hooi en broei vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

hooi en broei vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 19:49

Hallo,
Ik heb een vraagje. Vorige week hebben we 140 pak hooi (vers vanaf het land.) op onze hooizolder gelegd. Nu is het daar best warm. We hebben het zoveel mogelijk verspreid en in 3 lagen opgestapeld. Nu hoorden we van een andere boer dat we het beter een tijdje buiten hadden kunnen laten staan ivm broei. Ik ben daar dus echt bang voor. Wie weet wat we het beste kunnen doen. Op de hooizolder loopt de temperatuur bij warm weer al op tot zo'n 45 graden. We hebben nu een thermometer gekocht die we in het hooi gaan prikken om de temperatuur op te meten. De boer zei mag niet boven de 70 graden zijn. Iemand ervaringen hier mee?
groetjes Cindy en Spetter

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....


Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:46

Het gaat om de temperatuur binnen in de balen, dus niet direct de omgevingstemperatuur.
Als je hooi iets vochtig is dan kan het gaan broeien. Maar als je het goed droog hebt geperst zal dat wel meevallen (en dat moet kunnen met dit weer). Ik zou het toch voor de zekerheid in de gaten houden. Mocht de temperatuur in de balen echt heel hoog worden dan zal de boel naar buiten moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:48

Bij de brandweer kun je een speciale thermometer lenen die je echt midden in de hooiberg kan steken (iig hier in Apeldoorn wel Haha! )
Bij 70 graden zou ik hem echt leeg trekken.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:02

Als het droog in het pak is gegaan, dan kan het niet gaan broeien. Daar moet het vochtig voor zijn. Nu je het toch los hebt getrokken kun je dus even voelen of het droog is (of niet)


Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 22:52

We hebben zo'n thermometer gekocht die je in het vlees kunt prikken in een oven. Die hebben we in verschillende pakken geprikt. Gelukkig bleef de temperatuur rond de 30 graden, net als de omgevingstemperatuur. Het hooi was wel droog Is op een maandag gemaaid en zaterdag in pakjes geperst. Geen regen over heen gehad.
Bedankt voor de reacties.
groetjes Cindy en Spetter

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:38

Als het twee keer per dag geschud is lijkt me niet dat dat nog gauw zal gaan broeien maar ik zou het voor de zekerheid toch in de gaten houden.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:28

Wij hadden altijd (toen ik nog bij mijn ouders op een boerderij woonde) rookmelders bij de hooizolder. Die losse kun je tegenwoordig voor een paar euro kopen !

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:31

Als het gaat roken is het al te laat hoor! Het enige wat je kan doen is inderdaad regelmatig temperaturen!


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:42

2x per dag schudden? Dat gebeurt bij ons bijna nergens. 1x is standaard.

Ik steek gewoon mijn hand erin... en dan maar voelen of het niet te warm wordt.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:03

Spetter schreef:
We hebben zo'n thermometer gekocht die je in het vlees kunt prikken in een oven. Die hebben we in verschillende pakken geprikt.


De "brandweerthermometer" is een paar meter lang en gaat echt midden in de hooiberg, misschien toch handig om even te bellen of ze er een hebben.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:06

Je kan het proberen maar er zijn weinig korpsen die er een hebben, niet geschoten is altijd mis!

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:09

Je kan ook je verzekering laten komen prikken.. Doen wij ook elk jaar.. Het stelt natuurlijk niks voor, kan je zelf ook, maar dan ben je in ieder geval weer gedekt... Is wel handig..

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:12

Gras wat met deze droogte 5 dagen heeft gelegen, is absoluut prima droog hoor ! Geen boer perst balen zonder dat het hooi minstens 1 x per dag is geschud. Meestal wordt het 's morgens voor het balen geschud en een paar uur er voor nog een keertje. Je loopt nu echt geen risico. Het i wat anders met wat heiig weer en lagere temperaturen, maar nu met deze harde wind steeds ook no erbij is het het perfecte hooiweer. Niet bang zijn dus voor broei.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:33

Advies de balen op hun zij zetten kan ook nog eens helpen! Ik zou het risico niet lopen in ieder geval vooral als er wellicht paarden onder staan!!!

..........................................................


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 bezoekers