Wassen op de wasplaats & hangen!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Wassen op de wasplaats & hangen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 10:53

Mijn paard wil niet op de wasplaats staan. Hij heeft al verschillende halsters en touwen kapot getrokken door te hangen. IK heb nu een koeienhalster met een heeel dik touw maar toch blijft hij hangen. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken. Hij moet toch ooit gewassen worden. Dit is spontaan zo gekomen. Ik heb er nooit last mee gehad en meneer heeft het nu in zijn kop gehaald dat het eng is ofzo. Er is nooit iets gebeurt waarvan hij geschokken is ofzo. Ik kan hem zelfs niet aan de trailer vastzetten bij een wedstrijd Hij blijft hangen!!!! Wat moet ik nu?? Hoe krijg ik hem zover dat hij gewoon blijft staan en niet meer gaat hangen? Ik rij altijd 's avonds en ben altijd alleen op de manege, meerendeels wordt er overdag gereden maar dan werk ik) dus is er verder niemand die mij kan helpen.
Wat moet ik nou??



balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:04

Een paard dat eerst bij mij op stal stond hing ook. En toen heeft de eigenaresse haar in de stal vast gezet en gewoon laten hangen. Net zolang totdat het paard niet meer ging hangen. En nu doet ze het niet meer.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 11:09

In en aan zijn stal kan ik hem gewoon vastzetten. Maar op de wasplaats als ik met de slang hem nat maak en wil wassen gaat hij hangen. Als je hem aan zijn halster naar voren wil leiden gaat hij NOG harder hangen. Hij doet het alleen op de wasplaats en dan aan de trailer als ik hem wil opzadelen voor de wedstrijd.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:16

zodra hij gaat hangen een bezem achter zn kont, waarschijnlijk schrik hij hier best van en schiet naar voren. veel mensen zag ik dit zo doen, maar of het meteen werkt?
succes!

start paardensport Zie profiel voor meer info

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:33

het klinkt alsof ie het wassen/slang op zich eng vindt, je begint toch wel onderaan bij zn voetjes en dan langzaam naar boven? of klets je gelijk die straal op zn rug? Neem aan dat je daar wel over nagedacht hebt.
Wanneer gaat ie hangen, als je de slang al pakt of pas bij het wassen zelf?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:57

En is het aanstellerij of is hij bang??
Want als hij zich aanstelt zal ik hem gewoon een trap tegen ze kont aan geven, maar als jij echt bang is het gewoon voorzichtig 'opbouwen' en kijken waarom hij bang is. suc6 Lachen

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 12:14

ik begin netjes bij zijn hoeven voor en werk dan heel voorzichtig naar boven en naar achteren. Ik laat hem aan de slang ruiken enz. Hij staat even gewoon stil maar zo plots stuift hij naar achteren en probeerd zich los te wrikken. Ik begin nu aan de rechterkant van hem omdat ik dan de slang voor hem langs moet doen maar als ik dan weer naar de andere kant ga, weer voor hem langs dan BOF hangen! Ik doe heel voorzichtig omdat ik denk / dacht dat hij de slang eng vind. Hoe kan ik hem er vertrouwen in laten krijgen dat het gewoon lekker is voor hem? Ik zou niet weten waarom hij er bang voor is. Het "ging"altijd goed maar de laatste 3 maand is het echt een probleem geworden. Ik snap er niets van. En hij moet echt een keer gewassen worden want het zweet zit in zijn haren.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:16

Zoals Kristie al zegt, is het aanstellerij, of heeft het een andere reden? Daar zou je eerst achter moeten komen, En als hij het gewoon doet, flinke schop onder zijn kont geven, maar als hij bang is, hem op zijn gemakt stellen, en veel oefenen.
Veel succes ermee Lachen. Ik heb ander probleem, die van mij krijgt alle knopen los, en gaan vervolgens over t erf heenwandelen, naar de baas, naar de wei enz..haha *LOL*

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:20

Idd eerst er achter komen of het aanstellerij of echt angst is, misschien heeft die een keer iets mee gemaakt wat jij niet gezien hebt of niet als eng beschouwt hebt.

Je zou kunnen kijken wat die doet als je de slang aan zet en gewoon naast hem houdt, als die gaat hangen kan je een borstel of bezem tegen zijn kont houden en gewoon rustig het water laten lopen, als die netjes blijft staan kan je zijn benen afspuiten, en dan weer een borstel of bezem tegen zijn kont als die naar voren komt.
Belonen als die stil blijft staan, ook al is het aanstellerij, hij moet toch door krijgen dat die meer haalt uit het stil staan.

Als het echt angst is zou ik het gewoon rustig aan pakken, misschien eens voerne in de wasplaats, een hooizak ophangen of een bak met voer neerzetten.
Als die zijn eten dan op heeft hem er meteen weer uithalen en dit langzaam uitbouwen, met de tijd de slang eens laten lopen en kijken hoe daar op reageert.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:23

ik lees dat je bij de voorhoeven begint?!
begin de volgende keer eens vanachter.
mijn paadje deed dit ook altijd!
ik begin nu vanschter,en sta dus ook een beetje schuin-achter haar.
nu staat ze dus min of meer een beetje opgesloten,tussen mij,en de muur(zij,en achter) dus eigenlijk kan ze geen kant op!
bij haar is hetbegonnen,omdat het halster heel los zat,en zij ist dat ze het los kon trekken.

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:26

Kan je hem niet aan een heel lang touw zelf vasthouden onder het wassen?

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:09

ja ik d8 ook even, een heel lang touw en dan zelf vasthouden, desnoods nog om de stang heen geslagen, maar als ie gaat hangen kan je een beetje meegeven... (neem aan dat ie aan een stang staat) Lachen maar als het aanstellerij is inderdaad flink laten schrikken. gewoon een bezem of een riek ofzo tegen zijn kont (zachtjes!!! Schijnheilig )

veel suc6!

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 11:38

Nou ik heb hem bij de slang gekregen. Ik i.p.v. aan de stang vast te maken (hij kijkt dan tegen een plaat aan zeg maar) heb ik hem aan de riggel van de wasplaats vastgemaakt zodat hij naar buiten kon kijken. Een vrouw op de manege stond voor hem tegen hem te praten. Hij ging op een gegeven moment zelfs op rust staan. Hij is eindelijk met de slang, zachtjes aan) gewassen, nat gemaakt. De dag erna vond hij het toch weer eng, ik had hem niet vastgemaakt maar het touw vastgehouden en de kraan aan gedaan, ik wilde alleen hem iets laten afkoelen. Hij denderde niet met mij naar achter maar wilde ook niet bij de wasplaats komen. Ik blijf proberen!! een lang touw is geen optie. zodra hij hangt denderd hij keihard achteruit lang touw of kort touw maakt niets uit.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:56

Er zijn correctie halsters op de markt en die schijnen heel erg goed te werken misschien kun je dat eens proberen...

...Dreaming with my eye's wide open...

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:31

Moet je hem echt vast zetten op de spuitplaats of is het ook op te lossen met een touwtje achter zijn kont, zodat ie niet de wasplaats af kan? Het hangen is ook niet echt bevordelijk voor zijn nek en rug....

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:24

Een oude longeerlijn is ook erg handig. Gewoon aan het halster vast maken en door de ring/om de paal halen. Het touw houd je gewoon op de normale lengte en wanneer je paard gaat hangen laat je het touw vieren, als het puur dwarsigheid is mogen ze van mij best een keer op dr kont komen te zitten. Zo snel ze weer op vier benen staan het touw weer aantrekken tot normale lengte.

umpie
Berichten: 670
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:48

het klinkt raar maar zet hem eens een keer niet vast. Als hij er dan uit wil lope geef je hem gewoon een tik zo heeft mij n paard het al geleerd zinds veulen en die heeft nog nooit vastgestaan ind e was plaats. Waarom zou het moeten als je ze ook gewoon los kan laten staan. op een gegeven moment zal jou paard je begrijpoen en gewoon blijven staan. JIJ BENT TENSLOTTE DE BAAS!!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:16

Patos blijf ook prima zonder touw staan, maar als ik wil dat ik haar vast kan zetten, zal ze dat toch echt moeten leren.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:22

idd, waarom wil je hem per se vastzetten??
Staat hij op de wasplaats aan een dichte wand vast? En bij zn stal? Misshcien maakt dat verschil, dat het dicht is voor hem of juist niet. Geen idee hoor, opper maar wat..

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:19

Zo te lezen heeft je paard zich al een aantal keren los kunnen trekken. Er zijn hele dikke, stevige, lederen halsters in de handel. Zet je paard eraan vast, liefst met een ketting en absoluut niet aan twee kanten, gewoon waar je het touw ook aan vast maakt. Zorg ervoor dat je paard zich niet kan bezeren aan uitstekende delen. laat je paard maar gewoon lekker hangen, en ga gewoon door met afspuiten.

Ook al is het uit angst dat hij het doet, dan gaat hij snappen dat ontsnappen onmogelijk is ( hij geeft het hangen vanzelf we op).
Blijf boven ales heel kalm en doe alsof er niets aan de hand is. Je kan hem gerust stellen maar blijf in je gewonen routine. Je paard gaat dan denken; mijn baasje is rustig dus er is misschien helemaal niets aan de hand.

De truuk is dat je paard wrsch weet dat, als hij maar hard genoeg trekt hij vanzelf wel wegkomt en van zijn angst af is. Hij moet er gewoon even doorheen. Deze methode heb ik ergens gezien en hij werkt echt heel goed. Na een paar keer hangen de paarden niet meer.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:44

balans schreef:
Een paard dat eerst bij mij op stal stond hing ook. En toen heeft de eigenaresse haar in de stal vast gezet en gewoon laten hangen. Net zolang totdat het paard niet meer ging hangen. En nu doet ze het niet meer.

Ja iets dergelijks heb ik ook gedaan een gesloopt halster gemaakt en toen lekker een half uurtje laten hangen. Ze deed het ook steeds als ik wegliep en met water aan kwam zetten. Als je ze losmaakt of ze krijgen zichzelf los met hangen worden ze steeds beloond voor het hangen. Ze moeten leren dat hangen geen oplossing is Extreme duivel en dat ze daarmee hun zin niet krijgen. Als je ziet dat ie gáát hangen kan je hem ook flink op zijn sodemieter geven, streng toespreken en evt. ferme tik.

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:48

die van ons gaat hangen alstie een buis voor zich heeft

Be awesome 8-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jusdepomme, kimmetje26, RoRo44 en 37 bezoekers