tog..?

ienna

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:37

westernworld schreef:
dus wordt in deze wereld(paardenwereld?)in aktie gekomen door de DB?
ach gut de DB door de kortste bocht,als of de organisatie van touristische paardenmarkten,waar veel manege's staan,daar geen rekening meehouden,de DB moet zich even laten gelden.

rinus


ze bedoelen denk ik niet PAARDENwereld maar de wereld van de PAARDENMARKT. ik ben trouwens zelf in Bemmel geweest en je zag wel dat de paarden gelukkig steeds water kregen. ook vind ik dat de handelaars op de markt steeds beter met de paarden omgaan, dit mede dankzij de DB dat weet ik zeker!!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:23

Ik heb al 3 keer een melding gemaakt bij de DB (waaronder een melding van een shetlander die op 2 meter van de weg aan een touwtje stond en een paard waar de striemen op de kont en flank stonden) en slechts 1 keer werd ik goed te woord gestaan, 1 keer werd ik ronduit afgekat ("jij hebt ook een paard?wij hebben het helemaal niet op al die mensen met paarden!") en 1 keer kreeg ik duizend excuses waarom ze die pony liever plat lieten rijden dan er wat aan te doen. In alle 3 de gevallen is er niet eens iemand polshoogte gaan nemen en was de aangifte dus tevergeefs.
Er is echt te veel geestelijke en fysieke mishandeling binnen de paardensport maar ze vertikken om überhaubt maneges te checken.
Daar krijgen ze natuurlijk geen publiciteit mee. Dus niet interessant. Vindt dat de DB zijn eigen doelen al lang geleden uit het oog verloren heeft. Gelukkig zijn er inmiddels kleine nieuwe organisaties die wel op de achtergrond durven te strijden tegen dierenleed. Snap Rinus reactie dus prima.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:44

Je vergeet wel te melden dat de DB aan handen en voeten gebonden is door de wet. Ze kunnen vaak niets doen.

Dan is er natuurlijk ook altijd een schrijnend gebrek aan vrijwilligers, en een aantal fake-meldingen waar je U tegen zegt.

Nee, natuurlijk kan de DB niet overal iets aan doen. Pas als je genoeg aanhangers hebt, kun je druk uit oefenen in Den Haag, tot die tijd zijn de mogelijkheden voor de DB heel beperkt.

Maar dat wil niet zeggen dat ze niet veel goed werk doen waar ze kunnen, maar het blijven (onbetaalde) mensen, en die maken ook fouten.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:32

Ben het helemaal eens met Sosha!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:33

Die druk was tien jaar geleden vele malen hoger. Stichtingen als Bont voor Dieren en Wakker Dier voeren veel meer actie en blijven toch ook binnen de grenzen van de wet. Natuurlijk is het fijn dat er op deze markt gecontroleerd is, maar ik (en meerderen met mij) krijg het idee dat de Dierenbescherming zich vooral laat zien als het zeker weet in één keer meerdere dieren te kunnen helpen, terwijl ze voor één 9 van de 10 keer niet komen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:03

Bij ons komt de Dierenambulance (onderdeel van de regionale DB hier in de Betuwe) nog voor een aangereden duif. Ook heb ik in Veenendaal ooit een keer de Dierenambulance gebeld voor een verdwaalde kat, ook toen kwamen ze deze ophalen. Dus dat ze individuele dieren niet helpen is dus echt niet waar.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:39

Vroeger kwamen ze bij mij ook voor een aangereden duif, maar ze komen nu niet eens meer voor de horde zwerfkatten bij de McDonalds.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:51

Euh.... da's vreemd, ik dacht dat ze dat soort dingen (zwerfkatten vangen, steriliseren en herplaatsen) juist wel deden. Misschien eens bij de landelijke DB informeren hoe het daar bij jullie in de regio zit??

Hertogin

Berichten: 54
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:15

goed die extra controles!! extra controle kan nooit kwaad!!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:04

ik heb het ook niet over de ambulancediensten die doen wel vaak goed werk(werken in heel veel rayons gewoon zelfstandig en hebben een gewoon salaris) waar ik het over hebt,zijn de tallaze keren dat we aangiften hebben gedaan over paardenverwaarlozing/mishandeling,door ons werk in de paardenbrok,met huisbezorging kwamen we heel veel misstanden tegen,in twee jaar tijd misschien wel honderd gevallen,van die honderd zijn er misschien 1 of twee bekeken door de DB,en verder totaal geen reactie.
voorbeelden? shetjes op schaatsen,paarden van maneges met open ruggen vanwege dragen van zadels de gehele dag,seizoenarbeid,trekpaarden met wonden aan benen,stal vol arabs op schaatsen en een meter in de mest,zo kan ik verder gaan.
aan al deze zaken werd door de DB niets aan gedaan Helemaal niets.
nu komen ze met: paarden moeten vrij lopen in de natuur. stal van 3x3 is te klein is zielig,konijntjes mogen niet meer gehouden worden door particulieren,goudvissen mogen niet meer gehouden worden zelfs niet in grote tanks.nou dan ben je je doel voorbij geschoten. ik hoor jullie wel als je je paard niet meer op stal mag houden,alleen in de kudde op de hei???
zal jullie mening dan willen horen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:52

Ik weet niet hoe het in andere plaatsen geregeld is, maar hier is de Dierenambulance van de DB en de ambulance-medewerkers krijgen echt geen enkel salaris. In Veenendaal was dit ook zo.

Dat bv. een box van 3x3m2 voor een paard te klein is, is gewoon waar, de MINIMALE afmeting van een paardenbox moet stokmaat x stokmaat zijn, anders kunnen ze niet fatsoenlijk lang uit liggen. In Duitsland is dit zelfs wettelijk bepaald, jammer genoeg loopt Nederland hierin gewoon achter.

Dat particulieren van de DB geen konijnen of goudvissen mogen houden, heb ik nog nooit gehoord.

Voor dierenmishandeling moet je de LID bellen 0900-2021210 of, bij geen gehoor het algemene nummer 0900-8844. Bij spoedgevallen van dierenmishandeling bel je 112. Dan krijg je de mensen aan de lijn die er iets aan KUNNEN doen. De DB kan niet meer dan jij zelf, nl. er iets van zeggen. Helaas luisteren een hoop mensen dan niet!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:58

Ik ben wel heel benieuwd naar die "betaalde" dierenambulances... lijkt me wel een leuke baan...... en ik heb ooit de dieren EHBO-cursus al gevolgd...... Dus als je mij aan telefoonnummers van deze ambulancedienst(en) kunt helpen.... Graag!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:48

zou zeggen als je dat wilt weten en heel graag wilt weten,bel zelf wat rond,en kom er achter dat veel ambulances stichtingen zijn,en de mensen gewoon betaald worden door de stichting,ssoms ook nog in combi met het dierenasiel,en je geeft wel op waar je nu terecht zou kunnen maar gaat niet in op de gevallen die ik eerder noemde,dat doet geen enkele DB lover
ook niet een inspecteur rayoonhoofd die hier op bokt zit,enkel wijzen op de (goede) resultaten.er is op wn een topic over wie weet waar fly is lees daar maar de rol van de DB in.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:34

westernworld"]
zou zeggen als je dat wilt weten en heel graag wilt weten,bel zelf wat rond,en kom er achter dat veel ambulances stichtingen zijn,en de mensen gewoon betaald worden door de stichting,ssoms ook nog in combi met het dierenasiel
[/quote]

Als jij dat weet, dan kan je er toch wel tenminste eentje noemen?? Scheelt mij een hoop gebel.

[quote="westernworld"]
en je geeft wel op waar je nu terecht zou kunnen maar gaat niet in op de gevallen die ik eerder noemde
[/quote] Dit snap ik niet helemaal..... je noemde toch gevallen van dierenmishandeling cq. verwaarlozing??

[quote="westernworld schreef:
er is op wn een topic over wie weet waar fly is lees daar maar de rol van de DB in.
Ik heb het gelezen...... maar ik kan me voorstellen dat niemand er iets mee kan...... een eigenaar die zijn paarden ergens anders plaatst..... moet de politie die opsporen?? Ik ken de voorgeschiedenis van dit topic niet..... maar begrijp ik het goed dat degene die op zoek is, niet de eigenaar is?? en dat het met de paarden misschien wel prima gaat?? Sorry dat kan ik niet volgen!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:34

westernworld schreef:
ik heb het ook niet over de ambulancediensten die doen wel vaak goed werk(werken in heel veel rayons gewoon zelfstandig en hebben een gewoon salaris) waar ik het over hebt,zijn de tallaze keren dat we aangiften hebben gedaan over paardenverwaarlozing/mishandeling,door ons werk in de paardenbrok,met huisbezorging kwamen we heel veel misstanden tegen,in twee jaar tijd misschien wel honderd gevallen,van die honderd zijn er misschien 1 of twee bekeken door de DB,en verder totaal geen reactie.
voorbeelden? shetjes op schaatsen,paarden van maneges met open ruggen vanwege dragen van zadels de gehele dag,seizoenarbeid,trekpaarden met wonden aan benen,stal vol arabs op schaatsen en een meter in de mest,zo kan ik verder gaan.
aan al deze zaken werd door de DB niets aan gedaan Helemaal niets.
nu komen ze met: paarden moeten vrij lopen in de natuur. stal van 3x3 is te klein is zielig,konijntjes mogen niet meer gehouden worden door particulieren,goudvissen mogen niet meer gehouden worden zelfs niet in grote tanks.nou dan ben je je doel voorbij geschoten. ik hoor jullie wel als je je paard niet meer op stal mag houden,alleen in de kudde op de hei???
zal jullie mening dan willen horen.

Wat bedoel je met die schaatsen? Blond

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:35

[quote="Sosha"]Ik weet niet hoe het in andere plaatsen geregeld is, maar hier is de Dierenambulance van de DB en de ambulance-medewerkers krijgen echt geen enkel salaris. In Veenendaal was dit ook zo.

Dat bv. een box van 3x3m2 voor een paard te klein is, is gewoon waar, de MINIMALE afmeting van een paardenbox moet stokmaat x stokmaat zijn, anders kunnen ze niet fatsoenlijk lang uit liggen. In Duitsland is dit zelfs wettelijk bepaald, jammer genoeg loopt Nederland hierin gewoon achter.

Zijn er paarden groter als 3 meter dan?