aan raden >???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

aan raden >???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 10:33

hier mijn vraag (over het al gemeen)

wat vind jij ?
kan een meisje van 15 voor een paard zorgen en zal je het haar aan raden ???(als ze een ijgen paard wil)

als ze er zelf voor werkt of het van papie en mammie krijgt ??? vat vinden jullie ???

waarneer kan je het wel een waarneer niet (aanraden of niet??)

eva

DYSLECKT ..DUS NIET ZEUREN..
love hrappur mijn schat


RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:39

Meisje van 15 kan zeker een eigen paard aan, ik ben 15 en wij hebben 4 paarden. Knipoog
Er zelf voor werken gaat ook, maar mammie en pappie zulllen toch moeten bijleggen.

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:40

Ik ben 12 en heb een eigen paard.
Mijn papa doet er ook wel veel voor,maar tenslotte moet ik bijna alles doen.
Ik vind dat niet erg want ik hou van mijn paard.

Paradise is pretty sweet until you smash your fase to a banian tree...
...Paarden schenken ons de vleugels die wij ontbreken...
Who put the flower in the barrel of that gun ?

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:41

ik heb zelf een paard gekregen toen ik 11 was, toen nog wel samen met mijn zus.
ik moest wel zelf alles daar doen, maar het werd betaald door mn vader en moeder.
en ik moest thuis wat meer dingen doen.

nu ben ik 15 en heb een eigen paardje, en ik verzorg haar zelf, maar ik hoef nog steeds niets te betalen (behalve de spullen).

het ligt er aan of het meisje waar jij het over hebt verantwoordelijkheids gevoel heeft...

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:43

Het zou kunnen, maar ik heb persoonlijk liever verzorgpaarden. Al ik 'groot' ben komt er wel een eigen paard.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:52

tuurlijk kan dat, hoeveel kinderen van 7 lopen er wel niet rond met een eigen pony?die ze dan ook nog helemaal zelf poetsen en opzadelen?GENOEG!

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:53

Ik kreeg een paard toen ik 15 was en die heb ik van pappie en mammie gekregen. Iemand van 15 kan zeker voor een paard zorgen. Ik ben nu 27 en heb dat paard nog steeds. Een eigen paard hebben heeft zijn voordelen, een verzorg/leasepaard heeft ook zijn voordelen. Het is maar wat je zelf wil.

Een eigen paard als 15-jarige is te doen als:
- je ouders het betalen, zelf ervoor betalen is niet haalbaar met school en paardrijden erbij, je houdt geen tijd over op die manier.
- als je echt bereid bent om iedere dag naar je paard te gaan en er ook wat mee te doen, hoeft echt niet iedere dag. Een eigen paard is duur, dus is het zonde als je er niets mee doet.
- Je zult af en toe leuke dingen moeten laten omdat je een paard hebt. Dat is mijn ervaring. Mijn ouders hebben mij gezegd dat het paard voor alles gaat. Dus, eerst voor je paard zorgen, dan de rest. Je kan zelf invullen wat dat betekent.
- Je goed realiseren dat je een paard niet zomaar weg kunt doen als een fiets. Een paard heeft gevoel en hecht zich aan jou. Denk dus niet: 'ach als het niet lukt, of ik kan het toch niet betalen of ik vind het toch niet leuk meer dan kan ik het paard verkopen'. Denk over dat soort dingen na voordat je een paard koopt. Bovendien raak je een paard niet zo makkelijk kwijt.
- Koop als 15-jarige een paard die groot genoeg voor je blijft, dan weet je zeker dat je het paard in verband met de grootte niet weg hoeft te doen.

Wil je wel de lusten en niet de lasten(niet alle lasten, want je hebt ze wel!) dan is een leasepaard een goed alternatief. Dat is net wat minder belastend dan een eigen paard.

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Gebruiker1 op 09-08-04 11:05, in het totaal 3 keer bewerkt

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:53

zolangje ouders maar achter je staan en je helpen met de (hoge ) kosten en de verzorging

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:59

Ik had mijn eerste eigen paard op mijn 8e en dat paard was 1.65 m. Het paard dat ik een jaartje later kreeg was zelfs 1.68 m. Okay, ik had wat hulp nodig met het zadel en opstijgen maar ik kreeg altijd hulp. Ik had die paarden samen met mijn moeder hoor!
Mijn ouders hebben altijd alles betaald tot ik ging werken en nu betalen ze weer 1 paard (stallingskosten) maar dat was vanwege bijzondere omstandigheden (zie profiel).

Ik vind het helemaal niet verwend als een kind van 15 een eigen paard krijgt en de ouders betalen de kosten. Wel vind ik dat de ouders alle basis spullen moet aanschaffen en ziekte- dierenartskosten etc. moet betalen, maar dat ze best mogen verlangen dat het kind zelf het geld verdient voor bv. een mooi setje o.i.d.

Als een gezin dit zich kan veroorloven, waarom zou je dan iemand de liefde en zorg van het hebben van een eigen paard/pony ontzeggen?

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 11:17

ik kan het wel ! dat weet ik en mijn moeder zij ook van je bent er nu voor aan het werk (laat dus blijken dat ik al mijn geld er voor over heb ) .....het paard is redelijk duur (het is een pony Tong uitsteken heel klein maar op een ijslander van 1.40 rijden ook mensen van 1.80 Tong uitsteken) ik moet de helf zelf betalen .... eerst was de stalling 100 (voor aleen buiten met voer en bak ) maar hij is nog maar 3 n een half (ijslanders bij 4 a 5 ingereden ) dat wouden mijn ouders niet 100 voor als ik er nix mee kon doen .....
maar ik vond stalling van 40 Haha! naast de stal waar ik hem ijgelijk wouw stallen jah dit wel zonder bak ///......\\\ maar ik ken een vrou met 2 baken en das egt maar 2 min lopen dus jah wat wil je nog meer ..... ik ga vanaaf kijken Haha!:D:D:D en hoopen dat het iest is (ik weet waar hij staat heb hem gister al broodjes gevoert hij is zooo leuk ) hihi vanaaf heb ik met zijn fokker af gesproken .... spannend dus ....

DYSLECKT ..DUS NIET ZEUREN..
love hrappur mijn schat

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:22

Mijn zoontje is 11 en krijgt na de vakantie zijn eigen paard. Dit is dan nog wel een twenter en die komt wel op volpension te staan. Wij betalen de stalling en bijkomende kosten, hijzelf moet zorgen dat als ie wat extra's wilt er geld voor komt (klusjes doen e.d.). Tevens verwachten wij dat hij wel minstens drie tot vier keer per week met het paard bezig is.
Wij vinden het goed voor zijn ontwikkeling. Hij leert zo toch wel wat verantwoording is en het is goed voor zijn omgang met dieren.

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:31

Jawel, ik ken wel kinderen die dat hebben. Het is ook goed als ze voor de verzorging moeten werken, dan weten ze wat het kost. Je moet als ouders wel achter je kind staan en in noodgevallen ook willen bijspringen, het is niet reeel om te verwachten dat een kind 500 euro voor een dierenartsrekening op kan hoesten.

Dusi, als jij dat verwacht van je kind, realiseer je dat je zelf die tijd er ook in moet stoppen. Er zijn maar weinig kinderen die zelfstandig een twenter op kunnen voeden en opleiden tot goed rijpaard (pony)

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:38

Het kan best. Alleen het hangt ook van het meisje zelf af. Ik ben 13 en ik heb nu 2 paarden, en ik meot zelf de spullen kopen maar mijn vader en moeder kopen stro enzo. Mijn paardjes zijn Santos en Waldjo alleen mijn zus doet ook wel wat met Waldjo.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:15

Het ligt eraan wat voor soort meisje het is.
Heeft ze verantwoordelijkheidsgevoel?
Wil ze graag leren?
Kan ze tegen kritiek?
Staan haar ouders erachter, en zijn ze bereid ook voor grote kosten op te draaien?
Zo ja, dan kan je het goed aanraden.

[o]

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:25

Saltow schreef:
Ik ben 12 en heb een eigen paard.
Mijn papa doet er ook wel veel voor,maar tenslotte moet ik bijna alles doen.
Ik vind dat niet erg want ik hou van mijn paard.


ja, maar waarschijnlijk betaalt paps wel mee!?

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:30

Als ik het voor mezelf bekijk(ben 14): nee. Ik heb school, een ander verzorgpaard van 28 wie ik niet op wil geven, mijn ouders kunnen het niet betalen en als ik een eigen paard krijg, wil ik het ook zelf betalen.
Verantwoordelijkhiedsgevoel heb ik wel, ,daar zal ik me dan ook wel aan houden.

In het algemeen: Ook nee, je hoort meestal dat veel meisjes op die leeftijd stoppen omdat ze een vriend ofzo krijgen, of geen zin meer hebben. Dan staat het paard daar wel. Of het komt niet uit met school. En qua prijs: een 15-jarige kan niet in z'n eentje een paard onderhouden, als de ouders helpen, zou het met het geld wel kunnen.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:30

Natuurlijk kan iemand van 15 een eigen paard hebben en waard zijn.

Ik vind dit niet echt een leeftijd gericht iets, meer een mentaliteits kwestie.

En ja de ouders zullen in de meeste gevallen klaar moeten staan om in te springen, maar om er dan gelijk een pappie, mammie verhaal van te maken Verward

Kwa geld zullen veel 15-jarigen het niet alleen redden, maar kwa verantwoordelijkheid etc. maakt de leeftijd niets uit, ken genoeg mensen ver boven de 18 die aan sommige 15-jarige nog wel een voorbeeld zouden kunnen nemen Tong uitsteken

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:35

Ik ben nu 15 en heb al 8 jaar een Haflinger voor mijn rekeking. Ik doe het samen mety mijn vader. Lukt makkelijk. Ik werkte eerst, maar tijdelijk even niet, dus ik betaal veel dingen van mijn zakgeld, en je ouders zullen denk ik op die leeftijd altijd bij moeten leggen. Maar ik vind dat het best kan, maar dat ligt ook hoe verantwoordelijk die 15jarige is

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:07

Ik lees net dat je een 3 jarige wil kopen die onbeleerd is...als eerste eigen paardje vind ik dit niet verstandig
Jongere paardjes hebben meestal nog behoorlijk wat opvoeding nodig...
Ik heb zelf een 4 jarige merrie die o zo mak was op 3 jarige leeftijd en zie haar nu....ben blij dat ik toen al wat ervaring had met eigen paarden.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:15

ik ben zelf 15 en zorg voor 2 paarden, evita al vanaf mn 10de, maar toen werd het overgrote deel wel door mijn vader gedaan(was toen ook zijn paard). Nu zorg ik voor het grootste deel voor de paarden en springt mijn vader wel eens bij als het te veel is. Financieel wordt alles wel gesponserd door mn ouders Haha! . Ik hoef er zelf dus niets voor te betalen, ik moet mij alleen aan afspraken houden als het werk ook doen en goed doen en me blijven inzetten voor school en wat helpen in het huishouden enzo, en tot nu toe gaat het al jarenlang goed.

Maar ik ken ook meisjes van mijn leeftijd of ouder waarvan ik denk, jezus hoe overleeft jou paard dat. Dus het hangt voor het grootste deel af van je eigen verantwoordelijkheidsgevoel.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:16

Faniek schreef:
Ik lees net dat je een 3 jarige wil kopen die onbeleerd is...als eerste eigen paardje vind ik dit niet verstandig
Jongere paardjes hebben meestal nog behoorlijk wat opvoeding nodig...
Ik heb zelf een 4 jarige merrie die o zo mak was op 3 jarige leeftijd en zie haar nu....ben blij dat ik toen al wat ervaring had met eigen paarden.

als dit waar is zou ik ook aanraden om een ouder paardje te pakken, zeker als het je eerste eigen paard word. Een eigen paard is namelijk iets totaal anders dan een manegepaard, en een 3-jarige kan als je pech hebt een behoorlijke draak zijn Lachen

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:31

Ik kreeg op mijn 14de mijn eerste eigen paard.
Ik moet er wel helemaal zelf voor zorgen, en zelf dingen regelen als ik een keer niet kan. Financieel word ook ik nog door mijn ouders gesponserd, al moet ik wel steeds meer zelf betalen.
Zo ging het al op mijn 14de en nu nog steeds (ben inmiddels 17) Lachen

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 17:55

kijk... ik ga vanaafond kijken de fokker vind het egt een paardje voor mij heel rustig afwachtend en heel betroubaar.. jah 3 jaar ijslaner pas pbij 4 ingereden nouw en mijn moeder heb heel veel paarden in gereden ik kan goed met paarden om gaan en jah een draak .. dat weet ik wel maar het is niet een drabber ...... en met de kliker training wil in beginen maar deze ijslander die zij fokt fokt ze op liefe en betroubare paardjes en niet nerveus enzo ... en drabbers zitten er wel tussen en je zag ook meteen wie dat waren tussen de kudde hij wachte netjes op zijn beurt en anders maar geen broodje .... (ik was even langs gefiets met mijn ma )

een ouder paard iis helaas te duur maar ik weet wat de gevolgen zijn van een jong paard ..... (ikke is slim hihihihihi) OK dan!

bedankt voor de tip OK dan!

DYSLECKT ..DUS NIET ZEUREN..
love hrappur mijn schat

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:05

Alsnog raad ik een jong paardje af...

Mijn haflinger stond ook tussen een kudde haflingers supermak niks mee te doen. Ze was bij mij nog niks mee te doen. Pas na een half jaartje begon het puberen...ik zou er mee oppassen...IJslanders op 3 jarige leeftijd zijn nog vrij duur...

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 18:15

jah maar een oudere is nog veel duurder en wil egt een ijslander .. dus mij kan je er niet van houte hem niet te kopen ..... ik ben dol op hem en hoop vanaaf als ik het lland in kan nog meer.... zij kan helpen inrijden ze staat naast mij op de stal met 36 ijslanders Haha! dus als ik ooid hulp nodig heb kan ik altijd terecht ! ....... en deze is duur maar nog betaal baar voor mij en als ik deze stal kans niet grijp en deze ijslander niet grijp heb ik waarschijnlijk nooid meer zon wereld kans ! niet zo dicht bij huis en de pony staat aan de zelfde weg als waar ik hem neer zet dus wenne aan ongeving hoeft niet aleen aan een nieuw maatje en de verkoper is heel betrounbaar en zorg zaam ennz enz enz ...

DYSLECKT ..DUS NIET ZEUREN..
love hrappur mijn schat


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brittneyx, Googlebot, joyce83, Plus_en_Min, Tijn8 en 165 bezoekers