Hooi...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 18:05

Hoeveel hooi geven jullie aan je paard/pony?
Moeten ze de hele dag hooi kunnen eten als ze dat willen (dus zoveel krijgen dat ze de hele dag tot de volgende dag dat je er bent hooi hebben)
Of geven jullie een bepaald aantal hooi? (bv 1 plak?)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 18:07

ze hoeven niet de hele dag door hooi te kunnen eten, maar het mag wel.
ik heb nog geen eigen pony dus ik kan hem ook niet hooi geven Haha!
maar ik dnek dat ik zon 2 plakken per dag doe

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 18:14

Ik geef ongeveer 3 plakken per dag voor 2 paardjes. Anders krijgen ze echt van die enorme gras (uhh... hooi-) buiken, en daar heb ik echt een hekel aan.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 18:30

Bij ons kunnen ze de hele dag bij het hooi komen. Ze stoppen vanzelf als ze genoeg hebben.Ze gaan ook niet eerder s'morgens de deur uit voordat ze een flinke portie hooi hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door greetje op 09-03-02 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 18:42

ook bij ons krijgen ze practisch onbeperkt hooi.
zo ongeveer 3x per dag (soms meer, soms minder, verschilt een beetje per paard) een halve plak, maar dan wel van die hele grote plakken, van die grote balen, en daar4 de helft van dus (volg je het nog Haha!)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 18:43

ze krijgen 's avonds onbeperkt Lachen

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:09

Hmm, dan voer ik in vergelijking met Carola wel vrij veel hooi. Drie plakken per dag, ook de welscob (D-pony). En die van ons zijn echt niet vet. Het hangt natuurlijk ook samen met de kwaliteit (voedingswaarde) van het hooi.....

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:56

bij ons is het heel verschillend.

de shetties krijgen 2 maal daags 2 plakken (zijn met z'n zessen).

de rijpaarden krijgen 4 maal daags een dikke plak (dus bijna hele dag hooi).

de les pony's krijgen 3 maal per dag hooi, gem. 1 plak per pony per keer.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 21:29

van mij sowieso 3 plakken en van de eiegnaar vaak s' ochtends ok nog en misschien s' avonds nog wel..

Maar ik geloof dat een paard juist wel de hele dag door moet kunenn eten. Dat is natuurlijk datz e dat doen.. Waneer ze in het land staan kunnen ze ook de hele dag eten..

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 21:38

Bij ons krijgen ze beschaafd twee plakken over de dag verdeeld. Dat is niet echt veel maar anders groeien ze helemaal dicht.

Kim

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 21:48

Pinky & mysty met zn 2e 1 plak per dag ong

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 22:16

Spreekwoorden dragen bijna altijd een kern van waarheid in zich.
Wat te denken van:

"Het oog van de meester maakt het paard vet" ?

Letterlijk betekent dit niet meer en niet minder dan dat er gewoon goed gekeken moet worden, en dit verschilt erg per paard/pony.

Gewoon goed opletten hoe een pony reageert op een bepaalde hoeveelheid voer, kijk hoe en waar te voeren afhankelijk van de omstandigheden.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 22:43

Een paard/pony heeft 4 tot 6 kilo ruwvoer nodig per dag. De darmen zijn ingesteld om veel ruwvoer te verteren. In de natuur of bij wiedegang is het stapje hapje en dat ongeveer 18 uur per etmaal.
Bij mij op stal krijgen ze 5 x hooi en 3 x bix. Eigenlijk dus onbeperkt hooi.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:32

maar wat voor hooi voeren jullie dan bij "onbeperkt hooi eten"?
graszaad- of weidehooi?

ik geeft guido als hij gewerkt heeft ongeveer 2 plakken weidehooi en nog een paar plakken graszaad gewoon om te knabbelen (hier zitten weinig voedingsstoffen in)

als hij niet hoeft te werken krijgt hij alleen graszaadhooi.

als je hem onbeperkt weidehooi geeft dan zitten daar toch veel te veel voedingsstoffen in?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 23:44

De vragenstellers willen steeds een standaard antwoord, en dat is niet te geven. Ieder dier is anders, doet ander werk en reageert anders op diverse soorten voer en hooi.

Je een beetje verdiepen in wat de voedingswaarde inhoudt van hooi, bix, gras enz. kan geen natuurlijk geen kwaad Knipoog
Aan de hand van die kennis voeren, vervolgens je gezonde verstand de vrije loop laten en vooral dagelijks goed blijven kijken naar paard of pony. Daarna aan de hand van eigen bevindingen, en indien nodig na adviezen van anderen met meer ervaring, het patroon aanpassen aan de behoefte van het paard.

Misschien kan ik dit nog toevoegen: Een iets te mager paard is meestal gezonder en zit beter in zijn/haar vel dan een te vet paard !
Dus zeker niet met teveel voer beginnen bij het opstellen van een voederplan.

Bertus

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 13:51

Mijn bijrijdpaard krijgt 3 flinke plakken hooi, 1 (grote) plak kuil en dan nog 3 keer per dag klein beetje kuil (ze voeren daar nogal weinig, de rest krijgt hij van de eigenaar) Hij kan dus zo ongeveer de hele dag eten. Hij is ook wel erg groot dus dan heeft ie dat ook wel nodig!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:14

Je hoort hooi niet in plakken te voeren, maar in kilos! Het ene plakje zit immers veel losser ineen dan het andere.

Mijn paarden krijgen elk ongeveer 4 kilogram per dag aan hooi, wat neerkomt op`1/3 pak per dag per paard. Het is hooi van onbemeste natuurweide, dus met matige voederwaarde. De belangrijke voedingsstoffen voer ik met de brok (ik heb een eiwit-gevoelig paard, vandaar, met brokken weet ik elk moment van de dag wat ik voer, voor ons geen hooi van ooit bemestte grasweide)
Dat hooi voer ik verdeeld over 3 ruwvoer-momenten. In verhouding smorgens, 5 uur, savonds laat...2:1:2