Rustig aan doen met een net drachtige merrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje17

Berichten: 133
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: 'n dorpje in 't zeeuwse

Rustig aan doen met een net drachtige merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 19:09

Heb eens even een vraagje. Lachen

Mijn merrie is nu 6 weken drachtig en ik rijd (net als anders) elke dag op haar. Nu las ik een boek waarin stond dat de 5e t/m de 8e week van de dracht het meest risicovol zijn (afstoting van het eitje).

Moet ik nu rustiger aan doen dan?

Mijn instructrice zegt dat ik gewoon kan rijden als anders. Maar toch, ik wil niet dat ze het eitje verliest!

Omdat mijn merrie dag en nacht op de wei staat, wil ik haar het liefst elke dag flink rijden, anders wordt ze veel te dik!

Ohja, misschien is het belangrijk om te weten dat mijn merrie een echte bloedkikker is en zich tijdens het rijden meestal flink druk maakt. Ze is na een half uurtje rijden dan ook al flink nat (dit is ze natuurlijk wel gewend).

Ik wacht op jullie reacties...... *LOL*

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:28

hoi,
Mijn merrie zit nu op 3,5 week van de drachtigheid en ik heb ook gehoord dat de beginperiode het meest risicovol is. De mijne loopt op dit moment nog dag en nacht buiten bij de hengstenhouder, maar ik haal haar volgende week op. Omdat die van mij ook een stresskip is neem ik haar niet meer mee op wedstrijd en doe ik het straks rustig aan met rijden. De hengstenhouder vond dit ook heel verstandig omdat dit haar eerste drachtigheid is. Vooral stress is heel slecht. Ik zou in jou geval dus wel een stapje terug doen omdat jij ook aangeeft dat het een stressgevoelig paard is, zeker de eerste periode. Ik zou geen enkel risico nemen, maar dat is mijn mening natuurlijk!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:07

Ik heb gewoon elke dag gereden hoor! En kijk maar naar mijn avatar!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:18

Hey

Lady is nu 1,5 maand drachtig en wij hebben eigenlijk niet gereden, kortweg omdat ze in friesland stond bij de hengst en omdat ze niet helemaal zuiver liep.

Ze heeft totaal 10 weken stil gestaan en nu zijn we alles weer aan het opbouwen. Dus wij doen rustig aan, maar ik zie wel dat ze dikker is geworden (sorry meis, dat wordt weer op dieet hahah)

Roosje17

Berichten: 133
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: 'n dorpje in 't zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 00:00

Wel verschillend die reacties Haha!

Maar ik wilde nog even benadrukken dat ik (veel) rijd omdat ze te dik wordt. Heb namelijk ook gelezen dat te veel eiwitrijke voedingstoffen (vooral in gras en krachtvoer) slecht zijn voor het eitje. Een te dik paard is dus ook slecht.
Daarom twijfelde ik zo.

Ik probeer wel de grootste stresssituaties te mijden, want stress is slecht. Ik ga nu dus niet meer met haar op wedstrijd en naar het strand (daar wordt ze helemaal gestoord).

Maar van een buitenrit op bekend terrein raakt ze toch niet echt gestresst?
Wat is het verschil tussen stress en fel (pittig karakter) dan? Dan zit ze namelijk altijd in de stress.....

In de bak is ze altijd braaf, maar zodra ik gegalloppeerd heb begint het motortje te lopen (en stopt het niet meer).
Zo is haar karakter, dan maakt ze zich druk, maar is het dan gelijk stress? Op stal en in de wei is ze trouwens wel redelijk rustig.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 01:21

Ik hoor idd vaker verhalen, maar zelf ben ik gewoon vrolijk (intensief) doorgereden omdat niemand mij dat toen had verteld en nergens last van gehad Lachen
Zelfs de dagen van inseminatie enzo, en er is toch een heel mooi veulentje uitgekomen Knipoog

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:08

Roosje17 schreef:

Maar ik wilde nog even benadrukken dat ik (veel) rijd omdat ze te dik wordt. Heb namelijk ook gelezen dat
te
veel eiwitrijke voedingstoffen (vooral in gras en krachtvoer) slecht zijn voor het eitje. Een te dik paard is dus ook slecht.
Daarom twijfelde ik zo.


Een te dik paard is zeker slecht en helemaal als het een drachtige merrie betreft. Dit omdat het veulen dan te weinig ruimte krijgt in de baarmoeder en met de geboorte heeft de merrie er veel last van. Een drachtige merrie ziet men liever iets "schraler "dan te dik.
Maar te veel eiwitrijke voedingsstoffen in gras hoef je je geen zorgen over te maken. Beter voer voor een drachtige merrie dan gras bestaat er niet! Misschien is het voor jou een oplossing door het krachtvoer tiijdelijk te vervangen voor PAVO AURA ( zoek maar op op de website van Pavo). Daar zit alles in wat krachtvoer betreft, maar ze worden er minder dik van.

De vraag over stress en rijden. Stress is iets wat wat voor de merrie "ongewoon " is zal ik maar zeggen. Als jouw merrie altijd fel is is het dus geen stress. Wel zou ik het iets rustiger aan doen, maar de beweging blijft superbelangrijk!! Dus ik zou zeggen door blijven rijden, omdat ze te dik is, maar proberen het zo ontspannen mogelijk te houden. Ik zou denk ik langer gaan draven en gewoon niet gallopperen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Roosje17

Berichten: 133
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: 'n dorpje in 't zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 14:41

Bedankt voor de reacties!

Op dit moment loopt ze dag en nacht buiten en wordt dus niet meer bijgevoerd. Dat van die biks gaat dus op dit moment niet op.

Ik probeer nu wel wat meer te draven en dat werkt wel. Maar op dit moment is ze al een stuk minder dik (eiwitten in gras nemen af). Ik hoef nu dus niet meer te rijden om haar op gewicht te houden (niet dat ik nu minder ga rijden ofzo, maar toch)

Volgende week wordt ze opnieuw gescand (2,5 maanden) en dan heb ik meer zekerheid. De meest risicovolle periode van de dracht is dan voorbij.
Niet dat er dan niets meer mis kan gaan natuurlijk, want dat kan altijd, maar de 5e t/m de 8e week zitten er dan in ieder geval op.

kvistur
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:52

hey,

ik heb thuis ook 2 veulens..ik weet dus ook wel een beetje waneer je moet stoppen..

1) je moet rusttiger aann doen in het begin al..
2) laat je vragen niet wachten en vraag het aan een vee arts..
3) laat haar veell gezonde dingen eten en geef haar GEEN graan (slecht voor de conditi van een drachtig paard..)
4) stop gewoon totdat je ziet dat haar buik heel erg dikk wordt en laat dan even controleren (door de veearts) of je niks hebt stuk gereden..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:59

@ Kvistur...ik moet toch even grinniken hoor, laten controleren of je niets hebt stukgereden? Ik dacht dat je het rustiger aan zou doen?

Okee, nu even serieus. Als een merrie in de natuur wordt gedekt dan zal die ook niet tegen eventuele roofdieren zeggen: ik moet het rustig aandoen want ik ben net gedekt, dus als je een mals stukje vlees wilt eten, wil je mij dan overslaan? Als er een roofdier aankomt moet ook een drachtige merrie heel snel maken dat ze wegkomt, en die wordt ook zeer beslist niet ontzien.

Gewoon gaan werken met een net drachtige merrie. Later in de dracht geen hindernissen nemen van 1.60m, en voor de rest goed naar je merrie kijken. Op het moment dat ze duidelijk aangeeft moeite te hebben met het werk ga je minderen en uiteindelijk stoppen met rijden. De laatste paar maanden wat meer merriebrok geven.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:35

ik zelf heb de eerste maanden heel rustig aan gedaan. Dit op advies van een ervaren fokker. Mijn merrie was het jaar ervoor gust gebleven dus heb nu geen enkel risico genomen. ik ben daarna weer gaan rijden en heb me een klasse terug laten plaatsen bij de spring wedstrijden want gelijk weer zo hoog vond ik een beetje te gek. ik ben in oktober al gestopt met de wedstrijden en heb alleen nog maar recreatief gereden. Je kan wel langer dressuur wedstrijden blijven rijden maar hier ben ik en mijn paardje niet geschikt voor Slapen

Citaat:
Een te dik paard is zeker slecht en helemaal als het een drachtige merrie betreft. Dit omdat het veulen dan te weinig ruimte krijgt in de baarmoeder en met de geboorte heeft de merrie er veel last van. Een drachtige merrie ziet men liever iets "schraler "dan te dik.
Dit vind ik echt de rijnste kolder. Een drachtige merrie moet vlees op d'r lichaam hebben en ZEKER in de laatste periode van de dracht. De eerste maanden na de bevalling wordt ze helemaal leeg getrokken door het veulen... kijk ze moeten niet bagger vet zijn maar moet een flinke rezerve hebben hoor. in de eerste periode van de dracht is dit nog niet zo belangrijk. maar ik heb altijd gehoord dat een merrie lekker op de wei in het zonnetje moet staan tijdens en de eerste weken na de dekking.. dit is goed voor het vruchtje ( en ik moet zeggen bij mij hebben ze gelijk gehad..)

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:42

Cassidy schreef:


Okee, nu even serieus. Als een merrie in de natuur wordt gedekt dan zal die ook niet tegen eventuele roofdieren zeggen: ik moet het rustig aandoen want ik ben net gedekt, dus als je een mals stukje vlees wilt eten, wil je mij dan overslaan? Als er een roofdier aankomt moet ook een drachtige merrie heel snel maken dat ze wegkomt, en die wordt ook zeer beslist niet ontzien.



Okee maar weet jij hoeveel vruchtjes er afbreken in de eerste periode en hoeveel dode veulens er geboren worden bij wilde paarden. Die worden niet gescant dus dat weet je ook niet. dan nog iets we hebben hier niet met wilde paarden te maken de paarden zijn door onze fokkerij veel zwakker geworden dan in het wild. in het wild overleven de zwakkere het niet en bij ons wel!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:50

ophrah schreef:
ik zelf heb de eerste maanden heel rustig aan gedaan. Dit op advies van een ervaren fokker. Mijn merrie was het jaar ervoor gust gebleven dus heb nu geen enkel risico genomen. ik ben daarna weer gaan rijden en heb me een klasse terug laten plaatsen bij de spring wedstrijden want gelijk weer zo hoog vond ik een beetje te gek. ik ben in oktober al gestopt met de wedstrijden en heb alleen nog maar recreatief gereden. Je kan wel langer dressuur wedstrijden blijven rijden maar hier ben ik en mijn paardje niet geschikt voor Slapen

Dit vind ik echt de rijnste kolder. Een drachtige merrie moet vlees op d'r lichaam hebben en ZEKER in de laatste periode van de dracht. De eerste maanden na de bevalling wordt ze helemaal leeg getrokken door het veulen... kijk ze moeten niet bagger vet zijn maar moet een flinke rezerve hebben hoor. in de eerste periode van de dracht is dit nog niet zo belangrijk. maar ik heb altijd gehoord dat een merrie lekker op de wei in het zonnetje moet staan tijdens en de eerste weken na de dekking.. dit is goed voor het vruchtje ( en ik moet zeggen bij mij hebben ze gelijk gehad..)


Dacht ik ook ,heb er niet veel verstand van mijn merrie is nu pas voor de eerste keer drachtig maar ze stond al op de wei toen ze drachtig gescand werd en de da zei laat haar maar lekker even staan is .
En tja op de wei worden ze dus best flink maar volgens mijn info kon dat echt geen kwaad. Gaan straks vanzelf weer kilo's af als ze weer aan het werk is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:02

ophrah schreef:
Okee maar weet jij hoeveel vruchtjes er afbreken in de eerste periode en hoeveel dode veulens er geboren worden bij wilde paarden. Die worden niet gescant dus dat weet je ook niet. dan nog iets we hebben hier niet met wilde paarden te maken de paarden zijn door onze fokkerij veel zwakker geworden dan in het wild. in het wild overleven de zwakkere het niet en bij ons wel!


Vruchtbaarheid/ percentage drachtige merries in een kudde is zeker 80 - 95 %, dus hetzelfde als bij de paarden die wij als huisdieren houden. Resorptie van de vrucht en/of aansluitende miskramen komen voor, maar als oorzaak heeft dat eerder dat de voedselvoorziening niet goed is, of dat er genetische defecten bij de vrucht opduiken, en niet door teveel beweging. Wat er na de bevalling met veulens in het wild gebeurt is weer een heel ander verhaal, en daar komt idd het "survival of the fittest"kijken. Voor de rest is er weinig verschil wat betreft de dracht.

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:35

ophrah schreef:

Dit vind ik echt de rijnste kolder. Een drachtige merrie moet vlees op d'r lichaam hebben en ZEKER in de laatste periode van de dracht. De eerste maanden na de bevalling wordt ze helemaal leeg getrokken door het veulen... kijk ze moeten niet bagger vet zijn maar moet een flinke rezerve hebben hoor. in de eerste periode van de dracht is dit nog niet zo belangrijk. maar ik heb altijd gehoord dat een merrie lekker op de wei in het zonnetje moet staan tijdens en de eerste weken na de dekking.. dit is goed voor het vruchtje ( en ik moet zeggen bij mij hebben ze gelijk gehad..)


Effe iets rechtzetten...het gaat hier over een te dikke merrie. Een merrie met iets meer vlees is geen enkel probleem, maar te dik is werkelijk niet goed!! Al was het alleen al om problemen met de geboorte ( i.v.m. ruimte in het geboorte kanaal) te voorkomen!! Dit is hoe ik het geleerd heb, en anders makeert er wat aan alle boeken die ik gelezen heb en mag mijn DA ook weer terug naar school!

Luca69

Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:05

Jadeooseven schreef:
Een te dik paard is zeker slecht en helemaal als het een drachtige merrie betreft. Dit omdat het veulen dan te weinig ruimte krijgt in de baarmoeder en met de geboorte heeft de merrie er veel last van. Een drachtige merrie ziet men liever iets "schraler "dan te dik.
.


Oprah schreef:

Dit vind ik echt de rijnste kolder. Een drachtige merrie moet vlees op d'r lichaam hebben en ZEKER in de laatste periode van de dracht. De eerste maanden na de bevalling wordt ze helemaal leeg getrokken door het veulen... kijk ze moeten niet bagger vet zijn maar moet een flinke rezerve hebben hoor. in de eerste periode van de dracht is dit nog niet zo belangrijk. maar ik heb altijd gehoord dat een merrie lekker op de wei in het zonnetje moet staan tijdens en de eerste weken na de dekking.. dit is goed voor het vruchtje ( en ik moet zeggen bij mij hebben ze gelijk gehad..)

En ik schrijf...

En dat vind ik dus de rijnste kolder !! Tuurlijk laat je ze de eerste weken even lekker staan. Maar een flinke reserve ? (lees vet) hebben ?

Je moet er gewoon voor zorgen dat de merrie in een hele goede conditie is en blijft ! Door goed en veel te blijven bewegen is ze en in goede conditie en wordt ze daardoor ook niet te dik. Door de laaste maanden van de dracht merriebrok te voeren krijgt ze juist dat wat ze nodig heeft en hoeft ze zelf echt geen reserve op te bouwen door hele dagen niets te doen en daardoor te dik wordt.

De bevalling is vaak een uitputtingsslag voor een merrie en daarom kun je er beter voor zorgen dat ze en in goede conditie is en de juiste hoeveelheid voeding krijgt zodat ze daar de energie uit kan putten.

De maanden na de bevalling wordt er inderdaad veel van de merrie gevraagd. Daarom geef je merriebrokken en laat je haar lekker grazen. Zo is er voldoende melkproduktie voor het veulen. Een reserve melkproduktie kun je echt niet opbouwen voor de bevalling en de energie haalt de merrie wel uit een goede brok.

Dus mijn advies:

Houd de conditie op pijl en voer de merrie vanaf maand acht een goede merriebrok. OK dan!

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:04

cassidy je zegt het heel erg goed survival of the fittest.... Dussss het ras blijft sterk en gezond!!! en zijn dus een stuk sterker dan onze paardjes. en de percentages van dracht kunnen best over een komen (ik weet niet waar je deze info vandaan haald) maar wij dekken hier bijna altijd met K.I dus is het zaad al zwakker.


Citaat:
ziet men liever iets "schraler "dan te dik.

Ik heb niet gezegt dat het paard te dik moet zijn maar hij moet wel wat vet reserves hebben!!! en al absolut niet iets schraler zijn dan blijft er niets van je merrie over en in een erger geval kan ze niet genoeg melk produceren voor haar veulen. en ik heb trouwens ook niet gezegd dat ze voor de bevalling moet stoppen met rijden maar wel een stuk rustiger aan doen.. een vrouw die zwanger is krijgt toch ook zwangerschaps verlof Pling

En dan nog iets als je een veulen gaat fokken dan weet je toch dat je minder kan gaan rijden en dat je er een tijdje uit ben dus waarom moet er dan toch tot het laatste moment gereden worden als het veulen geboren is kun je weer volop aan de gang

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:17

Hierbij wil ik ook nog even zeggen dat ik veel ervaring heb met het fokken van veulens.. Ik heb jaren lang op een fokkerij gewerkt waar ze 30 kwpn fokmerrie's hebben. dit zijn geen rij of wedstrijd paarden. deze merrie's hadden dus weinig beweging en conditie maar zagen er allemaal zeer goed ( te dik) uit. ik heb nog nooit meegemaakt dat een van deze merrie's een moeilijke bevalling had zonder duidelijke reden. Alleen als het veulen verkeerd lag hadden ze het wel eens moeilijk. Wel weet ik dat de merrie's in de zomer overdag in het land lopen en zichzelf helemaal volaten en dus lekker dik werden. Nagelbijten / Gniffelen deze merrie's kregen gewoon heel het jaar door basis brok en daarbij hele goede kuil..
dus ik weet niet wat je dan moet gaan geloven de boeken of de praktijk!! OK dan!
Ik zal hier wel weer veel comentaar op krijgen maar ik geef gewoon mijn mening naar wat ik heb meegemaakt ~~}>

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:40

ophrah schreef:
dus ik weet niet wat je dan moet gaan geloven de boeken of de praktijk!! OK dan!


Nou, lijkt me duidelijk, jou toch gewoon.
30 KWPN fokmerrie`s.....weet je zeker dat het er niet meer waren? En dan met basisbrok? Dat is het goede voorbeeld OK dan!

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:47

Ehm, die van mij is vandaag precies 3 maand heen en ik heb haar altijd gewoon gereden en ze loopt gewoon wekelijks wedstrijden, dressuur + springen. Bij 4 maand stop ik met springen, maar verder...

Ik heb een nuchter paard. Het is een hittepetit (?), maar als het niet hoeft is ze gewoon heel kalm.

Ik hou haar wel wat aan de maat. Ik voer haar heel goed, zodat ze én energie heeft voor het paardrijden, én energie voor het veulen. Vorig jaar heb ik haar schraal gehouden en daar reageerde ze heel slecht op.

Even ter vergelijking, dit noem ik niet schraal.

Afbeelding

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:51

kvistur schreef:
hey,

ik heb thuis ook 2 veulens..ik weet dus ook wel een beetje waneer je moet stoppen..

1) je moet rusttiger aann doen in het begin al..
2) laat je vragen niet wachten en vraag het aan een vee arts..
3) laat haar veell gezonde dingen eten en geef haar GEEN graan (slecht voor de conditi van een drachtig paard..)
4) stop gewoon totdat je ziet dat haar buik heel erg dikk wordt en laat dan even controleren (door de veearts) of je niks hebt stuk gereden..


Kan iemand mij uitleggen wat er mis is met graan? Die van mij krijgt zwarte haver, en daar zitten ook granen doorheen. Ik maak altijd een mix van 1 schep brokken, 1/2 schep zwartehavermix en een 1/2 schep muesli. Waarom zou dit niet goed zijn?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:01

Er is niets mis met graan.
Valt in mijn ogen onder dezelfde noemer als de DA laten kijken of je niets hebt stukgereden...Lips are sealed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:14

ophrah"]
En dan nog iets als je een veulen gaat fokken dan weet je toch dat je minder kan gaan rijden en dat je er een tijdje uit ben dus waarom moet er dan toch tot het laatste moment gereden worden als het veulen geboren is kun je weer volop aan de gang
[/quote]



En dat snap ik dan weer niet. Waarom moet er toch gereden worden op een merrie die een veulen aan de voet heeft? Gun ze met elkaar dat halve jaartje rust...en rij niet met de merrie.

[quote="ophrah schreef:
maar wij dekken hier bijna altijd met K.I dus is het zaad al zwakker.


Dat het zaad perse zwakker is bij KI is alleen bij bevroren sperma het geval, en niet alle KI wordt met bevroren sperma gedaan. Het is alleen afhankelijk van de kwaliteit van het sperma of het eitje bevrucht kan worden. En daar kan een maand of twee rust ook niets meer aan veranderen Lips are sealed Als het eitje eenmaal is bevrucht heeft de kwaliteit van het zaad helemaal niets te maken met het feit of de foetus zich in de baarmoederwand nestelt of niet. Je vergelijking klopt dus niet.

Luca69

Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:27

ophrah schreef:
Hierbij wil ik ook nog even zeggen dat ik veel ervaring heb met het fokken van veulens.. Ik heb jaren lang op een fokkerij gewerkt waar ze 30 kwpn fokmerrie's hebben. dit zijn geen rij of wedstrijd paarden. deze merrie's hadden dus weinig beweging en conditie maar zagen er allemaal zeer goed ( te dik) uit. ik heb nog nooit meegemaakt dat een van deze merrie's een moeilijke bevalling had zonder duidelijke reden. Alleen als het veulen verkeerd lag hadden ze het wel eens moeilijk. Wel weet ik dat de merrie's in de zomer overdag in het land lopen en zichzelf helemaal volaten en dus lekker dik werden. Nagelbijten / Gniffelen deze merrie's kregen gewoon heel het jaar door basis brok en daarbij hele goede kuil..
dus ik weet niet wat je dan moet gaan geloven de boeken of de praktijk!! OK dan!
Ik zal hier wel weer veel comentaar op krijgen maar ik geef gewoon mijn mening naar wat ik heb meegemaakt ~~}>


Ik vraag me af wat voor fokkerij dit dan mag zijn ? Merrie's die weinig beweging krijgen, geen goede conditie hebben, alleen basisbrok krijgen en te dik zijn ?

In jouw ogen en met jouw fokervaring (ahum) ziet een te dik paard er om die reden dus zeer goed uit ? Laat me niet lachen !

Pak je Penny's toch uit de kast en ga lekker lezen ofzo... Clown

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:32

@ Luca...wat is in jouw ogen weinig beweging? Fokmerries die de hele dag buiten lopen hebben voldoende beweging, maar worden niet echt getraind. Ook in ben van mening dat een merrie gerust wat meer reserves mag opbouwen gedurende de laatste maanden van de dracht, omdat een veulen de merrie toch behoorlijk leeg trekt.